צל"ש השבוע: עמותת על"ה

$(function(){setImageBanner('41b55a81-83eb-4aad-b6ef-e7956dcbd600','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

מתנדבי העמותה פועלים ללא הפסקה במטרה לסייע לאוכלוסיית העיוורים ולקויי הראייה בישראל מתוך מטרה לשלבם בחברה ובתעסוקה בצורה מיטבית. צל"ש השבוע הולך לעמותת על"ה!

"העמותה הוקמה על ידי אנשים שהם בעצמם לקויי ראייה ועיוורים, העמותה התחילה את הפעילות שלה בנושא קידום ההשכלה הגבוהה בקרב לקויי ראייה ועיוורים כחלק ממגמה לשלב אנשים עיוורים בחברה ובתעסוקה באופן מיטבי", סיפר ל'באר שבע נט' משה משרקי, מנהל הפרויקט הארצי בעמותת על"ה, "עם הזמן הפכנו לפעילים בכל מערך השירותים שניתן לעיוורים ולקויי ראייה עם מגוון פרויקטים כמו חונכויות לילדים לקויי ראייה, חונכויות לילדים רואים להורים עם לקות ראייה, שילוב אוכלוסייה זו בשירות לאומי ובצבא, סיוע התנדבותי לקשישים עיוורים בקהילה ועוד. אנחנו רוצים ליצור מעורבות גדולה בתוך הקהילה, הבנה של הצרכים של לקויי הראייה והעיוורים בכל מקום והזדמנות לשלבם בכל מעגלי החיים".

באדיבות עמותת על"ה

צל"ש השבוע של 'באר שבע נט' אם כן, הולך לעמותת "עלה" שפועלת מאז שנת 1990 במטרה לשפר את עצמאותם, הישגיהם האישיים והלימודיים ואיכות חייהם של עיוורים ולקויי ראיה בישראל. העמותה החלה את פעילותה במטרה לקדם את ההשכלה הגבוהה בקרב סטודנטים עיוורים ולקויי ראייה ולאט לאט צמחה וכיום מעניקה את מכלול השירותים שאוכלוסייה זו צריכה לאורך החיים. מתנדבי העמותה מפעילים מספר תכניות ברחבי הארץ, וגם כאן בבאר שבע, לסטודנטים, לילדים, לקשישים ולילדים להורים עם לקות ראייה.

בעיר באר שבע ישנה פעילות ענפה של עמותת על"ה, כ-50 מתנדבים עוסקים בעשייה יומיומית לטובת אוכלוסיית לקויי הראייה והעיוורים. בעל"ה מסייעים לילדים לקויי ראייה שלומדים במסגרות החינוך בעיר, בשיתוף פעולה עם מחוז דרום של משרד החינוך, ארגון פר"ח ותכנית המלגות אימפקט. "המתנדבים עוברים הכשרה על ידינו ומשרד החינוך משלבים אותם בפעילות החינוכית, מסייעים להם במיומנויות אישיות, בביטחון עצמי, בשילוב חברתי וכל מה שחסר להם", מסביר משה, "פעילות נוספת היא עבור ילדים רואים של הורים עיוורים או עם לקות ראייה, בשיתוף עם תכנית המלגות של אימפקט. זו תכנית שאנחנו פיתחנו מתוך הסתכלות על ההשפעה של הנכות והמגבלה על כל המערך המשפחתי והצורך שעלה. הקשיים שהילדים האלו חווים יכולים להיות כתוצאה מלקות של ההורים, למשל מטלות בית ספר שתלויות ביכולות ויזואליות של ההורה, ילדים קטנים שמכירים את העולם באמצעות המחשה, ציור או יציאה לגינה וזה חסר להם. החונכים מסייעים לסגור את הפערים האלו אצל אותם ילדים בשלבים הראשונים של תיווך העולם וההתמודדות עם המסגרות החברתיות".

באדיבות עמותת על"ה

ישנן פעילויות נוספות בבאר שבע?

"כן אנחנו מסייעים לאוכלוסיית הקשישים העיוורים בעיר, בבאר שבע יש קרוב לאלף אנשים עם תעודת עיוור, רובם מבוגרים, בהרבה מקרים אלה אנשים בודדים שזקוקים לעזרה. בסיוע של מתנדבי תכנית המלגות של אימפקט אנחנו מסייעים להם בקניות מזון ותרופות, בקריאת מכתבים, בהפגת הבדידות ועוד. ישנה אוכלוסייה שלמה שבגלל הקושי בניידות לא מגיעה למרכזי היום שמיועדים לקשישים והבדידות היא גדולה. תכנית נוספת מתמקדת בשילוב של לקויי ראייה בשירות לאומי, יחד עם עמותת שלומית. הצעירים מסיימים את בית הספר ומצטרפים לשירות הלאומי, למשל בקופת חולים, בבית החולים, בבתי ספר... אנחנו רוצים שהם יתנדבו ויתרמו לחברה כמו כל אחד אחר, זה גם מאפשר לצעירים עם מוגבלות להיות מעורבים, לתת ולתרום מעצמם ולא רק להיות כל הזמן במקום שמקבל. זה מסייע לתחושת המסוגלות שלהם וגם המעסיקים רואים שגם בן אדם עם לקות או מוגבלות יכול לתרום ולתת מעצמו, זה יכול לסייע להם להשתלב בשוק התעסוקה בהמשך. יש כמובן גם את הסיוע לסטודנטים עיוורים או בעלי לקות ראייה שלומדים במוסדות להשכלה גבוהה בבאר שבע, אם זה בציוד טכנולוגי, שיעורי עזר, הקראות ועוד, אנחנו מסייעים למקסם את הישגיהם הלימודיים. לאחרונה גם הוקמה תחנת מידע וייעוץ למתעוורים חדשים בעיר, שירות שניתן על ידי בוגרת על"ה שהיא עצמה עיוורת ועובדת סוציאלית. היא מסייעת במתן מידע ותיווך ראשוני בנוגע לשיקום בקהילה".

אתם זקוקים לעוד מתנדבים בבאר שבע והסביבה?

"כן, הצורך של אנשים עם לקות ראייה או עיוורון הרבה יותר גדול מהיקף המתנדבים שלנו. בבאר שבע פועלים כ-50 מתנדבים והצורך הוא פי 3 בפועל, אנשים שמוכנים להתנדב באופן מיידי, שמוכנים לקחת על עצמם להגיע לאדם עיוור קשיש פעם בשבוע לכמה שעות, מוזמנים לפנות אלינו בהקדם. אנחנו קוראים לכל מי שיכול לתרום לעמותה, להתנדב ולסייע לפנות אלינו. גם אנשים עם מוגבלות שזקוקים לסיוע כמובן שמוזמנים ליצור קשר עם העמותה ונשמח לסייע".

 

באדיבות עמותת על"ה

גם בתקופת משבר הקורונה עמותת על”ה מסייעת לציבור העיוורים בישראל תוך התאמת ההתנדבות לנוהלי משרד הבריאות ולצרכים המיוחדים של ציבור העיוורים: חלוקת מזון, סיוע בעריכת קניות, הבאת תרופות, למידה מרחוק ושמירה על קשר רציף עם ציבור העיוורים- כל אלה מותאמים גם לשעת חירום ומתקיימים בכל רחבי הארץ. "הקורונה מעצימה את תחושת הבידוד, חוסר האונים ואובדן הביטחון העצמי עבור אנשים מבוגרים שהם גם אוכלוסיית סיכון", מסביר משה, "הם מתקשים בתקשורת ברשתות החברתיות ובזום ומסוגרים בביתם. לכן הם זקוקים לסיוע אישי ובקורונה האתגר היה לא פשוט".

איך התאמתם את הפעילות של העמותה לזמנים האלה?

"בסגר הראשון אנשים נשארו בביתם ולא היה להם אפשרות לעשות קניות אז דאגנו להם לסלי מזון, בעריכת קניות והבאת תרופות, נעזרנו בגורמים בקהילה בבאר שבע אותם קישנו לאוכלוסיית העיוורים ובעלי לקות הראייה בעיר כדי לתת להם מענה. בסגר הנוכחי אנחנו כמובן ממשיכים לעזור בהתאם להנחיות, מלווים אנשים עיוורים לקבל את החיסון לקורונה וכדומה. המתנדבים שלנו הם אנשים מופלאים ואיכותיים, נותנים מעצמם ולא חוששים לעזור. אני רואה יותר ויותר מעורבות חברתית ותרומה לקהילה בדור הצעיר בישראל, הדור לא מנותק ואגואיסט אלא עירני מעורב ותורם. אנחנו רואים את זה בפעילות הענפה של המתנדבים שלנו".

ישנו סיפור מרגש שזכור לך מפעילות העמותה בעיר?

"בשנה שעברה היה מקרה בבאר שבע של זוג עיוורים שהייתה אצלם שריפה במטבח שכילתה את רוב תכולת הבית. המתנדב שהיה עם המשפחה יחד עם מתנדבים אחרים דאגו שיגיע מהנדס שיעשה שיפוץ וחיזוק במבנה, היו מתנדבים שעשו תיקונים, דאגו להם לריהוט וציוד לבית. תמיד מרגש לראות מקרים כאלה ואת המתנדבים מתגייסים לעזור, הרבה מהמתנדבים של על"ה נשארים בקשר עם אותם אנשים גם הרבה אחרי, אנחנו רואים את המעורבות והאכפתיות".

מה החשיבות בעיניך של עשייה למען האחר ועזרת לזולת?

"הנתינה והסיוע לאחר הם בעצם הביטוי הברור ביותר לכך שרואים את האדם ולא את הנכות שלו. כל מתנדב שפוגש אדם עיוור רואה אדם עם עיוורון, לא עיוורון עם אדם, זה לא מגדיר אותו. הדבר הזה הוא ביטוי למעלה הערכית של האדם שמתנדב, הוא מצליח להתעלות מהצד של לראות את הצורך והקושי באדם עם עיוורון אלא רואה בו את הערך האנושי והאדם שבו. זה ביטוי אמיתי להתייחסות שווה בה המתנדב לא כל הזמן שם עצמו בנקודה של נותן והצד השני מקבל, אלא נוצר פה מפגש בין שניים כששני הצדדים מקבלים המון".

מעוניינים להתנדב בעל"ה? פנו למשה משריקי במספר: 050-7679208

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('6f7070de-98e9-43e5-9208-0630fa376406','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה