מנהל פארק קרסו למדע בראיון: "כשהמוזיאון סגור זה איבוד של נכס, ביום הפתיחה המחודשת התרגשתי כמו נער בר מצווה"

$(function(){setImageBanner('07264725-7442-4e6a-888e-c41bee525e7e','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33042,'Image','');})

הם היו האחרונים לחזור לפעילות מלאה אחרי הקורונה וחוו לא מעט אתגרים אחרי שנה שהיו סגורים. בפארק קרסו למדע בבאר שבע מברכים על השגרה, ובעיקר שמחים שהם יכולים לשוב ולהנגיש מדע. בראיון ל'באר שבע נט' מספר ד"ר נצח פרביאש, מנהל הפארק, על ההתנהלות פוסט-קורונה, על ההתרגשות בפתיחה המחודשת ועל חשיבות המוזיאון עבור בירת הנגב

"עם פרוץ משבר הקורנה, המוזיאון, כמו רבים ממוסדות התרבות, נסגר למבקרים. כיוון שמדובר במוזיאון מדע אינטראקטיבי שמזמין את המבקרים לגעת במוצגים ולהיות שותפים פעילים בפעילויות, גם כאשר נפתחו מוסדות תרבות אחרים, מוזיאוני המדע נותרו סגורים. פארק קרסו למדע היה סגור ברציפות מעל שנה. ואם הקורונה לא היתה אירוע מורכב דיו, זמן קצר לאחר שפתחנו מחדש את המוזיאון למבקרים, פרץ מבצע שומר החומות שגרם לסגירה נוספת של המוזיאון עד אשר הסתיים המבצע והוחלט על חזרה לשגרה", כך מספר ל'באר שבע נט' ד"ר נצח פרביאש, מנהל פארק קרסו למדע בבאר שבע, על התקופה שעבר המוזיאון.

אפשר לומר שזו הייתה התמודדות לא פשוטה עבור ד"ר פרביאש וכלל עובדי המוזיאון שנאלצו לפעול בצורה יצירתית על מנת להמשיך בעשייה וכמובן לחשוב כל העת על הרגע בו יוכלו לפתוח שוב את השערים למבקרים.

"להוציא אנשים נפלאים לחל"ת, היה אחד הצעדים הכי קשים שהייתי צריך לבצע כמנהל.  כשחזרנו, המשק השתנה, ובניגוד למתג חשמל שלחיצה עליו מפעילה או מכבה ברגע מכשיר חשמלי, להחזיר עובדים לעבודה הפך לאתגר לא פשוט"

קרדיט צילום: פארק קרסו למדע

במהלך הקורונה עברתם במוזיאון תקופה לא פשוטה כאשר נשארתם סגורים זמן נוסף לעומת יתר המוזיאונים בארץ – ספר על ההתמודדות, איך החיים בפארק קרסו למדע אחרי הקורונה?

"ללא ספק מדובר בהתמודדות מורכבת שניתן לחלק לשלושה שלבים. אחד, בזמן המשבר בחרנו להמשיך לממש את חזונו של המוזיאון ולהנגיש מדע, אבל באופן טבעי עשינו זאת אחרת. בוצעה פעילות מקוונת לתלמידים ולצוותים חינוכיים כחלק ממענה למערכת החינוך, שגם היא כמובן התמודדה עם משבר חריף. בין היתר הפקנו ערכות מדעיות לתלמידים, לקפסולות ולכיתות, קיימנו פעילות מקוונת וצוות המורים של המוזיאון פעם ללא הפסקה בכל פלטפורמה שהיתה מותרת באותה עת. במקביל צוות הפאבלאב של פארק קרסו למדע הדפיס באמצעות מדפסות תלת הממד רכיבים למכונות הנשמה וציוד הגנה שיועד לצוותים רפואיים ולאנשי הסיעוד. החלק השני היה קשור להערכות פתיחת המוזיאון. בגלל העובדה שפארק קרסו למדע הוא מוזיאון מוכר (על פי חוק המוזיאונים), זכינו לקבל סיוע מיוחד ממשרד התרבות, שיחד עם תמיכת העירייה, אפשרו  התגברות על המשבר ופתיחה מחודשת. במקביל, הושקעה מחשבה ועבודה רבה על החלק השלישי - בנייה של תוכנית אסטרטגית למוזיאון בעשור הבא. למרות שהמוזיאון היה סגור, ניצלנו את הזמן להכנת תוכניות משמעותיות להגדלת היכולת לייצר תוכן ופעילות בעתיד, לבניית שיתופי פעולה אסטרטגיים ברחבי בעולם ולחיזוק המעמד הבינלאומי של המוזיאון".

מהי המשמעות בעיניך של פתיחת המוזיאון מחדש- למשל לעובדים שהוצאו לחל"ת?

"יש כאן שני רכיבים. האחד שהוא ללא ספק הקשה ביותר והמורכב ביותר, הוא הטיפול באנשים. המוזיאון זכה בצוות עובדים מסורים במיוחד, שנותנים את הלב והנשמה כדי שהמבקרים יוכלו ליהנות ממוזיאון ברמה הגבוהה ביותר. להוציא אנשים נפלאים כאלו לחל"ת, היה אחד הצעדים הכי קשים שהייתי צריך לבצע כמנהל. כל מה שקשור לעובדים היה אירוע לא פשוט בכלל ומאתגר מאוד ואנחנו כארגון עשינו הכל, כדי לטפל בנושא ברגישות מקסימלית. בכל זאת מדובר בדבר קשה ומורכב שאני מקווה שלא יחזור לעצמו. מדובר באירוע קשה ומורכב שיצר בראש ובראשונה קושי לעובדים אבל גם למוזיאון. כשחזרנו, המשק השתנה, ובניגוד למתג חשמל שלחיצה עליו מפעילה או מכבה ברגע מכשיר חשמלי, להחזיר עובדים לעבודה הפך לאתגר לא פשוט. רבים לא היו זמינים והיינו צריכים לגייס אנשים חדשים ולהתחיל בתהליך הכשרה מאפס".

ובכלל לציבור הבאר שבעי ומכל הארץ שמגיע ליהנות במקום?

"לגבי המבקרים, לראות מוזיאון סגור זה כואב. עבורי, הרעש שמהבקרים משמיעים כשהם נמצאים במוזיאון ונהנים מהמתקנים שבו, הוא מנגינה ערבה לאוזן. השקט ששרר אצלנו כאשר המוזיאון היה סגור, היה מאוד לא נעים. כשפתחנו זה היה מרגש ומלהיב לתושבים למבקרים ובשבילי ללא ספק. מבקרים זוכים כאן להנאה, לחוויה תרבותית חינוכית משמעותית וכשהמוזיאון סגור, מבחינתם יש איבוד של נכס. במהלך התקופה קיבלנו הרבה מאוד פניות שהמוזיאון חסר וכשפתחנו מחדש הקהל העריך את המאמצים וחיזק אותנו מאוד".

"אחד הדברים היפים במוזיאון מדע הוא שכולם חוזרים להיות ילדים. לאחר למעלה משנה בה היה המוזיאון סגור, לראות שוב מבקרים היה מרגש ומלהיב בצורה בלתי רגילה"

ד"ר נצח פרביאש, מנהל פארק קרסו למדע. קרדיט צילום: ארז פרביאש 

בתקופה האחרונה שב הפארק לפעילות מלאה ולשגרה אליה כל כך התגעגעו. המבקרים ממשיכים להגיע מכל הארץ, אך יחד עם זאת תמיד ישנו החשש שאולי יחזרו ההגבלות בצורה כזו או אחרת. ד"ר פרביאש מדגיש כי הם עסוקים כל העת בגישור הפערים שיצרה קורונה, בעיקר אצל התלמידים ומערכת החינוך כולה: "מתבצעת אצלנו הרבה עבודה מול מערכת החינוך על מנת לגשר על הפערים האלו. אנחנו משקיעים מאמצים אדירים בהקצאת כוח הדרכה, ניידות מדע לבתי ספר וציוד, כדי לאפשר קיום הפעילות בכל היקף שאנחנו נדרשים לו, גם כאשר מדובר בפעילות מאתגרת. מבחינת הגבלות אנחנו מקווים שלא תהיינה הגבלות נוספות. כמוזיאון מוכר אנחנו מקפידים כמובן על קלה כחמורה ומצייתים לכל ההנחיות, אבל רוצים להאמין ולקוות שתמצאנה דרכים אחרות לשמור על בריאות הציבור מבלי שיהיה הכרח לסגור שוב את  מוסדות התרבות".

כמנהל הפארק איזה תגובות ראית אצל הילדים והמבקרים עם הפתיחה המחודשת שלו?

"אחד הדברים היפים במוזיאון מדע הוא שכולם חוזרים להיות ילדים. גם עובדי המוזיאון אינם יוצאים מהכלל בהקשר זה. ביום הפתיחה המחודשת, כאשר הגיעו המבקרים הראשונים,  התרגשתי כמו נער בר מצווה. לאחר למעלה משנה בה היה המוזיאון סגור, לראות שוב מבקרים היה מרגש ומלהיב בצורה בלתי רגילה. היה יפה לראות שהמבקרים החוזרים זיהו את החידושים שהכנסנו למוזיאון בתקופה בה הוא היה סגור".

"השקט ששרר אצלנו כאשר המוזיאון היה סגור, היה מאוד לא נעים. מבקרים זוכים כאן להנאה, לחוויה תרבותית חינוכית משמעותית וכשהמוזיאון סגור, מבחינתם יש איבוד של נכס"

קרדיט צילום: נצח פרביאש

ישנה בעיניך חשיבות למיקום מוזיאון פארק קרסו למדע דווקא בעיר באר שבע? אתה מרגיש שזה עוזר גם לתיירות וחשיפת העיר לעוד ועוד אנשים?

"העיר באר שבע מתאפיינת בהנהלת עיר בעלת חזון ומנהיגות יוצאות דופן שהופכת את עירנו לעוגן מרכזי במדינת ישראל.  באופן טבעי, בעיר מרכזית, יש חשיבות עצומה למוסדות תרבות,  בהם מוזיאונים וכמובן למוזיאון מדע בעל שם ויוקרה בינלאומיים. אנחנו גאים מאוד בעובדה שרבים ממבקרי המוזיאון מגיעים מתל אביב והמרכז, אשר עושים את הדרך במיוחד כדי לבקר אצלנו וליהנות ממה שיש למקום להציע. אנחנו גאים ביכולת של המוזיאון למשוך אנשים לעיר ולהיות חלק מתנופת הפיתוח שחווה העיר באר שבע".

אנחנו בפתחו של הקיץ והחופש הגדול- מה תרצה לאחל לכל הקוראים ותושבי באר שבע?

"הקיץ הוא הזדמנות נפלאה לבלות זמן איכות משפחתי ואין מקום מתאים יותר מאשר מוזיאון מדע ממוזג, שמציע אפשרות לבילוי של שעות תוך חוויה והתנסות חוצת גילים. אני מזמין את הציבור להגיע לחוויה קייצית הכוללת בית ספר לקוסמים, ניסויים חדשים ומרגשים שישמחו גדולים כקטנים, יעניקו חוויה מהנה שבצדה למידה משמעותית. המבקרים מוזמנים ליהנות ממגוון הפעילויות והתערוכות המגוונות, ביניהן גם התערוכה החדשה – "כוח המוח" שבה המבקרים משתמשים בכוח המוח שלהם כדי להפעיל את המוצגים השונים".

קרדיט צילום: פארק קרסו למדע

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('e395c2d1-51a8-40d3-b152-4a747280704f','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33044,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה