מי את שכונה ג'?

$(function(){setImageBanner('c34be3e6-fa01-4dab-99db-38f6c16c12f1','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

היא אחת מהשכונות הישנות בעיר, יש בה בניינים חדשים ומרהיבים לצד שיכונים ישנים שזועקים לשיפוץ, האוכלוסייה בה מגוונת, האנשים חמים, ובהחלט יש בה הרבה קסם: שכונה ג', השכונה הראשונה בסדרת הכתבות "באר שבע שלנו", בה נכיר את השכונות בעיר לעומק ונסתכל עליהן מנקודת מבט קצת אחרת.

שכונה ג', בין השכונות הראשונות שהוקמו בעיר, הוקמה כשיכון בשנות החמישים והפכה למרכז קליטה עבור עולים ממדינות שונות בעולם, ביניהן רומניה, עיראק, מרוקו, לוב ותוניס. מאוחר יותר, בשנות השמונים, קלטה השכונה עולים רבים מאתיופיה ובשנות התשעים הצטרפו גם עולים מחבר העמים.

השכונה הוקמה לפי מודל "עיר גנים", גישה בתכנון ערים המנסה לשלב את יתרונות הכפר עם יתרונות העיר במסגרת המרחב העירוני. בנייה לפי מודל זה טומנת בחובה יתרונות וחסרונות, כפי שמספר ניר תושב השכונה: "החלק בשכונה שבו אני גר נבנה לפי מודל 'עיר גנים, לכן הצפיפות פה נמוכה. יש מתכנני ערים שלא אוהבים את זה, אבל אנחנו יודעים להעריך את זה. נעים פה, ירוק, שקט, יש עצים וירוק".

 גן עירוני בשכונה ג', צילום: סתיו ליבנה

אז מה יש בשכונה?

בניינים חדשים ומרהיבים לצד שיכונים ישנים שזועקים לשיפוץ, גנים מטופחים לצד מרכזי עסקים מוזנחים, ובלב השכונה- קולנוע אורות, שהיה בעבר מרכז תרבותי וחברתי שמשך אליו תושבים רבים. שכונה ג' נמצאת ממזרח לשכונות א' ו-ב' ומצפון למרכז האזרחי, סטודנטים רבים מתגוררים בה בעקבות קרבתה לאוניברסיטת בן-גוריון. בשכונה 3 מרכזי קליטה, קופת חולים כללית, בית חולים סורוקה, בנייני משרדים, בית מדעים לנוער, שלושה בתי ספר יסודיים ושני בתי ספר על יסודיים. הרחובות המרכזיים בשכונה הם השלום, ארלוזורוב ווינגייט.

בשכונה מועדוני ספורט רבים, כגון מועדון קריקט באר שבע ומרכזי אמנויות לחימה רבים. בשכונה נמצא תיכון עירוני מקיף א', המקיף הראשון במדינה. תחנת הרכבת באר שבע צפון ממוקמת אף היא בשכונה ג' - בצמוד לאוניברסיטת בן-גוריון ולמעונות הסטודנטים. 

 צילום: רחל דוד, סורוקה

נדל"ן בשכונה ג'

בשנים האחרונות משקיעים רבים החלו להבין את הפוטנציאל הטמון בשכונה, בשל מחירי הדירות הנמוכים יחד עם הקרבה לאוניברסיטת בן גוריון ולבית החולים סורוקה. מרבית בתי השכונה הם יחידות צמודות קרקע עם גינות בחצרות הבתים, או בניינים נמוכי קומה. קבוצת בניינים גבוהים יותר מצויים בקצה השכונה, ברחוב וינגייט, בסמוך לבית החולים סורוקה. בשנים האחרונות יש מגמה פרטית של פינוי-בינוי והתחדשות עירונית, ואף קיים בה בניין דיור שיתופי בעל מתכונת ייחודית המאפשר חיים שיתופיים ושירותים מיוחדים עבור דרי הבניין.

בימים אלו החברה לשימור והתחדשות עירונית מובילה פרויקט התחדשות עירוני ייחודי בשכונה ג', הפרויקט החדשני יוקם בין שתי תחנות הרכבת של באר שבע, ובסמיכות לאוניברסיטת בן גוריון ובית החולים סורוקה. הפרויקט יהפוך את רחוב השלום למרכז חיים תוסס ואטרקטיבי לרווחת תושבי המקום והסביבה. 

מחירי השכירות בשכונה ג' נמוכים ביחס לעיר ונעים בין 2,000 ₪ ל-3,700 ₪ בממוצע בהתאם למספר החדרים וגודל הדירה. בהתאם לכך גם מחירי הדירות נמוכים במיוחד, וינועו בין 300,000 ₪ ל-1,000,000 ₪ בהתחשב בנתוני הדירה. מחירי הארנונה בשכונה נעים בין 350 ₪ ל-750 ₪.

ניר תושב השכונה מספר: "בשכונה יש בנייה שהיא אמנם ישנה אבל יש בה איכויות שאין בבנייה חדשה. ברחוב שלי יש רק בניינים בני 2 או 3 קומות ויש רק שתי דירות בקומה. אלה בניינים של כניסה או שתיים, לא רכבות ענק. הדירה שלי פינתית, עם 3 כיווני אוויר מלאים ותקרה גבוהה מהסטנדרט - כמעט 2.80 ולא 2.40 כמו בהרבה מהדירות החדשות יותר. יש שתי תחנות רכבת במרחק הליכה. קנינו את הדירה כשהיינו סטודנטים, ויכולנו, כי המחירים פה זולים משמעותית מהמרכז".

 שכונה ג' מחכה להתחדשות עירונית. צילום: שרון טל

איפה מבלים בשכונה?

מבחר הבילויים בשכונה הוא דל מאוד, תושבים רבים מעידים על כך שחסרים מקומות בילוי לילדים. אין בתי קפה, ויש מעט מאוד עסקים שפתוחים בלילות. בשכונה מספר פארקים עירוניים מטופחים, ביניהם גן המעפילים, גן חנה סנש וגן בבל. "יש פיצוצייה שפתוחה 24/7 ליד הבית שלי. המשרדים הממשלתיים, קניון הנגב, הביג, העיר העתיקה, לכל מקום אפשר להגיע ברגל או בדיווש קצר באופניים" מספר ניר.

בשכונה שוכן קולנוע אורות המיתולוגי, כיום מבנה נטוש ומפוקפק. בעתיד מתוכנן להיבנות מרכז מסחרי לרווחת התושבים במטרה למשוך אנשים להתגורר בשכונה ולייצר מרחב עסקים מגוון. עיריית באר שבע מפרטת בנושא: "מתחם אורות שבשכונה ג' בבאר שבע הוכרז כמתחם להתחדשות עירונית. החלופה החדשה שנבחרה היא הזדמנות לחולל שינוי חידוש והחייאה של המרחב הציבורי בשכונה ג'.  מתחם אורות מקודם ע"י עיריית באר שבע והמנהלת להתחדשות עירונית ובמימון הרשות הממשלתית להתחדשות עירונית. במסגרת התוכנית, מבנה קולנוע אורות ההיסטורי, שלו חלק בחוויות של תושבים רבים בעיר, יעבור הליכי שימור וישולבו בו פונקציות ציבוריות לרווחת התושבים. 

בנוסף, המרכז המסחרי ומבני המגורים שסביבו ייבנו מחדש תוך דגש על איכות תכנונית גבוהה, שדרוג מערך הרחובות ושילוב של מסחר ומוסדות ציבור בקומות הקרקע. הבינוי המוצע במסגרת התוכנית מבוסס על עבודה מקצועית ומעמיקה של חברי צוות התכנון ועל תהליך חברתי משמעותי עם תושבי המתחם ובעלי הנכסים בו ומציע בינוי המותאם בצורה מיטבית לצרכי העיר והשכונה המתחדשת".

מתחם אורות | צילום באר שבע נט  סוגיית המשת"פים

בשכונה ג', מתגוררים משתפי פעולה ערבים, שהוברחו מרצועת עזה לישראל במסגרת תוכנית הגנה של משרד הביטחון. הכל התחיל לפני כעשור, לאחר שארגוני הטרור סימנו את משתפי הפעולה העזתים וגזרו עליהם גזר דין מוות על כך ששיתפו פעולה עם ישראל. משרד הביטחון העביר רבים מהם ליישובים בדרום, ומשפחות רבות שוכנו בשכונה ג'.

התושבים של השכונה לא ששו לקבל את המשת"פים, והזהירו כי הם עלולים לגרום לבעיות בשכונה, ביניהן ירידת ערך הדירות ומתיחות חברתית. פגשנו לריאיון את דודי, הספר השכונתי ותושב השכונה, והוא מספר בריאיון למערכת באר שבע נט: "סך הכל היחסים עם המשת"פים בסדר, הם לא עושים בלאגן, אני חושב שצריך לכבד אותם. יש המון אנשים טובים ביניהם. משרד הביטחון שם אותם בשכונה ג' כי זול פה, אנחנו חיים איתם ביחד". לעיתים עולות גם תלונות על פשיעה בקרב המשת"פים ומתיחות ביניהם לבין תושבי השכונה המקוריים.

 שכונה ג'. צילום: שרון טל

סטודנטים בשכונה ג'

סטודנטים שיבחרו לגור בשכונה יהנו מקרבה משמעותית לאוניברסיטה, במיוחד הסטודנטים הלומדים בפקולטה למדעי הבריאות. מלבד הקרבה והנוחות, קהילת הסטודנטים שמתגוררים בשכונה היא משמעותית, מורגשת וחיובית על פי דעות המקומיים. פרויקט חדש בשם "עושים בניין", אותו מובילה עיריית באר שבע יחד עם הסטודנטים בעיר, עתיד לשנות את פניה של השכונה באמצעות עבודה משותפת של הסטודנטים עם דיירי השכונה המקומיים. מלבד הפרויקט הזה, קיימים מגוון פרויקטים הפועלים למען שיפור נראות העיר שפועלים גם בשכונה

קרדיט - ארכיון באר שבע נט.מה יש לתושבים להגיד?

בביקור בשכונה, פגשנו מספר תושבים שחלקו איתנו את תחושותיהם. כאשר נשאלו המתראיינים מה מפריע להם בשכונה, כולם ענו פה אחד כי הניקיון בשכונה דרוש שיפור משמעותי. "הניקיון גרוע בשכונה, יש בחור מהעירייה שבא לפעמים לעזור והוא עוזר מאוד, בא וכל הזמן מסתכל". מספר דודי.

עובדת בעסק בשכונה שגרה בה במשך 20 שנה מספרת: "רוביק יפה את השכונה, אבל הוא יפה אותה רק מבחוץ. ברחובות החיצוניים והראשיים בעיר הכל נראה טוב, אבל בשכונות בפנים ובמיוחד כאן הכל נראה לא טוב. הייתי רוצה שייפו את השכונה".

זבל ברחובות, צילום: סתיו ליבנה

גם נושא הביטחון האישי שהפך מדובר לאחרונה לאור מקרים רבים של הטרדות ופגיעות במרחב הציבורי, נשמע רלוונטי מתמיד. תושבות ותושבים חשים חוסר ביטחון במרחב הציבורי, בעיקר בשעות הערב. פגשנו לריאיון את שירלי, סטודנטית מספיר ותושבת שכונה ו' שמגיעה בכל יום לעבוד בשכונה ג', והיא מספרת: "בערב- אני צריכה לסבול עצירות של רכבים, צפירות, מקבלת הערות בעיקר מבני מיעוטים". תושבת השכונה שביקשה שלא להזדהות מוסיפה: "בערב יש פחד לצאת, אני לא יודעת למה, באמת אין לי מושג. ביום נחמד, יש תנועה של אנשים, אבל בערב היא דלילה מאוד".

למרות הכל, נראה כי התושבים עדיין גאים ומרוצים מהמגורים בשכונה. "אני גר כאן 50 שנה" מספר דודי הספר השכונתי "השכונה כייפית, החברה טובים". אורטל לוי תושבת השכונה מוסיפה: "כולם מכירים את כולם, השכונה מאוד חמימה כי יש בה הרבה אנשים שגרים כאן שנים, האווירה מאוד עוטפת ואם צריך עזרה תמיד יש מי שיעזור. יש פה גם סטודנטים והם ממש מקסימים".
"אני מאוד אוהב את השכונה וגאה שגדלתי בה" מספר דודי, ואורטל מוסיפה לדבריו: "גדלתי פה, וזה באמת אזור טוב". גם ניר מצטרף לדבריהם: "אנשים לפעמים מתבלבלים בין רמת חיים ואיכות חיים, אז בעוד שרמת החיים פה היא לא מהגבוהות בארץ, איכות החיים פה לדעתי הופכת להיות נדירה יותר ויותר בהשוואה למקומות אחרים".

מדד שכונה ג' לפי תחקיר באר שבע נט:

ביטחון אישי- 1\5

מחירי הדיור אל מול התמורה- 4\5

רמת השירותים הציבוריים- 4\5

איכות תרבות הפנאי- 2\5

ניקיון- 2\5

שכונתיות וקהילתיות- 5\5

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('7ffd3ecc-ce91-4ba9-be99-759489cabfe6','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה