מי את שכונה ד'?

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('47386d23-4012-4dbd-a4b5-cd0b452c7a57','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('47386d23-4012-4dbd-a4b5-cd0b452c7a57','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

היא אחת מהשכונות הישנות בעיר, היא הפכה למרכז סטודנטיאלי שוקק חיים, חיים בה בעיקר צעירים סטודנטים לצד מבוגרים וותיקי העיר, מה שבטוח- אף פעם לא משעמם בה. הכירו את שכונה ד' כמו שהיא באמת, קצת מעבר לתדמית השלילית שהודבקה לה במהלך השנים

צילום: סתיו ליבנה

שכונה ד', בין השכונות הראשונות שהוקמו בעיר, הוקמה כשיכון בשנות החמישים והפכה למרכז קליטה עבור עולים רבים במשך השנים, כך נוצר פסיפס עדתי מעניין במיוחד בשכונה. חלק מהעולים שהגיעו במהלך השנים הגיעו מרקע סוציו אקונומי נמוך והידרדרו לפשיעה ולסמים, מה שיצר תדמית שלילית לשכונה בקרב תושבי העיר ומחוצה לה. תושבת השכונה מספרת בריאיון לבאר שבע נט: "יש תדמית שהיא ממש לא נכונה, אני פה 30 שנה, יש תדמית של מקום עם פושעים ונרקומנים, אין פה פשיעה, אני לא מרגישה כלום. כן יש נרקומנים אבל הם לא מפריעים. לדעתי אין דבר רע לכתוב על המקום, זה מקום חיובי".

גם שכונה ד' הוקמה לפי מודל "עיר גנים", גישה בתכנון ערים המנסה לשלב את יתרונות הכפר עם יתרונות העיר במסגרת המרחב העירוני. את השכונה ניתן לחלק ל-3 חלקים: צפון, דרום ומזרח, כאשר החלק הצפוני הוא האזור שמצפון לגן שני אליהו (פארק ד'), החלק הדרומי הוא האזור הסמוך לאוניברסיטת בן גוריון וגובל בשכונה ב' והחלק המזרחי תחום בין שדרות רגר, פסי הרכבת וקמפוס האוניברסיטה.

הוויכוח על רינגלבלום- ד' מזרח או ו' הישנה?

בעבר נקרא האזור בשם "שכונת כסלב", אך התושבים שהורגלו בשמות השכונות על פי סדר האותיות החלו לקרוא לאזור החדש "שכונה ו'", זאת למרות שאזור זה נחשב לחלק מ-ד'. לאחר כמה שנים הוקמה ממערב לשכונה ד' שכונה נוספת בשם "שכונה ו'", אך התושבים שהורגלו בשכונה ו' אחרת החלו לקרוא לשכונה זו "ו' החדשה" ולד' מזרח "ו' הישנה".

רינגלבלום צילום באדיבות עיריית באר שבע

אז מה יש בשכונה?

בשכונה מתנ"סים, קופות חולים כללית ולאומית, בתי ספר יסודיים ועל יסודיים, מעונות סטודנטים, מרכז הקניות אורן ומרכז הקניות גילת. כמו כן, לאורך השכונה פרוסים מרכזי קניות ועסקים קטנים, והתושבים בהחלט מרוצים מהמגוון. אוניברסיטת בן גוריון שהוקמה בשנות ה-70 הביאה איתה סטודנטים רבים שעברו להתגורר באזור, וכך משכו אליה עסקים ואירועי תרבות. "אני גרה פה 30 שנה, אוהבת את השכונה, אוהבת את האנשים. בשנים האחרונות המצב רק עלה ויש לנו הרבה מקומות לצאת אליהם ואני אשאר פה לדעתי".

מרכז אורן. צילום באדיבות עיריית באר שבע

נדל"ן בשכונה ד'

בשנים האחרונות משקיעים רבים החלו להבין את הפוטנציאל הטמון בשכונה, בשל מחירי הדירות הנמוכים, הקרבה לאוניברסיטת בן גוריון, ומרכזי הבילוי המוצלחים שיש בה. סוג הבניינים הנפוץ בשכונה הוא שיכוני ה"בלוק" – בנייני ארבע קומות, ברובם דירות של שני חדרים או שלושה. סוג שיכונים אחר בשכונה הוא שיכון "שטיח" - קוטג' טורי חד קומתי קטן, עם גינה קטנה.

טווח המחירים לחדר בדירה שכורה בשכונה ד' נע בין 800 ₪ ועד כ-1,350 ₪, (תלוי ברמת השיפוץ). ברוב הבניינים הישנים אין וועד ותשלומים על הוצאות, לעומת זאת בבניינים חדשים שיש בהם מעלית ולובי מושקע כדאי לקחת בחשבון הוצאות של וועד גבוה, וגם הוצאות של ארנונה גדולה יותר. ממוצע ארנונה לדירות קטנות (50-60 מטרים) הארנונה תעלה סביב 350 ₪. בדירות גדולות יותר (70 מטר ומעלה) הארנונה תעלה בין 500 ₪ ל800 ₪.

פרוייקט שקודם במסגרת חושבים עושים באר שבע - פסטיבל סרטים על שיכונים - קרדיט אורייה אסייג

איפה מבלים בשכונה?

שכונה ד' שופעת בעסקים קטנים ומקומות בילוי לרווחת התושבים. רחוב רינגלבלום הפך מרכז בילוי מרכזי בו ברים, מסעדות ובתי קפה, ובאזור הגובל בשכונה ב' מרכז הנגב ומתחם הבלוק מספק עבור התושבים מגוון עסקים. בהחלט לא חסרים מקומות לבילוי.

קרדיט מילבה

טבע עירוני

בשכונה ניתן למצוא מספר פארקים עירוניים המטופחים על ידי עיריית באר שבע, אך עם זאת, בהשוואה לפארק הסופרים, הפארקים כמעט ריקים מאדם. בין הפארקים ניתן למצוא את פארק ד', גן יוני נתניהו, פארק קק"ל הדסה, וגן סיאטל. כמו כן, בעלי הכלבים נהנים ממגוון רחב של גינות כלבים.

צילום: סתיו ליבנה, פסל אומנותי גן סיאטל

מרכז גילת

"אני מבסוט על האזור שלי, על אזור גילת לא" מספר תושב השכונה שמגיע לעבוד בכל בוקר במרכז גילת. כאשר נבנתה השכונה, מרכז גילת היווה מרכז שכונתי משמעותי, בשנות ה-70 המרכז אף היה בשיא פריחתו ופעל בו בית קולנוע.

צילום: סתיו ליבנה

בסיור מערכת באר שבע נט במרכז פגשנו את האנשים ובעלי העסקים במרכז, ביניהם אבי אזורה הספר השכונתי: "אני פה במרכז 24 שנים, העירייה מזניחה את המקום. בגלל שזה נחשב אזור פרטי (שפ"פ), אין אחריות עליו מצד העירייה, פעם היה פה קולנוע והייתה פה אווירה, הכל נהרס. אין פה כמעט ניקיון, אני ראש וועד המרכז, ביקשתי לקחת את האחריות לידיים ולא נותנים לנו את האפשרות. הפקחים כמעט ולא נוכחים פה ואין למי לפנות".

צילום: סתיו ליבנה

סטודנטים בשכונה ד'

כאמור, לסטודנטים נוכחות משמעותית ומורגשת בשכונה. תושבי הקבע של השכונה משבחים את הנוכחות שלהם ומודים כי בזכות ההגעה שלהם לשכונה, כאוכלוסייה צעירה ומחוזקת, סייעו למרקם החברתי השכונתי וקיבלו אותם בזרועות פתוחות. סטודנטים שיבחרו לגור בשכונה ייהנו מהקרבה לאוניברסיטה, מהעסקים וחיי הלילה. בשכונה ד' צפון פועלים סטודנטים מתוכנית הדירות הפתוחות, המתגוררים בשכונה ומשפצים את המרחב הציבורי בה לרווחת התושבים. מלבד תוכנית זו סטודנטים רבים פועלים למען שיפור נראות השכונה ויוזמים פרויקטים המחברים אותם לתושבי השכונה.

"השכונה היא משפחתית, אנשים חמים בכל מקום ואוהבים לשוחח גם אם אנחנו לא מכירים" מספר יותם לשנו יער, סטודנט שמתגורר בשכונה. "אני גר קרוב לגילת ואין על האנשים. אנשים חושבים שד' מקום מפחיד, אבל זה לא ככה. היום אפשר ללכת בגילת בלי לדאוג ואין סיבה לפחד. אני והשותפים שלי גרים ממש קרוב לשם כבר שנתיים ואנחנו נהנים".

קרדיט - ארכיון באר שבע נט

מה יש לתושבים להגיד?

בביקור בשכונה, פגשנו מספר תושבים שחלקו איתנו את תחושותיהם, ורובם מספרים על תחושת קיפוח משותפת. "אין תחושת ביטחון, אין פה ניקיון. כלום לא מתקדם. כל השכונות של העשירים מקבלים הכל ואותנו זרקו. אין שינוי לעומת פעם, יש פה פשע, אפשר להגיד שלפני 20 שנה היה פה יותר טוב" מספרת תושבת השכונה אותה פגשנו לריאיון במרכז גילת. "ראש העיר הזניח אותנו, שום דבר לא מתקדם פה, זה כמו מדינת עולם שלישי, ככה אנחנו מרגישים פה".

בין הסוגיות שחוזרות על עצמן, היא סוגיית הביטחון האישי במרחב הציבורי, נשים רבות מעידות על תחושת חוסר ביטחון וריבוי מקרים של הטרדה ברחובות, ביניהן ג' תושבת ד' צפון: "אני בת 18 וגרה פה מאז שנולדתי, מדי פעם אני הולכת בלילה לבד ואני לא מרגישה בטוחה, אי אפשר לעבור ממקום למקום בלי שישרקו לך או ינסו לדבר איתך אנשים לא נעימים". מלבד ג' גם סטודנטיות רבות התלוננו בעבר על תחושות דומות. "הרבה פעמים אני עושה קניות במרכז אורן, גם כשאני הולכת לבד באור יום אני נתקלת הרבה פעמים בהערות שלא במקום" מספרת מאיה, סטודנטית שמתגוררת בסמוך למרכז.

למרות הכל, יש גם לא מעט תושבים מרוצים שאוהבים את השכונה ולא היו מחליפים אותה באף שכונה אחרת. "כשאני מבקר בערים אחרות כמו תל אביב, חיפה, אני מחכה לחזור לכאן. אני גאה בבאר שבע, הבנים שלי עברו מהשכונה לתל אביב, ואני- לי טוב פה, בחיים לא הייתי עוזב". מספר תושב השכונה שגר ברחוב שלמה המלך. בעלת עסק בגילת מצטרפת לדבריו ואומרת: "אני אוהבת את הצניעות של האנשים פה".

יש שיגידו שהסטיגמות על שכונה ד' אכן נכונות, והפשיעה עדיין קיימת בשכונה, אך אי אפשר להתעלם מההתפתחות והצמיחה בה.

צילום: סתיו ליבנה

מדד שכונה ד' לפי תחקיר באר שבע נט:

ביטחון אישי- 3\5

מחירי הדיור אל מול התמורה- 4\5

רמת השירותים הציבוריים- 4\5

איכות תרבות הפנאי- 4\5

ניקיון- 2\5

שכונתיות וקהילתיות- 5\5

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('62186e5d-133d-4692-8ce0-230fb06b729a','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה