צל"ש השבוע: תכנית 'רעים- קבוצות חברתיות'

$(function(){setImageBanner('7225977d-69fa-4998-a130-12f1924f7788','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

תכנית 'רעים' מגיעה לבאר שבע. מדובר בקבוצות חברתיות לאלו שמתמודדים עם קשיי תקשורת ולקויות למידה כך שלא יצטרכו להיות לבד. רכזת התכנית: "זו הזדמנות מדהימה עבורם, מקום בו הם יכולים להרגיש בנוח"

ישנם תושבים הידועים בעשייה החברתית המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' למיזמים חברתיים ואנשים שראויים לפרגון על העשייה החברתית שלהם למען האחר. השבוע, אנחנו רוצים לפרגן לתכנית 'רעים'- קבוצות חברתיות לבעלי קשיי תקשורת ולקויות למידה מורכבות, שנפתחת בקרוב בבאר שבע. התכנית מפעילה קבוצות חברתיות עבור ילדים, בני נוער ובוגרים המצויים בבידוד חברתי על רקע של לקויות למידה מורכבות וקשיי תקשורת (למשל , ASD /PDDאוטיזם בתפקוד גבוה, תסמונת אספרגר). משתתפי התכנית נפגשים אחת לשבוע, במסגרת הקבוצה אליה הם משתייכים, לפעילות חווייתית בהנחיית מדריך מקצועי.

לקוח מדף הפייסבוק 'רעים- קבוצות חברתיות'.

"החיים שלי נחלקים לשניים: לפני הקבוצה ואחרי שהצטרפתי אליה. עכשיו אני מרגישה שאני לא צריכה להוכיח את עצמי כל הזמן. כאן, בקבוצה איש לא צוחק עליי, אני לא נראית מוזרה בעיני אף אחד"...; "הקבוצה היא עולם שלם. במשך שנים יצאתי רק עם ההורים. ראיתי את האחים שלי יוצאים עם חברים. כל יום שישי הייתי שומע אותם מתכננים את היציאה בפלאפון, ואני בוהה מול הטלוויזיה. שאלתי את עצמי: מתי יבוא תורי? עכשיו, בגיל 20, זו הפעם הראשונה שחגגתי יום הולדת עם חברים". אלו הן רק חלק מהתגובות של המשתתפים בתכנית 'רעים' שתיפתח בקרוב גם בבאר שבע. מדובר בתכנית של החברה למתנ"סים, כאשר בבאר שבע מפעילה אותה חברת כיוונים. תכנית רעים בבאר שבע פועלת בשיתוף אגף הרווחה והאגף לשירותים חברתיים מטעם עיריית באר שבע.

מרגישים שייכים

"התכנית מפעילה קבוצות חברתיות בגילאים שונים, אנשים על ספקטרום אוטיסטי בתפקוד גבוה. הם נמצאים בכל המסגרות הרגילות, הם עובדים, לומדים, אבל יש להם קשיי תקשורת, קשה להם ליצור קשרים עם אנשים, לתחזק קשר חברי עם אחרים. לכן ההשתתפות בקבוצה מרחיבה את מעגל החברויות שלהם, הם לומדים שם כישורים חברתיים, איך פונים לאנשים, איך לדבר עם אנשים", מסבירה אביטל אופנהיימר, עובדת סוציאלית ורכזת קבוצת 'רעים' שתיפתח בבאר שבע. התכנית נולדה לפני 17 שנים מתוך צורך שהיה קיים באוכלוסייה, "אימא של נערה צעירה ממרכז הארץ שסבלה מבדידות חברתית הרימה את הכפפה. היא אירגנה יום הולדת לבת שלה ואף אחד לא הגיע, אז היא פנתה למתנ"ס העירוני שיעזור לה למצוא פתרון חברתי", משתפת אורית בנאי קלפון, מנהלת תחום אוכלוסיות מיוחדות בחברת כיוונים באר שבע.

לקוח מדף הפייסבוק 'רעים- קבוצות חברתיות'.

תכנית "רעים" מתנהלת על פי מודל ייחודי שבבסיסו עומדת בניית קבוצת השתייכות. הקבוצה מאפשרת לחבריה הזדמנות להתנסויות חברתיות חיוביות וליצירת קשרים חדשים ב"קבוצת השווים", תוך תיווך, הקנייה ותרגול של מיומנויות על ידי המדריכים המקצועיים. משתתפי התכנית, שפעמים רבות מתמודדים עם קשיים שמזמן להם השילוב בחיי הקהילה, מוצאים בקבוצות של "רעים" בית של ממש - מקום ליצירה ולטיפוח קשרים חברתיים משמעותיים. במסגרת הפעילות המשתתפים עוברים פעילויות, שיחות, דיונים, משחקים ועוד, בנוסף לימי העשרות ופגישות אחת לחודש במקומות בילוי. אביטל מוסיפה: "הפעילות עצמה מתרחשת אחת לשבוע במרכז הקהילתי בנווה נוי למשך שעה וחצי, ופעם בחודש יוצאים יחד לבילוי- לפיצה, לסרט, לבאולינג... בנוסף, במהלך השנה הקבוצות לוקחות חלק באירועים הארציים של התכנית".

התכנית בעצם עונה על צורך קיים של אותם אנשים?

אביטל: "התכנית הזו ממש נותנת מענה לצורך אמיתי של אנשים בכל הארץ, אנשים שחווים בדידות. הם רוצים למצוא חברים, לייצר קשרים חברתיים וקשה להם אז זה מה שעושים באמצעות הקבוצות החברתיות של רעים. הם מכירים שם חברים וגם לומדים איך ליצור קשרים גם במסגרות אחרות".

אורית: "בקבוצות שכבר קיימות בארץ אנחנו שומעים שנוצרו חברויות בין המשתתפים שהן מעבר לפעילות השבועית, מעבר לתכנית.. באמצעות הקבוצה הם עושים את מה שכולנו עושים בשעות הפנאי, מבלים עם חברים, רק שלהם זה אולי יותר קשה והתכנית עזרה להם לעלות מדרגה ביחסים הבינאישיים שלהם".

לקוח מדף הפייסבוק 'רעים- קבוצות חברתיות'.

מרחיבים את המעגל החברתי

מדריכי הקבוצות הם פסיכולוגים, עובדים סוציאליים ומטפלים בהבעה וביצירה בהכשרתם. לכולם ניסיון בהנחיית קבוצות, וכל אחד מהם מלווה קבוצה קבועה לאורך כל השנה. המדריכים עוברים, באופן קבוע, השתלמויות מקצועיות ומקבלים הדרכה אישית מאנשי מקצוע בתחום. בבאר שבע, כשתתחיל הפעילות, היא עתידה להתקיים מידי יום ראשון לשתי קבוצות גילאים. בני נוער מגיל 15 ועד סוף תיכון ולגילאים שאחרי התיכון ועד גיל 30. ההשתתפות בקבוצה היא בעלות סמלית. "הייתה פניה של חברת כיוונים לחברה למתנ"סים כדי שיפתחו את הפרויקט גם פה בבאר שבע כי גם כאן זיהינו צורך. העירייה מנסה לקדם בחזון שלה את האוכלוסיות המיוחדות", מסבירה אורית.

מה החשיבות בעיניכן של קבוצה חברתית כזו לאנשים עם צרכים מיוחדים?

אורית: "חשיבות גדולה. התכנית הזו היא חלק מתחום קידום האוכלוסיות המיוחדות שפותח בחברת כיוונים. זה עלה מהצורך של ההורים, ישיבה בשולחנות עגולים ופידבק שקיבלנו, וגם מהחזון של עיריית באר שבע, לשים במוקד דווקא את המענים שצריך לתת לאוכלוסיות המיוחדות. בחברת כיוונים יש הרבה תכניות שעונות על הצורך הזה, על שילוב של אוכלוסיות ייחודיות. למשל תכנית שמשלבת פגועי נפש בחוגים, תכנית תגבור לעולים חדשים, תכנית 'עמיתים לנוער' שמשלבת נערים שמתמודדים עם מגבלה נפשית, חוגים לחינוך מיוחד שנותנים מענה פרטני ועוד. תכנית 'רעים' הגיעה סופסוף לדרום ולבאר שבע ואנחנו עם הפנים קדימה, לסייע כמה שאפשר לאוכלוסייה הזו".

אביטל: "גם בעיני החשיבות ענקית. מדובר באנשים שכבר שנים, מאז גיל יסודי, חוזרים הביתה בכל יום בצהריים מבית הספר ולא עושים כלום. הם בפלאפון או בטלוויזיה והמחשב, הם מנודים מבחינה חברתית. האחים שלהם יוצאים ומבלים עם חברים והם נשארים בבית, ללא מעגל חברתי. זו סיטואציה לא פשוטה. אז פתאום שתהיה קבוצה אליה אתה יכול להגיע, של אנשים עם אותם קשיים כמוך, מקום בו לא שופטים אותך, נותנים לך להרגיש בנוח, אתה יכול ליצור, ולעשות מה שאתה רוצה, להביא את עצמך. זה נכס וזו הזדמנות מדהימה עבור אותם אנשים. המעגל החברתי בחיים שלנו לא פחות חשוב מלימודים והשכלה, זה מה שמחזיק אותם ונותן להם כוח להמשיך ואנחנו כאן כדי לעזור להם כמה שאפשר".

לקוח מדף הפייסבוק 'רעים- קבוצות חברתיות'.

תכנית 'רעים' בבאר שבע תתקיים במרכז הקהילתי בנווה נוי.

בכל יום ראשון: בני נוער מגיל 15 ועד סוף תיכון: בשעות 17:00-18:30; אחרי התיכון ועד גיל 30: 19:00-20:30.

להרשמה ופרטים נוספים: אביטל אופנהיימר- 054-5624308



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('171beeb3-d158-4004-befe-26f19533e0f0','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה