שאלות ותשובות: חזרה לעבודה לאחר חל"ת



חוזרים לעבודה אחרי תקופה ארוכה של חל"ת בעקבות הקורונה? קבלו את התשובות לשאלות הנפוצות בעניין זכויות העובד וחובות המעסיק, לקראת חזרה לעבודה

עם פרוץ משבר הקורונה, הוצאו עובדים רבים במשק על ידי מעסיקיהם לחופשה ללא תשלום (חל"ת) שאורכה 30 ימים. לאחרונה, אחרי יותר מחודש בו ישבו בבית עובדים רבים חוזרים לאט לאט לעבודה. כתוצאה מהמצב, ישנן מגוון שאלות שעולות בנוגע לתקופה שבה מסתיים החל"ת, בכל הנוגע לזכויות העובד וחובות המעסיק. כעת, משרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים מנסים לענות על כל השאלות.



אם העסק נסגר לאור המשבר, ועל כן לא ניתן להחזיר את העובד למשרתו, כיצד על המעסיק לפעול

מעסיקים שאין באפשרותם להחזיר את העובדים, יהיו רשאים לסיים העסקת העובד ובלבד שהדבר יעשה ללא אפליה ושיתקיים הליך פיטורים תקין לפי דין. על הליך הפיטורים לכלול שימוע נאות, הודעה מוקדמת, מכתב סיום העסקה ותשלום גמר חשבון. 

מעסיק המעוניין לפטר עובד, עצם זימונו לשיחת שימוע, קוטע את החל"ת ולא תהיה חפיפה בין תקופת הודעה מוקדמת לבין חל"ת.

למעסיק שלוש אפשרויות

  1. לאפשר לעובד לעבוד בתקופת הודעה מוקדמת
  2.  לוותר על עבודתו ולשלם לעובד שכר, כאשר הפיטורים יכנסו לתוקף לאחר חלוף תקופת ההודעה המוקדמת
  3. לשלם לעובד כתחליף למתן הודעה מוקדמת, והפיטורים ייכנסו לתוקף לאלתר. 

בשלושת המקרים, החל"ת נקטע ועל העובד לפנות בשנית לביטוח לאומי (ביצוע רישום מחדש) ולדרוש דמי אבטלה עקב פיטורים. 

במידה ומדובר בפיטורי עובד/ת המצוי/ה בתקופה המוגנת מכוח חוק עבודת נשים, יש לבקש היתר ממנהלת תחום חוק עבודת נשים במינהל הסדרה ואכיפה בזרוע העבודה, טרם פיטורי העובד/ת המוגנ/ת. הנחיות והבהרות בעניין הוצאה לחל"ת בתקופה מוגנת, ניתן למצוא העדכונים המעלה מינהל הסדרה ואכיפה לאתר זרוע העבודה.

 צילום אילוסטרציה Shutterstock

האם המעסיק מחויב להחזיר את העובד למשרתו, עם תום החל"ת

על המעסיק לכבד את חוזה העבודה עם העובד, לנהוג בתום לב ובהתאם להסכמות שהתקיימו לפני היציאה לחל"ת. ככלל, המעסיק מחויב להחזיר את העובד לתפקיד בו עבד, ערב יציאתו לחל"ת. 

שינוי בתנאי עבודה מחייב הסכמה של העובד והסכמה שאינה מפורשת, לא תתקבל כדבר שבשגרה, בעיקר נוכח החובות המוטלות על המעסיק, מכוח חוק הודעה לעובד ולמועמד לעבודה (תנאי עבודה והליכי מיון וקבלה לעבודה), תשס"ב-2002. ככל שלא התקבלה הסכמה, העובד רשאי לטעון להרעה בתנאי העסקתו או להפרת חוזה, המאפשרת לו להתפטר כדין מפוטר וכן לקבל פיצוי, בגין הפרת חוזה. 

 

אם המעסיק מעוניין להחזיר את העובד למשרתו, אך העובד אינו מסוגל לחזור לעבודה לאור המשבר (אם מאחר שמערכת החינוך אינה פועלת, או מאחר שמדובר בעובד המצוי בקבוצת סיכון לתחלואה בנגיף). מהן זכויותיו של העובד

נכון להיום, וכל עוד המצב החוקי לא יתוקן, העובד מחויב לחזור למקום העבודה אם המעסיק מעוניין להחזירו. בד בבד, רשאי העובד לפנות למעסיק בבקשה לנצל את ימי החופשה השנתית או לחילופין לבקש מהמעסיק את הארכת החל"ת או מתן אפשרות לעבודה מהבית. 

יש לשים לב שפיטורים מחמת הורות, מצב בריאותי ועילות המנויות בחוק שוויון הזדמנויות בעבודה, תשמ"ח- 1988 או חוק שוויון לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח- 1998, עשויים להקים לעובד, בכפוף לתנאים הקבועים בחוקים אלה, זכות תביעה ובנסיבות מסוימות המעסיק אף עשוי להיות חשוף להליכים מכוח חוקים אלה. 


ניתן למצוא מידע נוסף בנוגע לזכויות העובד בחל"ת כאן 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה