מי את שכונה ה'?

$(function(){setImageBanner('e2755875-8c46-4b51-b30f-b077aa42e444','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

היא בין השכונות הישנות בעיר, שומרי המסורת מטפחים בה קהילה מגובשת ונעימה, ויש בה עולים חדשים מכל רחבי הגלובוס: הכירו את שכונה ה', השכונה עם המיקום הכי חזק בעיר, שנבנתה בהשראה גרמנית

צילום: סתיו ליבנה

שכונה ה', הוקמה כשיכון בשנות ה-60, ובשונה משכונות וותיקות אחרות שוכנו בה תושבים "בורגנים", קצינים, חוקרים, פקידי ממשלה ובעלי מקצועות חופשיים, ולכן השכונה זכתה למעמד יוקרתי. בין יוצאי השכונה מוזיקאים רבים כגון, ביניהם משפחת בנאי ויהודית רביץ. בשנות ה-90 נקלטו בשכונה עולים רבים מברית המועצות לשעבר, וכיום יש בשכונה הרבה משפחות שומרות מסורת.

השכונה הוקמה לאחר ביקורו של ראש אגף השיכון הממשלתי דוד טנא בתערוכה בברלין, שם שאב השראה מהרעיונות שהוצגו בה. כשחזר לישראל גייס צוות אדריכלים לתכנון ובינוי של השכונה. השכונה מחולקת לשני חלקים- דרום וצפון, כאשר המפריד ביניהם הוא רחוב יעלים.

צילום: סתיו ליבנה

אז מה יש בשכונה?

בשכונה קופת חולים, מתנ"ס, מרכז קניות, שלושה בתי ספר יסודיים ובית ספר על יסודי ממלכתי. "שיכון רבע הקילומטר" (מרכז הקליטה יעלים) היה עד לא מזמן בניין המגורים הארוך ביותר במזרח התיכון. בסמוך למרכז הקליטה נמצא האצטדיון העירוני הישן, והמרכז המסחרי "הגשר".

הגשר ששוכן ליד המרכז המסחרי ונמצא מעל רחוב יעלים, מחבר בין שני חלקיה. בשכונה שוכן גם בית הכנסת "היכל אהרון" שהפך למרכז שכונתי קהילתי ומחבר בין אנשי השכונה. בלב השכונה פינה ירוקה ונעימה, פארק ה' – פארק גדולי ישראל.

שיכון רבע הקילומטר, צילום: סתיו ליבנה

נדל"ן בשכונה ה'

פגשנו לריאיון את מתן אבנעים המתווך הבאר שבעי לסקירה נדל"נית של שכונה ה'. "המשקיעים והגרים בשכונה ה' הם לרוב דתיים שמגיעים מחוץ לעיר מבני ברק, ירושלים ואזור סובב בית שמש, שמגיעים ומשקיעים במקום בזכות הקרבה לבתי הכנסת. כיום יש שם 4 בניינים חדשים, ובימים אלו יש גם התחדשות עירונית משמעותית, בעתיד יוקמו 17 בניינים חדשים.

רחוב המשחררים מאוד מבוקש בקרב סטודנטים במכללת סמי שמעון, ובכלל אפשר לומר שהשכונה ממוקמת באחד האזורים הכי טובים בעיר. היא קרובה לגרנד קניון, למשטרה, ליציאה מהעיר ולמרכז המסחרי של שכונה ט'. אמנם אחוז העסקאות בה לא גבוה ביחס לעיר, אבל היא שכונה טובה ושקטה, מאוד מגוונת ויש בה קהילתיות".

על פי נתוני אתר מדלן מחיר ממוצע לדירה עומד על ‏860,931 ₪, מחיר ממוצע לשכירות עומד על 2600₪. תושבי השכונה מעידים כי מחירי הארנונה גבוהים ביחס לתמורה, תושב שפגשנו בסיור בשכונה מספר על כך שהארנונה שהוא משלם בשכונה ה' יקרה יותר מהארנונה שבנו משלם ברמת השרון.

צילום: סתיו ליבנה

איפה מבלים בשכונה?

בשכונה עצמה אין מגוון של מקומות לבילוי, אך בזכות המיקום שלה תושביה יכולים להנות מהגעה מהירה למרכזי בילוי בשכונות אחרות. "אין מה לעשות בשכונה, אין תרבות ואין חנויות, כל החנויות פה סגורות. אין מה לעשות עם הילדים בגלל שכל הפארקים רחוקים מאוד וחם מאוד ללכת ברגל".

צילום: סתיו ליבנה

על אף החוסר במקומות לבילוי, התושבים מעידים על בית הכנסת השכונתי כמוקד חברתי מרכזי שמלכד את השכונה. תושב השכונה מספר בריאיון למערכת באר שבע נט: "יש קהילתיות, חמימות, אווירה טובה. הרבה מזה זה בזכות בית הכנסת".

צילום: עיריית באר שבע

מה יש לתושבים להגיד?

כאשר נשאלו התושבים על השכונה, הדעות היו חלוקות. מחד, ניכרת הסכמה כוללת על אווירה נעימה בין תושבי השכונה. מאידך, התושבים חלוקים באשר לתחושות הביטחון האישי בה. "יש לך פה אנשים חמים. אנשים שלא רואים בכל מקום. גם ביטחון יש פה בשכונה ברמה מאוד גבוהה ולא כמו ששומעים על מקומות אחרים בעיר".

גם הספר השכונתי מספר: " אני גר בשכונה משנת 95, האמת היא שבתקופה האחרונה רוביק מתחיל קצת להשקיע, בסך הכל בסדר. אין בעיה להסתובב בלילה בשכונה ואני לא אפחד שהבנות שלי יסתובבו בה. יש לנו פארק חמוד בחוגלה, גם במשעולים עשו פארק חמוד. הדבר הכי טוב בשכונה זה שהיא קרובה לכל מקום". תושב נוסף שפגשנו מספר "לא יוצאים בלילה כי מפחדים, באזור הגשר יש הסתובבויות מוזרות בלילה".

בתחום הניקיון, ניכרת הסכמה בין התושבים כי העירייה זנחה אותם ולכן השכונה אינה נקייה מספיק. "השכונה לא השתנתה 40-50 שנה. מוזנח גם בשכונה וגם כאן במרכז הגשר. העירייה לא מטפלת במקום הזה, הם כן אוספים זבל אבל זה לא מספיק". תושב אחר מספר: "העירייה זנחו אותנו. לא עושים פרויקט שכונות ולא משפצים. אני מגיל 9 גר פה, והמקום הזה נראה אותו דבר. הבעיה היחידה היא שלא עשו לנו שיפוץ".

אך ללא ספק, החוזקה המשמעותית ביותר של השכונה היא האנשים בה: "לדעתי זו שכונה טובה, אני גדלתי פה, האנשים מעולים, שכנים מצוינים ולא מתנשאים. כולם מכירים את כולם ובטוח להסתובב כאן בלילה".

משעולים בשכונה ה', צילום: סתיו ליבנה

מדד שכונה ה' לפי תחקיר באר שבע נט:

ביטחון אישי- 4\5

מחירי הדיור אל מול התמורה- 3\5

רמת השירותים הציבוריים- 4\5

איכות תרבות הפנאי- 1\5

ניקיון- 3\5

שכונתיות וקהילתיות- 5\5

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('04f73c50-2c77-4986-995c-a7022d61514c','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה