הכירו את סולנית ההרכב הבאר שבעי "מעבר לכביש שש"

$(function(){setImageBanner('3cd5f9c3-cd70-4a6b-a62d-5d38be11afb4','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33042,'Image','');})

היא הסולנית בהרכב הבאר שבעי "מעבר לכביש שש", אותו הקימה יחד עם בעלה. לקראת ההופעה הקרובה שלהם בפסטיבל סמילנסקי, נשמע ממנה על החוויות שעברה בחייה שהובילו אותה ליצירה וחשיבות העשייה בפריפריה הדרומית

יעל דוד, בת 40, תושבת באר שבע, היא אומנית, ציירת וסולנית ההרכב הבאר שבעי "מעבר לכביש שש", הרכב אינדי-רוק מקומי. ההרכב החל את דרכו לפני כחמש שנים ונוצר על ידי יעל ובן זוגה טל. לקראת הופעתם הקרובה בפסטיבל סמילנסקי שיתקיים בהמשך החודש בעיר העתיקה בבאר שבע, יצאנו לשמוע על העשייה והיצירה בשילוב החיים בנגב.

יעל, אמנית וציירת, וטל, דוקטור לפיזיקה ביום, וגיטריסט בלילה, הם בני זוג והורים לשניים. הם הופיעו יחד במשך ארבע שנים ועם הזמן חברו אליהם עוד שלושה נגנים:  בס- שי לוי, תופים- דוד אברהם, קלידים- ישי גלרון, כולם באר שבעים במקור וכיום. ההרכב הבאר שבעי מופיע ויוצר יחד כבר חמש שנים, כשיצירתו מתאפיינת בהתמודדות עם העולם הפנימי, ובמפגש עם הסביבה בה אנו חיים, עם המציאות העכשווית בישראל בכלל ובפריפריה הדרומית בפרט.

יעל דוד. צילום: בוריס קוליקוב

איך זה עבורך לשתף פעולה ביצירה ובמוזיקה עם בן זוגך?

"היינו ביחד הרבה זמן לפני שהתחלנו ליצור ביחד. היצירה ביחד היתה חלק מההתפתחות המשותפת שלנו כזוג, אחרי שהקמנו יחד בית ונולדו לנו ילדים. היות והיצירה המשותפת היא רק נדבך אחד מחיים מלאים של כל אחד מאיתנו, ולכן היא תפסה מקום של הזדמנות לבלות זמן משמעותי, אפילו סוג אחר של אינטימיות בינינו". 

איך האלבום נוגע בפריפריה ובמציאות הבאר שבעית? מה המסר שחשוב לכם להעביר דרכו?

"כמה משירי האלבום נוגעים במציאות המורכבת של הנגב בכלל, כחזית בסכסוך המתמשך עם החמאס. יש לנו שירים שנוגעים בחרדה לגבי בטחון הילדים תחת אש, על שכול, על לחימה, על תחושת חוסר התוחלת בסבבים שהולכים וחוזרים. מאידך גם הקצב הקצת אחר מהחיים במרכז, שיש כאן יכולת גם לעצור ולהתבונן בתמונה הגדולה, מוצא את דרכו לתוך היצירה שלנו". 

 

יעל רואה במקצוע המוזיקה שליחות כשהיא כותבת על נושאים מורכבים שחוותה במהלך חייה: על ההפרעה הדו קוטבית שחיה עימה, האלימות שחוותה בילדותה ("פעמון זכוכית"), ניסיון ההתאבדות שמנעה ועוד, ואף מאמינה בריפוי דרך המוזיקה. אחת המטרות העיקריות ביצירותיה היא לגרום לאנשים לא להרגיש לבד ולנצח את החרדות תוך כדי נגיעה בחרדות שלה בעצמה. "בטקסטים שאני כתבתי לאלבום, אני נוגעת בכל הדברים שהכי קשים לי: ההתמודדות עם הפרעות הנפש שלי ושל אהובים לי, הילדות בצל אלימות בין ההורים, ופחדים וחרדות שמלווים אותי ביום יום ביחס לשבריריות של הכל", מספרת יעל.

את רואה את המוזיקה כסוג של דרך ריפוי וניצחון של פחדים וחרדות שליוו אותך מהילדות? כדרך התמודדות עם המחלה שמלווה אותך?

"קשה לי להגיד שזה ניצחון, כי זה מאמץ שלא נגמר אף פעם. אני כן יכולה להגיד שיש משהו חזק, קודם כל בלהגיד על עצמי ״זו אני וזה המטען שאני נושאת. איני מצפה לרחמים, אבל גם איני מתכוונת להתנצל", וגם גיליתי שעבור אנשים אחרים שחולקים איתי חלק מהחוויות שאני מתארת, הידיעה שהם לא לבד מקלה עליהם. זו תחושה מרגשת, כמעט ממכרת, והיא בהחלט נותנת את הכוח להמשיך לפתוח את הפצעים האלה, למרות שהם עדיין כואבים"

יעל מספרת שהאלבום שלהם מישיר מבט אל חוויות אנושיות כגון חוסר אונים וחוסר ברירה, ונוגע  בכאב ופחד. האופן בו מועברים השירים הם בצורה ייחודית ובשילוב של אומנות עם מוזיקה מועברת חוויה טוטאלית – כל אחד מחברי ההרכב מביא את הערך המוסף שלו ובאמצעות יצירות כמו אומנות צילום, ציור, ועוד, נוצר חיבור למוזיקה שמועבר באמצעות וידאו ארט. על פי דבריה, "כל מדיום, אם זה קול, תנועה או ויזואליה, שמאפשר לי לבטא את עצמי הוא טוב, כי מסתבר שיש לי הרבה מה להגיד".

 צילום אביטל ברי

מה משמעות שם ההרכב שלכם "מעבר לכביש שש"?

"את השם נתנה הבכורה של טל (גיטרה, שירים, לחנים) ושלי, נטע, ואימצנו אותו בחפץ לב. הוא מצליח לתפוס את המיקום שלנו, גם בפריפריה הגאוגרפית, אבל גם באאוטסיידריות שלנו כבני אדם. אין הרבה יוצרים שכותבים על אובדנות, על מוות, על חרדות ומלחמות. זה בסדר, זה לא בדיוק מה שכולם רוצים לשמוע, אבל אנחנו לא מפחדים לגעת בזה, כי זה מה שמעסיק אותנו".

חשוב לכם לתת ביטוי לפריפריה הדרומית בעולם המוזיקה? להמשיך ליצור ולעסוק במוזיקה כאן מבאר שבע?

"הביטוי לפריפריה הדרומית מגיע מעצם זה שאנחנו כאן ויוצרים כאן, ואנחנו רואים את עצמנו ממשיכים כאן, משום שיש כאן, בנגב ובעיני בבאר שבע בפרט, איזושהי אווירה שמזמנת יצירה, בכל תחום שהוא. בין אם מדובר בחדשנות טכנולוגית, בפריצת חזיתות חברתיות, או ביצירה בכל תחומי האמנות. אי אפשר לחיות כאן ולא להרגיש את זה".

 יעל דוד. צילום: בוריס קוליקוב

לאחר שהוציאה את אלבומה ״המכונה שבתוכי״, שזכה להשמעות בתחנות רדיו רבות וזכה לביקורות משבחות, הלהקה ממשיכה להופיע וליצור בקו הייחודי שלה, המשלב חוויה רב-חושית ביצירה, בהפקתו של יוסי שטרית, מהוותיקים והמוכרים בסצינה המוזיקלית של באר שבע.

ההרכב "מעבר לכביש שש" ייקח חלק בפסטיבל התרבות של הדרום, פסטיבל סמילנסקי שיתקיים בין התאריכים 23-25 ליולי מדי ערב החל מהשעה 19:00-23:00 ויכלול מגוון פעילויות ואירועים לאורך רחוב סמילנסקי ובמוקדי התרבות והאמנות של העיר העתיקה.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('29e26968-d292-488b-ae3a-4261d937e8e5','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33044,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה