'סיפורם של אנשים פשוטים': המיזם שמנציח את וותיקי באר שבע

$(function(){setImageBanner('6e76b9cb-9c3a-477a-9eed-ae626eb513a5','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

מתוך הרצון לספר את סיפורם של תושבי באר שבע הוותיקים, כאלה שהיו חלק מההיסטוריה של העיר או פעלו למען הקהילה כאן לאורך השנים, נולד לו מיזם ייחודי- 'סיפורם של אנשים פשוטים' אותו יזם עומר שוורצפוקס, תושב העיר. בראיון הוא מספר ל'באר שבע נט' על הרעיון שמאחורי המיזם ועל הרצון להמשיך לחזק את המורשת והגאווה הבאר שבעית

אם יצא לכם ללכת בזמן האחרון בשכונת שיכון דרום בעיר העתיקה בבאר שבע, אולי נתקלתם בשלטים מיוחדים ברחבי השכונה בהם אפשר לקרוא את סיפוריהם של עשרה תושבי באר שבע. זהו חלק ממיזם מיוחד, 'סיפורם של אנשים פשוטים', שיצר תושב העיר, עומר שוורצפוקס, כחלק מפרויקט 'חושבים עושים' של חברת כיוונים, בשיתוף פעולה עם ICL.

עומר, בן 29, הוא סטודנט לרפואה, אב ל-2 ומדריך סיורים בעיר שגם יצר את עמוד הפייסבוק 'הגיע הזמן באר שבע'. כעת הוא יצא לדרך עם הפרויקט החדש אשר מביא את סיפוריהם של ותיקי השכונה והחלוציות של מקימי העיר באר שבע.

"אחד הדברים החשובים בעיניי תודעתית הוא לספר את הסיפור של ותיקי ומקימי העיר בגאווה, את החלוציות שלהם בבחירה ובהתמודדות לחיות כאן, מתוך חלום ציוני אמיתי"

מיזם 'סיפורם של אנשים פשוטים' בבאר שבע

ספר על הרעיון שעומד מאחורי המיזם "סיפורם של אנשים פשוטים"- מאיפה הכל התחיל?

"כשעברתי לגור בשיכון דרום, התחלתי לשמוע את הסיפורים מהשכנים והרגשתי שבשכונה הותיקה הזו שקיימת מאז קום המדינה יש המון סיפורים שראוי לספר, אבל אף אחד לא מכיר אותם- מסיפוריהם של גיבורי ישראל, אנשים ומשפחות שהיו חלק מאירועים היסטוריים מכוננים, ועד דמויות שהיו מוכרות על ידי כל אחד מהתושבים בעיר בגלל שעשו מוזיקה, פעלו למען הקהילה ודמויות מוכרות שהיו אהובות. חשבתי להתחיל לראיין את ותיקי השכונה כדי להתחיל להפיץ את הסיפורים, וכשניסיתי לגייס מתנדבים לפרויקט, יצאנו לסיור ופתאום יצאה אלינו אחת השכנות וסיפרה לנו לפתע סיפור מדהים על מי שגרה באחד הבתים לידם עמדנו. שם הבנתי וגמלה בליבי ההחלטה עד כמה חשוב לספר את הסיפורים ולהשאיר חותם פיזי בשטח, כדי שסיפוריהם של הדמויות המיוחדות יישארו כתובים וכדי שכל מי שיגיע לגור בשכונה או יבוא להסתובב בה יכיר את הדמויות המיוחדות של ותיקי השכונה".

ספר על הפרויקט עצמו- באילו אנשים מדובר, מאיפה השגתם את המידע עליהם, מי לקח חלק בתהליך?

"במסגרת תוכנית 'שגרירי רוטשילד' גייסתי מלגאי שעבד איתי, צעיר באר שבעי בשם משה קרמני, שראיין במשך תקופה ארוכה רבים מוותיקי השכונה. ראשית התמקדנו באזור ספציפי- בין בית יציב למרכז הקהילתי מרגליות - וניסינו למפות את הדמויות שחיו בו. לאחר מכן התחלנו לאסוף מהמשפחות למדענים מסמכים, תמונות ועדויות כדי שניתן יהיה לבסס ולנסח נוסח מכבד לתוכן השלט. אחרי תקופה ארוכה ולא מעט אתגרים ארגוניים, החלטנו שכדאי להצטמצם לעשרה שלטים בשלב ראשון כדי להיות ממוקדים, להוכיח היתכנות ולבחון האם בעתיד יהיה ניתן להמשיך בקונספט דומה".

מיזם 'סיפורם של אנשים פשוטים' בבאר שבע

"הרגשתי שבשכונה הותיקה הזו שקיימת מאז קום המדינה יש המון סיפורים שראוי לספר, אבל אף אחד לא מכיר אותם"

נכון לעכשיו הפרויקט יצא לדרך כפיילוט ראשוני ולכן מתמקד בשכונה הראשונה של בירת הנגב- שיכון דרום. "התמקדנו בתוך ריבוע קטן וספציפי כדי להתחיל באיזור מוגדר. אנחנו חולמים לספר את סיפוריהם של כל ותיקי העיר בכל השכונות ואני בטוח שנמצא את הדרך הנכונה לעשות את זה", מוסיף עומר.

אתה גם יוצר עמוד הפייסבוק "הגיע הזמן באר שבע" ומעביר סיורים בעיר- הפרויקט הזה הוא עוד דרך בעיניך לחבר את תושבי העיר למורשת הבאר שבעית?

"אחד הדברים החשובים בעיניי תודעתית הוא לספר את הסיפור של ותיקי ומקימי העיר בגאווה, את החלוציות שלהם בבחירה ובהתמודדות לחיות כאן, מתוך חלום ציוני אמיתי. לטעמי רבים מהסיפורים והדמויות מוכרים ללא מעט מתושבי העיר, והמטרה העיקרית של הפרויקטים הללו- עמוד הפייסבוק, הסיורים והשלטים- זה לעורר שיח שלא רק מספר על ההיסטוריה בנוסטלגיה, אלא יותר מהכל מפיק ממנה ערך וייחודיות למי שחי כיום בעיר, ומחזק גאווה מקומית ותחושת שייכות".

האם תושבים יכולים להציע בעצמם אנשים אותם יש להנציח בפרויקט?

"אנחנו כמובן שמחים לשמוע הצעות, מכיוון שמסגרת התקציב איננה תלויה בנו ומאחר ואנו תלויים באישורים מסוגים שונים כדי לתלות שלטים, איננו יודעים כרגע האם וכיצד הפרויקט יתרחב ובאיזו דרך. כמובן שכל הצעה לסיפור בכל שכונה ניתן להפנות אלינו, בשמחה".

רוצים להציע תושבי נוספים לפרויקט? צרו קשר במייל [email protected].

פרויקט "חושבים עושים" שיזמה חברת ICL בנגב מציע ליזמים חברתיים ליווי צמוד של החברה והרשות המקומית לקיום פרויקטים למען הקהילה. המטרה של חושבים עושים היא לפתח מיזמים חדשניים ברמה הרעיונית והביצועית אשר יקדמו תשתיות לעשייה ארוכת טווח, מיזמים אשר מחזקים את הזהות המקומית, מחברים מעגלים רחבים בתוך הקהילות ומשפרים את איכות החיים של תושבי הנגב. הפרויקטים מקבלים ליווי מקצועי, ותמיכה של ICL והרשות המקומית משלב הרעיון ולמשך היישום.

 מיזם 'סיפורם של אנשים פשוטים' בבאר שבע

מיזם 'סיפורם של אנשים פשוטים' בבאר שבע

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('aaf3f3e7-6fe7-47c3-8dbe-0d9b575b59a7','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה