מפיגים את הבדידות ביחד פעם בשבוע

$(function(){setImageBanner('f80a5c5a-fd19-4b57-94ee-1ec94a7a43b2','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

תכירו את תכנית "סבבתא" אשר מפגישה בני נוער צעירים עם בני הגיל השלישי. אחת לשבוע הם נפגשים בשכונת רמות, על מנת להראות קצת חום ואהבה לאלו שזקוקים לזה במיוחד

קרדיט - סבבתאמה לא נאמר על הקורונה. על הריחוק החברתי, שגומע מבני האדם שנים מחייהם. השעות לבד, ללא שום מגע אנושי, יכולות להכניס כל אחד ואחת מאיתנו לדיכאון שכן תחושת הבדידות לכשעצמה היא נוראית.

בתוך כל זה, ישנם אנשים שמצליחים להתגבר על המכשולים, ולדאוג שאף אחד לא יישאר מאחור. בדיוק בשביל זה נפתח בבאר שבע השנה בשכונת רמות סניף של תכנית "סַבָּבְּתָא". מדובר במיזם נהדר (פועל בכל יום רביעי בשעות 18:30 עד 20:00 במרכז ספורטיב), במסגרתו זוכים נכדים ונכדות מכל רחבי באר שבע ובכלל - חבר'ה צעירים, להכיר ולפגוש אחת לשבוע את הדור המבוגר. 

אותו דור שמזה שנתיים כמעט לא זוכה לחום שראוי ומגיע לו. התכנית, הוקמה על ידי חבורת בני ובנות נוער מרמת בית שמש במטרה לחבר בין הדורות ולגשר על הפער הבין דורי ובכך ליצור חברה מתוקנת בה אין רתיעה מבני הגיל השלישי. התנועה שהחלה כיוזמה מקומית התרחבה והיום פועלת ב20 סניפים ברחבי הארץ. החוויה המשותפת שנוצרת במפגשים תורמת לשני הצדדים, הנוער וגיל הזהב. 

מי שמרכזת את כל הדבר הנפלא הזה היא סתיו אמונה בת ה-23 מבאר שבע. אמונה, השתחררה לפני שנה מתפקיד קצינת תנאי שירות וכעת היא מתכננת להתחיל ללמוד באוניברסיטה בשנת לימודים הקרובה. בינתיים היא עובדת במועדונית לילדי חינוך מיוחד ובימי רביעי מתפקדת כרכזת סניף סבבתא בבאר שבע. 

איך שמעת לראשונה על תכנית "סבבתא"?

שמעתי על התוכנית דרך פוסט בפייסבוק וישר התחברתי לערכים שהתנועה מייצגת. גם לי יש סבים וסבתות שאני מקפידה לבקר או להתקשר אליהם כל שבוע. אני שומעת ומרגישה מהם את הקושי שטמון בבדידות. אני עוד מאמינה שיש לנו הצעירים הרבה מה ללמוד משכבת גיל הזהב, חכמת החיים שלהם יחד עם האנרגיות של בני הנוער יוצרים דבר מופלא.

לטענת סתיו, "אצל המבוגרים תחושת השייכות והעשייה היא צורך קיים מאחר ורובם כבר לא עובדים עוד. בנוסף הצורך להפיג את תחושת הבדידות שגברה בזמן מגפת הקורונה הוא צורך שהתנועה שואפת לתת לו מענה. לצד זאת בני הנוער זקוקים לדמויות לחיקוי ולתחושת המשמעות מעבר ללימודים בתיכון.  המפגש הבין דורי מאפשר לשני הצדדים ללמוד אחד מהשני והנתינה ההדדית מאפשרת לכלל המשתתפים להרגיש משמעותיים."

מפיגים את הבדידות ביחד. קרדיט - סבבתא

אם כך, ניתן לראות כי הצורך לגישור בין הדורות הוא אמיתי וכנה. ועדיין, קשה להתעלם ממה שמכונה "דור הטיקטוק". הריחוק החברתי שאיתו גם מגיע הריחוק המשפחתי, גורם לנתק הולך וגובר בין הדורות השונים, בעוד השיח עצמו משתנה גם הוא. סתיו עצמה גם רואה את ההשלכות שיש לתרבות הרשתות החברתיות על הדור הצעיר: "אני חושבת שאלה גם תוצאות של הקורונה שהרחיקה אותנו מהמשפחה ובעיקר מהסבים וסבתות שנחשבים לקבוצת סיכון. רוב הנוער של היום מאוד מרוכז בעצמו והחברה כולה מתקדמת מאוד מהר גם מבחינה טכנולוגית, בדרך שלדורות הקודמים קשה להדביק את הקצב ולהשתלב בתרבות החדשה שנוצרת. אבל יש הרבה בני נוער שמבינים שדווקא לדורות האלה יש חכמת חיים וממפגש איתם אפשר ללמוד המון. גם תחושת המשמעות שהנוער מקבל מהמפגשים האלה היא בעלת ערך רב עבורם.

יש נכונות מצד המשתתפים עד כה?

מצד בני הנוער יש היענות גבוהה, כשיצאנו לגייס פעילים בתיכונים בבאר שבע נרשמנו כמעט 100 נערים. בסופו של דבר נאלצנו לצמצם אותם לקבוצה איכותית וחזקה. הנוער שפעיל היום מגיע עם אנרגיות גבוהות ורצון לעשייה. הם מחכים ומתרגשים מאוד לקראת המפגש עם המבוגרים. לצערי קשה יותר לגייס מבוגרים, אנחנו בימים האחרונים פועלים יותר למען זה ונשמח שכל אחד שמכיר מבוגר/ת שהתנועה יכולה להתאים להם יקשר אותו אלינו.

חשוב לי להרגיע ולומר מבחינת הקורונה שהפעילים כולם עם מסכות בזמן הפעילות ובגלל שהם תלמידי תיכון הם עוברים בדיקות בכל ימי שני ורביעי. אני רוצה שיותר מבוגרים ירגישו בנוח להגיע, בסופו של דבר המטרה של הסניף בבאר שבע הוא לשמש לפעילים כבית.

איך נראות למעשה הפעילויות שלכם?

''הפעילויות הן כיפיות ומשתתפים בהן גיל הזהב ובני הנוער כאחד! בין הפעילויות המגוונות שיש: משחקי קופסא, משחקי חברה, ערב פיצה, ערב שוקולד, פעילות בנושא לימוד ערכי, פעילויות לקראת החגים, הרצאות, התנדבויות משותפות שנצא לעשות יחד. אנחנו קשובים לפעילים שלנו ורוצים שהם יהיו חלק מבחירת ובניית הפעילויות למפגשים''.

מה התגובות שקיבלתם עד עכשיו?

''התגובות תמיד מאוד חמות, אנשים מעריכים את התנועה ואת הערכים שהיא מובילה. אנשים מפרגנים המון ומבינים שהמטרה של התנועה ליצור חיבור בין דורי היא מטרה חשובה''.

קרדיט - סבבתא

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('fac03d16-8b84-431b-8c8f-befe4c476003','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה