צל"ש השבוע: פרידה דגני



כבר מעל ל-20 שנה שהיא מתנדבת (והיא לא הדור הראשון ולא האחרון במשפחתה שנותן מעצמו למען האחר). כעת היא רכזת סניף באר שבע בעמותת "איתך מעכי – משפטניות למען צדק חברתי", תוך שהיא דואגת לרווחתם של מאות נשים ברחבי הארץ. אלו בדיוק הסיבות למה צל"ש השבוע שלנו הולך לפרידה דגני, שמבחינתה תרומה לחברה שוות ערך לחמצן לגוף האדם.

 

פרידה דגני. קרדיט - איתך מעכי"זאת פעם ראשונה שאני מסכימה לדבר, כי אני לא כל כך אוהבת פרסום" היא אומרת לי בתחילת הראיון, מה שרק מגדיל את חשיבות עשייתה. זוהי פרידה דגני, רכזת סניף באר שבע בעמותת "איתך מעכי – משפטניות למען צדק חברתי", שכבר 20 שנה מקדמת עשייה למען נשים שקולן אינו נשמע בשיח הציבורי, וקיימת סבירות גבוהה שהן משתייכות לשוליים החברתיים, הגיאוגרפיים והכלכליים בישראל. לעמותה שלושה סניפים הממוקמים בתל אביב, בבאר שבע ובחיפה.

איך שמעת על העמותה לראשונה?

"במשך שנים רבות עבדתי במפעל ממשלתי פה בדרום. ובכל הזמן הזה התנדבתי בארגון ויצ"ו, שם הייתי פעילה בקבוצה למען אימהות חד הוריות. בשנת 2001, הצטרפתי להפגנה למען הדיור הציבורי מול בית המשפט בב"ש. ושם ברחבה מול ההיכל, הכרתי את הנשים מהעמותה".

מה כל כך משך אותך, וגרם לך לרצות להיות חלק מהן?

"משכה אותי הלחימה שלהן למען הצדק, ולמען הזכויות של הנשים השקופות. הלהט שהיה להן להילחם במי שצריך להילחם ללא פחד. והנה שנים לאחר מכן, אנחנו עדיין משתתפות בעשרות הפגנות, ופועלות המון בנושא, כולל יצירת שיח עם מוסדות ממשלתיים שלא מתייחסים כלל לאותן נשים".

כאמור, עמותת "איתך מעכי" מפעילה קו חם המספק לנשים מוחלשות סיוע, ליווי וייצוג משפטי חינם באמצעות עורכות דין יהודיות וערביות. הסיוע ניתן לעובדות בשכר נמוך, נשים חרדיות, ערביות בדואיות בנגב, חד הוריות ואחרות – בנוגע לזכויותיהן בעניין דיני עבודה, ביטוח לאומי ושירות התעסוקה. מדי שנה מקבלת העמותה, כאלף פניות של נשים המעוניינות לממש את זכויותיהן. בבאר שבע מפעילה העמותה מרכז זכויות לנשים בדואיות, שמספק מענים מיוחדים לצרכיהן.

מדי שנה מקבלת העמותה, כאלף פניות של נשים המעוניינות לממש את זכויותיהן. בקורונה עלה מספר הפניות לקו החם של איתך מעכי ב- 250%.

בנוסף לכך, פועלת רבות העמותה לקידום מדיניות פמיניסטית ברמה הארצית, במגוון נושאים. במסגרת עתירות לבג"צ כנגד הגופים הממשלתיים, תביעות לבתי דין לעבודה וכן קידום הצעות חקיקה בשיתוף עם הגורמים הממשלתיים הרלוונטיים ו/או ארגוני החברה האזרחית.

אחד מהפרויקטים היותר חשובים בו לוקחת חלק פרידה וחברותיה לעמותה, זוהי התוכנית "הצדק איתך" שפועלת בסניף באר שבע בלבד בשיתוף עם המעורבות החברתית באוניברסיטת בן גוריון, ונועדה לספק כלים יישומיים למיצוי זכויות ולהעצמת נשים בקהילה. על תחילתה של התוכנית הכה חשובה מספרת פרידה – "עו"ד בקי כהן קשת (מנהלת הסניף דאז) קראה לי, ויחד הקמנו קורס למען נשים מוחלשות. וכבר 13 שנה, שבכל שבוע מגיעים מרצים ומרצות בהתנדבות שחולקים מהידע שלהם, בשביל הידע הכללי והעשרה של אותן נשים, שבעתיד חלקן גם יהפכו לשגרירות שלנו. והנשים בקורס זוכות ללמוד נושאים כמו - דיני עבודה, ביטוח לאומי, דיני משפחה, סמכויות ורשויות, הזכות לחינוך ומשפט, צוואות ויפוי כוח מתמשך, מה זה אומר גישור ומהן חובות הוצאה לפועל. והכל כדי לסייע להן להתמודד בחיי היומיום, כמובן ללא תשלום".

צוות והנהלת "איתך מעכי - משפטניות למען צדק חברתי". קרדיט - איתך מעכימאיפה מגיע אצלך הרצון לנתינה, ולתת מעצמך למען האחר?

"אני ואחיות שלי גדלנו על חינוך כזה, כי אמא שלנו ז"ל הורישה לנו המון דברים טובים (אחיות שלי מתנדבות ביד שרה, ועוד אחות אף מתנדבת אצלנו בעמותה). אמא שלי הייתה כולה נתינה, ותמיד הלכה וסידרה למי שרק היה צריך עזרה. למען האמת, זה עוד הגיע מהסבא שלי, שהיה איש תורה גדול ואהב תמיד לתת לנו משלים מסוימים, בשביל שנלמד לקחים למעשים שלנו".

זה משהו שאת מנסה להנחיל לילדים שלך?

"בטח, וגם לנכדים שלי. מגיל קטן לקחתי אותם לחלוקות מזון, והם היו הולכים איתי ועוזרים לי בכל דבר שהייתי צריכה. וגם הם, בהמשך חייהם התנדבו, ונתנו מעצמם מעל ומעבר".

בין לבין, פרידה מתנדבת גם למען ניצולי שואה, ואף לאחרונה עזרה לכמה משפחות בבאר שבע – "פנתה אליי אישה שסיפרה לי שאין לה אוכל לילדים שלה. ואני לא יכולתי לעמוד מנגד. ובאמת, תוך זמן מאד קצר נרתמו עוד מספר אנשים פה מהעיר, וארגנו להם כל מה שצריך". עוד היא מוסיפה – "לפעמים אתה פוגש אנשים שיש להם את המינימום של המינימום. אז כשאני רואה דבר כזה, אני לא יכולה לעמוד מנגד. אני תמיד אומרת כן, ואמנם פעם חשבתי שזה חיסרון, אבל עם השנים אני מבינה שזה דווקא יתרון".

פרידה (מימין), במהלך הפגנה. קרדיט - איתך מעכינראה כי פרידה מצאה את מקומה. היא מספרת כי כעת, לאחר ששנים עבדה בתחומים אחרים, היא סוף סוף הגיעה למקום שמתאים לה כמו כפפה ליד – "ממרום גילי אני מבינה שזה הייעוד שלי וזאת התרפיה שלי – לדאוג שלא יהיו אנשים שקופים. נכון, זה מצריך המון קשב וחמלה, אבל חשוב לי שאותן נשים יבינו, שהן יכולות להגיע אלינו וללמוד כיצד להעצים את עצמן. ושהן לא צריכות לפחד מאף אחד, כי הן חזקות. וכמובן שאנחנו בשבילן בכל זמן, ובכל מצב שצריך. וברמה האישית, כל עוד אני בריאה אני אמשיך בעשייה, עד יומי האחרון".

פרידה דגני. קרדיט - איתך מעכי

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה