סוגיית שכר הדירה בימי קורונה



למרות המציאות הכלכלית המורכבת, רוב שוכרי הדירות נאלצים להמשיך לשלם שכירות גם אם ההכנסה שלהם נפגעה. האם יש בעלי דירות שיבואו לקראת השוכרים והאם יש דרך לצאת מזה משפטית?

במציאות החדשה בצל הקורונה, אנשים רבים מצאו את עצמם לאחרונה ללא עבודה וללא הכנסות. המצב משפיע כמובן גם על יכולתם לשלם שכר דירה, בנוסף לכל ההוצאות הנלוות. במצב החדש, יש שוכרים שזוכים להבנה מצד בעלי הדירה שלהם, אך ברוב המקרים הם נדרשים להמשיך ולשלם את שכר הדירה כבעבר. גם מהצד השני בעלי דירות נמצאים במצב לא פשוט היות ותשלומי שכר הדירה מהווה הכנסה משמעותית, כשחלק משתמשים בתשלומים האלה לכסות משכנתאות והוצאות על אותן דירות. "הייתי מסכימה לדחות תשלום על שכר הדירה בעקבות המצב", סיפרה ד' שמשכירה דירה לסטודנטים בבאר שבע.

"בגלל הקורונה הדיירים שלי בבאר שבע חזרו לביתם בצפון. חבר שלהם הגיע לדירה כדי לאסוף את הציוד והדברים שלהם וגילה שקפץ החשמל וכתוצאה מכך כל תכולת המקרר התקלקלה ונזרקה לפח. כעת הדיירים מבקשים שנתחשב ונשתתף בהוצאות על המזון שנזרק בגלל החשמל...", סיפרה ל'באר שבע נט' ד', בעלת דירות בעיר, "אנחנו מנסים להתחשב. אם הייתי מבינה מהשוכרים שלי שהם בבעיה של הכנסות הייתי מתחשבת ומסכימה לדחות את התשלום שלהם. מהצד השני חשוב שהם יבינו גם אותנו, השכירות משלמת לי את המשכנתא שלקחתי על הדירה ואת כל ההוצאות מסביב, אין לי כסף ספייר וההוצאות הללו לא נפסקות".

צילום אילוסטרציה Shutterstock

המצב שנוצר עלול להביא חלק מהשוכרים למצב שבו הם יפרו את החוזה עליו חתמו מול בעלי הדירה כיוון שאינן יכולים לעמוד בהוצאות הללו, אך מנגד בעלי הדירה יכולים במצב כזה לממש את הערבות הבנקאית. באתר mako בדקו את הפן המשפטי של המצב. עו"ד ג'ון גבע, מומחה למשפט מסחרי ודיני ביטוח אמר ל-mako כי לשוכרים יש בסיס להפרת חוזה בתנאים הקיצוניים הקיימים היום, וזאת על פי סעיף סיכול חוזה בחוק החוזים. על פי סעיף סיכול חוזה, במקרה שהפרת החוזה היא כתוצאה מנסיבות שהצד המפר לא ידע עליהן ולא היה חייב לדעת עליהן בזמן כריתת החוזה, הוא אינו יכול למנוע את הנסיבות המסכלות ולא ניתן לקיים את החוזה בנסיבות אלו, לא תחשב ההפרה ככזו שמאפשרת פיצויים או אכיפה.

את מגפת הקורונה שכולנו חווים, אף אחד לא יכול היה לצפות. לכן נטען כי במצב זה הפרת החוזה לא תהיה עילה לתביעה על כך בבית המשפט. אך עדיין הדגש הוא על הבנה של שני הצדדים האחד את השני, לא לנצל לרעה את המצב כדי שלא לפגוע בעיקרון תום הלב. ניתן למצוא פתרונות כמו דחיית תשלום שכר הדירה, צמצום הסכום החודשי או לבקש פריסת תשלומים גמישה יותר.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה