טור דעה: למה לתרום מח עצם זה הדבר הכי חשוב שתעשו בחייכם

$(function(){setImageBanner('1537cf87-a96b-403a-99b5-780cae291f41','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

ליאור עובדיה דרך סיפורו האישי מסביר מדוע להגיע ולתת דגימת רוק פשוטה יכולה להיות הפעולה שתשנה את חייכם ואת חיי אחרים.

כזכור, רוני כהן שחלתה בלוקמיה זקוקה למח עצם מתורמים ממוצא תימני-מרוקאי. עמדת הבדיקה בבאר שבע תיפתח כל היום בקומת הכניסה בקניון עזריאלי הנגב

פרטים נוספים באתר

לפני שאתאר את מה שעבר עליי, אני רוצה להסביר. קצת אחרי שתרמתי את תאי הגזע (הפעולה שעושים היום במרבית המקרים) והתחלתי לספר את כל התהליך נתקלתי בשאלה מאדם שאת דעתו אני מאוד מעריך, למה אני מייח"צן את הסיפור כל כך? (לא במילים האלו אבל רוח הדברים) הרי בלי לזלזל במעשה, הוא דאג להזכיר לי שהרי הגדולה האמיתית היא הנתינה בסתר, ככה שלך כתורם לא יוצא הרווח התדמיתי בכל הסיפור ואתה נשאר אם התחושה הגדולה שעשית משהו כל כך טוב בלי לקבל תמורה. האמת זה נכון, אשקר אם לא אודה שהטפיחה על השכם בכל פעם שמישהו שומע שתרמת מח עצם לא מוסיפה לך לאגו, אבל בחשבון הכללי כמו שתבינו תכף הבנתי שהיתרונות בלספר את הסיפור כל פעם מחדש למי שרוצה לשמוע גדולות יותר מהחיזוקים לאגו.

דגימת רוק פשוטה יכולה להציל חיים. צילום: מתגייסים להציל את רוני

עיקר העניין הוא העובדה שבדיוק כמוני בתחילת התהליך רוב הציבור לא יודע את הפרטים המלאים, לא מבינים עד כמה הוא קל מבעבר, כמה תמיכה מקבל התורם בכל שלב, ולא מבינים עד כמה מדור לדור מציאת התורם עלולה להיות רחוקה וקשה יותר באופן שמחייב את כל המדינה להיות חלק מהמאגר. אני מבטיח לקצר את הסיפור כמה שאפשר ולהשאיר רק את הנקודות שנוגעות למה שכתבתי כאן.

נתחיל מהבסיס, בצבא הצטרפתי למאגר עזר מציון כחלק משלב נוסף (שניתן לבחירה בזמנו) בשרשרת החיול. 5 שנים מאוחר יותר קיבלתי טלפון שאומר שנמצאה התאמה ביני לבין חולה. ההתאמה שנבדקת היא חלקית ומצריכה עוד שלב של בדיקה גנטית עמוקה יותר שנלקחת כבדיקת דם קטנה. הקושי שבמציאת תורמים טמון בעניין הזה, כדי להתאים בין תורמים חייבים למצוא מטען גנטי מאוד דומה, דבר שמאוד קשה למצוא בין אנשים זרים אבל אפשרי. העניין הוא שככל שהשושלת הגנטית קצרה יותר ככה הסיכוי למצוא תורמים מתאימים גבוה יותר. זה המהות של ההצלחה הגבוהה של עזר מציון מול עמותות דומות ברחבי העולם. עמותה שמתבססת מראש על מאגר דם של קבוצת אוכלוסיה שבמשך שנים ודורות אחורה מנעה מעצמה נישואי תערובת בחלקים שונים בעולם. לכן היום ככל שאנחנו מערבבים את הקבוצות שלנו מחדש המטען הגנטי בין הפרטים הולך ומשתנה. אין ספק שתמיד נוכל למצוא התאמה וזה לא אמור למנוע מאיתנו לחיות את חיינו כרגיל ולהחזיר לעידן של נישואים בתוך המשפחה, אבל אם מבינים את העניין הזה אפשר להבין למה חשוב שכל אחד מאיתנו חייב להיות חלק מהמאגר.

עמדות יפוזרו במהלך היום בבאר שבע וברחבי הארץ. צילום באדיבות מתגייסים להציל את רוני

נמשיך בפן האישי, את שיחת הטלפון קיבלתי בזמן שגרתי באילת ואחרי שהסכמתי לבצע בדיקה נוספת, התחלתי לשאול לאן צריך להגיע? תוך כמה זמן? הרי זמן הוא דבר מאוד חשוב בתהליך, ובאמת נענתי שכדי לא לבזבז זמן, ישלחו לי באופן מיוחד בדואר שליחים מבחנות וצידנית לקירור שתוך יום אוכל לבצע את הבדיקה ולהחזיר אותה עם שליח. זו לא היתה הפעם היחידה שבה גיליתי עד כמה עזר מציון יעשו הכל על מנת לעזור לי לספק את התרומה. בימים שלפני התרומה כחלק מהכנה לתהליך הייתי זקוק לעזרה של איש רפואה ובגלל שדובר על תקופת החגים וקופת החולים שלי היתה סגורה, ציוותו אותי למתנדב שעזר לי בכל שלב. יש עוד סיפורים אבל אתם מבינים את העיקרון. בכל שלב בדרך כתורמים יש לכם אל מי לפנות, ימצאו פתרונות יחד איתכם.

הגענו ליום התרומה, אם החשש שלי היה מניתוח התבדיתי ברוב המקרים היום מדובר בהליך מאוד פשוט שדומה לתרומת דם, ובלי לאבד טיפה אחת של דם. את הסיבה אתם יכולים לקרוא בתחילת הסיפור, התרומה היום כבר לא מוגדרת תרומת מח עצם אלא תרומת תאי גזע. תאי הגזע הם אלו שאחראים על ייצור ובניית המח עצם בגוף, משמע שעל ידי תרומה של תאים בריאים כאלה אתם עוזרים לחולה לייצר מערכת חדשה ובריאה יותר. את תאי הגזע מפרידים ממחזור הדם שלכם ובגלל שרק אותם צריכים למעשה מחזירים את הדם שלכם חזרה לגוף דרך היד השניה. מדובר בהליך של כמה שעות שמבוצע בשכיבה / ישיבה ובסופו כל מה שמרגישים זו טיפה עייפות אבל חוץ מזה כלום. זהו נגמרה התרומה ואתם כבר יודעים שמפה והלאה כל מה שעשיתם מיועד להצלת חייו של אדם אחר. אדם שאם נהפוך לרגע את הנתונים נבין שאם נתחקה כמה דורות אחורה באילן היוחסין המשפחתי שלכם ונצא לענף אחר יש סיכוי לא רע שנמצא אותו שם. אדם שמרגע זה ואילך יהיה בינכם קשר דם. חשוב לי להדגיש לא כל הסיפורים מסתיימים באופן חיובי אבל שמירה על אופטימיות היא זו שתעזור לחולה וגם לכם לקחת חלק בתהליך שבסופו עם הכל הולך כשורה תוכלו גם להפגש (סלחו לי שאני לא מפרט על הבירוקרטיה, אבל זה יקח לפחות שנתיים).

בואו כולכם

בינתיים תשאר לכם התחושה האדירה הזו שעשיתם הכל כדי להציל חיים והידע לספר, לפרט, לעזור לאחרים להבין עד כמה פשוט זה וכמה חשוב זה שגם הם יכנסו למאגר עבור הסיכוי הקטן שגם להם תהיה הזכות לעזור ככה. אז אם אתם מתאימים לפרופיל שפורסם (תימני- יוצאי צפון אפריקה על דגש מרוקאי) תקדישו היום 2 דק' לבירור אם אתם במאגר ועוד 10 במידה ואתם לא במאגר לתת דגימת רוק!

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('5297de11-8aea-457c-8179-212e38f950ea','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה