גמר אליפות ישראל בפואטרי סלאם יוצא לדרך

$(function(){setImageBanner('fc87fded-6355-46e2-8247-32ac444d198e','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33042,'Image','');})

הסלאם הגדול 2020 יתקיים השבוע, לראשונה באופן דיגיטלי! מיטב אמני הספוקן-וורד יבצעו קטעי שירה והצופים ייבחרו באפליקציה ייעודית, מי מבין המשוררים המופיעים יוכתר כאלוף פואטרי סלאם ישראל וייצג את המדינה בתחרות הבינלאומית בצרפת. גם האמנית שהחלה בבאר שבע, יובל לוי, מתמודדת על התואר וסיפרה ל'באר שבע נט': "ידוע בקרב המופיעים בפואטרי שמאוד כיף להופיע בבאר שבע"

הסלאם הגדול 2020 הוא אירוע הגמר השנתי של פואטרי סלאם ישראל, מבית תיאטרון האינקובטור, שיתקיים ביום חמישי הקרוב, ה-14 בינואר, בהנחיית אריק אבר, באופן דיגיטלי בשל מגיפת הקורונה. אל הגמר הגדול עלו שישה משוררים, אחת מהן החלה את דרכה בבאר שבע, כשהמנצח הגדול יזכה לייצג את ישראל בתחרות הבינלאומית בצרפת.

השנה בשל מגפת הקורונה התקיימו אירועי עונת הסלאם הגדול 2020, באופו מקוון. בפורמט החדש חובבי הפואטרי סלאם צפו בתשעה שידורים חיים, בשלבי המוקדמות וחצי הגמר ובחרו באפליקציה ייעודית את ששת המשוררים שעלו לשלב הגמר. כדי ליצור תחושת חיבור בין הצופים בבית למתרחש באולפן, כל שידור מלווה בצ'ט פעיל, בו הצופים, צוות ההפקה וגם המשוררים עצמם מגיבים ומשוחחים. גם בסלאם הגדול, אירוע הגמר, יבחרו הצופים בדרך זאת מי מבין המשוררים המופיעים יוכתר כאלוף פואטרי סלאם ישראל לשנת 2020. ששת המשוררים שנבחרו להתמודד באירוע הגמר הם עמית צפריר, יובלוי, נעם לביא, רונה טולדנו, לירי בר ואפרת גרבר ארן.

רגע לפני הגמר, סיפרה ל'באר שבע נט' יובל לוי, שהחלה את דרכה על בימת הסלאם כשהייתה סטודנטית בבאר שבע, על האהבה לספוקן-וורד, ההכנות להופעה ללא קהל וההתרגשות לקראת הגמר הגדול. "פעם ראשונה שעמדתי על במת הסלאם, בחלוץ 33 בבאר שבע, התרגשתי בטירוף. זה היה אי שם ב2015, הייתי סטודנטית שנה ב' למשחק בגודמן, ועדיין לא הייתי רגילה לעמוד מול קהל", סיפרה לנו יובל, "עשיתי קטע על שתי הסבתות שלי, קטע שלאחר מכן גם הופעתי איתו ברחובות באר שבע בפסטיבל הפרינג' והפך אפילו להיות הצגה קצרה של שלוש שחקניות".

יובל לוי. קרדיט: עומר כחלון

"האנרגיה של הקהל הייתה כל כך אקסטטית. הם צחקו, התרגשו, היו שבכו, ובסוף הערב גם ניגשו להחמיא. זה דבר ידוע בקרב המופיעים בפואטרי- שמאוד כיף להופיע בבאר שבע. הקהל הוא קהל סטודנטיאלי צעיר, צוחק, חם, מביע. כולם עם כוסות בירה מסביב, אוירה לא מתיימרת. זה היה פשוט תענוג", הוסיפה יובל. מאז שהחלה את דרכה בעולם הפואטרי סלאם בבירת הנגב, השתתפה יובל בשלוש השנים האחרונות בערבי מוקדמות לאליפות ישראל וזו הפעם הראשונה שהיא מעפילה לגמר. יובל בת 29, שחקנית תיאטרון וטלוויזיה, מחזאית וכותבת, מעצבת תלבושות לתיאטרון והפקות, ובעלת מותג וינטאג' DEUS X.

זו הפעם הראשונה שאת מגיעה לגמר אליפות ישראל בספוקן וורד, איך התחושות? יש התרגשות?

"אני מתרגשת מאוד, כי כל המתמודדים בגמר נורא טובים, ואני צריכה לכתוב קטעים חדשים שאני עדיין לא מכירה ויפגשו תגובה של קהל בפעם הראשונה. כך שאני לא יודעת אפילו למה לצפות, וזה מלחיץ. חוץ מזה שאני תמיד מתרגשת, בעיקר בגלל שאני בנאדם תחרותי מאוד בבסיסי. תחרות עושה אותי מאוד ממוקדת, וגם לחוצה. אני צריכה ממש להירגע, לנשום ולהתרכז. לפעמים הידיעה שמשהו הוא תחרות- פוגם לי בהנאה. אני צריכה ללמוד לשחרר ולהנות יותר, ככה בסופו של דבר באים ניצחונות. וגם כל שאר הדברים הטובים באמת בחיים".

הפעם הגמר יתקיים במתכונת דיגיטלית בגלל הקורונה, איך זה עבור אמן להופיע ללא קהל, ללא הפידבק שלו? את מתכוננת לזה אחרת?

"טוב, בכללי כל הרעיון שדברים קורים מול מצלמה הם ממש משונים. מצד אחד- אני שחקנית, ואני יודעת מה זה לעמוד ולשחק מול מצלמה. אבל מצד שני- זה לא משחק. זה לייב, וזו שירה. ויש רק פעם אחת. אי אפשר לעשות כמה טייקים ואז לבחור מה שטוב ולערוך אחר כך. לא. ומה שעוד יותר מוזר- שאני לא יודעת איזה חלקים עובדים. מה מצחיק, מה מרגש. אי אפשר להסתכל לקהל בעיניים, ולהרגיש את האנרגיה. כשאני מדברת מול קהל- יש מין שקט כזה, שאני מרגישה את המתח שנוצר ביני לבינם. אני יודעת שמקשיבים לי. פה זה אחרת- פשוט לרוץ על הטקסט. ואין הבדל בין להתכונן להופעה מול אנשים ולהתכונן להופעה מצולמת- פשוט לדעת את הטקסט והמשמעות כמה שיותר טוב, ויהיה מה שיהיה. כמו בחיים האמיתיים".

 

אז למי שלא מכיר "פואטרי סלאם" הוא אירוע שירה מדוברת המבוסס על פורמט אמריקאי שהפך לתופעה בינלאומית. הפורמט הומצא על ידי המשורר מארק קלי סמית בשנת 1984 ובמסגרתו עולים לבמה 6-8 משוררים/ות בכל ערב. כל שיר מקבל ניקוד על ידי הקהל ובסוף הערב מוכתר הזוכה, המשורר עם מספר הנקודות  הגבוה ביותר, שעולה לביצוע קטע נוסף כהדרן. אירועי "פואטרי סלאם" נערכים כ-30 מדינות ברחבי העולם על בסיס קבוע. בכל שנה מתקיים אירוע בינלאומי אליו נשלח נציג מכל מדינה.

"פואטרי סלאם ישראל" נוסד ב-2012 והוא פועל כבר תשע שנים בהפקת תיאטרון האינקובטור. האירוע הראשון נערך בירושלים על במת תיאטרון האינקובטור ומאז הפך לתופעה שהתפשטה  ברחבי הארץ כאש בשדה קוצים. בכל שנה מתקיימים עשרות ערבי פואטרי סלאם ואירועי ספוקן וורד. סביב אירועים אלה נבנתה קהילה חיה, הולכת וגדלה של חובבי הז'אנר, שחבריה באים לצפות ולהשתתף. בנוסף, מקיים פואטרי סלאם ישראל אירועי תוכן בנושאים ממוקדים, אירועים מוזיקליים וסדנאות כתיבה למבוגרים ולנוער וסדנאות בבתי ספר.

"ההחלטה לערוך את האירוע במתכונת משודרת הייתה לא קלה, אבל הכרחית", אומרת נילי קופלר, אחת ממייסדי הפואטרי סלאם בארץ ומנהלתו האמנותית, "המשוררים שמופיעים על במות הפואטרי סלאם רגילים לפידבק של הקהל, לאנרגיות של הופעה חיה. המעבר להופעה באולפן מול צוות מצומצם היה לא פשוט לרבים מהם. בנוסף, השנה, בגלל מגבלות הקורונה, רק מי שמופיע על הבמה בזמן נתון יכול להיות בתוך החדר, כך ששאר המשוררים ממתינים בחוץ, במסדרון. אין אפילו את הפידבק המינימלי שאפשר לקבל מהחברים שמופיעים לצדך. ההופעה בתנאים האלה דרשה נחישות רבה עוד יותר מכרגיל".

 

לסיכום, יובל- מה תאחלי לעצמך ולקוראים הבאר שבעים לשנת 2021?

"מאחלת לעצמי כמו כן לקוראים הבארשבעיים, שהם מהקוראים האהובים עליי, להיות יותר קלים עם עצמנו השנה. להאמין בעצמנו. להעמיק במערכות היחסים האמיתיות שסביבנו ולהצליח להבדיל בין עיקר לתפל. 2020 הייתה שנה קשה, אבל היא הייתה קצת כמו ניקוי רעלים. למדנו להבין מה באמת ומי באמת חשוב ומשמעותי לנו בחיינו- ו2021 זו השנה לטפח את אותם הדברים שמצאנו שחשובים לנו, ולהשאיר מאחור את מה שמכביד ומעמיס. ואהבה, מאחלת המון אהבה. זה הכי חשוב בסופו של דבר".

 

הסלאם הגדול 2020- אליפות ישראל בספוקן-וורד, בהפקת פואטרי סלאם ישראל מבית תאטרון האינקובטור. יום חמישי  14/1, בשעה 20:30  לרכישת כרטיס לחצו כאן

בימוי והנחיה: אריק אבר ; הפקה: דניאל וייל, נילי קופלר ואריק אבר ; ניהול אמנותי - פואטרי סלאם ישראל: נילי קופלר, אריק אבר ; צילום ושידור: Elior's Studio ; עיצוב חלל: שחר קדם ; עיצוב ואיור: נריה צור ושמעון אנגל, סטודיו דוב אברמסון" ; סאונד ותאורה: דניאל סלבוסקי ; דיגיטל: דניאל וייל.

 רונה טולדנו קרדיט דניאל אליאור

 

שאר המתמודדים בגמר:

עמית צפריר, בת 29, זמרת, שחקנית, משוררת ויוצרת רב תחומית, בוגרת תואר ראשון מהאקדמיה למוסיקה ולמחול בירושלים. משתתפת באירועי הפואטרי סלאם מאז 2014 ואף ייצגה את ישראל באליפות הפואטרי סלאם העולמית בפריז בשנת 2018 ובאליפות העולמית לנשים בטקסס בשנת 2020. מהמקימים של עמותת ביטוי וארגון 'הספוקנוער', במסגרתם מנחה סדנאות ומופיעה בכל הארץ.

נעם לביא,  בן 33, זו השנה השביעית שמשתתף בפואטרי סלאם בכלל ובסלאם הגדול בפרט. בשנת 2016 זכה בסלאם הגדול וייצג את ישראל בסלאם הבינלאומי בפריז. עובד בהיי-טק ואוהד מושבע של הפועל ירושלים בכדורסל והפעול ירושלים בכדורגל (שזו קבוצה בבעלות האוהדים ועל כן כחבר עמותה הוא נחשב מבעלי קבוצת הכדורגל הזו).  

רונה טולדנו, בת 30. בוגרת מכללת תל חי בפילוסופיה, קיימות וחינוך מיוחד. התכנון היה להיות מטפלת, אבל הרצון ליצור אמנות לא הניח לה, ועל כן עזבה את הצפון לטובת לימודי המשחק. כיום היא סטודנטית למשחק שנה ג בבית ספר הדרך. נחשפה אל הפואטרי סלאם בהופעה בפאב הפיטריה שבקיבוץ דן ולפני שנה וחצי הופיעה בסלאם לראשונה. השתתפה גם בסלאם הגדול של שנת 2019 ברידינג 3.

לירי בר, בת 22, כותבת מאז שהיא יודעת לקרוא, התחילה את דרכה על במת הפואטרי סלאם בליין מופעי הנוער בשנת 2014.  בשלוש השנים האחרונות השתתפה בערבי המוקדמות, אך זו הפעם הראשונה שהיא תשתתף בסלאם הגדול והיא מתרגשת במיוחד. במקצועה קופירייטרית ומנהלת סושיאל במשרד פרסום. בנוסף, היא מתחזקת חשבון אינסטגרם וטיקטוק אישיים, אליהם היא מעלה לסירוגין תכנים הומוריסטיים, סאטיריים וכואבים.

אפרת גרבר ארן, בת 34, נשואה +3, עובדת כאנליסטית ומפתחת BI בחברת לייטריקס הירושלמית. התחילה להופיע על במת הפואטרי סלאם לפני כשנה וחצי, שם היא מוצאת מפלט יצירתי מן הטבלאות והמספרים, אם כי גם אותם היא מחבבת.  בעבר היתה אקטיביסטית בעולמות הפמיניזם הדתי, אך מאז שחזרה בשאלה, היא מחפשת את הנישה הפוליטית שלה, ובינתיים עסוקה בעיקר בלגדל את שלושת הפרחחים שלה. יחד איתם, יצרה פודקאסט העוסק בפוליטיקה מנקודת מבטם של ילדים, והוא נקרא "העולם בקטנה". 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('e714adee-2dd4-4da5-ace9-d2ec662fbccd','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33044,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה