התושבים שהחליטו לקחת אחריות על איכות הסביבה בשכונה שלהם

$(function(){setImageBanner('ea477f13-0c3c-4004-b312-6fe0c28a497e','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

תושב שכונה ב' שם לב ללכלוך ברחובות ובמרחב הציבורי בשכונה, מתוך תחושת מעורבות קהילתית פנה לקהילת 'הרשת: באר שבע' מבית ארץעיר ויחד הם הרימו פרויקט ניקיון שכונתי בו לקחו חלק עשרות תושבים!

"הרעיון לפרויקט הגיע מתוך החיים שלי בשכונה ותשומת הלב שלנו לזבל רב ולכלוך אשר הצטבר מתחת ומסביב לבניינים, בחניונים ובכל אזורי המבנים אשר לעירייה אין יכולת ואף אסור להיכנס על מנת לנקות", סיפר ל'באר שבע נט' יובל מיסקין, בן 27, סטודנט ותושב שכונה ב' בבאר שבע, "בנוסף בשנים האחרונות נושא איכות הסביבה קיבל אצלי משמעות רבה. אני ובת הזוג שלי רואים חשיבות גדולה במעורבות בתוך הקהילה בה אנחנו חיים, החל מהיחסים עם השכנים בבניין ועד פרויקטים שכונתיים ועירוניים אשר קורים מפעם לפעם".

באדיבות קהילת הרשת באר שבע

בעקבות כך פנה יובל לנועה שמש, מובילת קהילת 'הרשת: באר שבע' מבית ארץעיר, במטרה לפתח יחדיו את הרעיון ולהרים פרויקט ניקיון שכונתי שיצא לפועל בשבועות האחרונים. "לפני מעל חודש התחלנו לתכנן את הפרויקט השכונתי, על מנת להשיג מספר מטרות- קודם כל לנקות את השכונה. רצינו לעשות אירוע שכונתי בסוף אוקטובר כדי להספיק לפני החורף והגשם, והיה לנו חשוב באירוע גם להעלות את המודעות למחזור בכלל, ולפחי המחזור השונים הקיימים בשכונה בפרט", מוסיף יובל, "יצאנו לדרך והקמנו קבוצת תושבים אשר רוצים לקחת חלק בארגון האירוע, בתכנון, הקמה, פרסום ולבסוף עבודה ביום עצמו. קיבלנו את תמיכת העירייה שהציעו לעזור בקידום האירוע".

כך, בעזרת מחלקת הניקיון ואיכות הסביבה של עיריית באר שבע ובמימונה, וכן בליווי של "הרשת", הם יצאו לדרך- הוציאו פליירים ופוסטרים, יצרו מפה המכילה את נקודות המיחזור בשכונה, קיבלו שקיות מיחזור רב פעמיות וציוד ניקיון לתושבי השכונה. ספר איך זה עבד בפועל? "ביום הניקיון עצמו היינו מחולקים בעמדות שונות ברחבי השכונה. באירוע עצמו השתתפו מגוון רחב של אוכלוסיות: הורים וילדים, צעירים, תושבים ותיקים. כולנו ביחד ניקינו ובכך שיפרנו את פני המרחב הציבורי כיום, אך גם העלנו מודעות לניקיון ולמחזור בכל רחבי השכונה לטווח ארוך".

באדיבות קהילת הרשת באר שבע

ראיתם היענות מצד תושבי השכונה? גם צעירים וסטודנטים וגם מבוגרים שבאו וניקו?

יובל: "אחת ממטרות האירוע הייתה שילוב בין תושבי השכונה ובין הצעירים הגרים בה, מתוך הכרה בחשיבות של העשייה של כולם למען השכונה. לכן, את הפרסום מיקדנו ברחובות ובבניינים שונים בשכונה, תלינו את מפת המחזור שפרסמה את האירוע בכל רחבי השכונה וזאת במקביל לפרסומים בפייסבוק. החלטה זו נבעה מתוך הבנה כי אנחנו רוצים לפנות באירוע לכלל התושבים, גם לאלו אשר פחות חשופים לפרסום ברשתות החברתיות".

הרבה פעמים אומרים שאין קשר חזק מספיק בין הסטודנטים לבין התושבים הוותיקים בשכונות. יוזמה כזו באה לשנות גם את זה? ליצור חיבור בין כל תושבי השכונה?  

נועה: "הרשת היא אמנם קהילת צעירים עירונית הפועלת בשכונה אך אנחנו פועלים במרחב יחד עם האוכלוסיות האחרות שמתגוררות בשכונה ולכן גם באירועים שונים שלנו אנחנו משתפים ורוצים ליצור תחושת ביחד שכונתית. במקרה של אירוע הניקיון היה לנו ברור מההתחלה שבמיוחד בתקופת קורונה בה אנשים מבלים הרבה יותר זמן בבית ויחסי השכנות מקבלים יותר משמעות, אנחנו רוצים לייצר אירוע שכונתי שיזמין את כולם לקחת בו חלק ולשפר יחד את פני השכונה. באופן כללי, גם בסגרים האחרים יצרנו פעילויות שיתופיות שמקדמות בדיוק את הביחד השכונתי: סיירת שמחה, חלוקת פרחים לשכנים בראש השנה, עיתון שכונתי ועוד".

מה החשיבות בעיניכם של שמירה על מרחב שכונתי נעים ונקי?

יובל: "הסביבה בה אנו חיים חשובה לא פחות מהבית או החצר הפרטיים שלנו. אנחנו חלק משכונה וקהילה, והאחריות לשמור עליה היא עלינו התושבים- זמניים, חדשים וותיקים. אני רוצה לנצל את ההזדמנות להגיד תודה ענקית לצוות המארגנים, ל"רשת" ולעיריית באר שבע, בתמיכתם אני בטוח שנצליח לעשות שינוי אמיתי ולהעלות את המודעות למחזור ולנקיון הסביבה".

 באדיבות קהילת הרשת באר שבע

"בימים אלו אנו רואים את החשיבות שבקהילתיות, ובייחוד חשיבותן של קהילות מעורבות חברתית. לאט לאט אנחנו יכולים לראות עוד ועוד צעירים שמתארגנים באופן ספונטני לחיים במבנה קהילתי תוך עשייה חברתית- התנדבותית והשתלבות במרקם החיים העירוני", הוסיף אורי כרמל מנכ"ל ארגון ארץעיר, "פרויקט הניקיון מהווה דוגמא ברורה לעשייה חברתית ולרצון להשפיע על החברה הסובבת באופן משמעותי. הקהילות שאנו מלווים בארץעיר מוכיחות שלא מדובר בהתארגנות זמנית אלא בקהילות שיוצרות תוכן למקום בו הן נמצאות, הן מייצרות אירועים קהילתיים, הן מעורבות חברתית ובעיקר פועלות במטרה להשתלב בעיר ולהפוך את החיים בה לטובים יותר עבור תושביה".

קהילת הרשת בבאר שבע שאחראית על פרויקט הניקיון ויוזמות חברתיות וסביבתיות נוספות הינה חלק מרשת הקהילות של ארץעיר. ארגון ארץעיר פועל לקידום שינוי חברתי באמצעות הקמה וליווי של קהילות עירוניות, מתוך אמונה שלקהילה יש כוח להשפיע על המרחב העירוני ולחולל בו שינוי. ארגון "ארץעיר" הקים ומלווה 45 קהילות עירוניות, הפרושות ב-33 ערים ברחבי הארץ, וכן שותף בליווי כ-180 מיזמים ועסקים חברתיים. בין הקהילות שארגון "ארץעיר" מלווה נמצאת גם קהילת הסטודנטים בקריית אליעזר בחיפה.

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('401b7c26-b418-4b3b-8628-86a1d0d034fd','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה