צל"ש השבוע: עמותת עלם

$(function(){setImageBanner('edb85154-c431-44da-97b8-2bf640e84de4','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

הם מסייעים לבני הנוער וצעירים וצעירות הנמצאים במצבי סיכון להתמודד עם המצוקות, להתגבר על הקשיים ולהתפתח בחברה. צל"ש השבוע של 'באר שבע נט' הולך למתנדבי עמותת 'עלם' בבאר שבע והדרום!

"ברגע שאת רואה שבן אדם משתף וחושף בפנייך, מספר על מה שעובר עליו ומרגיש בנוח איתך זה שווה הכל. לפעמים זה רק להקשיב, לפעמים זה לתת עצה מסוימת. זה בדברים הפשוטים של לעזור עם התנהלות מול הבנק, ובדברים העמוקים של השיחות אחד על אחד, העזרה הזו של מישהו אחר שמקשיב לך היא משמעותית עבורם. זה פשוט להיות שם ואני לא רואה בזה כאילו אני נותן מעצמי כי אני גם מקבל המון, לתת זה בעצם לקבל", כך סיפר ל'באר שבע נט' ניב רסיוק, מתנדב בעמותת 'עלם' בבאר שבע.

צל"ש השבוע של 'באר שבע נט' הולך למתנדבי באר שבע והדרום בעמותת עלם, עמותה שהוקמה במטרה לסייע לבני ובנות נוער, צעירים וצעירות הנתונים במצבי סיכון להתמודד עם מצוקותיהם, להתגבר על הסיכונים ולהתבגר כאזרחים מועילים ותורמים לעצמם, לחברה ולמדינה. עובדי עלם ומתנדביה יוצאים אל השטח ופוגשים את בני הנוער במקומות בהם הם נמצאים: בבתי הספר, בשעות אחר הצהריים בקהילה, באינטרנט, בפעילויות שטח נקודתיות במהלך חופשות הקיץ, בפעילות לילית ברחובות ובמוקדי הבילוי, ומסייעים להם באמצעות מגוון תכניות.

קרדיט עמותת עלם

אחת מהתכניות שפועלת כאן בבירת הנגב היא תכנית 'מחסות לעצמאות' בשיתוף עם משרד הרווחה. זו תכנית ייחודית לצעירים השבים לקהילה לאחר שהות ממושכת במסגרות חוץ ביתיות, בה מתנדב ניב, בן 48 ממיתר שהצטרף לעמותה לפני כשנה. את התכנית במחוז דרום מרכזת רותם כדורי רפאלי, עובדת סוציאלית מקיבוץ דביר. "אני חיפשתי מקום משמעותי לעשות בו שינוי, לראות איך אני יכולה לקדם צעירים", סיפרה רותם ל'באר שבע נט', "זה תחום חדש יחסית וחשוב לעזור להם, יש הרבה צעירים שמגיעים לגיל 18 ואז כל המסגרות נפרדות מהם אבל זה לא אומר שהם סיימו את התהליך ויכולים להתחיל את הדרך העצמאית שלהם בעולם. לכן תכנית 'מחסות לעצמאות' ופעילות עמותת עלם כל כך חשובה עבורם".

ספרו על פעילות העמותה בבאר שבע ועל העשייה במסגרת זו

רותם: "עמותת עלם מלווה צעירים ונוער בסיכון ברחבי הארץ, לעמותה הרבה תחומים, התחום העיקרי בדרום זה תעסוקה וליווי לחיים עצמאיים. התכנית שלנו מיועדת לגילאי 18-26, יש לנו 42 צעירים וצעירות מהדרום ולכל אחד מתנדב שמלווה אותם כסוג של חונך. כשהם מגיעים לגיל 18 ויוצאים ממסגרות הנוער אנחנו מלויים אותם בהשתלבות בקהילה והחברה. עוזרים במציאת תעסוקה, דירה, השתלבות בצבא ובשירות לאומי ועוד, דואגים שהם ידעו מה הזכויות והחובות שלהם ומלווים אותם. חשוב לנו ללוות את הצעירים לטווח ארוך, יצור בחייהם מבוגר משמעותי, מישהו שאפשר לראות בו מודל לחיקוי ולהיעזר בו".

ניב: "התפקיד שלי זה להיות סוג של חונך, מלווה ומדריך, מישהו עם ניסיון וקצת ידע בכל מיני תחומים שיכול להעשיר את הצעיר בתחומי עניין ובכלל בחיים עצמם, להראות לו סביבה אחרת, גישה אחרת לחיים מהסביבה שהיה שייך אליה, להראות לו חיים נורמטיביים. אז אני נפגש עם בחור צעיר ואנחנו משוחחים, מתייעצים, הקשר נבה לאט לאט ואני מלווה כל צעיר במשך שנתיים כך שנוצר בנינו אמון משותף".

עד כמה חשובה המסגרת של עמותת עלם לילדים ובני נוער בסיכון? כיצד הפעילות שלכם מסייעת לאותם ילדים להתגבר על הקשיים?

רותם: "בטח בתקופה הזו של הקורונה אנחנו רואים החמרה גדולה במה שקורה אצל בני הנוער והצעירים, זה בא לידי ביטוי בדיכאון, חרדה, אלימות, שימוש בסמים, בדידות... זה נכון גם לבני נוער קצה וגם לא קצה, דו"ח עלם מראה נתונים מדאיגים על ההחמרה הזו. לכן המהות שלנו זה קודם כל להיות שם, לתפוס את זה בזמן ולעזור להם להתמודד ולא להחמיר. יש לנו המון סיפורים של צעירים שעשו תהליך משמעותי. למשל צעירים שהיו אמורים לא להתגייס והעמותה עזרה להם לעשות שירות משמעותי, צעירים עם רקע של סמים ושעכשיו יש להם עבודה מסודרת, או צעירים שלא סיימו תיכון והתחילו להשלים בגרויות והתקדמו להשכלה גבוהה בעקבות העמותה. אנחנו עובדים בתפירת חליפה אישית לכל צעיר, מקדמים אותו לפי המטרות שלו".

 קרדיט עמותת עלם

גם בימי הקורונה היה חשוב לאנשים עמותת 'עלם' להמשיך לשמור על קשר עם בני הנוער והצעירים, גם אם זה מרחוק או בדרכים יצירתיות. "זה לא תמיד פשוט לשמור על פגישה שבועית קבועה, אין ספק שהקורונה לא תורמת לעניין אבל אנחנו מוצאים את הדרך, תמיד שומרים על קשר גם בשיחות טלפון, בווטסאפ...", מסביר ניב. רותם מוסיפה: "מוצאים דרכים יצירתיות לשמור על קשר, יש צעירים שעובד איתם זום וכאלה שפחות. בתוך הסגרים זה יותר מסובך, אבל הם יושבים בפארקים, במתנ"סים. אנחנו לא מוותרים ומשתדלים שהקשר יישאר רציף כמה שאפשר בתוך המגבלות".

מה החשיבות בעיניכם של עשייה למען האחר ועזרה לקהילה?

ניב: "זה דבר גדול מאוד, כי הצורך קיים, יש אנשים שצריכים עזרה, לא כולם נולדים למקום נורמטיבי והמציאות שלהם אולי קשה, אז ברגע שמראים להם שיש אפשרויות אחרות ועוזרים להם, בעיני זה מאוד חשוב".

רותם: "זה היכולת רגע לראות את החבר'ה האלה שהם שקופים, אנשים מתעלמים מהם ביום יום הם נפלטים מכל המסגרות... אז היכולת להיות שם, להראות להם שיש עוד אופציות, להאמין שיש להם דרך אחרת ויש צורך כזה ולעזור להם בדרך שלהם זה הכי חשוב שיש. אנחנו תמיד צריכים מתנדבים אם יש אנשים שמעוניינים לתת מעצמם, לתת ליווי, להיות מבוגר משמעותי בחיי בני נוער וצעירים, יש הרבה תכניות בעמותת 'עלם' בהן ניתן להתנדב".

קרדיט עמותת עלם

קרדיט עמותת עלם

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('d99c2b99-df9a-4087-8012-d724d6835f60','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה