6 שנים לצוק איתן: החיילים שחוו את המבצע כנערים והיום מגינים על העוטף

$(function(){setImageBanner('1eaf130b-c9f7-4cd4-b817-6a9dd6cedaef','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

לרגל ציון 6 שנים למבצע "צוק איתן" שוחחנו ב'באר שבע נט' עם סמל א' וסמ"ר נ', מש"קי מודיעין בחטיבה הצפונית של אוגדת עזה, על הזיכרונות שלהם מהמבצע כנערים, הרצון להתגייס ולהגן על הבית והשירות המשמעותי שהם עושים

ב- 8 ביולי 2014 החל מבצע "צוק איתן", מבצע צבאי רחב היקף שהוביל צה"ל ברצועת עזה. היום, 6 שנים אחרי המבצע, שוחחנו ב'באר שבע נט' עם שני חיילי צה"ל מדרום הארץ שזוכרים את המבצע בתור נערים, כל אחד מהזווית שלו, וכיום הם משרתים יחד כמש"קי מודיעין בחטיבה הצפונית של אוגדת עזה, שומרים על הדרום, שומרים על הבית שלהם.

א' בן 21, נמצא בתפקיד בחטיבה הצפונית מעל לשנתיים ממאי 18. יש לו אח תאום ואחות שעתידה להתגייס גם היא בקרוב לצה"ל. בתיכון א' היה מאוד פעיל בצופים, הוא אוהב לטייל ואוהד אדוק של מכבי תל אביב. נ' בן 22, נמצא בחטיבה מאפריל 18. יש לו חמש אחיות קטנות, כשהקטנה ביותר בת 5 והגדולה בת 20. עד גיל 7 גר נ' בגבול רצועת עזה, ועדיין יש לו זכרונות מהילדות שם. בתיכון למד בפנימייה בכפר מימון שבעוטף עזה.

את צוק איתן, סמל א' וסמ"ר נ' חוו כנערים אשר גרים בדרום. נ' בדיוק חזר מחו"ל כשהמבצע התחיל, היה בתיכון והיה אמור לגשת למבחני הבגרות אותם ביטלו בעקבות המבצע. "למדתי בפנימייה בכפר מימון, אז כשחזרתי והיה את המבצע הייתה תחושה שסופסוף עושים משהו, כי טילים היו כל הזמן זה לא היה חדש... כן היה לחץ ולא תמיד היה קל", סיפר נ' ל'באר שבע נט'. א' זוכר את השגרה של צוק איתן בה נאלצו "בנוהל" לרוץ למקלטים לפחות 4 פעמים ביום.

קרדיט דובר צה"ל

שתפו אותנו בזיכרון שיש לכם מהמבצע כנערים

א': "הייתי ביום השביעי של מחנה הקיץ של הצופים ביער בן שמן ופתאום התחילה אזעקת צבע אדום. בהתחלה לא הבנו וחשבנו שזה חלק מהמוזיקה. הרבה מהבוגרים אמרו לכולם להשתטח על הריצפה והיה פיצוץ ממש חזק. 15 אלף ילדים שהיו במחנה נאלצו להתפנות. חזרתי הביתה ובעצם על בסיס יומי היו אזעקות. אני ואחי התאום היינו בבית, כמה פעמים ביום בנוהל היינו יורדים למקלט. הייתה גם פעם אחת ששיחקנו כמה חברים כדורגל בסוף הרחוב ופתאום הייתה אזעקה ולא היה לנו לאן לרוץ. כולם קפאו במקום וזו היתה חוויה טראומתית".

נ': "אני זוכר את ביטול הבגרויות, היינו כל המשפחה עם אמא בבית, זה שיבש לנו את המבחנים, אני זוכרת שהייתי צריך באותה תקופה לעשות מועד ד' במתמטיקה בגלל זה, זה השפיע על הלימודים. בנוסף חבר טוב שלי נפצע מרסיס בדרך לבגרות. זו הייתה חוויה לא פשוטה אבל מהצד השני גם הרגשנו כאזרחים את כל האהבה שנותנים לחייל צה"ל שהיו קרובים אלינו".

כשהתגייסתם לצבא, היה לכם חשוב לשרת בדרום הארץ? כיצד השפיע מבצע "צוק איתן" על גיוסכם לצה"ל? מתוך הרצון להגן על הבית?

א': "חווינו את זה גם בצוק איתן וגם בעופרת יצוקה, כמעט בכל פעם שהיה מבצע זה השפיע על הבית שלי... אז כשיש לך את האופציה לעשות משהו, לתרום מעצמך ולתת יד לזה כדי לעשות מה שאפשר שזה לא יקרה שוב, אתה הולך על זה".

נ': "לי היה מאוד חשוב להגיע לשרת בעוטף עזה, בתור מי שגדל באזור. אני זוכר בתור ילד את ההפצצות עוד לפני שהיה בכלל צבע אדום... תמיד ידעתי שכשאתגייס לצבא אני אשרת בעזה".

 -

 

"עשייה אקטיבית בהגנה על הבית"

בשנתיים האחרונות בשירות הצבאי, בתור חיילים, הם לקחו חלק בשישה סבבים ברצועה- הסבבים המשמעותיים ביותר מאז צוק איתן. א' מרגיש סיפוק גדול ועצם זה שגר בדרום וחווה את צוק איתן גורם לו להרגיש שיש משמעות נוספת לתפקיד ושיש לו דרך גם לסכל אירועים כאלה, ולהגיב. שיש משמעות למה שהוא עושה. נ' מרגיש כי לאורך כל חייו עזה מלווה אותו וחלק ממנו וכעת יש לו את האפשרות לשרת ולהגן על תושבי האזור.

מאז מבצע צוק איתן השתתפתם בעצמכם בסבבים ברצועת עזה וסייעתם בלחימה. ספרו על התחושות עם המעבר מנערים שגרים בדרום לחיילים שמסייעים בהגנה עליו?

נ': "היו לנו כמה הצלחות בהתקפה ובהגנה, והתחושות הן טובות. זה לעבור ממצב של לשמוע בחדשות על קאסם או רקטה, או לשמוע אזעקת צבע אדום בזמן אמת ולהרגיש שאין מה לעשות עם זה... לעשייה אקטיבית בהגנה על הבית ועל העוטף, תחושות טובות להיות בתפקיד וחלק מהעשייה הזו".

א': "התחושה היא שהפכנו מילדים שעומדים בצד ולא יודעים מה לעשות עם המצב להיות בין אלה שמקבלים את ההחלטות במודיעין. זה היה מעבר מנער שספג רקטות לאחד שיש לו כוח ובידיים ויכולת להשפיע, יכולת להגן על המדינה".

בתור חיילים שמשרתים וגם גרים בדרום, עד כמה חשובה ההגנה שמספק צה"ל לתושבי הדרום? עד כמה בעיניכם השירות משמעותי?

א': "יש חשיבות גדולה לכל חייל ולכל תפקיד בצה"ל, גם באופן כללי וגם בעוטף עזה. העבודה שלנו חשובה כמו העבודה של הנהגים, הלוגיסטיקה וכל היחידות והאגפים. בסופו של דבר זה לא סתם להגיע ולהעביר שנתיים ושמונה חודשים בצבא, אלא יש משמעות עצומה לשירות שלנו ולמה שאנחנו עושים ורואים את זה בשטח. אנחנו שמחים להיות בחטיבה, יש לנו מפקד מדהים ואנחנו עושים שירות משמעותי בהגנה על המדינה".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('8f4e7e25-2987-4833-9270-e7adca6fc531','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה