מהפכת הפארקים בבאר שבע: מהו סוד הקסם של המרחבים הקהילתיים הפרוסים ברחבי העיר?

$(function(){setImageBanner('6f861d0a-e634-4729-a817-9c98263e2453','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

ברחבי העיר באר שבע תוכלו למצוא מגוון רחב של פארקים וגני שעשועים, גם בשכונות וותיקות וגם בשכונות החדשות המתפתחות, כשכולם פתוחים לקהל הרחב. מגדלור, מתחם אוניית פיראטים, מתחם אקסטרים, מתחם מגלשות ענק ועוד הרבה הפתעות לילדים אבל לא רק. בדקנו מה הופך את הפארקים ליצירתיים, מאתגרים ומיוחדים יותר? מהו הפארק הגדול ביותר בבאר שבע? ואילו עוד פארקים מתוכננים להיפתח בהמשך?

רק לפני מספר שבועות בבאר שבע נפתח פארק נוסף, פארק "תנועות הנוער" המחבר בין שכונת כלניות לשכונת נחל עשן בצפון העיר. הפארק מצטרף למגוון פארקים הפרוסים ברחבי באר שבע- חלקם קטנים יותר וחלקם גדולים, חלקם בשכונות וותיקות וחלקם בשכונות החדשות שעוד נבנות. אז מה סוד הקסם של המרחבים הקהילתיים בלב השכונות?

בשנים האחרונות הקימה עיריית באר שבע פארקים מרכזיים ברחבי העיר, בהשקעה של עשרות מיליוני שקלים. הפארקים כוללים מתקני משחק, ספורט ואטרקציות בסטנדרט גבוה. כל פארק זכה לייחודיות ומקיים פעילויות לילדים, משפחות, ספורטאים ולגיל השלישי.

הקמת הפארקים באה מתוך תפיסת הפארק כמרכז קהילתי תוסס וחי. הכניסה והשימוש חינם, דבר שמסייע להורדת יוקר המחיה כאשר משפחות שלמות יכולות להעביר ימים שלמים בבילוי בו. לצד הקמת מגה פארקים הוקמו גם גינות ציבוריות בתוך השכונות. נכון לעכשיו בכל שכונה קיים פארק לשימוש התושבים, כאשר רק הפארק בשכונת כלניות עתיד להיפתח החודש.

באדיבות עיריית באר שבע

לצד המתקנים המיוחדים, מגוון הפעילויות והמבחר הגדול, תושבים רבים מרגישים שהם היו שמחים דווקא להצללות נוספות באותם מקומות שכן בימים החמים ישנן שעות שמחייבות הגנה מהשמש. גורמים בעירייה מסרו ל'באר שבע נט' שאכן יש הצללות אך ידוע שזה לא מספיק ובשנה הקרובה יתווספו גם הצללות מלאכותיות וגם ישתלו עוד עצים שיעשו צל טבעי. עוד מבהירים בעירייה כי ישנה חשיבה גם לנושא האלרגיות במרחבים הציבוריים, כאשר כבר קיימים בחלק מהפארקים שלטים המתריעים על אלרגיות מסכנות חיים והכנסת דברי מאכל וחטיפים פנימה ובעתיד ישלימו את השילוט בכל הפארקים בעיר.

ראש העיר רוביק דנילוביץ' התייחס לכך: "תוכנית הקמת הפארקים והגינות הציבוריות ברחבי העיר היא מהפכה בתרבות הפנאי בעיר, כאשר הפכנו את הפארקים למרחבים קהילתיים, פתוחים בחינם. הקפדנו לפתח פארקים וגינות בכל רחבי העיר, בשכונות הוותיקות ובשכונות החדשות בסטנדרט פיתוח הגבוה ביותר. אנחנו רואים בזה חלק מאיכות חייהם של תושבי העיר וחלק מהאטרקטיביות של העיר באר שבע לתושביה".

 

אז זה הזמן להכיר את הפארקים המרכזיים של באר שבע, מהגדול לקטן (טעימה קטנה מהיצע הרחב) ומה חושבים עליהם תושבי באר שבע שפוקדים אותם מידי יום:

1. פארק נחל באר שבע

גודל: 5,300 דונם

לוקיישן: שכונת הפארק

נעים להכיר:

הפארק המטרופוליני של הנגב. שטח הפארק משתרע על פני 5,300 דונם והוא כולל את האגם המלאכותי הגדול בישראל. באגם נבנו גשרים ואיים מלאכותיים והוא יכלול בעתיד מזח לסירות פדלים, מסעדה ובתי קפה. הפארק כולל מגוון שטחים ירוקים פתוחים, אמפיתיאטרון ל-12 אלף צופים, אתרים היסטוריים וארכיאולוגיים ייחודיים, פארק צפרות, שבילי אופניים והליכה, מתקני משחק ואתרים היסטוריים ואתרי מורשת וטיילות הפרוסות לאורך גדות הנחל, כמו מתחם בית האשל, הגשר התורכי, גן הפעמון ועוד.

תושבים מספרים:

"בעיני זה אחד הפארקים היפים, הוא מתוכנן מצוין והאגם המלאכותי הוא מהגדולים שראיתי. כל שבילי ההליכה והמתקנים מאוד נוחים ועבורי להגיע עם הנכדה לפארק זה כיף מאוד", סיפרה עליזה.

האגם בפארק נחל באר שבע. צילום: עלי האג, באדיבות עיריית באר שבע

2. פארק המשחקים

גודל: 60 דונם

לוקיישן: שכונת רמות

נעים להכיר:

הפארק משתרע על פני כ-60 דונמים וניתן למצוא בו מתקני משחק רבים, כולל מתקנים נגישים, מתקני אקסטרים, שבילי אופניים ושבילים להולכי רגל, נחל מלאכותי המתחיל במפל קטן ומסתיים בבריכה, מתחמי דשא לפיקניק, בוסתן עצי פרי: זיתים, תאנים, לימונים ורימונים. לאורך המסלול ובאזור מתחמי השעשועים מוצבים ספסלים, פינות מנוחה וברזיות עם מי שתייה. בפארק קיימים מתקני משחק נגישים, הפזורים בכל אזורי המתקנים. לדוגמא: נדנדה לכיסא גלגלים, קרוסלה לכיסא גלגלים, נדנדת ״כורסא״ עם קשירת בטיחות.

תושבים מספרים:

"פארק המשחקים ברמות! אחד הפארקים הטובים שהייתי בו. נהנים בכל פעם שהולכים לשם. מתוחזק נקי, שירותים תמיד תמיד נקיים. מגוון פעילויות בפארק", סיפרה טל, אמא לילדים.

"אני תושבת רמות, חייבת לציין שפארק המשחקים נהדר והילדים שלי נהנים. נקודה לשיפור- נגישות מרחוב נחום סריג שמלא במשפחות עם ילדים קטנים שכוללים גם עגלות", שיתפה מור.

פארק המשחקים. באדיבות עיריית באר שבע

3. פארק הילדים

גודל: 60 דונם

לוקיישן: שכונת נחל עשן

נעים להכיר:

פארק מרהיב הממוקם בשכונת נווה מנחם-נחל עשן בבאר שבע, בצפון מערב העיר, למרגלות מוזיאון הילדים "הלונדע". בליבו של הפארק אגם מרהיב המשתרע על פני 5,500 מ"ר ובו ברווזים ודגי נוי.

הפארק כולל: 60 דונם של מדשאות, מתקני משחק ייחודיים ומגוונים, מתקני משחק נגישים לאנשים עם צרכים מיוחדים, הצללות, אמפיתאטרון, מפל מים, מתקן אומגה, מתחם אוניית פיראטיים, שבילי אופניים, שבילי הליכה ואטרקציות רבות נוספות.

תושבים מספרים:

"הפארק מקסים ויפה ומטופח, הבאתי לשם ילדים שהייתי עושה להם בייביסיטר, הם נהו לראות את הברווזים באגם וגם לשבת בדשא בפיקניק. המשחקים היו מותאמים לילדים והם התלהבו, נעים להסתובב בפארק ולטייל. אי אפשר להיכנס עם כלבים אז זה חיסרון בעיני, אבל נחמד לבלות שם כמה שעות עם הילדים אחר הצהריים", נועה משתפת.

פארק הילדים. באדיבות עיריית באר שבע

4. פארק מרמלדה

גודל: 45 דונם

לוקיישן: שכונה ג'

נעים להכיר:

פארק מרמלדה בשכונת ג' הוותיקה, בלב שדרות בן גוריון. 45 דונם של מתקני ספורט אתגרי בין היתר: אופני שטח, החלקה בגלגיליות, מגרש לאימון ותחרויות פריסיבי וכן מגרשי ריצה, הליכה ספורטיבית (2000 מ') ורכיבה על אופניים. מעבר לשבילי הספורט השונים לב הפארק מהווה אזור ישיבה ומתקני כושר, מתקן נדנדות עצום ממדים המהווה אטרקציה מרכזית ובריכה ביולוגית למנוחה ושהייה.

הפארק מנצל את מיקומו המרתק בבאר שבע, בלב שדרות בן גוריון, סמוך לתחנת הרכבת של האוניברסיטה ומהווה חיבור מרכזי בין צירי כניסה ראשיים לעיר. מדובר בתפר שבין קמפוס האוניברסיטה והמרכז הרפואי סורוקה, שכונת מגורים ואזור תעסוקה.

מערכת השבילים הצבעונית בפארק מהווה "מתקן" בפני עצמו, רצועות ארוכות- מפותלות, העוברות וקושרות את חלקי הפארק השונים ומהוות גם מעבר וקשר בין חלקי העיר והמוסדות הנושקים לפארק בהיקפו. השבילים בפארק מאגדים בתוכם סוגי ספורט שונים זה לצד זה אך עם זאת מאפשרים רצף פעילות ואתגר לכל ספורט בנפרד- כל מסלול מקבל אופי ואפיון משלו, כך שניתן בקלות להבחין בין השבילים השונים. ההנחה של השבילים השונים זה בצד זה יוצרת אנסמבל שמח - "מרמלדה" ענקית. המסלולים מונחים יחד בהרמוניה של צבעים, רוחבים משתנים וחומרים המושכים את המשתמש, גילו והתחום בו הוא שולט.

הפארק מתבסס על חורשות אורנים קיימות ויוצר מערכת טופוגרפית חדשה של גבעות ומרחבי דשא, הטופוגרפיה משמשת את המבקר הן לשבילי טיול, ריצה ומסלולי גלגיליות והן למסלול אתגרי לאופניים. מן הגבעה המרכזית בפארק ניתן להתבונן על נוף עירוני מרתק ועל אנדרטת חטיבת הנגב.

תושבים מספרים:

"הפארק מאוד נחמד ומטופח, נגיש לכל תושבי שכונת ג' וכיף לטייל בו בערבים. המתקנים מתוחזקים והוא שמור ומגודר, ולפעמים אני מגיע לעשות שם ריצה וכושר או לטייל עם הכלבה וכיף שיש מקום כזה קרוב לבית", מספר ישי.

פארק מרמלדה, באדיבות עיריית באר שבע

5. פארק האגדות

גודל: 40 דונם

לוקיישן: שכונת נווה זאב

נעים להכיר:

הפארק משתרע על פני 40 דונם בלב שכונת נווה זאב ומחולק למתחמים הנותנים מענה למגוון סוגי האוכלוסייה והגילאים: ספורט אתגרי, מתקני כושר, מתקני טיפוס, מתקני אומגה, מתקני משחק, מתקנים לגיל הרך, מתקנים לכלבים ומתקנים נגישים.

תושבים מספרים:

"פארק האגדות מהמם, מוצל, רחב, עם המון מתקנים לכל טווח הגילאים !", סיפרה לנו ריקי יעקב.

פארק האגדות ופארק המשחקים ברמות שניהם מושלמים, גדולים ורחבי ידיים, מתקנים שמתאימים למגוון גילאים, הילדים יכולים להעביר שם זמן בכיף", אומרת דפנה.

פארק האגדות. באדיבות עיריית באר שבע

6. פארק הסופרים

גודל: 32 דונם

לוקיישן: שכונה ב'

נעים להכיר:

פארק הסופרים הנו פארק הממוקם בלב שכונה ב' הוותיקה. הפארק גובל בין רחוב יהודה הלוי לרחוב שאול טשרניחובסקי והוא משתרע על פני כ- 32 דונם.

המבקרים בפארק נהנים ממרבדי דשא רחבי היקף, ספרייה פתוחה במרחב הציבורי ואזורי ישיבה ולימוד, מתחמי משחקים מגוונים, שילוב של עצי מאכל ופיתוח נופי ההולם את רוח הפארק, שבילי הליכה ואופניים, גינת כלבים, פינות ישיבה והצללה, מגרש קט-רגל, אמפיתיאטרון ובית קפה.

פארק הסופרים הוא מבין הפארקים השכונתיים הייחודיים בבאר שבע, הפארק הפך לאבן שואבת ולמרכז חברתי יוצא דופן. פארק המשלב בתוכו מגורים, מסחר ומבנים עירוניים, אשר כל אלו יחד יוצרים מרחב חי ופתוח. פארק הסופרים הוא דוגמה מצוינת כיצד שטח ציבורי אשר תוכנן בערכים הנכונים, במיקום הנכון וברגישות תכנונית יכול לחלוטין לשנות מרחב של שכונה ולהעצים אספקטים רבים שהיו צריכים את הבסיס הנכון כדי לפרוח. מדובר בדוגמה מצוינת למרחב מאפשר, מקום אשר מבליט באותנטיות את קווי העיר, מעצים ומזמין מפגש אנושי לצד פעילות ושימוש במקום. הפארק נבנה על בסיס ערוץ נחל החוצה את השכונה ויוצר רצף להליכה נעימה.

תושבים מספרים:

"עברתי לשם בשנה השנייה של הלימודים, משנה לשנה ראיתי איך הקהילה שם מתפתחת. כולם לאט לאט הכירו את הפארק, עושים שם פיקניקים משפחות וחברים, אחר כך נפתח בית הקפה וגינת כלבים וזה הוסיף, יש פעילויות ואירועים, ימי הולדת שחוגגים לילדים, זמרים שמופיעים... זה מקום נחמד לרוץ בו ולעשות יוגה או ספורט, לשחק פריזבי, הכל פתוח... אני ממש נהנתי ממנו", שיתפה עמית בתחושות.

פארק הסופרים בבאר שבע. צילום: ניר כפרי

7. פארק החייל האוסטרלי

גודל: 18.1 דונם

לוקיישן: שכונה י"א

נעים להכיר:

עיריית באר שבע בשיתוף קרן פראט הקימו את "פארק החייל האוסטרלי" פארק חברתי מונגש, מותאם לילדים עם צרכים מיוחדים.

הפארק מחולק למתחמים: המתחם החושי, שהוא למעשה מבוך צבעוני ומסקרן; מתחם המורכב מאוהל ובו מתקנים מאתגרים הנגישים לכולם; מתחם השקט, המציע מקומות ישיבה נוחים ליד מפל מים ומתחם הפיקניק המקורה, הכולל מקומות ישיבה מסודרים ומוצלים. בפארק מגוון מתקני ספורט וכושר לכל המשפחה. הפארק מנציח את חיילי אנז"ק שלחמו לכיבוש הארץ מידי הטורקים במלחמת העולם הראשונה.

תושבים מספרים:

"פארק החייל האוסטרלי הוא מקום מוצל, נקי, תמיד השומר מסתכל מי נכנס ועושה פטרולים, השירותים ממש קרובים למשחקייה", שיתפה אורפז.

פארק החייל האוסטרלי. צילום: נועה גבאי 

8. הסקייטפארק והבייקפארק

גודל: סקייט פארק 1570 מ"ר, בייק פארק 2200 מ"ר

לוקיישן: בין נאות לון לשכונת סיגליות

נעים להכיר:

בצפון מערב העיר הוקמו מתחמי הסקייטפארק והבייקפארק. מתחם הסקייטפארק משמש לגולשי סקייטבורד ורולרבליידס מהגדולים והאיכותיים בישראל. המתקן כולל רמפות, קירות, מדרגות ומשטחים משופעים. הסקייט פארק, הוקם כחלק ממתחם ספורט גדול יותר הכולל בין היתר: מגרשי קט רגל, במתחם קיימת תאורה לפעילות לילית, מתקני כריזה והכנה לאירועים רבי משתתפים. לצידו הוקם מתחם הבייקפארק לרוכבי אופניים.

 צילום ארכיון באר שבע נט

 

הפארקים החדשים בעיר:

פארק תנועות הנוער

גודל: 150 דונם

לוקיישן: בין שכונת כלניות לשכונת נחל עשן

נעים להכיר:

פארק ״תנועות הנוער״ של באר שבע, בסמוך לפארק הילדים (מעבר לכביש) המחבר בין שכונת כלניות לשכונת נחל עשן. הפארק משתרע על פני כ-150 דונם והוא כולל בין היתר טיילת רחבה החוצה את הפארק, מדשאות רחבות, מתחמי ישיבה, שבילי אופניים, מסלולי ריצה, מתקני כושר קרבי (לטובת פעילות ארגון ״אחריי״) גינת כלבים ועוד. הפארק מעוצב בסגנון ייחודי עם מאפיינים פיסוליים סביבתיים מותאמים לכל עונות השנה.

פארק תנועות הנוער. באדיבות עיריית באר שבע

פארק כלניות

גודל: 123 דונם

לוקיישן: שכונת כלניות

נעים להכיר:

בלב השכונה החדשה מתוכנן פיתוחו של פארק מרכזי שישתרע על פני שטח של כ-120 דונם. הפארק יהווה ריאה ירוקה ומזמינה, שתייצר חיבור בין שני חלקי השכונה. במסגרת התכנון, עתיד הפארק לכלול: מתקני משחק מגוונים, מתקני כושר וספורט, מסלולי אופניים, צירי הולכי רגל, מגרשי קט רגל וכדורסל, מדשאות והצללות.

 

פארק סיגליות

גודל: 18.3 דונם

לוקיישן: שכונת סיגליות

נעים להכיר:

בלב השכונה נפתח לקהל הרחב פארק יפהפה בעל אופי ייחודי, בו תוכננו מספר סוגי שטחים פתוחים הפונים לצרכי משתמשים בגילאים שונים, בדגש על אוכלוסיית המשפחות הצעירות, ליצירת רצף המשכי של שטחים פתוחים במרכז השכונה שמאפשר הליכה בטוחה ומקשר את אזור הכניסה לשכונה, המרכז המסחרי ומתחם הספורט, דרך אזור גני הילדים ועד בית הספר היסודי.

רצף השטחים מכיל ארבעה מתחמים עיקריים:

מתחם ספורט, מתחם פתוח מגונן הכולל רחבה מרוצפת מרכזית עם הצללות, מדשאה מרכזית, גינת כלבים ומשחקי מדע וריצפה. מתחם מתקני משחק מרכזי גדול ואיכותי לכל הגילאים, מתחם לפעילויות קהילתיות המכיל אזור לגינה קהילתית ומדשאה עם טריבונות ישיבה לאירועים חברתיים.

לאורך כל רצף השטחים עוברים שביל הליכה ושביל אופניים מרכזיים, אשר לאורכם מתוכננים פעילויות נוספות כגון שבילי חושים וחוויה לגיל הרך, ריהוט רחוב (למבוגרים ולגיל הרך) , פיסול ופנלים אינטראקטיביים, ומתקני מדע. בנוסף, ברחבי השכונה מתוכננות מספר גינות מקומיות קטנות אשר יספקו מענה נוסף במרחקים נוחים לבנייני המגורים. גינות אלו ישמשו כמקומות מפגש וישיבה, פעילות לגיל הרך ומתחמי כושר.

 באדיבות עיריית באר שבע

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('57e83a3a-9e56-4bc6-bff8-0430b5967651','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה