כל מה שרציתם לדעת על הקורונה המומחים מסורוקה עונים



נגיף הקורונה מוכר זה שנים בעולם אך בבעלי חיים, רופאים מצאו כי משך המחלה יכול להגיע עד לשבועות בשונה משפעת ולבדיקה לוקח עד 8 שעות להגיע. כל הפרטים על הווירוס שמעסיק אותנו בימים אלו >>>

בימים האחרונים מופצות המון הודעת כזב ברשתות השונות – פייז ניוז, אנו בבאר שבע נט החלטנו לעשות לכם סדר במידע, לשם כך הסתייענו בד"ר שלומי קודש מנהל בית החולים סורוקה וד"ר ליאור נשר מומחה למחלות זיהומיות מסורוקה שענו על כל השאלות בנושא.

ד"ר ליאור נשר מומחה למחלות זיהומיות בסורוקה

"נגיף קורונה החדש הוא נגיף ממשפחת הווירוסים שנקראים קורונה, שמם מגיע במקור מלטינית לאור החלבונים שנמצאים מסביב לווירוס ונותנים לו צורה של כתר כשמסתכלים עליו במיקרוסקופ. הווירוס קיים בבעלי חיים מזה שנים רבות, יש זנים רבים כאשר יש מספר זנים שתוקפים גם בני אדם. בשנת 2003 היה לנו את הסארס שגרם לתחלואה משמעותית בבני האדם וכעת יש את הקורונה שהיגע מסין" מסביר ד"ר ליאור נשר. ומוסיף: "התסמינים של הקורונה דומים מעט לתסמיני השפעת, הם בעיקר של דרכי הנשימה העליונות: חום, כאבי ראש, נזלת, כאבי גרון, שיעול וקוצר נשימה". 

איך מאבחנים את המחלה?

"את המחלה ניתן לאבחן אך ורק באמצעות בדיקות המעבדה, בדיקת המעבדה מתבצעת על ידי לקיחת דגימה מהאף ומהפה באמצעות מקלון, מכניסים לתמיסה מיוחדת אשר נשלחת למעבדה הארצית של משרד הבריאות. מהרגע שזה מגיע למעבדה וזה נכנס לפעולה לוקח בין 6-8 שעות עד שמקבלים תוצאה".

איך נדבקים במחלה?

"ההדבקה היא באמצעות טיפות גדולות שעובדות בשיעול או בנזלת - התעטשות. לכן, טווח ההדבקה הוא כ-2 מטר מהבן אדם החולה וצריך גם שהייה של מספר דקות (כ-15) וחשיפה ממשוכת כדי לנשום את הטיפות האלה ולהידבק בהם. הדבקה במגע יכולה להיות אם לדוגמא מישהו השתעל לתוך היד ולוחץ למישהו אחר יד והוא נוגע בפנים שלו".

האם יש הנחיות מיוחדות לגבי נשים בהיריון?

"יש מעט מאוד מידע ממה שאנחנו יודעים היום על השילוב של נשים בהריון וקורונה, אי אפשר סתם ככה לבדוק, אבל אם יש סימנים, אם יולדת באה עם סימנים מחשידים אנחנו נבדוק אותה מיידית".

המתחם בו נמצאים המבודדים

מה הדרך להימנע מהמחלה?

"להקפיד על היגיינת ידיים, על היגיינה פרטית, להקפיד על שטיפה וחיטוי הידיים, לא להשתעל לידיים וכמובן לא להיחשף לאנשים חולים. כל חומרי החיטוי – אלכוהול -אלכוג'ל, סבון עם דטרגנט בתוכו (חומר המסייע בניקוי והמסת שומנים), חיטוי משטחים עם אקונומיקה באחוז מסוים – כל אלו הורגים את הווירוס".

מה משך תקופת הדגירה?

"הממוצע הוא בין בין 4 ל-6 ימים בזמן תקופת הדגירה לא מדביקים, אלא מדביקים בזמן שיש סימנים של תחלואה – אפילו תחלואה קלה. צריך לזכור שמחלת הקורונה היא לא מחלה שכל מי שידבק בה ימות, להפך מרבית האנשים שנדבקים במחלת הקורונה יש להם מחלה קלה יחסית ולא מגיעים לאשפוז או טיפול נמרץ. אחוזי התמונה מהמחלה לפי מה שידוע נמוכים – מדובר על עד 4%".

האם קיים טיפול שנמצא יעיל?

"בשלב זה אין חיסון או טיפול למחלת הקורונה. יש מספר טיפולים אשר נמצאים בפעילות מחקרית אף אחד מהם לא הצליח להוכיח את עצמו בטיפול יעיל, זה שלב שנמצא במחקר".

קיימת השוואה בין הקורונה למה שאנו מגדירים "שפעת רגילה", אם כך מדוע יש כל כך מעט מחלימים עד כה?

"התחלואה היא תחלואה שונה מעט משפעת, שפעת היא מחלה שנמשכת יומיים שלושה ומבריאים. מחלת הקורונה מפתחת תסמינים קשים, כאשר מרבית החולים יפתחו תסמינים רק סביב היום החמישי והתסמינים הקשים שהם תסמיני נשימתיים יתפתחו רק ביום השמיני. לכן אפשר לומר שמדובר במחלה שהיא שונה מהשפעת, אומנם התסמינים הראשוניים יכולים להיות דומים, אבל היא שונה".

איך נערך בית החולים סורוקה להתמודדות עם הקורונה?

"המרכז הרפואי סורוקה ערוך לטפל בנושא הזה של הקורונה, אנחנו נמצאים בקשר רציף עם משרד הבריאות עם האגף לשעת חירום. בית החולים מקיים ישיבות, פגישות ותדרוכים על בסיס קבוע, הצוות שלנו עבר הכשרה מיוחדת לנושא. חדרי המיון של בית החולים כולל המעבדות ערוכים ומוכנים".

האם אתה חושב שהשבתת מערכת החינוך נחוצה?

"אנחנו יודעים שבעצם ההדבקה יכולה לקרות בכל הגילאים, רק שאנחנו יודעים שילדים עוברים את זה בצורה מאוד קלה ולא מפתחים תסמינים משמעותיים, אבל הם בהחלט יכולים להעביר את המחלה ולכן יש הרבה מאוד היגיון בסגירת בתי הספר, על מנת ליצור בידוד ולמנוע התפשטות".

ד"ר שלומי קודש מנהל בית החולים סורוקה

כמו כן, ד"ר שלומי קודש מנהל בית החולים סורוקה מסר מוקדם יותר היום מספר הסברים אודות הנגיף ודרכי ההתמודדות של סורוקה עמו: "אנו ביחד עם מערכת הבריאות הישראלית וביחד עם מערכת הבריאות בעולם כולה מתמודדים עם אפידמיה שלא נראתה כדוגמתה במאה שנים האחרונות. בימים אלו כל הפעולות שעושה משרד הבריאות קונות לנו זמן משמעותי, כאשר בזמן הזה אנחנו ממשיכים להיערך. כיום אנחנו בסורוקה יודעים להתמודד עם 47 חולים כאשר ממש בקרוב נגדיל את זה ב-15 נוספים (נציין כי משרד הבריאות דורש כרגע 30 בלבד) במסגרת זאת אנחנו מכינים מענה ליולדות עם קורונה, למצבים שבהם מצטרך לבצע ניתוחים שונים לחולי קורונה וכן מקרים נוספים. במקביל אנחנו שמים דגש על שמירה על בריאות הצוות הרפואי, שבלעדיו לא נוכל לטפל בחולים ולכן הקמנו מתחם מיוחד "האזור הירוק" בו נערך הצוות לפני כניסתו לאזור בו שוהים החולים". עוד אמר ד"ר וקודש: "כחלק מההיערכות שלנו הגיעה לכאן ניידת מיוחדת שעשתה סימולציה לכל מני תרחישים שעשויים לקרות עם חולי קורונה".

בנוסף, הבהיר ד"ר קודש: "המעבדה בסורוקה היא אחת מ-4 המעבדות הראשונות בארץ שקיבלה את האופציה לבדוק את הנגיף. בהדרגה קיבלנו עוד ועוד ציוד ואם כשהתחלנו עמדנו על 100 בדיקות ביום, כעת אנחנו עומדים על כפול מזה, כאשר מדי יום נבדקות 200 בדיקות".

מערכת החינוך מושבתת ומן הסתם ישנם רופאים רבים עם ילדים קטנים בבית, כיצד בית החולים נערך לפתור בעיות מסוג זה?

"הסגירה של מערכת החינוך מורגשת גם אצלנו, מאחר ורוב הצוות שלנו צעיר – הורים לילדים קטנים ועדיין אין פתרון לילדים שלהם. לכן, החלטנו כי החל ממחר סטודנטים לרפואה יפעילו מעונות לילדים, כדי שצוות רפואי יוכל לבוא לעבודה". עוד הוסיף: "נזכיר כי כ-90 אנשים צוות נמצאים בבידוד, רובם כי היו בחו"ל חלקם כי נחשפו לחולה מאומת, אך אנחנו מקווים שהבידוד יסתיים בקרוב וגם הם ישוב אלינו וכך נגדיל את הצוותים הרפואיים ואת הפעילות".

"לנושא המיגון כמו שראש הממשלה אמר בימים האחרונים חשוב לשמור על היגיינה, אבל אני יוסיף לזה קריאה למי שלא צריך להגיע לבית החולים לצורך טיפול – למשל מבקרים, פשוט לא להגיע! במצב של חולה שמצריך עמו מלווה נאפשר מלווה אחד בלבד, אבל מעבר לזה פשוט לא להגיע".

מה מצב החולים בקורונה המאושפזים בסורוקה נכון להיום?

צוותי רפואה הנמצאים במתחם המבודד סיפרו מוקדם יותר היום כי בצוות שלהם ישנם 2 רופאים בכירים ורופא מתמחה, בנוסף ישנו צוות סיעודי מיומן, כאשר כולם עברו הדרכות מתאימות ומוכנים לכל תרחיש שיכול להיות מבחינת התפתחות קלינית של מטופלים. עוד הוסיפו לומר הצוותים במקום כי נכון לרגע זה ישנם 6 מטופלים, כאשר כולם במצב טוב ואפילו כבר יש אינטראקציות חברתיות בניהם, מתוכם ציינו כי אחד הגיע במצב בינוני אולם בחלוף הימים הוא השתפר והתייצב.

יש לכם עוד שאלות בנושא הקורונה? כתבו לנו ונדאג להביא לכם תשובות מהמומחים בנושא.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה