מרגש: נמלטו מזוועות המלחמה באוקראינה, והגשימו את חלומם כאן בבאר שבע

$(function(){setImageBanner('8b16398b-30e9-431f-81f5-5f2fc9b4bfc6','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

15 עולים שברחו מרוסיה ואוקראינה בעקבות המלחמה הגשימו חלום וסיימו קורס שפים וקונדיטורים בישראל. הקורס מלווה את העולים כל הדרך עד מקום העבודה ובסיומו השתתפו העולים בתחרות בישול מרגשת בה הציגו את מנותיהם לשפים בכירים ממסעדות ישראליות על מנת שיתרשמו מכישוריהם. התחרות היוותה הליך מיון מועמדים חדשני שבסיומו השפים ערכו ראיונות עבודה עם המתחרים שהרשימו אותם

קרדיט - צילום פרטי

במכללת השף בבאר שבע נערכה תחרות בישול יוצאת דופן, במסגרתה 15 עולים שברחו מרוסיה ואוקראינה בעקבות המלחמה הציגו את כישוריהם לשפים ישראלים בכירים. עבור העולים, שחלקם עבדו כשפים ומנהלי מטבחים במדינות המוצא, הקורס וההשתלבות בענף בישראל הם הגשמת חלום.  

השופטים בתחרות היו שף מסעדת כרמים סהר רפאל, השף הראשי של קבוצת קמפאי דרור שושן, הקונדיטורית המוכרת מורן טביב זדה, שף מלון קדמא בן רפאל ושף מסעדת כפיות בבאר שבע רן שי. לאחר הצגת המנות בעברית והגשתן לטעימה בידי השופטים, השופטים בחרו עם מי מהעולים הם רוצים להתקדם לראיון עבודה. הליך המיון החדשני שיזם מרכז לאודר איפשר מצד אחד לכל המעסיקים להתרשם מרמת המועמדים בפועל ומצד שני העניק לעולים הזדמנות לתעסוקה איכותית במסעדות מובילות. 

התחרות מסכמת קורס בן 16 מפגשים מרוכזים במהלכו למדו העולים את רזי המטבח המקומי – מהכנת פלאפל ועד עבודה עם מכונת פסטה. הקורס הוצע לעולים בחינם ומתקיים ביוזמת מרכז לאודר לקידום תעסוקה בנגב, על מנת לסייע בשילובם בשוק התעסוקה בישראל. ״התרשמתי מאוד מהרמה הקולינארית של מסיימי הקורס״, אמר במהלך האירוע השף דרור שושן, ״אנו שמחים לקבל לענף שפים חדשים עם מוטיבציה ויכולת ונמשיך ללוות ולסייע להם ככל הניתן״. 

קרדיט - צילום פרטי

עשרות אלפי עולים חדשים מאוקראינה ורוסיה ברחו לישראל מאז פרצה המלחמה באוקראינה. ברגע אחד הם נעקרו ממולדתם, משאירים מאחור בית, משפחה וכן את הקריירה שבנו לאורך חייהם. בינתיים בישראל, מצוקת כוח האדם בענף המסעדנות מחריפה. דו״ח של מרכז המחקר והמידע של הכנסת קבע כי נכון למאי 2023, יש כ–21 אלף משרות פנויות בענף שירותי אירוח ואוכל, זינוק של כ-33% לעומת הימים שלפני משבר קורונה.  

על מנת לסייע לעולים בחייהם החדשים בארץ וכן להתמודד עם המחסור בעובדים בענף המסעדנות, קיים מרכז לאודר לקידום תעסוקה בנגב מיסודם של רונאלד לאודר ו-JNF ארה״ב את הקורס. לאורך השיעורים בקורס למדו המשתתפים לאפות לחמים ומאפי בוקר, לטפל בירקות וקטניות, לבצע חיתוכים, טכניקות מהמטבח האיטלקי, הכנה נכונה של בשר ודגים ועוד. על מנת להתמודד עם פערי השפה, תורגמו המתכונים של מכללת השף לרוסית. המשתתפים בקורס למדו לא רק מיומנויות חדשות אלא גם מושגים בעברית מעולם הקולינריה. 

אחד המשתתפים בקורס הוא דימטרי גולידוב, עולה מאוקראינה בן 39 המתגורר כעת באשקלון עם אשתו ושלושת ילדיו. ״מצאתי את הקורס דרך הפרסומים של מרכז לאודר ברשת וזו הייתה הזדמנות עבורי שכן למדתי בישול באוקראינה״, הוא מספר, ״להורי שנשארו באוקראינה יש מסעדה ועבדתי שם, אלא שנאלצתי לברוח עם אשתי ושלושת הילדים שלנו ארצה. כעת אני רוצה לעבוד כשף בארץ ועבור זה למדתי טכניקות חדשות, כמו איך להכין פיתות״. 

יוליאן רומנובסקי (38) עבד יחד עם אשתו רוזה (32) בקהילה היהודית ברוסיה לפני שעלו ארצה יחד עם שלושת ילדיהם וכעת הם מתגוררים בבאר שבע. ״בקהילה היהודית החזקנו מטבח״, מתאר רומנובסקי, ״זו עבודה קשה מסביב לשעון, אתה שם כל כך הרבה חומרי גלם והשקעה בכל מנה. שנינו בישלנו קודם, אבל מאז שהצטרפנו לקורס אשתי ואני התחלנו לבשל יחד. אנחנו מזהים חוסר בתחום המזון הבריא בארץ ולאחר הקורס חשבנו להקים בארץ עסק של מזון בריא״.  

למרות הניסיון במטבח, רומנובסקי הכיר במהלך הקורס לא מעט מאכלים וטכניקות חדשות. ״הכנתי במהלך הקורס סושי לילדים בפעם הראשונה והם מאוד אהבו״, הוא מתאר, ״הכרתי כאן גם את הפלאפל ומאכלים מהמטבח האיטלקי כמו פוקאצ׳ה והכנת פסטה טרייה. גם כשאני מבשל אני חושב ודואג לאמא שלי שנשארה ברוסיה״.  

קרן כהן, מנהלת מרכז לאודר לקידום תעסוקה בנגב, מסרה: ״עם פרוץ המלחמה באוקראינה הבנו במרכז לאודר כי מדינת ישראל לא יכולה להרשות לעצמה לחזור על טעויות העבר ולהיכשל בשילובם של העולים. מרכז לאודר ליווה בשנה וחצי האחרונות כאלף עולים ואנו מזהים כי מדובר בעלייה איכותית המגיעה עם מיומנויות מקצועיות ויכולה לתת מענה למחסור בכוח אדם בענפים מרכזיים של המשק הישראלי. הקורס ותחרות הבישול הצליחו לא רק להעניק לעולים הכשרה מקצועית נוספת בתחום מומחיותם, אלא סייעו להם ביצירת הקשרים הדרושים להזנקת קריירה בישראל. מרכז לאודר ימשיך ללוות אותם ואת יתר העולים בבאמצעות ליווי וייעוץ קריירה אישי, סדנאות וכן ימי ראיונות מיוחדים עם מעסיקים מובילים באזור״.  

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('3a23bfde-bcd5-4134-854c-f95ce43242fa','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה