ארגוני החקלאים בפנייה לשר החקלאות: "זו אחריות לאומית לתמוך ולעודד ייצור מקומי"



בעקבות הקורונה קיים מלאי גדול של תוצרת חקלאית טרייה המצטברת אצל החקלאים שנאבקים בקשיים כלכליים. חמישה ארגונים חקלאיים פנו אתמול לשר החקלאות בבקשה דחופה שלא לייבא מוצרי מזון חקלאיים ולעודד אספקת ייצור מקומי

חמישה ארגונים חקלאיים בענפי הפירות, העופות, הדגים, הירקות וחקלאי ישראל, פנו אתמול (רביעי) לשר החקלאות במכתב בקשה דחוף, עקב הצטברות סחורה טרייה של חקלאות אצל החקלאים, שלא לייבא מוצרי מזון חקלאיים עד לבדיקה מקיפה של המלאי הקיים בישראל, במטרה שלא למוטט משקים חקלאיים בישראל. ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, אמר ל'באר שבע נט': "חקלאי מדינת ישראל הם שכבת המגן התזונתי והביטחוני של המדינה, על התוצרת הזו נשענת המדינה ויש לפעול כדי לחזק את החקלאות הישראלית".

במכתב, פנו הארגונים אל שר החקלאות ח"כ צחי הנגבי בבקשה דחופה למיצוי יכולות החקלאות המקומית טרם פתיחת השוק ליבוא נוסף. "עקב התפרצות נגיף הקורונה ברחבי העולם והמאמצים לבלום את התפשטות המגפה באמצעות סגירת גבולות, עולה על סדר היום הלאומי פעם נוספת, סוגיית הביטחון התזונתי בישראל ואספקת תוצרת חקלאית כחול לבן בפרט", כתבו במכתב שנשלח, "אין חולק כי החקלאים הינם שכבת המגן הראשונה של הביטחון התזונתי של תושבי המדינה. חקלאי ישראל כולם התגייסו ועל אף המציאות המאתגרת, אנחנו ממשיכים לעבד את השטחים החקלאיים ובהתאמה גם הוכרזו כענפים חיוניים בשעת חירום  בענפי החי והצומח, בתי אריזה, מכוני התערובת, שירותי הרפואה הווטרינרית, המחלבות, המשחטות, מכוני המיון לביצים ולדגים ועוד פעילויות רבות ששיתוקן עלול היה לפגוע פגיעה אנושה בציבור".

עוד התייחסו הארגונים לצורך לענות על הביקוש הגבוה בימים אלה, במיוחד בשל הקרבה לחג הפסח, והוסיפו כי הם עושים לילות כימים על מנת להגביר את התפוקה למקסימום ולתת מענה רחב ככל הניתן לצרכן הישראלי, "עם סגירת חלק מהשווקים בארץ נוצר בימים האחרונים מצב בו תוצרת חקלאית מקומית שיועדה לשווקים אלה עומדת זמינה, ללא ערוץ שיווק לציבור. אנו קוראים לך לפעול למיצוי יכולות האספקה והיצע התוצרת החקלאית המקומית שקיימים וזמינים כרגע, בטרם תפנה לפתיחת השערים לייבוא תוצרת חקלאית מחו"ל".

צילום: shutterstock אילוסטרציה חקלאות

"שנים של התעלמות מוחלטת מפערי התיווך המופקעים ברשתות השיווק הביאו לכך שחקלאים רבים פועלים במצב של חוסר וודאות כלכלית, או גרוע מכך: בהפסדים הגורמים לעוד ועוד חקלאים לצאת ממעגל היצור. נטישת חקלאים את הענף תהיה בכייה לדורות, לא רק להם עצמם אלא לכל תושבי המדינה. כל משק חקלאי שנסגר נגרע גם מהיצע אספקת המזון המקומי ואת התוצאות של זה אנו מרגישים כעת ונרגיש ביתר שאת בעתיד", הוסיפו הארגונים במכתבם, "חובה על ממשלת ישראל להתעשת ולזכור כי מוטלת עליה אחריות לאומית לעודד ייצור מקומי ועצמאי של מזון תוצרת הארץ עבור התושבים, הן בשגרה והן בחירום. ביטחון תזונתי הינו הכרח קיומי ולכן יש להבטיח המשך חקלאות ותעשייה חקלאית בת - קיימא בישראל".

"בכדי שהחקלאות תוכל להמשיך להתקיים ולספק לתושבי המדינה חוסן לאומי וביטחון מזון בימים של משבר או בידוד מדיני, על המדינה לחזור להכיר ולהוקיר את הערך הייחודי והאסטרטגי של החקלאות, באמצעות מעשים ולא דיבורים בעלמא. זוהי שעת חירום ואנו מצפים מכבוד השר, והממשלה, לתמוך בחקלאים באמצעות מתן קדימות לתוצרת מקומית וליכולות האספקה של החקלאות הישראלית הנותנים מענה כמעט מלא לצריכה המקומית לאורך רוב השנה, תמיכה ישירה בחקלאים וויסות היבוא", חתמו במכתב שנשלח לשר החקלאות.

את המכתב שלחו ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, מאיר יפרח, מזכיר ארגון מגדלי ירקות, מוטי אלקבץ, מזכיר ארגון מגדלי העופות, אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים, מאיר צור, יו"ר התאחדות חקלאי ישראל  ואבשלום (אבו) וילן- מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל.

ירון בלחסן, מנכ"ל ארגון מגדלי הפירות, התייחס למצב ואמר ל'באר שבע נט': "אני חושב שאנחנו נמצאים במצב קיצון בעקבות התפשטות נגיף קורונה, אנחנו צריכים להסיק מסקנות ולהבין שזה הולך לטווח הארוך, לכן נצטרך לסמוך על תוצרת חקלאית כחול לבן ולא על ייבוא. חקלאי מדינת ישראל הם שכבת המגן התזונתי והביטחוני של המדינה, על התוצרת הזו נשענת המדינה ויש לפעול כדי לחזק את החקלאות הישראלית. החקלאים בארץ ממשיכים לפעול, לעבד, לייצר ולשווק גם בתקופה הקשה הזו, זה הזמן לחזק אותם. מסעדות ובתי מלון המהווים נתח שוק משמעותי של החקלאות נסגרו בגלל המצב ולא פעם חקלאים נאלצים להשמיד את התוצרת. אם המשק נקלע למחסור בביצים, למשל, זו העת לאפשר תוספת מכסות למגדלים מקומיים שעוסקים בגידול עופות מטילות. אני קורא לשר החקלאות לתמוך בייצור הישראלי באמצעות סבסוד והגדלת מכסות ייצור, רק כך נוכל להבטיח את עתיד החקלאות בישראל".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה