צל"ש השבוע: מתנדבי זק"א

$(function(){setImageBanner('0080b672-a3c9-447e-a897-68fd57fc6264','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

הם עובדים בהתנדבות מסביב לשעון כדי לתת מענה ראשוני בטיפול בזירות אסון, גם בימי שגרה וגם כעת בימי קורונה. צל"ש השבוע הולך למתנדבי באר שבע של ארגון זק"א!

שלל גורמים ומתנדבים עובדים מסביב לשעון בכדי לסייע לכולנו בימי שגרה ובימי קורונה. השבוע נחלק את 'צל"ש השבוע' למתנדבי באר שבע בארגון זק"א (זיהוי קורבנות אסון) שפועלים מסביב לשעון ומבצעים עבודת קודש בטיפול בקורבנות בזירות אסון. בשבועיים האחרונים טיפלו מתנדבי זק"א בחמישה מקרי מוות של עריריים בבאר שבע, דבר שמחזק עוד יותר את חשיבות עבודת הקשה בשטח של המתנדבים. "להיות מתנדב זק"א זו זכות גדולה, מעטים יודעים עם מה אנחנו באמת מתמודדים", סיפר ל'באר שבע נט' שמעון זגורי, מתנדב זק"א מבאר שבע.

באדיבות זק"א

ארגון 'זק"א- איתור חילוץ הצלה' מאגד תחת קורת גג אחד מתנדבים הנקראים לאלפי אירועים בעשרות אלפי שעות התנדבות ומבצעים את עבודת הקודש בשקט נפשי ובגבורה עילאית, במטרה לטפל באופן מסודר ואחראי בזיהוי חללי פיגועים ואסונות, ובהיבטים ההומאניים וההלכתיים הכרוכים בשמירה על כבוד המת. מתוך יחס של קדושה לכל אדם, להיחשף למראות זוועה, להגיע לכל מקום אסון, ולעשות כל דבר נחוץ.

"אני חושב שמעטים באמת יודעים במה אנחנו מתמודדים ואת אופי העבודה שלנו", סיפר ל'באר שבע נט' המתנדב שמעון זגורי. שמעון בן 45, אבא ל-8 ילדים וסבא לנכד, מתנדב בזק"א מעל 20 שנה. "הזירות בהן אנחנו נפגשים ומטפלים, אפשר להגיד שהם רגעים קשים לנו כבני אדם אבל גאווה גדולה לחברה הישראלית. להיות מתנדב זק״א זו זכות גדולה. קשה לתאר במילים את העבודה שלנו, את הקושי ואת האירועים החריגים שאנו מגיעים לטפל בהם, כשאני מגיע לאירוע אני מנתק את הרגשות שלי ואני מתמקד אך ורק בכבוד המת", אומר שמעון.

שמעון זגורי מתנדב זק"א

איזה מקרה הכי זכור לך שנגע בך בתקופה האחרונה בבאר שבע?

"האירוע הקשה שהיה לי בתקופה האחרונה זה בערב יום השואה, כשקיבלתי טלפון ממנהל בית העלמין על אישה ניצולת שואה שלא עונה לטלפון והוא חושש לחייה. הגעתי מייד לביתה תוך כדי שאני מזניק את המשטרה ומד"א, האירוע הזה זעזע אותי מאוד, ניצולת שואה אשר הייתה אישה מאוד חזקה, לא הביאה ילדים לעולם, והיא נמצאה במצב מאוד קשה, ככל הנראה עברו כשבועיים עד שמצאו אותה, היא כנראה החליקה באמבטיה ואיש לא ידע על מותה. הכי קשה היה לראות את הצוואה שהיא השאירה על הקיר, וציינה שם שהיא חולה מאוד, היא ידעה שהיא כנראה תמות לבד. ממש בדמעות טיפלנו שם בזירה, היה מאוד קשה. כמובן שעזרנו להביא אותה לקבורה".

איך עושים את ההפרדה בין העבודה לחיים האישיים, הסיפורים שאתם שומעים מלווים אתכם?

"אני תמיד חוזר הביתה אחרי אירוע, מדליק שירים שאני אוהב ומתנתק מהמחשבות על האירוע הקשה, מנסה להמשיך בסדר יום שלי. לפעמים הילדים שואלים שאלות קשות, אז אני מנסה להסביר להם בעדינות שהלכתי לעזור למישהו שנפטר מבלי להיכנס לפרטים ואני תמיד מתפלל שהם יקבלו את התשובות שלי מבלי להקשות. הם יודעים שלפעמים באירועים קשים אני חוזר הביתה ישר למקלחת, הם כבר התרגלו שלפעמים יש ריח קשה מהבגדים שלי אבל התייאשו כבר מלשאול שאלות שלא יקבלו עליהן תשובות, כי אין לי מה לענות להם".

לאחרונה מצאתם חמישה אנשים ללא רוח חיים בעיר. זכור גל כזה תוך זמן כל כך קצר? איך לדעתכם אפשר למנוע את זה?

"לא זכור לי דבר כזה , חמישה אירועים בתוך שבוע, מוות של עריריים וגלמודים שמוצאים אותם זמן רב לאחר מותם... כל אירוע כזה הוא אירוע קשה, למצוא בן אנוש במצב הכי שפל שיש, זה כואב מאוד. הדבר היחיד שאפשר לעשות כדי למנוע את המקרים האלו זה אחדות של התושבים, לדאוג אחד לשני, כי רוב האירועים האלו הם לא מוכרים לרווחה כלל, ולכן האחריות היא עלינו. כל אחד שמכיר קשיש או אדם ערירי בבלוק שלו, בבניין שידאג לפחות פעם ביום לשאול בשלומו, לא לחכות לריח הנוראי ולנורא מכל".

 באדיבות זק"א

שמעון שיתף גם באירוע קשה שעבר כשהיה צעיר, אירוע שנתן לו את הכוח להתמודד עם הפעילות שלו כמתנדב זק"א. "כשהייתי בן 25 הגעתי לפיגוע הקשה ב-2 במאי 2004, סמוך לכיסופים, שני מחבלים רצחו מטווח אפס וירו בטלי חטואל וארבע בנותיה. הייתי צעיר ולא חשבתי הרבה, אבל כשהבנתי וראיתי את הזוועה התחלתי לבכות, לא הצלחתי להירגע, גם בלוויה הגעתי ובכיתי לצד מיטות הילדים. בארגון זק״א הצמידו אלי אנשים טובים שידעו להוציא אותי נפשית מאירוע הזה, אני לוקח את זה איתי כל השנים האלו, ואני תמיד שמח לתמוך במשפחות ולבכות איתם ביחד ברגעים הקשים שלהם. לתמוך ולסייע להם כשאני מבין מה עובר עליהם", שיתף שמעון.

מה המסר שחשוב לך להעביר לציבור?

"המסר שלי לציבור התושבים בבאר שבע הוא בואו נשים כולנו יד כדי למנוע את המקרים הקשים. תושבי באר שבע יודעים להתאחד בכל אסון ולפעול ביחד, מדובר כאן באסון קשה שאנחנו לא יכולים להרשות לעצמינו לעבור עליו בסדר היום. קצת מאמץ ואנחנו נציל חיים. אני רוצה להודות לעירייה וחרדיות הרווחה אשר עשו רבות למען התושבים בפרט בתקופת הקורונה, אבל אלו מקרים שמעבר לשליטת הרווחה, הם לא יכולים לנחש על כל אדם ערירי אשר גר לבדו אם לא יעדכנו או יבקשו את עזרתם, לכן אנחנו חייבים לקחת את האחריות".

מה החשיבות בעיניך של עשייה ועזרה לזולת?

"אני גאה ושמח שיש לי את הזכות להתנדב במשפחת זק״א, בפרט בצוות באר שבע. אנו משתדלים להציל את מה שניתן ולכבד את מה שנשאר רק לכבד. אני מקווה מאוד שאנחנו נגיע רק לאירועים משמחים ולא לאירועים קשים נוספים. אני רוצה להודות בשמי ובשם הצוות של באר שבע לכל התושבים היקרים אשר תמיד תומכים בנו ומחזקים אותנו. זה באמת חשוב. אנו שמחים להיות בחזית כאן באזור למענכם. שימרו על כללי הבטיחות, שימו לב לשכנים שלכם כדי שלא תהיה לנו עוד עבודה!".

באדיבות זק"א

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('9c23dadf-d9e6-4afb-8de1-1f6b2dfeee70','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה