עושים את זה ממש טוב

$(function(){setImageBanner('ad43fb88-133e-443d-bfe3-5e6e7522d858','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

רגע לפני פורים, תכירו את החבר'ה שעושים שמח לתושבי באר שבע. אז איך משלבים נושאים חשובים כמו קהילה ומעורבות חברתית עם בילויים וחגיגות של שמחה? נפגשנו עם אחד ממפיקי המיזם היותר צבעוני ומעניין שקיים בעיר על מנת לשמוע ממנו – איך הם עושים את זה כל כך טוב?

קרדיט - בונ'ה זה טוב

חג פורים מסמל עבורנו דברים רבים – שמחה, צבעוניות, תחפושות, חגיגות וכד'. אך ישנו דבר אחד שמלווה את החג הזה לאורכו ולרוחבו – קהילתיות. כן, זאת שמסמלת את באר שבע כבר שנים, שצובעת אותה והופכת אותה לאחת מן הערים הנחשקות בישראל. מי שהשכילו להבין את חשיבות הקהילתיות, אך יחד עם זאת את המשמעות האמיתית של החיים – ההנאה, אלו הם לא אחרים ממקימי המיזם – "בונ'א זה טוב".

כבר מזה כמה שנים שהחבר'ה הצעירים האלו מפיקים כמה מההפקות המעניינות שראינו בעיר וכעת הם מתכוננים לעלות ברמה, בפסטיבל לילה משגע שהולך להיערך במקום מעניין במיוחד – בלב השוק העירוני בבאר שבע. אחד מן המפיקים של האירוע הוא זאק זרמטי (zermati). זאק בן ה-31, עלה לישראל מצרפת יחד עם משפחתו כשהיה בן 5. תחילה התמקמה המשפחה בירושלים, בעוד זאק עצמו קיבל חינוך דתי בילדותו. לטענתו, שם נחשף לראשונה למושג "קהילה" על כל המשתמע ממנה.

לאחר השירות בשריון, החל זרמטי לטייל ברחבי העולם בין פסטיבלים לקהילות אלטרנטיביות ומרחבים ציבוריים. לפני 6 שנים הוא החל ללמוד כאן בבן גוריון, ואף ניהל את השיווק של רשת חנויות ארצית מוכרת. על היישום הראשוני של רעיון הקהילות אותו צרך ולמד ממסעותיו באירופה - כאן בעיר, הוא מספר כך: "במהלך שנה א' שלי בלימודים הקמנו כמה חברים ואני את ''ברן7''. מדובר היה למעשה במיזם שניסה לדמות את פסטיבל מידברן העצום מארצות הברית, בו ניסינו לקחת את הרעיון שמאחורי הפסטיבל וליישם אותו בתוך דירות סטודנטים כאן בעיר. רצינו שיהיה משהו שיחבר בין הסטודנטים למבוגרים ובין האנשים מתוך העיר, לאלו שמחוץ העיר. כמובן שהכול קרה תחת המעטה של עמותת "ארץעיר".

מתי בעצם התחלת לעסוק בהפקה?

''ניהול והפקה זה משהו שמאז ותמיד היה שם. וכשגיליתי את זה בתוך עולם הקהילתיות, זה קיבל אפילו ערך יותר גבוה. כי מה שקורה זה שאני יוצר לעצמי את החיים שאני רוצה לחיות בהם ובאר שבע זה מקום מאד מתאים לעשות את זה''.

איך קם לו הרעיון ''לבונ'א זה טוב''?

"מדובר ביוזמה שהתחילו - דור טייכר, יובל רפיח, מייקי טלפלר, אלון שריר ואני. יחד, החלטנו שצריך לקחת תרבות מקומית ולהביא אותה אל המרחב הציבורי. ומה שעשינו היה לקחת את זה לשלב הבא: הצלחנו בשנים האחרונות להגיע למקומות מאד קשים כמו רובע האמנים והשוק, שאנחנו אלו שהבאנו לשם לראשונה אירועים. הרעיון שעומד מאחורי זה מגיע מכך שאנחנו אוהבים להגיע למקומות היותר נטושים ולהביא לשם יצירה. מה גם שתמיכה בעסקים המקומיים זה ערך מאד חשוב בשבילנו. אני יכול להגיד שיש פה מערכת שמכלכלת את עצמה וזה מחזק את העיר והתרבות והיצירה".

זאק זרמטי. קרדיט - בונ'א זה טוב

אתה חושב שאפשר להביא ערך מוסף דרך הבילוי? או שהכיף לבדו מספיק?

''לפי דעתי יש פה משהו שהוא יותר מ''הכיף''. אנחנו מנסים לתת כל הזמן עוד אופציות לדברים שכולם מכירים. יש פה ניסיון לתת הזדמנות לבילוי קצת שונה במרחב ציבורי – כמו לדוגמא בפורים הקרוב, שאנחנו הולכים בשיתוף עם עיריית באר שבע לקחת רובע שלם של השוק העירוני, ולהרים שתי במות עם הופעות חיות ודיג'יי וגם אומנות חיה, והעסקים הולכים להיות פתוחים והולך להיות פשוט נהדר. כמובן שהכל יהיה בתוך המסדרונות של השוק, כמו שיש בשוק מחנה יהודה בערב. ואני מאמין שלא רחוק היום שבו השוק העירוני ימשוך אליו מבקרים כמו שקורה בירושלים ובתל אביב".

מה היעד שלכם כארגון? פשוט להתקיים או שיש עוד לאן להתפתח?

''קשה להגדיר את עצמנו – אבל אנחנו בונים מרחבים לבילוי אלטרנטיבי. אין לנו מודל מקובע: יש לנו מוזיקה, אומנות, מתנדבים וקהל יחד עם חיבור העסקים לרשות המקומית, כך שבאמת יש פה מכלול של דברים. מעבר לכך אין מודל אחד, ואני מאמין שלהגדיר את היעד שלנו כארגון זה דבר מאד מקבע. מה שכן, אני יכול להגיד המשימה שלנו היא להשתמש בקרקע הפורייה שיש פה בבאר שבע, בשביל לתת בעצם ליוזמות שונות ולאומנות המקומית לצמוח".

מה זאת האומנות שאתה מדבר עליה?

''האומנות בב"ש היא רחבה – מציורים על קירות במרחבים מוזנחים ועד במות לאומנים מקומיים. מפסלים ותקליטנים והרכבים מוזיקליים ועוד המון סוגים של אומנות. חשוב להבין שיש הרבה אומנים ויוצרים שקשורים אלינו ועובדים איתנו בצורה קבועה, והם חלק מהמשפחה שנבנית לה כאן בעיר. ואני באמת מאמין שיחד עם הארגון שלו נוכל לאפשר מקום ליצירה הזאת''.

''האומנות בב"ש היא רחבה". קרדיט - בונ'א זה טוב

שאלו אותך במשך השנים למה אתה עושה את זה דווקא בבאר שבע?

''כולם כל הזמן שואלים אותי מה אני עושה בבאר שבע? ואני עונה – זה לא מה שאתם חושבים. יש פה מקום מאד קרוב ללב שלנו שמאפשר לנו המון. יש פה חיים, תרבות והמון מקום ליוזמות ולשיתופי פעולה. מעבר לכך, בירושלים ובתל אביב המרחב כל כך צפוף מיוזמות שאין מקום לכלום – וכבר עשו הכל והכל משעמם. וב"ש היא לגמרי קרקע פורייה ליזמות חברתית לעסקים צעירים, ואני מאד מאמין בזה''.

מה התגובות שקיבלתם על הפקות עד כה?

''המספרים מדברים בעד עצמם. בסילבסטר האחרון הפקנו אירוע ענק יחד עם בית הספר ''גודמן'', והטלפונים לא הפסיקו לצלצל כי אנשים חיפשו כרטיסים כל הזמן. כך שהביקוש מדבר בעד עצמו".

מה יהיה הלאה?

''התקווה הגדולה היא כמובן ש"בונ'א זה טוב" ימשיך ויקיים את עצמו וייתן מענה לצעירים שיבואו לגור פה ויחיו פה, כי כמה אפשר להידחס בצפיפות של המרכז. ולגביי אני יכול לומר, שהמוטו שלי הוא תמיד להיות עם חיוך גדול ושמחה גדולה, כי איך אומרים – ''מה שבא מתוך חיוך, יש לו ברכה".

קרדיט - בונ'א זה טוב

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('28ab727c-d143-4c28-ade6-1554c5b7a6ea','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה