מיוחד ליום המשפחה: הסכם שלום בית לחילופין גירושין

$(function(){setImageBanner('5348b9d2-db8e-4557-96ee-9fcf82905b59','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

לכבוד יום המשפחה, המגשרת אדווה וייס שמש חושפת מנגנון ייחודי שקיים בעולם הגישור אשר מעניק הזדמנות נוספת לשמירה על המשפחה גם לזוגות שעבורם הפרידה על השולחן.

אדווה שמש וייס. קרדיט - שונית זריצקי

גישור לגירושין הוא דרך המלך לזוגות שהחליטו להתגרש, ומעוניינים לחסוך במשאבים כלכליים, משאבי זמן ובעיקר משאבים נפשיים, להורים לילדים. גישור לגירושין הוא אינו תהליך נקי מאמוציות. גם זוג שמגובש בהחלטה להתגרש, מגיע לתהליך עם כאבים, חששות ותסכולים. כל צד מביא את הפגיעה שלו ולמשפחה כולה זהו שבר גדול.

לכל אלו מקום בהליך הגישור שעיקרו בניית הסכמות לגבי היום שאחרי. כמגשרת משפחה, אשר פוגשת מדי יום זוגות בהליך גישור לגירושין, אני נתקלת בשלוש נקודות זמן בהן זוגות מצויים ביחס לפרידה: האחת, זוג שנקלע למשבר בזוגיות אך פרידה ממש לא על הפרק. במקרה כזה אני מפנה אותם לייעוץ או טיפול זוגי ונפרדת מהם באיחולי הצלחה.

השנייה, זוג מגובש בהחלטה להתגרש ואז אנו נכנסים להליך של בניית הסכמות. השלישית, כאשר הגירושין עלו כאופציה אבל בני הזוג עדיין לא החליטו שפניהם לשם, או שאחד מבני הזוג מגובש והאחר לא ושישנה תחושה שאולי צריך לעשות עוד ניסיון אחד אחרון, רגע לפני שמפרקים.

לכבוד יום המשפחה בחרתי לכתוב ולחשוף מנגנון ייחודי שקיים בעולם הגישור אשר מעניק הזדמנות נוספת לשמירה על המשפחה גם לזוגות שעבורם הפרידה על השולחן. בסיטואציה מורכבת זאת, שבה קיים קושי להגיע להכרעה מוחלטת, עבור זוגות שאינם בשלים לקבל החלטה, קיים מנגנון ייחודי הנקרא ״הסכם שלום בית לחילופין גירושין״.

הסכם זה מסייע לבני הזוג ומעניק בהירות לגבי כל אחת מן האפשרויות העומדות בפניהם: שלום בית או גירושים. ההסכם יסייע להם בהמשך לקבל החלטה מושכלת. מדובר בהסכם הבנוי משני חלקים:

חלק אחד, צופה פני העתיד, נראה כמו הסכם גירושין לכל דבר ומתייחס לאיך תראה המציאות שאחרי הפרידה, בכל ההיבטים הרלוונטיים, לדוגמה: חלוקת זמני השהייה, הוצאות הילדים, חלוקת הרכוש ועוד.

החלק השני דן בתנאי שלום הבית, מגבש את רצונם של בני הזוג לרפא ולשקם את נישואיהם ומתייחס למה צריך לקרות על מנת להישאר יחד. חלק זה ידון במה הרצונות והציפיות של כל צד, איך מתנהלים כלכלית, איך מנהלים את משק הבית, איך פותרים מחלוקות עתידיות, איך רבים והאם ללכת לטיפול זוגי (תוך התחייבות הדדית לגבי הטיפול).

כמובן תהיה התייחסות לכל אותם קונפליקטים שהובילו מלכתחילה למחשבה על הגירושין, ממקום פרקטי, בהיר, שמתקיים מתוך תקשורת בריאה ומחויבות של שני הצדדים. לעיתים בפרק הזה אפילו מגדירים תדירות מפגשים זוגיים ומשפחתיים, וגם בילויים בנפרד, אם בני הזוג מרגישים שזה חלק מהמפתחות להצלחה.

עבור זוגות רבים, הסכם כזה מהווה גם ידיעה שעשו הכל לפני ש״פירקו החבילה״, אם תרצו ״הזדמנות אחרונה״, וגם מעניק וודאות לגבי איך יראו הגירושים ומה צריך לקרות על מנת שלא יקרו. וודאות זאת לעיתים נותנת שקט לאחד הצדדים שמתנהל בתוך זוגיות בחשש מאיך תראה הפרידה, וזהו ניסיון לשקם הקשר ללא חשש מפני אובדן זכויותיו במקרה של גירושים.

בחדר הגישור אני בדרך כלל פותחת עם בני הזוג על חלק הפרידה. אנו מקיימים שיח פתוח על איך תראה הפרידה. לאחר בניית ההסכמות, לרוב התחושה היא שנוצרה קרקע פורי יה של שיח פתוח ומכבד לעסוק גם בתנאים שצריכים להתקיים על מנת לשפר את חיי הנישואין.

בהסכם קביעה מפורשת שאם שלום הבית לא צלח, אזי ייכנס לתוקפו החלק העוסק בגירושין. הסכם זה מאושר בבית משפט לענ ייני משפחה ומוענק לו תוקף של פסק דין.

לסיום, אם אני מזהה בחדר הגישור זוג, שמנגנון של ״הסכם שלום בית לחילופין גירושין״ עשוי להתאים להם, אני מיד מציעה להם אותו. כך קורה לא מעט פעמים שראיתי את הניצוץ בעיני אחד הצדדים, לעיתים בשניהם- הנה, עוד ניסיון אחד לשמור על המשפחה. גם כאשר לבסוף נכנס לתוקפו החלק של הגירושין, הצדדים מגיעים אליו על אף הכאב, בהשלמה שעשו הכל בטרם הפרידה. יום משפחה שמח, לכל סוגי המשפחות באשר הם. 

הכותבת היא אדווה וייס שמש, מגשרת משפחה, מלווה זוגות בהליכי גישור לגירושין ומשפחות בהליכי גישור בסכסוכי משפחה על בין דוריים. מתמחה בתחום המשפחה החדשה: ידועים בציבור, זוגות להט״בים, והורות משותפת. מסמיכה ומאמנת מגשרים. 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('1dd440bc-2b17-4b30-9db1-f244ca55561e','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה