מלכות התכנות!

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('5a1bb875-659d-400b-a535-c29da2db3dfc','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('5a1bb875-659d-400b-a535-c29da2db3dfc','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

עמותת QueenB מפעילה תכנית לימוד שפות תכנות לנערות בכיתות ח'-י' אותה מעבירות סטודנטיות למדעי המחשב וההנדסה כדי להעלות את הייצוג הנשי בהייטק. לרגל סיום שנת הפעילות השנייה בבאר שבע, שמענו מנציגות העמותה על פעילותן בעיר, אירוע ההאקתון שהתקיים בצל הקורונה וחשיבות שילוב הנשים בעולם הטכנולוגי המתפתח

"הגיע הזמן לשינוי, יש צורך לאומי, חברתי וכלכלי להכניס עוד נשים לתעשיית ההייטק בכלל ובפרט בתפקידים טכנולוגיים. יחד איתנו הבנות מבינות שתכנות הוא לכולן, סטריאוטיפים של "תחום אפור לגאונים בלבד" נשברים וההבנה כי תכנות יכול להיות כיף, יצירתי ומעצים- מחלחלת", סיפרה ל'באר שבע נט' גל אלג'ם מנכ"לית עמותת QueenB. לא פעם אומרים שעולם ההייטק והטכנולוגיה הוא עולם של גברים, כשגם באקדמיה בלימודי ההנדסה אפשר לראות פער בין כמות הסטודנטים לסטודנטיות שבוחרים במקצועות הטכנולוגיים. את הפער הזה רוצה עמותת QueenB לצמצם כשהיא פועלת במטרה להעלות את הייצוג הנשי בתחום הטכנולוגי ובעולם ההייטק. 

לכבוד סיום שנת הפעילות השנייה של התכנית בבאר שבע, שמענו ממנכ"לית QueenB, גל אלג'ם וממנהלת התכניות של העמותה, שחר סלע, על פעילותן בבאר שבע עם הסטודנטיות והנערות, ההתמודדות עם הקורונה ואירוע ההאקתון ועל חשיבות שילוב הנשים בהייטק.

כמה נערות וסטודנטיות היו השנה בתכנית בבאר שבע? איפה התקיימו המפגשים השבועיים? למי התכנית מתאימה?

שחר: "עמותת QueenB מסיימת את שנת הפעילות הרביעית שלה וחותמת את השנה השנייה של תכנית הנערות בעיר באר שבע בשיתוף אוניברסיטת בן גוריון בנגב, במוקד "בן גוריון" שמתקיים באוניברסיטה. השנה הדריכו 80 מלגאיות והשתתפו 450 חניכות מרחבי הארץ. בבן גוריון לקחו חלק בפעילות 10 מלגאיות, סטודנטיות למדעי המחשב והנדסה, ו-30 חניכות בכיתות ח-ט. מדובר בתכנית תלת שנתית- כיתה ח' ו-ט', וקבוצות לימוד לנערות במגמת מחשבים בכיתה י'. כל תלמידה יכולה לקחת בתכנית ללא קשר לציונים, מבחנים או מעמד סוציו אקונומיאנו מאמינות כי תכנות הוא לכולן וכי הוא כלי חינוכי הכרחי המאפשר "מוביליות" חברתית. קהילת הסטודנטיות שלנו מחברת בין הסטודנטיות ובין התעשייה על בסיס אירועים משותפים, למידה ומחקר, תכניות הכוונה לתעסוקה, התמחויות, ימי הכנה ומיון ועוד".

 משלוח עד הבית- קרדיט צילום נגה מן

עמותת QueenB נוסדה בשנת 2016 על ידי סטודנטיות למדעי המחשב, במטרה להעלות את מספר הנשים הבוחרות לעסוק במקצועות טכנולוגיים ובכך להשפיע ישירות על צמצום פערים מגדריים תעסוקתיים בישראל וכן לשמר את מעמדה של מדינת ישראל כמעצמת הייטק. העמותה מפעילה תכנית לימודי תכנות לנערות במסגרתה החניכות רוכשות בסיס יסודי וחזק בשפת Java script & HTML ובונות אפליקציה כפרויקט אישי בהאקתון סיום השנה. התכנית מועברת על ידי סטודנטיות למדעי המחשב והנדסה, כחלק מקהילת הסטודנטיות של QueenB.

העמותה פרוסה בכל הארץ עם מוקדים בירושלים (מזרח ומערב העיר), חיפה, תל אביב, באר שבע וכפר סבא-סניף חדש בחברת Western Digital, וכן מאות חניכות ומעל 1500 סטודנטיות בקהילת הסטודנטיות. מעבר למפגש השבועי, הבנות המשתתפות עוברות מגוון רחב של סדנאות העשרה והעצמה, סיורים, הרצאות, האקתון סטודנטיות והאקתון נערות, שנחשב להאקתון הנערות והנשים הגדול בישראל.

 סיום שנה בסניף בן גוריון בבאר שבע- קרדיט עמותת QueenB

נאלצתן לעשות התאמות בפעילות השנה של הקורונה?

שחר: "בתוך מציאות של המשבר העולמי שפקד את כולנו, פעלנו בדרכים יצירתיות וייחודיות כדי להפוך את המשבר להזדמנות. לשמחתנו הצלחנו בשנה האחרונה להשיג את מטרותינו ולחשוף נערות לעולם הקוד תוך חיזוק תחושת המסוגלות שלהן והגברת האמונה ביכולות ובחלומות שלהן. אנו מאמינות כי חשוב לתרגל אומץ עם הנערות, כחלק מהשגרה ובמיוחד סביב האקתון סוף השנה. עם תחילת משבר הקורונה קיבלנו החלטה להמשיך בכל מחיר ולמעשה להתאים את הפעילות שלנו לאונליין ולצרכי ומגבלות התקופה. מלבד המפגשים השבועיים זכו החניכות לקחת חלק בתכנית Be Inspired - מפגשי ZOOM  עם נשים מעוררות השראה שנפגשו עם החניכות לשיח בגובה העיניים בנושאים מגוונים: אימוץ כלבים, "סיור" גרפיטי בעקבות נשים, אידאלי היופי בתרבויות שונות, רישום בעיפרון למתחילות, חווית התנדבות באפריקה, מחזור וקיימות, יוגה ועוד".

ספרי על אירוע השיא, ההאקתון, בו השתתפו הנערות

שחר: "לפני שישה שבועות קיימנו את אירוע ההזנקה של ההאקתון השנתי שלנו בנושא BE.SAFE שהתקיים באופן מקוון, בו השתתפו מעל 400 חניכות ומדריכות מרחבי הארץ. אחרי שנה שלמה של כיף, סדנאות, קורונה ובעיקר לימוד קוד- נפגשו חניכות ומדריכות התכנית למשך שלושה שבועות ליישם את שלמדו. הן זכו לפגוש מנטורים ומנטוריות מהתעשייה שסייעו להן לחדד את הרעיון ולפתור אתגרים שעלו בתהליך יצירת התוצר ואף קבלו הביתה חולצת האקתון שתשמח את הלב והאינסטגרם על אף מציאות הקורונה הנוכחית. כשמו כן הוא, האקתון Be.Safe  עסק באתגרים וסוגיות שהעסיקו ועדיין מעסיקים את בנות הנוער בתקופה הזו. במסגרת האירוע החניכות בחרו אתגר שמעניין אותן וחיפשו לו פתרון טכנולוגי בצורת "אפליקציית ווב"".

ב-QueenB סיכמו את התקופה הזאת באירוע סיכום בו נחשפו התוצרים של ההאקתון, למעלה מ-40 אפליקציות WEB שנכתבו בשפות JavaScript ,HTML ו-CSS שתוכננו ותוכנתו על ידי הנערות. "האפליקציות פותחו במטרה לענות על אחד מששת האתגרים שהצבנו בפניהן: אתגר חברתי, הגיל השלישי, המקום השקט שלי, מוגנות ברשת, למידה מרחוק ואתגר הבריאות", הסבירה שחר. כך למשל נערות מבאר שבע פיתחו אתר לעידוד ספורט בהסגר והפגת השעמום המכיל סרטוני ספורט, אתר עם פעילויות חברתיות לבני נוער לשמירה על קשר ועוד.

באמצע חודש יוני התקיימו פעילויות הסיכום של כלל הקבוצות בתכנית תוך שמירה על כללי הבריאות, בתוספת של מפגש מרגש פנים מול פנים אחרי חודשים רבים של מפגשים וירטואלים ואף קבלת תעודות סיום. "מהתגובות בשטח עולה כי היתה שנה מדהימה ויוצאת מן הכלל. המדריכות מסכמות שהיה מאתגר, מרגש, כיף ושהייתה להן זכות גדולה להיות משמעותית בחייהן של הנערות", משתפת שחר, "הנערות גם הן שלא דמיינו שיצאו עם תוצר שבנו ותכנתו בעצמן! סיפרו שנהנו עם המדריכות ועם חברותיהן לקבוצה ושהן גאות במה שהכינו".

  מלכות אונליין-  קרדיט עמותת QueenB

"תכנות הוא לכולן"

מעבר לתגובות החיוביות גם של הנערות וגם של הסטודנטיות המשתתפות בתכנית, גם הנתונים ממחישים את הצלחת התוכנית. מעל 80% מהנערות ממשיכות לשנה שניה בתוכנית,  60% מבוגרות התוכנית נרשמות למגמת מדעי המחשב בבתי הספר. בנוסף, ישנה גדילה של בין 40-50% בכמות החניכות משנה לשנה. 20 חניכות ב2016 לעומת 450 היום, כמו גם יותר מ500 מצטרפות חדשות לקהילת הסטודנטיות מאז חודש ספטמבר 2019. "אין מספיק נשים בתפקידי מפתח מובילים וקווין בי באה לענות על האתגר הזה בשני מישורים", אומרת שחר, "דרך קהילת הסטודנטיות שלנו ודרך קהילת הנערות שלנו. אנחנו מייצרות פתרון עבור אוכלוסיית הנערות והנשים הצעירות מחד, ומאידך נותנות מענה לאתגר תעסוקתי, חברתי וכלכלי מרכזי בישראל".

גל, כמנכ"לית העמותה, מה החשיבות בעינייך של שילוב נשים בעולם ההייטק והמחשבים? התכנית מאפשרת לאותן בנות להיחשף לעולם הטכנולוגי מגיל צעיר?

גל: "אני מאמינה ויודעת שהגיע הזמן לשינוי ושיש צורך לאומי, חברתי וכלכלי להכניס עוד נשים לתעשיית ההייטק בכלל ובפרט בתפקידים טכנולוגיים. כיום תכנות הוא כלי מרכזי למוביליות חברתית וכלכלית עבור אוכלוסיות הנמצאות בתת ייצוג בשוק התעסוקה. הפער בתעשייה מתבטא הן באחוז הנמוך של נשים בתפקידי מחקר ופיתוח (פחות מ28%) והן באחוז הזעום של יזמיות בישראל, פחות מ3%. כיום רוב ה-FOUNDERS וה-CEO של החברות הכי גדולות בעולם מנוהלות ומובלות ע"י גברים. לכן חשוב לנו לשלב את הנשים בעולם זה. בקהילת הסטודנטיות יש כ-1500 סטודנטיות למדעי המחשב והנדסה מכל הארץ, במטרה לחזק, להעצים ולהתייעץ אחת עם השניה ולתת כלים פרקטיים והזדמנויות  בכניסה לעולם הפיתוח בהייטק. הקהילה מייצרת מגוון רחב של פרוייקטים ותכניות עם חברות רבות באקו סיסטם הישראלי על מנת לאפשר לעוד ועוד סטודנטיות לקבל כלים להצלחה, רשת נטוורקינג ענפה ועוד. בקהילת הנערות אנו מפעילות תכנית ארצית לנערות בחטיבת הביניים במטרה לחשוף אותן לתכנות ולאפשרויות וההזדמנויות הרבות שמגיעות איתו. יחד איתנו ובעזרתנו הן מבינות שתכנות הוא לכולן, סטריאוטיפים של "תחום אפור לגאונים בלבד" נשברים וההבנה כי תכנות יכול להיות כיף, יצירתי ומעצים- מחלחלת".

זו הזדמנות לכל נערה צעירה שרוצה להיחשף לתחום התכנות, לקחת חלק בתכנית שתאפשר לה להשתלב בעולם טכנולוגי. "התכנית פתוחה לכל נערה שחפצה בכך, אין מבחני קבלה ואין צורך ברקע מקדים. אנו מתרגלות איתן אומץ על פני שלמות ומחזקות את תחושת המסוגלות שלהן ורואות בתכנות כלי חינוכי ובד בבד כלי פרקטי ל"מוביליות" חברתית", שחר מוסיפה, "אני מזמינה את כל נערות חטיבת הביניים בבאר שבע והסביבה לקחת חלק בתכנית שלנו בשנה הבאה. ביחד נהיה אמיצות, נשאף גבוה, נעשה מלא כיף והכי חשוב נלמד לתכנת!".

 

פרטים נוספים באתר QueenB

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('7fe79d80-0ff0-4dac-9a1e-8470518f2c9e','/dyncontent/2024/3/17/a7a9b135-4a9e-4155-bd24-72abff96bf88.jpg',17627,'מכללה טכנולוגית 0324 אייטם',525,78,true,33745,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('7fe79d80-0ff0-4dac-9a1e-8470518f2c9e','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,true,33745,'Image','');},7]]);})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה