פרויקט מימון המון חדש יהפוך את הנגב לחוד החנית של השוויון המגדרי

$(function(){setImageBanner('eca6936f-7041-47ae-b1f3-7a7339d5feae','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

האם אנחנו לקראת שוויון מגדרי? ימים יגידו. עד החזון המיוחל, עמותת 'עדן' השיקה בימים האחרונים פרויקט מימון המון חדש להקמת מרכז לשיוויון מגדרי במקום לא צפוי - קיבוץ דורות בנגב. רבע מיליון השקלים שיגוייסו בפרויקט השאפתני יאפשרו את הקמת "ג'נסיס" - מרכז בו יתקיימו תוכניות, סדנאות, הכשרות ופעילויות שבהן נשים יוכלו להיפגש, לשתף באתגרים שהן מתמודדות עמן וללמוד באופן מעשי ופרקטי איך אפשר לפעול לקידום שיוויון מגדרי.

 צילום: צופית דמארי -צוף צילום ועריכה

על הפרויקט החשוב: חלק מהתוכניות שעתידות להתקיים במרכז ילוו יזמיות, יכוונו נערות וצעירות לאופק תעסוקתי מטיב, ילוו חברות בתהליכים להסרת חסמים מגדריים וליצירת גיוון בארגונים דרך סדנאות עובדים וימי הכשרה, קבוצות נשים ופיתוח יכולות. בג'נסיס תקום קהילה שוקקת, שבה נשים תומכות זו בזו, מהוות אחת לשניה רשת של קשרים שתאפשר להתקדם ולקדם, להוביל ולשנות מציאות.

יזמת הפרויקט היא רונית שובל, מנכ"לית עמותת 'עדן', המפעילה פנימיה לנערות ומטפלת לאורך עשרות שנים בנפגעות אלימות מינית. מתוך ניסיונה הרב, מבינה רונית כי הבעיה נעוצה בחוסר השיוויון העמוק בחברה בה אנו חיים "51% מהאוכלוסיה הן נשים" סיפרה רונית "חצי מהאוכלוסיה חיה תחת אפליה, דיכוי ואלימות. כולנו חוות באופן יומיומי את המציאות הבלתי הוגנת, מפנימות מסרים שמחייבים אותנו להצטמצם, לא להגשים את עצמנו, לחיות חיים פחות טובים מאלו שייחלנו לעצמנו מדהים שלמרות ההכרה ההולכת וגוברת בזה שחברה שוויונית יותר טובה לכולם. גם היום קשה לייצר שינויים מבניים שיצמצמו מהותית את אי השוויון. חברה שוויונית יותר תיתן גם לגברים יותר אפשרות בחירה - לבחור מקצוע שהם באמת אוהבים ולא שהוסללו אליו, להיות יותר שעות בבית עם הילדים. היום, בגלל אי השוויון וחוקי המשחק, לאף אחד אין אפשרות לבחור! איך זה לא הנושא הראשון על סדר היום של הממשלה החדשה?"

מהו שיוויון מגדרי לדעתך ומדוע הוא אינו קיים עד היום?

"עולם שבו מתקיים שוויון מגדרי הוא עולם שבו כל אחד יכול להיות הוא עצמו ולא המגדר שלו. לצערי אנחנו חיות בעולם שבו המגדר מגדיר לאדם מה הוא צריך להיות, ומסליל גברים ונשים לחיות על פי הציפיות החברתיות ולא על פי הרצונות שלהם. בעולם הזה גברים הם עדיין בעלי הכוח, והפריבלגים, והם עדיין לא הצטרפו למהפכה הפמיניסטית. אני חושבת שהמחיר שהחברה כולה משלמת על אי שוויון מגדרי הוא גבוה, אך עדיין נשים חשות בו יותר".

את מאמינה שהשינוי באמת תלוי רק בנו וייתכן מצב שבעתיד לא יתקיים אי שיווין?

"אני מאמינה שזה תלוי גם בגברים וגם בנשים. ככל שיותר גברים יצטרפו למאבק כך הסיכוי לשינוי יעלה. יחד עם זה כל עוד הגברים לא הצטרפו נשים צריכות להמשיך ולעבוד קשה על מנת לקדם עולם שוויוני יותר".

 מתי והחל הרעיון להקמת הפרויקט ומה חשבת יהיה לנכון לקדם?

"הרעיון עלה מתוך עבודה רבת שנים עם מודל שפיתחתי בפנימייה, מודל עדן. ראיתי שאנשים ונשים עושות תהליכים משני חיים, ורציתי להרחיב את ההשפעה שלו. ג'נסיס יהיה מרחב שבו נשים וגברים יוכלו לעשות תהליכים משני חיים, שישפיעו על עוד ועוד מעגלים ויקדמו שוויון מגדרי".

צילום: צופית דמארי -צוף צילום ועריכה

האם לדעתך יש עדיין קושי לקידום נשים בעולם התעסוקה ובבחירה נכונה? מה יכול לעזור לשנות את הנושא הרגיש?"

"נשים עדיין אמונות על גידול ילדים ועבודות הבית.גברים הם המפרנסים. הדיכוטומיה הזו היא מגבלה מאוד רצינית לנשים שרוצות להתקדם בעולם העבודה. נשים מתמודדות עם אשמה\ עם כפל תפקידים, עם גינוי חברתי במקומות שבהן הן בוחרות לפתח את הקריירה שלהן. כל אלה הם חסמים מאוד משמעותיים. דרך אגב גם הפוך. גבר שירצה להשאר בבית ולגדל את ילדיו, יזכה גם הוא לגינוי חברתי?

יו"ר עמותת עדן, ליאורה סלע דוד, מסבירה את חשיבות המיקום של הפרויקט בנגב: "דווקא בנגב, איפה שדברים מגיעים לאט וקשה יותר, אנשים צריכים חיזוק משמעותי יותר. דווקא מהנגב תצא הבשורה ותראה איך אפשר לעשות את זה אחרת".

בנוסף, ג'נסיס עומד להיות מרכז ראשון מסוגו בישראל במטרה להוות מודל להקמת מרכזים נוספים בארץ ובעולם.הרצף. בפנימיית עדן הנערות שלנו, שחוו על בשרן את הדיכוי ואי השוויון בצורתו הקשה יותר, מצליחות לצאת בסוף התהליך חזקות, מאמינות בעצמן ופועלות לייצר לעצמן את החיים שהן רוצות. הן מראות לכולנו שזה אפשר" אומרת שובל.

רונית, באיזו דרך שנערות עברו דיכוי ואי שוויון, מקבלות חוזק ובאמת מצליחות להשתדרג בעולם כוחני ולא פשוט?

"דרך הרחבת המודעות לכוחות ולחסמים החברתיים שפועלים עליהן, והרחבת המודעות האישית. בתהליך האישי הן לומדות להיות אסרטיביות, להקשיב לקול הפנימי שלהן, לזהות את הצרכים האמיתיים שלהן. ברמה החברתית, הן מזהות את הניצול, הן מביעות עמדה ברורה נגד דיכוי וניצול, מבינות למשל שפגיעה מינית היא בעיה חברתית, והפגיעה בהן היא גם חלק ממנגנון חברתי ולא אישי".

רונית אטואן שובל. צילום: פרטי

לתרומות עבור קמפיין "ג'נסיס"

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('2639e088-4bfb-4c86-b02b-a1304e6d0ca2','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה