הכירו את הגן המקומי שמציב אלטרנטיבה לתופעת ההתעללויות במעונות

$(function(){setImageBanner('557fe100-7dd3-4752-8449-6c1ad5af51aa','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

לאור ההצלחה הגדולה, גם בשכונה ב' בבאר שבע החליטו להקים גן "פעוטבע" עבור הילדים והוא ייפתח כבר בחודש ספטמבר הקרוב. מור איזמילובסקי-סדן, מנהלת היזמות של ארגון ארץעיר, ואמא לילדים בגן, סיפרה בראיון: "בגן יש תחושת שייכות וקהילתיות, אנחנו ההורים לא רק הצרכנים של המוצר אלא ממש חלק ממנו"

הורים רבים מחפשים לא פעם אלטרנטיבה חינוכית אחרת עבור ילדיהם, גם לגיל הרך. כבר סיפרנו לכם בעבר אצלנו ב'באר שבע נט' על גן "פעוטבע" בבאר שבע, שלגמרי עונה על הקריטריון הזה. וכעת, אחרי שני גנים בשכונות נחל עשן ונחל בקע, בספטמבר 2022 עתיד להיפתח גן נוסף, הפעם בשכונה ב' בעיר.

למי שעדיין לא שמע או מכיר, "פעוטבע" הוא בעצם קואופרטיב של הורים שמקימים את הגן, החל משלב בחירת צוות הגן ועד להחלטות תקציב ופעילויות. ההורים מרגישים חלק פעיל ושותפים בחינוך לאורך כל הדרך. "הגן בעצם בבעלות מספר משפחות, הן אלו שמקימות את הגן, יש הורים שנמצאים בוועד המנהל ועוסקים בניהול השוטף", הסבירה מור איזמילובסקי-סדן, מנהלת היזמות של ארגון ארץעיר, וחברת הועד המנהל בגן בנחל בקע, "עם פעוטבע אנחנו לא מזהים ביקוש אלא זה קורה הפוך, קבוצת הורים משכונה ב' העלתה צורך שלה ופנתה אלינו בארץעיר שנסייע בהקמת הגן".

"זה מודל מיוחד של קיימות, מעורבות וקהילה. הדבר הייחודי בעיני זה תחושת השייכות והקהילתיות, זה אומר שיש אירועים קהילתיים וקשר גם עם שאר תושבי השכונה"

באדיבות פעוטבע

פעוטבע- מרשת המיזמים של ארגון ארץעיר, הוקם על בסיס מספר עקרונות וביניהם יחס צוות-ילדים סביר, שכר הוגן ומכבד לצוות, אוכל בריא, קיימות, קהילתיות וחיבור לטבע. כל משפחה שמעוניינת להצטרף לקואופרטיב קונה מניה ועמה זכות הצבעה משפחתית. הניהול של הגן, התקציב, ההחלטות, גיוס הצוות ועוד נעשים על ידי ההורים השותפים בקואופרטיב, כל אחד לוקח על עצמו אחריות ומשימות לפי הצורך, והכל כמובן בהתנדבות.

אז למה דווקא בשכונה ב'?

"כי ההורים והמשפחות הצעירות חיים בשכונה ופעילים בה. החבר'ה שעכשיו מקימים ומפעילים את הגן היו גם פעם פעילים בקהילת 'הרשת: באר שבע', הם פעם היו צעירים וללא ילדים וכעת שכבר הפכו למשפחות הם חיפשו גן שיענה על הצרכים שלהם בשכונה. מבחינת המיקום, הם חיפשו מבנה לגן והיה מכרז למבנה של כיוונים בפארק הסופרים והם זכו בו. אמורים לשפץ את המבנה בקרוב ולהתאים אותו לצרכי הגן".

"הגן בעצם בבעלות מספר משפחות, הן אלו שמקימות את הגן, יש הורים שנמצאים בוועד המנהל ועוסקים בניהול השוטף"

באדיבות פעוטבע

לפני כשנתיים וחצי היה חשש שאחד מהגנים בעיר ייסגר בשל ערר שהוגש כנגד הגן בטענה מצד השכנים לרעש. האם זה לגמרי מאחוריכם?

"כן, זה לגמרי מאחורינו. יש בעיה כוללת של פעוטונים והמבנה שלהם. עשינו אפילו מחקר על כך בתמיכת קרן שחף. הוצאנו מסמך מסקנות שמראה אילו אפשרויות יש לרשות המקומית לסייע במקרה כמו שהיה. אז אנחנו בפעוטבע, בכל שלושת הגנים, נמצאים במודל של עירוב שימושים במבנה. כך שבשעות הגן המבנה מיועד לנו ובשעות האחרות הוא מיועד לדברים אחרים. ככה למשל בנחל בקע בבוקר זה גן ואחר הצהריים זה מתנ"ס עם חוגים... ככה במבנים עירוניים אין את הבעיה של שימוש חורג והשכנים מסביב. היינו כמובן רוצים ליצור מודל רחב יותר שיפתור את הבעיה הזו בכלל בפעוטונים הפרטיים, ככל שתהיה יותר מעורבות גם של הרשות כך יותר פעוטונים יוכלו להתקיים".

ספרי על ייחודיות פעוטבע מהעיניים שלך גם כאמא

"זה מודל מיוחד של קיימות, מעורבות וקהילה. לי יש ילדה בוגרת הגן וילד שנמצא בו. הדבר הייחודי בעיני זה תחושת השייכות והקהילתיות, אם זה אומר שיש אירועים קהילתיים וקשר גם עם שאר תושבי השכונה, למשל להקים גינה קהילתית, להכין סירי לידה לאמא שילדה מהורי הגן או סתם להיפגש אחר הצהריים בחצר הגן למפגש עם הילדים. יש גם חיבור גדול לטבע, לומדים על הסביבה פשוט מיציאה החוצה. אלה דברים שייחודיים לגן שלנו ולא קורים בכל מקום. יש גם את היבט מעורבות הורים, ואני מדגישה שיש הבדל בין מעורבות להתערבות. כל התכנים הפדגוגיים הם באחריות הגננת והיא פשוט נצמדת לערכים שאנחנו הגדרנו לה. אבל התכנים הם תחת אחריותה ואנחנו לא מתערבים לה. אנחנו כן מעורבים בכל שאר האספקטים- העסקה של הצוות, ניהול הכספים, האחזקה של המקום. כל המשפחות מעורבות ואנחנו לא רק צרכנים של השירות אלא חלק מהייצור שלו".

במציאות של היום לצערנו אנו שומעים עוד ועוד על מקרי התעללות בילדים בגנים. את מרגישה שהמודל השיתופי של פעוטבע ומעורבות ההורים מסייעת בתחושת הביטחון שלהם בגן ובצוות?

"לחלוטין כן, זה שאנחנו יכולים לבחור את הגננת והצוות. הגננת היא לא הגן, זה לא הגן של הגננת, פה הגן הוא פעוטבע והגננת נבחרת על ידי ההורים. ביחד עם הגננת בוחרים את הסייעות ויש יותר ביטחון בדבר הזה מאשר מישהי שאת צריכה פשוט לסמוך עליה. התחושה שזה הגן שלנו, שאני ארגיש בנוח לקפוץ באמצע היום גם בלי להודיע, זו פשוט תחושת שייכות של קהילה".

 באדיבות פעוטבע

פרטים נוספים על גן פעוטבע בלינק

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('fbfe0383-7ef2-4ab3-99aa-a6a64eb35125','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה