משקמים את הטבע העירוני בבאר שבע

$(function(){setImageBanner('8880cb5f-a23d-4ec1-a4af-36bb370bc514','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

מתנדבי 'שומרי טבע באר שבע', בשיתוף העירייה והחברה להגנת הטבע, פועלים בשנים האחרונות לקידום הפסקת הריסוסים בשטחים ציבוריים פתוחים בעיר במטרה להגן על הטבע, לאפשר גידול של צמחי בר בעונתם ולקדם שתילה של עצי מאכל אשר בקיץ מספקים צל ופירות ובחורף מרבד צמחי בר. כעת, שטחים בשכונת נווה נוי מלאים בעצי הדר ופרי שנטעו במקום לרווחת התושבים ושמירה על הטבע העירוני

הטבע העירוני מתעורר לחיים בבאר שבע. קבוצת 'שומרי טבע באר שבע' פועלת בבאר שבע מזה כארבע שנים לקידום הפסקת הריסוסים בשטחים ציבוריים פתוחים במטרה להגן על הטבע ולאפשר סדנאות ליקוט של התושבים בשטחים הללו. אב טיפוס ראשוני של חזון הקבוצה יצא לדרך בשכונת נווה נוי בעיר וכעת ניתן לראות את העצים הרבים שנשתלו במקום כחלק משמירה על הטבע בבירת הנגב.

'שומרי טבע-באר שבע' היא קבוצת מתנדבים בה חברים כ- 15 פעילים תושבי העיר והסביבה. "התקבצנו יחדיו על מנת לפעול לקידום פרויקטים נבחרים בתחום שימור הטבע העירוני בבאר שבע. פעילותנו מתבצעת בשיתוף פעולה עם קהילת באר שבע של החברה להגנת הטבע ועם עיריית באר שבע. הקבוצה פעילה מזה כארבע שנים", סיפרה ל'באר שבע נט' עטרה הורוביץ שמרכזת את פעילויות הקבוצה. המתנדבים פועלים בין היתר גם לקידום שיקום יער לון, הנגשת שביל סובב באר שבע, שימור וטיפוח עץ שיזף קשיש בפאתי העיר, הקמת קבוצת משמר האילנות, בנוסף לקיום פעילויות העשרה והרצאות.

הפרויקט בו התמקדו בשנים האחרונות בקבוצה עוסק בטיפוח צמחי בר בשטחים ציבוריים בעיר באמצעות הפסקת הריסוסים בקוטלי עשבים. הפסקת הריסוסים בשטחים הציבוריים מאפשרת גידול של צמחי בר מרהיבים בעונת החורף. צמיחה זו מביאה את הטבע לפתח ביתם של תושבי השכונות ומאפשרת פעילות קהילתית בפינות חמד ליד הבית. "ליקוט של צמחי בר למאכל היה תמיד חלק מהתרבות החומרית של תושבי האזור ואנו מאמינים כי ראוי להשיב את הידע הזה למקומותינו. בשיתוף פעולה עם אגף גנים ונוף של עירית באר שבע, הוחלט על הפסקת הריסוסים נגד עשביה בשטחים הציבוריים הפתוחים של שכונת נווה נוי", מסבירים חברי הקבוצה.

לאורך השנים האחרונות, מאז שהופסק הריסוס בשנת 2017, קיימו באזור סיורי ליקוט לקהל הרחב ולתלמידי בית ספר מענית בשכונה. וכך השנה, עיריית באר שבע נטעה בשטח פרדס של 30 עצי הדר (לימונים, פומלות, קלמנטינות, פומליות וקומקואטים) ו- 26 עצי פרי נוספים (תותים, תאנים, רימונים, וגם פיג'ויות, גויאבות תותיות ועצי ער אציל - כל העצים תועדו לזניהם) ובנוסף – עצי נוי בהיקף השטח. "עצי פרי נשירים מספקים בקיץ צל ופירות מתוקים ואילו בחורף – מאפשרים מרבד ("אחו") של צמחי בר מקומיים. היות ורבים מצמחי הבר הללו אכילים – הפסקת הריסוסים מאפשרת קיום של סדנאות ליקוט בשטח", מסבירה עטרה.

צילום עטרה הורוביץ

מה היה חשוב לכם להשיג באמצעות הפרויקט? מדוע חשוב להפסיק את הריסוס בשטחים הפתוחים בעיר?

"לא רק שהריסוסים הם רעלים שלעתים מרוססים ללא שליטה באזורים שבהם אנו חיים ושבהם משחקים ילדים, אלא שהם מונעים צמיחה של צמחיה, שמרחיבה את הדעת, מלמדת אותנו על סביבתנו הקרובה ועל שינויי העונות בטבע ועל התרבות החומרית העתיקה של הליקוט שנעלמה לחלוטין בתרבות המערבית. כיום יש בארץ כמה קבוצות ואנשים שמנסים להחיות את תרבות הליקוט הזאת, כשגם אנחנו מקיימים סדנאות ליקוט. הצפייה שלנו היא שסביב השטחים הציבוריים שיעניקו בקיץ צל ובחורף צמחיה עשירה יתפתחו חיי קהילה שכונתיים".

האם באמת ראיתם שינוי לאורך השנים? התחושה היא שהסביבה והטבע בשטחים השתקמו?

"לפני שנים רבות שצ"פ חרצית היה מלא בצמחיית חורף עשירה ולאחר כמה שנים של ריסוסים השטח הפך למדבר שממה צחיח. לאחר הפסקת הריסוסים, חלק מצמחיית העבר חזר ובנוסף, הבאנו זרעים של הצמחייה שנכחדה מהגן הבוטני בהר הצופים בירושלים וחלק ממנה צמח ב- 2019. כבר היום גדלים בשטח זנים רבים של צמחים ולקראת החורף הבא נפזר שוב זרעים של הצמחייה המקומית. בנוסף, אנו מקוים להמשך שיתוף הפעולה עם העיריה ומעוניינים לשתול בשטח פקעות של צמחי בר מקומיים (חצבים, עיריות, שומים, בן חצב וכיו"ב), על מנת שילדי ותושבי השכונה יזכו לראות את אלה בפתח ביתם".

צילום עטרה הורוביץ
לקבוצת הפייסבוק של "שומרי טבע באר שבע"

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('0a67bb41-0008-4034-85f2-02a39b680f90','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה