צל"ש השבוע: פנינה שפירא

$(function(){setImageBanner('6f2fd4c7-6111-4fb1-9530-9c4ac5d1e17c','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

היא מתנדבת כיו"ר עמותת עש"ה כבר שנים ובחודש שעבר אף זכתה באות מגן ראש העיר. הכירו את פנינה שפירא

תושבי באר שבע והסביבה ידועים בעשייה החברתית המאפיינת אותם, והפעם אנחנו רוצים לפרגן להם. מידי שבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' לתושבים שראויים לפרגון על עשייה חברתית מבורכת למען האחר. השבוע נפרגן לפנינה שפירא, תושבת באר שבע בת 73 מבאר שבע, המנהלת את עמותת עש"ה. פנינה אף זכתה בחודש שעבר באות מגן ראש העיר שהוענק למתנדבים וארגונים מצטיינים הפועלים בבאר שבע, עליו סיפרנו לכם ב'באר שבע נט'.

פנינה שפירא נולדה בשנת 1943 בירושלים. לאחר שהשתחררה מצה"ל כשרטטת בפיקוד דרום היא הקימה משפחה בקיבוץ גן שמואל ולימים עברה לקיבוץ ניר עם. פנינה עבדה במגוון תפקידים כגננת, מדריכת נוער, מורה ומחנכת בית ספר אזורי, שרטטת טופוגרפיה במנהל מקרקעי ישראל, הדרכת נוער וילדי גן. בשנת 2008 פרשה כמנהלת ארכיון במכללת הנגב.

צילום: נעמי גרשקוביץ

בעקבות אסון שפקד את המשפחה, מותו של הבן עודד בתאונת דרכים בשנת 2000, הצטרפה פנינה לעמותת עש"ה כאם שכולה. לאחר 4 שנים החלה פנינה להתנדב בעמותה לצידה של יו"ר העמותה מרים נתן, מייסדת העמותה. כעבור 10 שנים קיבלה את ניהול העמותה. פנינה מנהלת את העמותה במסירות ובהתנדבות מלאה תוך מתן הרצאות לקהלים מגוונים, מוסדות חינוך, בסיסי צה"ל, בתי כלא וארגונים שונים בב"ש, כולל שיתוף פעולה עם עמותת "אור ירוק" בתוכנית זה"ב בגן (זהירות בדרכים).

עמותת עש''ה – "עמותת שכול הכביש" הוקמה בינואר 2004 על-ידי גב' מרים נתן ששכלה את בנה רונן בתאונת דרכים כשהיה בן 18 שנים וחמישה חודשים. מטרת העמותה להנציח את הרוגי תאונת הדרכים ולתת תמיכה למשפחותיהם ופעילות חינוכית - הסברה והדרכה לדור הצעיר למניעת הקטל בדרכים. הפעילויות שעושים בעמותה הן בעיקר לריפוי גוף נפש כמו חוגים, ציון חגי ישראל, הרצאות, סדנאות ועוד.  "השנה יצאנו לטיול של יומיים לרמת הגולן ואנשים לא רצו לחזור הביתה", מספרת ל'באר שבע נט' פנינה. "היה ממש מעניין וכיפי. אנחנו גם נותנים הרצאות בנושא זהירות בדרכים ונהיגה בטוחה דרך הסיפור האישי שלנו,  בבתי ספר, בבסיסי צה''ל, בבתי כלא.. בנוסף בכל שנה בחודש נובמבר מתקיים אצלנו טקס זיכרון בינלאומי להרוגי תאונות הדרכים בחסות עיריית באר שבע".

 פעילות חנוכה בעמותה. צילום: נעמי גרשקוביץ

העמותה מקבלת תמיכה מעיריית באר שבע בפעילותה, כשקיבלה בית בו מתנהלת הפעילות לאורך השנים. "למיטב ידיעתי אין רשות מקומית בארץ שתומכת כך בבית מיוחד למשפחות שכולות מתאונות דרכים. כל זאת בזכות ראש העיר היקר רוביק דנילוביץ, שנתן את הבית הזה למרים נתן שיסדה את המקום לטובת המשפחות השכולות", מסבירה פנינה.

בתור אימא שכולה ומנהלת העמותה, עד כמה חשוב בעינייך המקום הזה עבור משפחות שכולות, התמיכה עבורן? 

"הגעתי לעמותת עש''ה לפני 16 שנה כדי לפגוש הורים שכולים וללמוד מהם איך מתמודדים עם האובדן הכואב הזה.  מצאתי פה בית עם שמחה. כאן אפשר לחייך ולצחוק ואף אחד לא יגיד לך ששכחת את הכאב. הצחוק בריא לגוף ולנפש. וכמו שעזרו לי, היום אני עוזרת למשפחות החדשות שחרב עליהן עולמן. זה דורש הרבה תעצומות נפש. זה לא פשוט, כאם שכולה אני מבינה את כאב המשפחות ומזדהה איתן.  מתוך 16 שנים של התנדבות בעמותת עש''ה, 6 שנים אני מתנדבת כיו''ר העמותה.  הבית הנפלא הזה בית חם שאין כמותו בכל הארץ.  כאן אנשים לומדים האחד מהשני איך מתמודדים עם השכול - יש תחושה של בית. כל הפעילויות בעמותה הן בהתנדבות על ידי אנשים טובים שמקדישים מזמנם ומכישוריהם ובאים לשמח ולתמוך בנו".

פנינה שפירא. צילום: אדווה הודיה

מה את עושה במסגרת התנדבותך בעמותה וניהולה?

"יש את הצד הניהולי ויש את הצד החברתי. הצד הניהולי כולל את נושא הדוחות הכספיים בהם אני נעזרת במתנדב בעמותה וברו"ח. הצד החברתי הן הפעילויות מדי שבוע, החוגים למיניהם, מסיבות החג, הטיול השנתי, הקשר עם המרצים השונים, הסדנאות ועוד. גם כאן אני נעזרת במתנדבים מתוך המשפחות. בנוסף אני עוסקת בקליטה של המשפחות החדשות. הכאב שלהן עדיין טרי וצריך לחזק ולתמוך.  זה כולל שיחות, ביקור בית, הכרות עם בית עש''ה והנצחת יקיריהן במרכז ההנצחה שבעמותה".

מה החשיבות בעינייך של עשייה חברתית והתנדבות בקהילה?

"לדעתי כל אדם צריך ורצוי שיתרום לקהילה בה הוא חי כל אחד כפי יכולתו, מי פחות ומי יותר. כל תרומה יש לה ערך לאדם הנותן ולמקבל. בנתינה יש שמחה ויש סיפוק שאתה מביא תועלת לחברה במקום שאתה יכול ומסוגל לתת מעצמך ומכישוריך". 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c9794f20-1ce7-4f11-a18b-7e9d7a0ec7eb','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה