מנהל תיכון ''עתיד'' באר שבע בראיון מיוחד: "התלמידים הם "האבן השואבת" שלנו''

$(function(){setImageBanner('b47114e3-e653-48e9-b8fa-3ddd91c257eb','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

רחפני משלוחים, שרטוט ממוחשב, הדפסות תלת-מימד והקמת חברה עסקית בניהול התלמידים, אלו הן רק מקצת הדוגמאות לעשייה הייחודית של תלמידי תיכון עתיד באר-שבע. בראיון מיוחד לפתיחת שנת הלימודים משתף מנהל בית הספר זו השנה השלישית, מאיר אבן שימול, במהפכה שהוביל שמיצבה את התיכון הטכנולוגי כחדשני, מוביל ופורץ דרך ברמה הארצית

מאיר אבן שימול. קרדיט - רמי זרנגראת מאיר אבן שימול, מנהל תיכון עתיד באר-שבע, תפסנו רגע לפני שנגמר החופש הגדול ומתחילה שנת הלימודים החדשה. בין פגישה לסיור או ישיבה הוא מצא רגע לשוחח איתנו ותוך כדי גם להשקות את העציצים במשרדו, וניכר שהוא דואג לכל פרט ופרט במתחם המטופח להפליא, לקראת חזרתם של התלמידים לבית הספר.

"בניגוד למה שנוטים לחשוב, אנשי החינוך לא באמת יוצאים לחופש גדול, בוודאי ובוודאי לא צוות ההנהלה", מספר מאיר ל'באר שבע נט' על היערכותם לשנה החדשה, "על מנת להיערך לשנה חדשה מבחינה פדגוגית, חברתית-ערכית, ייעוצית ולוגיסטית אנו נמצאים בעבודה ממושכת שמתחילה אי-שם עוד בסוף שנה שעברה ונמשכת עמוק עד היום הראשון ללימודים. כמובן שהספקנו גם לנוח מעט ולהעניק זמן איכות למשפחות, אך העשייה אף פעם לא באמת עוצרת".

מהפכה חינוכית

בתור יליד ותושב העיר וכמי שכיהן ב- 13 השנים האחרונות במגוון תפקידי מפתח במערכת החינוך, אבן שימול רואה בניהול בית הספר שליחות. ואכן בשנתיים האחרונות, מאז כניסתו לתפקיד, תיכון עתיד באר-שבע עבר מהפכה חינוכית שבאה לידי ביטוי בתכניות לימוד מגוונות, פרויקטים ומיזמים יצירתיים, שיתופי פעולה עם מגוון ארגונים ומוסדות, השתלבות התלמידים בתעשייה הטכנולוגית כעובדים מן המניין ועוד. "הפכנו בשנתיים האחרונות להיות תיכון טכנולוגי מוביל ופורץ דרך שמהווה מודל לתיכונים טכנולוגיים אחרים ברחבי הארץ ולא רק. יצרנו מיזמים חברתיים ויוזמות פדגוגיות חדשניות, כדוגמת "החממות", "שותפים לעתיד" ועוד, שגרמו לנו להתבלט בנוף החינוכי ואני גאה ושמח על כך מאוד", מוסיף מאיר. 

מהם האתגרים איתם אתה מתמודד כמנהל?

"לשמחתי הרבה בית הספר שילש את מספר התלמידים שלו בפרק זמן של שנתיים, מה שהצריך מאיתנו להרחיב את שורות הצוות החינוכי ולאתר מורים טובים במגוון רחב של מקצועות, כדי שיוכלו לתת את המענה הנדרש לתלמידים. המשימה הזו הייתה מאוד מאתגרת כי רצינו באמת לאתר את המורים הטובים והמקצועיים ביותר, כאלה שיודעים לעבוד עם נערים ונערות שזקוקים להמון הכלה והכוונה ויכולים ליצור אצלם תחושת מסוגלות, מוגנות וביטחון עצמי".

רבות דובר על החינוך הטכנולוגי-מקצועי ככזה שנחשב פחות אטרקטיבי, אך בשנים האחרונות אנחנו רואים דווקא שינוי לטובה. במה זה בא לידי ביטוי לדעתך?

"מאז תקופת הקורונה ישנה מגמה בה תלמידים מחפשים למידה שהיא אחרת, חווייתית, מעשית ומלאה בהתנסויות. בני הנוער רוצים ללמוד משהו שיגרום להם להרגיש שהם אכן מסוגלים להביע את עצמם ולממש את הפוטנציאל שלהם בדרכים שונות. החינוך הטכנולוגי היום הוא חדשני ויצירתי. בטח ובטח זה שמוביל משרד העבודה עם "רפורמת החינוך היוצר",   תכנית "שבילים" של רשת החינוך עתיד והרוח הגבית של עיריית באר-שבע. אנו מקבלים את כל המעטפת והאפשרויות להגשים חלומות. ליצור בית ספר שיהווה בית עבור התלמידים, שייתן להם תחושה שאפשר לחלום, לעשות הכל וגם להגשים. אין תקרות זכוכית עבור אף אחד".

התלמידים בסיום קורס אילוף כלבים. קרדיט - תיכון עתיד באר שבע

מקדמים למידה יוצרת

בית הספר מתגאה בחינוך הדואלי המשלב לימודים ועבודה, במסגרתו כל תלמידי י"א-י"ב עובדים פעמיים בשבוע בשכר בחברות תעשייה בין-לאומיות כמו ICL, אדמה-מכתשים ומפעלים מובילים נוספים. במסגרת עבודתם מקבלים התלמידים חונך שמלווה אותם ואת כל התנאים הסוציאליים כמו כל עובד אחר. "יש לנו תכנית חברתית-ערכית עשירה מאוד שכוללת סדנאות, הרצאות, סיורים, חוגים, קורסים קצרי טווח באמצעותם התלמידים זוכים להעשיר את עולמם". מאיר מוסיף, "יש לנו מגמות לימוד ייחודיות כמו "עיצוב תעשייתי", "עיצוב גרפי וניהול מדיה", "ניהול לוגיסטיקה וטכנולוגיה" ו"מערכות הנדסיות". הקמנו חברה עסקית שמנהלים התלמידים בשם "שותפים לעתיד" שמוכרת במחירי עלות את כל תוצרי המגמות ובשנה האחרונה אף יצרנו מסלול שמאפשר המשך ישיר עבור תלמידינו לתעודת טכנאי, הנדסאי בשנה אחת בלבד בתום התיכון".

בשנה האחרונה נבחר תיכון עתיד באר שבע לקחת חלק ב"רפורמת החינוך היוצר" של משרד העבודה יחד עם ארגון חותם וג'וינט אשלים. מדובר ברפורמה המחברת בין למידה מקצועית ללמידה מהתנסות. אבן שימול מסביר: "החינוך היוצר מאפשר לנו לייצר חוויית לימודים אחרת בשלל היבטים. המכוון את התלמיד ליצירה בעולם האמיתי מתוך ההבנה שהעשייה המקצועית בראייה חדשנית מאפשרת צמיחה והתפתחות של האדם, ולא רק המקצועות העיוניים". כך למשל מתקיימת בבית הספר תכנית "חממות", בה המשתתפים בכל חממה ("פוליטית", "חברתית", "יזמות וטכנולוגיה" ו"קריירה וחלומות"), בוחרים בעצמם את התכנים והמטרות ואף מנהלים את התקציב שבה, תוך חשיפה לעולם ידע רחב ומגוון המעודד יוזמה, יצירתיות ופיתוח מיומנויות.

מהי התפיסה הפדגוגית שלך כאיש חינוך וכמנהל?

"כל תלמיד ואיש צוות יכול לעשות ולהצליח. בית הספר זו הבמה שלהם למסוגלות והגשמה. אני מאמין שכל אחד יכול לחוות מסוגלות והגשמה עצמית ואנו כאן כדי לאפשר להם להיות כל מה שירצו וייבחרו. ואנחנו גם רואים את זה. יש לנו לא מעט תלמידים שכבר עשו כברת דרך יוצאת מגדר הרגיל וזו הזדמנות נהדרת עבורי לומר להם שאפו על כך ושכל הצוות החינוכי גאה הם".

התבשרנו על סיום השביתה. מה דעתך בנושא?

"צר לי ששוב שנת הלימודים הייתה מוטלת בספק. זה מייצר תחושה של אי-וודאות גם בקרב המורים וגם בקרב התלמידים שפוגמת בהתנהלות ובאנרגיות הנדרשות לשנה חדשה וטובה. יחד עם זאת, אני מבין שהארגון עושה את זה לרווחתם של המורים והמנהלים ובצדק. יש בהחלט מקום לתיקון עוולות שנמשכות שנים רבות, צריך לאפשר למורים שכר הוגן ותנאים מיטביים כדי שיוכלו להמשיך בעבודת הקודש החשובה והמשמעותית שלהם. הרי זו בסופו של דבר תורמת לכולנו כאזרחים, התלמידים הם הדור עתיד וההון האנושי החשוב ביותר של מדינתנו".

מה תרצה לאחל לכל תלמידי באר-שבע לפתיחת שנת הלימודים?

"אאחל לכל התלמידים שלנו וכן לתלמידים בעיר ובארץ שתהיה שנת לימודים פורייה ומוצלחת. אבל באמת. לא סתם כאמירה של "מתק שפתיים". שיפשילו שרוולים, ישקיעו, יתאמצו ויגשימו את עצמם. לא בחינוך וגם לא בהמשך חיים- מקבלים מתנות חינם. צריך להציב כל הזמן יעדים ומטרות ולהשיג אותם ולהתמודד בגאון עם כל אתגר- קטן כגדול. מי שרוצה באמת לבנות לעצמו עתיד טוב ובטוח צריך ליצור אותו. אין שום דבר שמונע מבעדם להצליח. חשוב שיזהו בקהילת בית הספר או בסביבתם אדם אחד שמאמין בהם ויאמצו בחום את העצות הטובות והליווי שלו ואז גם השמים לא יהיו גבול עבורם".

צוות חשיבה מוביל של תיכון עתיד באר שבע. קרדיט - תיכון עתיד באר שבע

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c55a74f3-bf85-455b-b898-db4015e4c86d','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה