הנגינה כדרך חיים- סיפורו של נגן הצ'לו מישה מילנר

$(function(){setImageBanner('48e218d0-d755-41da-a541-7d0243822f8e','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33042,'Image','');})

לרגל הקונצרט המקוון של הסינפונייטה הישראלית באר שבע "בירת המנדולינות" בה הוא מככב בקליפ הפתיחה, סיפר נגן הסינפונייטה הוותיק מישה מילנר בראיון ל'באר שבע נט' על אירועי הילדות שהובילו אותו לרכישת הצ'לו הראשון שלו, ועל האכזבה שגרמה לו ללמוד בנייה ותיקון של כלי קשת, עבודה מלאה בתשוקה בה הוא עוסק גם בימים אלה אחרי שיצא לגמלאות

"כשהייתי בן 10 ניגנתי במשך שנה באקורדיון, לאחר מכן אמא שלי חשבה שאקורדיון זה כלי שכולם מנגנים בו וכלי קשת זה דווקא מיוחד יותר, לילדים עם שמיעה מוזיקלית, אז היא הביאה לי צ'לו קטן שאנגן בו", סיפר ל'באר שבע נט' מישה מילנר על הפעם הראשונה בה פגש בכלי הקשת. לרגל הקונצרט המקוון של הסינפונייטה "באר שבע בירת המנדולינות" שיתקיים היום, המתחיל בקליפ הצולם בביתו של מישה, שוחחנו איתו על זיכרונות הילדות המיוחדים והאהבה הגדולה למוזיקה.

עגיל יהלום, צ'לו ומה שביניהם

כיום מישה מילנר הוא ד"ר למוסיקולוגיה ונגן צ'לו מחונן, הוא היה נגן וותיק בסינפונייטה הישראלית באר שבע ממנה פרש לגימלאות לפני מספר חודשים. סיפורו של מישה מתחיל בליטא בשנת 1947 אז נולד, וגדל במשפחה חמה וחובבת מוסיקה ותרבות אבל דלה באמצעים. הוא נולד עם כישרון מוסיקלי וכבר שהיה בן 10 היה ברור לו ולמשפחתו שהוא יהיה נגן צ'לו. הוא לא התחבר בהתחלה לכלי הקשת אך התמיד ובגיל 16 היה צריך מישה לרכוש את הצ'לו הראשון האמיתי שלו.

מכיוון שלהורים שלו לא היה כסף, הם שמרו עגיל יהלום אחד בודד, כאשר את הראשון מכרו אחרי המלחמה. העגיל הבודד היה כל הכסף שהיה למשפחה והם החליטו למכור אותו לטובת כסף לקניית צ'לו וכך היה. מישה קנה צ'לו וכאשר הגיע להשוויץ בפני מוריו התברר שהכלי מזויף ורימו אותו. "מסתבר שהצ'לו לא היה כל כך טוב, כשהגעתי למורים שלי הם אמרו ששילמנו המון כסף פי שלוש על כלי לא טוב. ההורים שלי מכרו את העגיל היחיד שהיה צריך לעזור לנו לאוכל ומחייה אחרי המלחמה בשביל הצ'לו הזה", נזכר מישה. הוא לא היה מסוגל להגיד את זה להוריו, הוא לא רצה לראות את הצער שזה עלול לגרום להם אז הוא שמר את הדבר בסוד.

כדי לממן צ'לו חדש עבד מאוד קשה בנמל אחרי הלימודים ובכסף שהרוויח נרשם ללימודי רסטורציה לכלי קשת – כדי שהוא יוכל להבטיח לעצמו שלעולם לא ירמו אותו יותר במה שקשור לאותנטיות ותקינות של כלי קשת. מישה הוסיף: "השלמתי עבודה של שנה וחצי וקניתי לי צ'לו טוב יותר, אחרי זה אמרתי שאף אחד יותר לא ישקר אותי בכלי נגינה. לא סיפרתי על כך להורי עד שמתו, לא רציתי לאכזב אותם ובסוף הצלחתי למצוא דרך לצאת מהמצב הזה בעצמי".

 מישה מילנר. קרדיט צילום: מיכאל בלנק

 

בשנת 1971 סיים מישה את לימודי התואר השני באקדמיה למוסיקה בריגה, לטביה. בין השנים 1976-9  למד באקדמיה בסנט פטרבורג וסיים בתואר דוקטור למוסיקולוגיה. כבר במהלך לימודיו באקדמיה, הוזמן להשתתף באנסמבלים קאמריים שונים וניגן באירועים מוסיקליים ברחבי בריה"מ ואף בחו"ל. מילנר עלה לישראל בשנת 1991 ותוך שבועיים התקבל כנגן קבוע של תזמורת הסינפונייטה הישראלית באר שבע, בניהולו המוסיקלי של אורי מאיר. מילנר ייסד עם סמיון צוקרמן את סדרת "קאמרית 7" הוותיקה והידועה בבאר שבע. משנת 1992 לימד מוסיקה בקונסרבטוריון העירוני, בשנה הראשונה בהתנדבות ולאחר מכן השתלב במוסד כמורה מן המניין והוא מלמד עד היום. תשעה מבין תלמידיו של מילנר זכו במלגת קרן שרת היוקרתית.

מישה יצא לפנסיה מהסינפונייטה הישראלית באר שבע שם ניגן בצ'לו ועכשיו הוא מקדיש את כל כולו לבניה ותיקון כלי קשת- כדי שסיפור כמו שלו לא יחזור על עצמו. הבית שלו כולו מלא בכינורות, צ'לו וכלי קשת שונים שהוא בנה, והוא מקדיש את כל יומו ומרצו לעבוד בזה, וגם עכשיו בתקופת הקורונה הוא ממשיך לעבוד. "גם כגמלאי אני ממשיך לנגן וגם ממשיך לעבוד, עוזר למוזיקאים אחרים עם כלי הנגינה שלהם מתוך הניסיון שלי", הוא מוסיף.

וכך, בקליפ שילווה את הקונצרט במסגרת הסדרה 'מייד אין באר שבע' יתארח נגן הסינפונייטה הוותיק מישה מילנר בו הוא נפגש עם שמואל אלבז ויחד דיברו על בירת המנדולינות באר שבע. מישה מסכם: "כולם מוזמנים לצפות בקונצרט, קשה שאין קהל אבל תודה לסינפונייטה שעדיין עובדת ועושה אירועים באינטרנט, בשביל הקהל זה מצויין".

לצפייה בקונצרט ורישום ללא עלות

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('f8b4de4e-e779-4b67-acfe-cfe27cb50003','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33044,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה