רפי חדד מסיים תפקיד: "החווה החקלאית היא מרכז מצוינות חינוכי בדרום"

$(function(){setImageBanner('089e7878-c6f0-4ba4-afa7-561c789d424e','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

השבוע יסיים רפי חדד 25 שנים של עשייה כמנהל החווה לחינוך חקלאי ולמדעי החקלאות בבאר שבע. לאחר שנים של עשייה למען הדור הצעיר של באר שבע, הוא סיפר ל'באר שבע נט' על החוויות מהתפקיד, העשייה לאורך השנים וחשיבות החינוך החקלאי

"בעבר ילדים מבאר שבע היו נוסעים עד גבעת ברנר כדי לראות פרדס. אמרתי אז לראש העיר יצחק רגר ז"ל שהגיע הזמן שנקים פה בעיר פרדס, וכך עשינו. שתלנו 120 עצים, לאחר מכן הוספנו מטעי פרי ועצי זית... כל שנה הוספנו עוד נדבך עד שקמה החווה החקלאית. כיום מגיעים לחווה ילדים מכל הארץ ללמוד ולהכיר את עולם החקלאות", כך סיפר ל'באר שבע נט' רפי חדד.

רפי חדד, שיחגוג 70 בחודש הקרוב, מנהל את החווה לחינוך חקלאי ולמדעי החקלאות בבאר שבע מזה 25 שנה, כשהוא פיתח וקידם אותה במלוא המרץ והמסירות. רפי אף זכה בשנת 2017 בפרס מפעל חיים על שם יצחק וולבר לשנת תשע"ז על עשייתו פורצת הדרך ברמה גבוהה ועל העמדת דורות של תלמידים המצטיינים בתחום, על אחריות, על יזמה ועל מסירות יתרה. בשבוע הקרוב הוא יסיים את תפקידו לאחר שנים רבות של עשייה למען חינוך הדור הבא של המדענים הצעירים בבאר שבע, וסיפר ל'באר שבע נט' על התחושות עם סיום התפקיד, האהבה לעשייה החקלאית וחשיבות קידום החינוך החקלאי בדרום.

 רפי חדד. צילום עוזי אברהם

עוגן חינוכי קהילתי

החווה החקלאית בבאר שבע עברה שדרוג משמעותי בשנים האחרונות, בסיוע חברת אדמה מכתשים, והפכה להיות מוקד לדוגמא ארצי ובית יוצר לעשרות עבודות חקר בשנה של תלמידי באר שבע. החווה לחינוך חקלאי ולמדעי החקלאות בבאר שבע היא עוגן חינוכי קהילתי בעיר. החווה, יחד עם חברת אדמה, פיתחו וקידמו את תכנית הדגל "מפזרים זרעים של מדע" ותוכניות חינוכיות ולימודיות נוספות לחיזוק וחיבור הקשר של התלמידים עם האדמה. במסגרת התכנית הוקמה החממה המדעית, ממנה יוצאים עשרות מחקרים מרתקים. 

אל החווה החקלאית מגיעים מידי שבוע כ - 1,700 תלמידים מכיתות א-י' מבתי ספר שונים בבאר שבע, שמתנסים ועורכים ניסויים בחממה החדשנית בליווי מורי החווה והצוות החינוכי של בתי הספר. תכנית הלימודים בחווה, הן בחקלאות והן בתחומי המדעים עלו שלב וניתן לראות זאת בפיתוחים הטכנולוגיים והעדכניים ביותר מבין מוסדות החינוך בארץ. כמו כן החווה מנגישה שפע של אפשרויות לחקר ולמידה חוץ כיתתית אם בחממה המדעית ואם בכיתה האקולוגית שנבנתה במקום בסיוע עובדי אדמה מכתשים. במסגרת תכניות הלימודים, בחווה מגישים תלמידים מבתי ספר העל-יסודיים לבגרות - 3 יח"ל בחקלאות ואיכות הסביבה.

 החווה החקלאית, צילום עוזי אברהם

"מרכז מצוינות בדרום"

רפי עבר לבאר שבע בשנת 95', אז זכה במכרז לניהול החווה החקלאית והחל את דרכו בתפקיד. לאט לאט לאורך השנים החווה הלכה והשתדרגה ובהתאמה גדל גם מספר התלמידים שהגיעו ללמוד בה. "כיום מגיעים תלמידים בכל הגילאים מכל בתי הספר בעיר. בזכות הצוות החינוכי שבנינו ושיתופי הפעולה שלנו הצלחנו למצב עצמנו כמרכז מצוינות חינוכי בדרום", מספר רפי, "זכינו לגב חינוכי חזק ממשרד החינוך ולתמיכה מחברת אדמה מכתשים שמלווים אותנו. ב-2017 הגיע זמני לפרוש אבל מנכ"ל משרד החינוך פנה אליי וביקש שאמשיך. נשארתי שלוש שנים נוספות בתפקיד וכעת הגיע הזמן לפנות את המקום לצעירים. אני אמשיך לכוון ולתמוך בצוות החווה כל זמן שצריך".

התלמידים המגיעים לחווה נהנים מתכנית נוספת משמעותית הפועלת בה- "מהאדמה לצלחת". תכנית לימודית הכוללת לימודי תזונה בריאה, סוגי גידולים והשימוש בהם, ומקנחים בהכנת ארוחה מגידולי השטח הטריים בחווה החקלאית. בנוסף לתכניות החינוכיות חשוב לציין את הליווי השוטף, ולאורך כל השנה, של העובדים המתנדבים מאדמה מכתשים. העובדים פוקדים את החווה בימי שיא כמו "יום המעשים הטובים", יריד החקר השנתי, ובחגים, מגיעים בהתנדבות לתקן, לשפץ, לצבוע ולשפר את חזות החווה. וכל זה בכדי שתלמידי באר שבע יוכלו ללמוד למידה משמעותית אך עם זאת חוויתית.

מהאדמה לצלחת. צילום נטלי כהן קדוש

עד כמה חשוב בעיניך החינוך של הדור הצעיר לעולם החקלאות ואהבת הטבע?

"לאורך השנים ראיתי תלמידים שלפני שהגיעו לחווה אם הם היו מסתכלים על ירק או פרי זה כלל לא עניין אותם. אבל ברגע שהם הגיעו לחווה החקלאית, התחילו לעשות מחקרים בחממות, ללמוד ולהכיר את עולם החקלאות הם הבינו כמה זה חשוב. זה שינה להם את החשיבה מקצה לקצה, הם התחילו לגדל בעצמם פירות וירקות וזה התחיל לעניין גם את ההורים שלהם שמגיעים פעמיים בשנה ליריד חקר ומשתפים פעולה. גם אחרי שאסיים את התפקיד החווה ממשיכה להתפתח ולהשתדרג. הקמנו כרם ענבים ואנחנו מייצרים בו יין, נמשיך להקים כיתות לימוד חדשות, החזון הוא להקים בחווה מתנ"ס חקלאי שישרת את התלמידים והילדים שמתגוררים בסביבה ולהקים גן ילדים שיבוסס על עולם החקלאות".

אתה מסיים השבוע את תפקידך אחרי 25 שנים של פעילות, איך התחושות?

"תחושות מעורבות. מצד אחד אני מרגיש שעדיין אני יכול לתרום אבל מצד שני גם הגיע הזמן לסיים את התפקיד. אמנם רק פרשתי אבל אני עדיין נמצא כל יום בחווה מלווה את הצוות החינוכי. בתקופת החופש הגדול אנחנו מתכננים את השנה הבאה, אני אלווה אותם כל זמן שירצו. אני אוהב את מה שאני עושה ושמחתי להגיע בכל יום לעבודה. אין על צוות החווה החקלאית בבאר שבע, אני רוצה להודות לכולם בחווה, להודות לראש העיר רוביק דנילוביץ', לד"ר חפצי זוהר, לחיים ברדה ולכל מערכת החינוך שעושים עבודה נפלאה. מאחל מכל הלב עם פרישתי לכל תושבי באר שבע בריאות ואריכות ימים".

 צילום דיאגו מיטלברג

שיא של כל הזמנים. צילום: עוזי אברהם

יום התנדבות עובדי אדמה בחווה החקלאית. צילום עוזי אברהם

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('15be10c3-ca73-49be-b20d-424232806b45','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה