צל"ש השבוע - עדנה תספאי יפה

$(function(){setImageBanner('105db84f-994f-46e2-a2e5-916e66a0767f','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

לתופעת האלימות כנגד נשים יש מנעד רחב של סוגים - חלק מהאלימות מתבטאת באופן גלוי וחלק באופן סמוי. צל"ש השבוע שלנו הולך לעדנה תספאי יפה, העובדת הסוציאלית והמטפלת שמנסה לשנות חשיבה מוטעית של שנים, ולעזור בכל דרך אפשרית למגר את התופעה הנוראית.

עדנה תספאי יפה. קרדיט - צילום פרטיבאזור הנגב בלבד יש מאות נשים מטווח רחב של גילאים, אשר מוצאות עצמן בתקופות מסויימות בחייהן יחד עם בן זוג אשר לפי הגדרתה של תספאי יפה – "פסיכופת ונרקיסיסט". עקב כך, פוגשת עדנה מידי יום מספר רב של נשים, אשר כל שהן מבקשות הוא שמישהו יקשיב להן, ואף יראה להן את הדרך להשיג בחזרה את תחושת הביטחון העצמי והאמון בבני האדם.

נפגשנו עם עדנה לשמוע ממנה על התהליך המקצועי אותו עברה לאחר השירות בשב"ס, על האתגרים בטיפול בנושא אשר הגדרותיו לעיתים הינם בגדר לוט בערפל, וכמובן על החזון – לפתוח מרכז טיפולי בבאר שבע אשר יהווה בית חם לאותן נשים להגיע ולקבל טיפול מקצועי ומדויק.

בואי תספרי לנו קצת על עצמך?

"אני בת 39, נשואה ואמא לשני ילדים מתבגרים. בהכשרתי אני עובדת סוציאלית, וכבר 16 שנה עובדת בתחום. עבדתי כשבע שנים בשירות בתי הסוהר בתור קצינה, ובמסגרת התפקיד שלי במערכת, עסקתי המון בהתערבות קבוצתית ופרטנית. ההתערבות הותאמה לסוג העבירה ומאפייניה, למשל, טיפול באסירים מכורים לאלכוהול ולסמים, אובדנות ואלימות במשפחה. סיימתי לעבוד בכלא בשנת 2012, והתחלתי לעבוד ב"רשות שיקום האסיר". שם באמת עסקתי בכל מה שקשור לשיקום אסירים והתמכרויות".

לאחר תקופה ממושכת ברשות, החלה עדנה לקחת את כל הכלים המקצועיים שרכשה, ובחרה להתחיל את חיי העצמאות העסקית בתחום הטיפול. באותו זמן החליטה גם לעסוק בצידו השני של המתרס, עם הקורבנות ולאו דווקא עם התוקפים – "כל מה שלמדתי וכל החיבור שלי לאסירים ותוקפנות הביא אותי להכיר בקורבנות, וזה היה לגמרי חשוב מבחינתי. כי לעבור את המסלול הזה מתוקפנות-לקורבנות הוא מעבר כמעט חד אפילו".

מאז, מטפלת יפה בנשים שיצאו ממעגל האלימות, כשבטווח היא מנחה עשרות קבוצות וסדנאות בתחום האלימות במערכות יחסים. מעבר לכך, היא מנחה גם קבוצות לאלימות בתוך המשפחה תחת ארגון מסל"ן. "ככל שאני יותר זמן בתוך התחום, אני שמה לב שכשמדובר באלימות במשפחה, לרוב השיח הוא על האלימות הגלויה – מקרים שקל לדווח עליהם למשטרה, לרווחה או שלסביבה מאוד ברור שהקורבן סובלת מאלימות כי יש עליה סימנים". לטענת עדנה, סוג האלימות השנייה היא בדיוק הבעיה בה היא נלחמת יחד עם הנשים בהן היא מטפלת מידי יום – "ויש אלימות שהיא אחרת, אלימות סמויה. כאן אנחנו מדברים על התעללות סמויה וקשה. ותוך כדי התהליך, התחלתי להבין שיש נפגעות מטראומה מורכבת, ממערכות יחסים מתעללות, מנשים שהיו נשואות לפסיכופתים. והבנתי שאין בכלל ידע בשטח בנושא. ואז החלטתי שהחזון שלי הוא להכיר ולהעביר לאחרות איך להימנע מזה – להבין בכלל מה זה פסיכופת, מה השיטות שלו".

עדנה מוסיפה – "אני חייבת להגיד שפסיכופתים זה אנשים מאד מחושבים שמבינים מה הם עושים. והמון נשים לא יודעות שזה המצב. כי התוקף עסוק בלמכור לה סיפור אחר. יש התנהגות מאד אנוכית, וחוסר אשמה מצידו, שגורמים להרס עצום מצד הנשים בסיפור"."אם האישה תטופל כהלכה, גם ילדיה יגודלו כמו שצריך", תספאי יפה בקליניקה שלה. קרדיט - צילום פרטי

איך המאבק בנושא פוגש אותך במהלך היום יום שלך?

"בסופו של דבר אני מכירה את הפסיכופת רק דרך הקורבנות, אני לא פוגשת אותם באמת, אלא רק את הנשים שמגיעות אליי לקליניקה".

איך נראה הטיפול במקרים כאלה?

"אני חייבת לציין שמדובר בטיפול ארוך וממושך. מדובר בנשים שיש להם חוסר אמון במערכת וחוסר אמון בעולם ובעצמן. ואנחנו שם כדי להיות בשבילם ברגעים הקשים, ולתת להם תקווה. רק תנסו לדמיין אישה שסמכה על עצמה בבחירת בן זוג וגילתה שהוא הוליך אותה שולל. היא מגיעה אלינו עם בלבול מאד גדול, כשהיא כבר סוחבת מטען רגשי ואכזבה אפילו כלפי מטפלים קודמים. והכי קשה להם זה לנסות ולהסביר לעולם מה קרה להן, כי הן עסוקות בשיפוטיות כלפיהם".

ומה את והצוות בעצם מציעים לאותן נשים?

"הם מקבלות מאיתנו טיפול נפשי, ותמיכה לאורך כל הדרך. תראה, אני מאמינה שאם האישה תטופל כהלכה, כך גם הילדים שלה יגודלו כמו שצריך. כי בסופו של יום אנחנו מנכיחים תופעה שהיא רעה ואנחנו אומרים לאותן נשים – אנחנו מאמינים לך".

עדנה טוענת, כי בעקבות הטיפולים, יש המון נשים פה מהנגב, אשר בחרו להעביר את הידע שצברו יחד עם החוויה האישית שלהן הלאה – "אותן נשים שמגיעות אלינו אחר כך גם תורמות לחברה ומרצות בנושא, ועוזרות בהתנדבות לארגונים אחרים שמתעסקים גם בתופעה. הן מנסות להעביר לאחרות את המסר שאנחנו בקליניקה ניסינו להעביר להן – להבין שאותו גבר לא הרס הכול. שאם הן מציבות גבולות זה לא דבר נורא, וזה בסדר גמור גם לגלות את עצמן מחדש. ועוד יותר בסדר זה להציב לעצמן חלומות, ושיגלו את הכוח שלהן מחדש".

האם את רואה שינוי גישה בתפיסה כלפי הנושא?

"אני עוסקת בזה כבר כמה שנים, וכעת אני רואה את התהליכים שקורים. אך זה לא מספיק, ואני רוצה להרחיב את זה. יש הרבה הכחשה סביב התופעה, כאילו אם 'אני לא רואה אותה מולי אז היא לא קיימת'. כך שיש איזה מעין תקרת זכוכית שאני מנסה לשבור, ובכך להגיע אל המעבר".

מה החזון שלך לעתיד בנושא?

התכנון הוא להקים בזמן הקרוב מרכז טיפולי בבאר שבע לנשים "נפגעות טראומה ממערכות יחסים – נרקיסיסטיות ופסיכופתיות". אנחנו מתכננים שיהיה מרכז טיפולי, שבו יהיו אנשי מקצוע שמתעסקים בפסיכופתים. ושכל אישה בדרום שיוצאת מקשר שמבוסס על ניצול וסדיזם ואכזריות, תדע רק לפי הכותרת שיש גוף שמבין מה היא עברה, ושיש לה למי לפנות ושהיא לא לבד".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('7ab8433a-89b6-4950-b743-c5baaf5adc8d','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה