"עולם השחמט הוא תחום ללא גבולות"

$(function(){setImageBanner('e6fd4844-6791-44b3-899e-0d9c5ced92d9','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

לכבוד יום השחמט הבינלאומי שוחחנו ב'באר שבע נט' עם אילנה דוד, מנהלת מועדון השחמט של באר שבע, על האהבה שלה לשחמט, פעילות המועדון בימי הקורונה, הישגי השחקנים וחשיבות המשחק בפיתוח העצמי ורכישת מיומנויות לחיים

היום, 20 ביולי, אנו מציינים את יום השחמט הבינלאומי, זהו היום שבו הוקם ארגון פיד"ה, ארגון השחמט העולמי, בשנת 1924 בצרפת. יום זה מוכר על ידי אונסק"ו ונחגג ככזה מאז שנת 1966. שחמט, המוכר גם כ"משחק המלכים" המורכב, נחשב לענף ספורט ולתחביב מהנפוצים בעולם. "אנשים ברחבי העולם משחקים שחמט באופן מקצועני או חובבני, מכירים את המשחק ומודעים לחשיבותו בהיבטים השונים. בעיני שחמט הוא תחום ללא גבולות", סיפרה ל'באר שבע נט' אילנה דוד, מנהלת מועדון השחמט של באר שבע, אלופת שחמט וקפטנית נבחרת ישראל לשחמט גברים.

 שחמט בימי קורונה. באדיבות מועדון השחמט באר שבע

"מהרגעים הראשונים התאהבתי"

לכבוד יום השחמט הבינלאומי, שמענו מאילנה על האהבה האישית שלה לעולם השחמט והמקום שהמשחק תופס בחייה. "אבי לימד אותי בגיל 4 לשחק, אני זוכרת ממש שמהרגעים הראשונים התאהבתי במשחק. הייתי יורדת לחצר הבית ומשחקת עם פנסיונרים בתור ילדה. כשהגעתי למצב שניצחתי אותם בגיל 6 לקחו אותי למבחן במועדון השחמט והתחלתי להתאמן שם. אני חוגגת בעצמי 55 שנות אהבה לשחמט", סיפרה אילנה. היא נולדה בעיר באקו שבאזרבייג'ן, בגיל 4 כאמור אביה לימד אותה לשחק שחמט ואימה לימדה לנגן בפסנתר, מאז ועד היום היא עוסקת בשני התחומים. בגיל 6 היא התחילה להתאמן במועדון השחמט המקומי ובגיל 7 התחילה ללמוד בבי"ס למחוננים מוזיקאים. בשנת 79', כשסיימה תיכון, עלתה  ארצה יחד עם משפחתה.

אילנה היא שחמטאית ישראלית בדרגת אמן בינלאומי לנשים, אלופת ישראל לנשים לשנת 1980 ולשעבר חברת נבחרת ישראל לנשים. היא כיום מנהלת מועדון השחמט באר שבע, הייתה קפטנית נבחרת הנשים של ישראל, שסיימה במקום התשיעי באולימפיאדת השחמט, ואף ייצגה את ישראל במספר אולימפיאדות. היא גם שופטת ומאמנת שחמט ובשנה שעברה, לראשונה בתולדות האיגוד הישראלי מונתה לתפקיד קפטן נבחרת ישראל לגברים בשחמט.

לכבוד יום השחמט הבינלאומי, ספרי לנו מה את הכי אוהבת במשחק השחמט?

"אני גם פסנתרנית במקצועי ותמיד ראיתי בשני התחומים האלה את היכולת לביטוי עצמי. זה כמו צייר שיודע את הטכניקה ויש לו את הידע אבל עדיין תהיה לו את טביעת האצבע האישית שלו ליצירה, כך גם בשחמט, לכל שחקן יש את החתימה האישית שלו על המשחק. משחק השחמט משלב בתוכו היבט ספורטיבי, היבט לוגיסטי וגם היבט אומנותי. חוץ מהיכולת של כל אחד לצבור ידע וללמוד על המשחק, בעיני מה שחשוב ומהותי הוא ההיבט האישי. כששני שחקנים מתיישבים ליד לוח המשחק יכולה להיות להם רמת ידע שווה והדרך שבה שחקן מבטא את הידע הזה על הלוח באופן אישי זה מה שיגרום לו לנצח או להפסיד. אני אוהבת את היכולת לבטא את עצמי במשחק השחמט. בעיני כל אדם שנכנס לעולם השחמט רוכש המון מיומנויות שיכולות לשמש אותו גם ביום יום, למשל פיתוח חשיבה לוגית, זיכרון, יכולת תכנון, קבלת השונה ועוד. לכל אחד יש ביטוי על לוח השחמט. כולם יכולים לשחק שחמט ולהצליח בזה, לא משנה מאיפה אנחנו ומי אנחנו, עולם השחמט יכול להתאים ולהעשיר את כולם. זה מעלה את האינטליגנציה, בונה ביטחון עצמי ויכול לעצב אותנו מבחינת האישיות והכלים שאנחנו רוכשים לחיים, זה תחום ללא גבולות".

 אילנה דוד | צילום: באדיבות מועדון השחמט בבאר שבע

 

"מועדון השחמט הוא בית"

"כשהמועדון היה סגור בתקופת הקורונה, כל יום הייתי מקבלת טלפונים מהשחקנים שסיפרו עד כמה זה חסר להם ושאלו מתי פותחים. להרבה אוכלוסיות מועדון השחמט זה לא רק מועדון למשחק מקצועי, עבור שמונים אחוזים מהבאים למועדון השחמט של באר שבע המקום הוא בית עבורם", סיפרה אילנה. מועדון השחמט בבאר שבע נוסד בשנת 1973 על ידי אליהו לבנט ז"ל, שהיה מהנדס, מאמן ושופט בינלאומי בשחמט. המועדון ממוקם בצמוד לספריה העירונית, מפעיל חניכים מגיל 4 ועד גיל 90. הוא רשום כעמותה ופועל למען קידום השחמט וקיום וארגון של פעילויות שחמט בעיר. "אני הגעתי למועדון ב-1979 כשעליתי ארצה, קיבלתי את השרביט ממנו ואני ממשיכה את המסורת ואת אימפריית השחמט שנבנתה בנגב", סיפרה אילנה.  

המועדון מקיים פעילות הדרכה סדירה ושוטפת לנוער: שיעורים, הרצאות ושיעורים פרטיים, המועברים על ידי צוות מדריכים מנוסה בניהולה של גב' אילנה דוד. בנוסף, המועדון מקיים ומשתתף בפסטיבלי שחמט בינלאומיים ובתחרויות שחמט בארץ ובעולם, בהשתתפות רבי אמנים מהצמרת העולמית, כולל תחרויות לקידום הנוער. מועדון השחמט מייצג את העיר באר שבע עם יותר מ-40 קבוצות המתחרות במשחקי ליגה וגביע  – והוא נחשב בין המועדונים המובילים בארץ. רק לאחרונה סיפרנו לכם ב'באר שבע נט' על ההישגים החשובים אליו הגיעו שחקני המועדון בניהם אלכסנדרה אלכסנדרובה, ויקטור מיכלבסקי וניצן שטיינברג.  

אלכסנדרה אלכסנדרוב  ואילנה דוד, באדיבות מועדון השחמט באר שבע

ספרי על פעילות המועדון בתקופה האחרונה, האם הקורונה פגעה בפעילות שלכם?

"ללא שום ספק, באמצע מרץ, כמו כל המקומות האחרים, הכל נסגר וגם מועדון השחמט שלנו. חידשנו את הפעילות והחוגים כעבור חודשיים וחצי ב-1 ליוני. אנחנו מציעים חוגים ופעילויות לכל קבוצות הגיל מ-4 עד 90, פעם היה לנו שחק בן 100 שהשתתף במשחקי הליגה! לפי כל המחקרים משחק השחמט מסייע לפעילות המוחית ולכן טוב מאוד עבור אוכלוסיית גיל הזהב. כיום חזרנו לפעילות והמשחקים והתחרויות נמשכים אונליין. ועדיין יש אנשים שחוששים להגיע למועדון, יש ירידה של כ-30 אחוזים בהיקף, למרות שאנחנו כמובן שומרים על כל ההנחיות והתו הסגול. היה קושי בתקופה הזו, כל יום הייתי מקבלת טלפונים מהשחקנים שסיפרו עד כמה זה חסר להם ומתי פותחים. להרבה אוכלוסיות מועדון השחמט זה לא רק מועדון לשח מקצועי, יש מקצוענים שבאים כדי לזכות ולקבל תארים ופרסים, אבל 80 אחוז מהבאים למועדון מרגישים שהמקום הוא בית עבורם. בית שהם רגילים אליו במשך עשרות שנים, יש לנו שחקנים עם וותק של 30-40 שנים במועדון. זו מסגרת שנהפכה לחלק בלתי נפרד מהחיים שלהם, לגיל המבוגר זו מסגרת חיונית ביותר בשמירה על שגרת חייהם. כל יום שהם מגיעים זו שמחת חיים עבורם".

ספרי על העשייה של המועדון בעיר

"אנחנו חלק מחברת 'כיוונים' ופועלים בשיתוף פעולה עם עיריית באר שבע וראש העיר רוביק דנילוביץ' כדי להגיע לכלל האוכלוסיות בבאר שבע. כך למשל הוקם מרכז מצוינות לשחמט, תכנית לימודי שחמט בבתי הספר היסודיים, פרויקט מצוינות לתלמידים מצטיינים בשיתוף מפעל הפיס והעירייה והדרכה בבתי הספר. כך כל הילדים שיושבים בכיתות נחשפים למשחק השחמט מגיל צעיר, חברת כיוונים עושה מאמצים אדירים כדי לקדם את הפעילויות האלו, את המיזמים הקהילתיים ותכניות המצוינות. בשיתוף הפעולה הזה יש לנו כוח אדיר לקידום השחמט בארץ בכלל ובבאר שבע בפרט. כל הישגי המועדון הם גם בזכות העירייה, חברת כיוונים וחברי הוועד המנהל של המועדון. אלו אנשים שעובדים עשרות שנים ותורמים מזמנם לקידום משחק השחמט. אנחנו רוצים להמשיך לפעול לטובת העיר ותושביה ולטובת השחמט".

  קבלת פנים אצל ראש העיר של באר שבע אחרי הזכיה בגביע המדינה ב - 2019, צילום באדיבות עיריית באר שבע

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('7f919112-c2f7-4dd9-b356-d06eddada74f','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה