מבשלים לזכרם: פרויקט 'מתכון עם זיכרון'

$(function(){setImageBanner('ecf08bb4-b604-43b9-9f35-5d760a4e1b51','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

בואו לקחת חלק ב'מתכון עם זיכרון', פרויקט הנצחה ייחודי לזכר חללי צה''ל ונפגעי פעולות האיבה דרך בישול מתכונים והסיפור שמאחוריהם. השנה בימי הקורונה נשארים בבית- מבשלים עם משמעות. יוזמת הפרויקט מספרת: "זו דרך הנצחה מאוד ייחודית שמאפשרת חיבור מהמקום הכי כנה, דרך ריחות וטעמים"

במיוחד השנה, כשכולנו בבית, זה הזמן לחבק את המשפחות השכולות ולהכין את המנה שיקיריהם כה אהבו באמצעות מיזם 'מתכון עם זיכרון', השנה ​נשארים בבית ומבשלים עם משמעות. השבוע, כשאנו מציינים את יום הזיכרון לחללי צה"ל ונפגעי פעולות האיבה, נספר לכם על פרויקט 'מתכון עם זיכרון', אותו יוזמת ומובילה עדן קוהלי, שלמדה באוניברסיטת בן גוריון. מדובר בפרויקט הנצחה ייחודי לזכר חללי צה''ל ונפגעי פעולות האיבה דרך בישול מתכונים אהובים עליהם והסיפור שמאחוריהם. בימי שגרה, במסגרת הפרויקט מתקיימים מפגשי בישול בהם מבשלים מנה אהובה של חלל צה''ל או נפגע פעולות איבה שלא שב לביתו לאכול אותה. השנה, בצל הקורונה, נבשל ונזכור כל אחד בביתו.

מתכון עם זיכרון, צילום: ניב בן עוז

"בעת שליחות מטעם הסוכנות היהודית במדינת מיניסוטה חיפשתי דרך לחבר את היהודים בתפוצות ליום הזיכרון בצורה שתהיה נוגעת ומשמעותית", סיפרה עדן ל'באר שבע נט', "אוכל זו דרך מצוינת לחבר בין אנשים, ואז התחיל להתגלגל לי הרעיון של מתכון עם זיכרון". לכל חלל צה"ל או נפגע פעולות איבה יש מצגת עם הסיפור שלו אותה מקרינים בזמן בישול המנה. "הרגע הזה שאת טועמת מנה שאת בעצמך בישלת ורגע לפני שמעת את הסיפור שלה, פתאום קורה משהו נורא משמעותי", משתפת עדן. לפרויקט יש כעת אתר אינטרנט מסודר, ודרכו כל אחד, בכל זמן ובכל מקום, יוכל לבשל מתכונים של חללים וכך להכניס ערך מוסף והנצחה לארוחות ומפגשים המתקיימים בחייו.

איך התאמתם את 'מתכון עם זיכרון' לימי הקורונה בהם אי אפשר לקיים מפגשים?

"השנה באמת חישבנו מסלול מחדש, ניסינו להבין איך אפשר לקיים בישול משמעותי בלי לעשות מפגשים. לשם כך יצרנו את קמפיין "נשארים בבית- מבשלים עם משמעות", בו אנחנו מעודדים אנשים ברמה האישית להיכנס לאתר ולבשל מתכונים של חללים, לצלם, לעלות לרשתות החברתיות ולתייג אותנו, כך שנוכל לשתף בזה את המשפחות השכולות. זה צובר תאוצה, יש כמות מטורפת של מנות שאנשים מבשלים, כולנו גם ככה בבית אז זו הזדמנות לבשל עם משמעות וערך מוסף. אנחנו גם מקיימים מפגשים וירטואליים סביב המתכונים, המון בתי ספר, עמותות ותנועות נוער חברו אלינו ועשו מפגשי בישול אונליין, נפגשים בזום לסיפור מאחורי המנה".

 מתכון עם זיכרון, צילום: ניב בן עוז

גם בבאר שבע 'מתכון עם זיכרון' התרחב וצבר תאוצה בשנתיים האחרונות. נוספו לאתר שלל מתכונים של חללים מהעיר, ובנוסף השנה מתקיים שיתוף פעולה מיוחד בין הפרויקט לבין בוגרי וחניכי תוכנית המנהיגות 'עמיתי דילר', הפועלת בעיר תחת שותפות בבאר שבע- בני שמעון מונטריאול – הסוכנות היהודית. הם החליטו, בעקבות משבר הקורונה ובהשראת 'מתכון עם זיכרון' לייצר מיזם אימפקט משמעותי במרחב הקהילתי. במסגרת הפרויקט המיועד לבני ובנות נוער מאיזור באר שבע-בני שמעון, מקבלים חבילה המכילה מתכון למאכל אהוב של הנופל ז"ל, מכינים את המנה אהובה שלהם,  טועמים ומשתפים תמונות, סיפורים, קטעי וידאו ומשוחחים על האדם שמאחורי המנה.

"בגלל שהשנה ביטלו את טקסי יום הזיכרון המרכזיים בכל הארץ חשבנו על מיזם בשביל הנוער בבאר שבע ובבני שמעון ובשביל המשפחות השכולות, כדי שנזכור ולא נשכח, דווקא בתקופה הזו", סיפרה ל'באר שבע נט' ברברה סגרון, בת 16 מבאר שבע, תלמידת אולפנת 'בני עקיבא', בוגרת דילר מחזור י"א, "השגנו 23 משפחות שכולות מבאר שבע מהן ביקשנו פרטים על החלל ומתכון שהוא אהב לאכול. ככה יצרנו סוג של חוברת וירטואלית והפצנו אותה ל-85 בני הנוער המשתתפים, כל אחד מהם קיבל עד הבית ערכה עם המתכון והסיפור האישי ונר זיכרון".

מפגש בישול אצל עדן. צילום: ניב בן עוז

מה החשיבות בעיניכן של 'מתכון עם זיכרון'? בדרך הזיכרון הזו?

עדן: "זו דרך הנצחה מאוד ייחודית שמאפשרת חיבור מהמקום הכי כנה, דרך ריחות וטעמים, דרך זיכרונות. כל אחד יכול להתחבר לזה, כל אחד מתגעגע למנה שהוא אהב, החיבור לאוכל הוא רגשי, קהילות יהודיות מכל העולם מבשלות וזה מדהים. זה מאוד פשוט לביצוע, כל המידע נמצא באתר, זה מייצר חיבור מאוד אישי, אני מכינה מנה טעימה שדרכה אוכל לזכור את החלל שנפל כל השנה, לא רק ביום הזיכרון. הכל נורא פשוט וזה הקסם של זה, משאיר אנשים בבית מצד אחד ומכניס אותם מצד שני לבית של מישהו אחר".

ברברה: "המיזם חשוב מאוד בעיקר בשביל שהמשפחות ידעו שעדיין לא שכחנו את החללים, את הבנים והבנות שלהם. אנחנו זוכרים מי נלחם למעננו, גם עכשיו כשאין טקסים, אנחנו עדיין זוכרים. בעזרת 'מתכון עם זיכרון' אפשר לזכור את הנופלים בצורה יותר מוחשית. אימא שכולה אמרה לי שאצלם ימי זיכרון זה לא רק יום אחד, אלא כל השנה, ככה זה צריך להיות עבור כולנו. יצרנו קשר אישי עם המשפחות ואנחנו שמחים להנציח ולזכור את יקיריהם".

רוצים להשתתף ב'מתכון עם זיכרון' ולזכור את הנופלים דרך המתכונים? כנסו לאתר האינטרנט של הפרויקט.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('9b0d5062-2683-49a8-9bf3-3cb3f7d70c4a','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה