"טיפול יכול להיות הזדמנות לשפר את איכות החיים"

$(function(){setImageBanner('68287dc3-b083-42bd-9252-dadca7ddf972','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

הקליניקה הקהילתית של המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון מרחיבה את שעריה ומציעה טיפולים זוגיים ומשפחתיים וטיפולים להפרעות חרדה. מנהל הקליניקה פרופסור דיימונד סיפר ל'באר שבע נט': "זיהינו בקליניקה שני צרכים מרכזיים אשר לא קיים עבורם מענה מספק באיזור"

הקליניקה הקהילתית הוקמה לפני שנתיים במטרה לספק לאוכלוסיית באר שבע והסביבה טיפולים פסיכולוגיים יעילים במחיר מוזל. צוות הקליניקה מורכב ממטפלים אשר חרטו על דגלם לתת טיפולים עדכניים שנבחנו במחקרים רבים ונמצאו כיעילים. הקליניקה, עליה סיפרנו לכם בעבר ב'באר שבע נט', מציעה טיפולים לאנשים המתמודדים עם טווח רחב של בעיות. עם זאת, בשנתיים האחרונות בקליניקה זיהו שני צרכים מרכזיים אשר להם אין מענה מספק באזור- טיפולים בהפרעות חרדה וטיפולים משפחתיים/זוגיים.

וכך, החודש ייפתחו בקליניקה שתי יחידות העוסקות בטיפול ספציפי בנושאים אלה. לקראת הרחבת פעילות הקליניקה, שוחחנו ב'באר שבע נט' עם פרופ' גארי דיימונד, פסיכולוג קליני ומטפל משפחתי, מנהל הקליניקה הקהילתית של המחלקה לפסיכולוגיה באוניברסיטת בן גוריון.

כיצד אדם יכול לדעת אם הוא זקוק לטיפול? כיצד זה יכול לבוא לידי ביטוי? 

"באופן פשוט - כשאדם מרגיש שמצב הרוח שלו לא מספיק טוב, או לא טוב כפי שהיה פעם, זה סימן שכדאי לשקול טיפול. הרגשות שלנו הם כמו נורות אזהרה בשבילנו, ולכן אם לאורך זמן אנחנו מרגישים לא טוב - חרדה, עצבות, שעמום, עצבנות, וכדומה, זהו סימן אפשרי לכך שכדאי לנו לשקול ללכת לטיפול. לפעמים אנחנו לא כל-כך שמים לב שמשהו השתנה אבל הקרובים לנו - חברים, בני-זוג, קרובי משפחה)- רואים את השינוי, וזה פידבק שחשוב לקחת בחשבון ולשים לב גם אליו. סימן חשוב נוסף הוא הימנעות. אם אנחנו מוצאים את עצמנו נמנעים מדברים שעשינו בעבר כמו למשל לפגוש משפחה או לדבר עם חברים, או נמנעים מדברים שאנחנו ממש רוצים לעשות ולא מרגישים מסוגלים כמו לצאת לדייטים ולדבר בקהל, זהו בדרך-כלל סימן לכך שיש מצוקה שחשוב וניתן לטפל בה".

הרבה פעמים אנשים חוששים ונרתעים מטיפול פסיכולוגי, כיצד בכל זאת אפשר להרגיע אותם ולעזור להם להבין שאין שום דבר רע בסיוע וטיפול?

"בכדי להקל על חשש זה אנו דואגים שהטיפולים בקליניקה יתבצעו תוך הקפדה מקסימאלית על אווירה של כבוד והערכה כלפי המטופלים. כמו כן, מובטחת סודיות על המתרחש בטיפולים. לשמחתנו, בשנים האחרונות טיפול פסיכולוגי התחיל להיות יותר ויותר מקובל בחברה וגם אוכלוסיות שבעבר נמנעו מלהגיע לטיפול מגיעות לטיפול, מתוך הבנה שטיפול יכול להיות הזדמנות חשובה לשפר את איכות החיים ולהגשים את המטרות שלנו בחיים. חשוב לי לציין שאנחנו עובדים מתוך עמדה תרבותית פלורליסטית, ועושים מאמצים רבים שגם מטפולים שמגיעים מרקעים מגוונים, כגון רקע אתני, השתייכות דתית, זהות מגדרית/נטייה מינית, ירגישו בנוח בתוך המרחב הטיפולי".

קרדיט צילום הקליניקה הקהילתית המחלקה לפסיכולוגיה אוניברסיטת בן גוריון

-

הטיפולים בקליניקה הקהילתית נערכים על ידי צוות הכולל פסיכולוגים ופסיכולוגים בכירים אשר להם מומחיות עולמית בפיתוח טיפולים אפקטיביים. הטיפולים ניתנים תוך הקפדה על אווירה של כבוד והערכה כלפי מטופלים המגיעים מרקעים מגוונים. לאורך השנתיים האחרונות יותר ממאה מבוגרים מהקהילה של באר שבע והסביבה הגיעו לקליניקה. לכן כעת פותחים בקליניקה שתי יחידות שיתמקדו בבעיות החרדה והקשיים בתחום הזוגי והמשפחתי. בעיני פרופ' דיימונד גם לקורונה הייתה השפעה על התחושות שחווים האנשים כשהמצב החדש הציף רגשות כמו חרדה או בעיות בזוגיות ובתא המשפחתי.

"בתקופה זו חשוב לנו להבהיר כי המצב החדש מעורר באופן טבעי חשש וחרדה. אלו רגשות טבעיים שנועדו לסמן לנו על מצב כלשהו שדורש מאתנו תגובה, כמו למשל, במציאות הנוכחית, לשים מסכות ולשמור מרחק במקומות ציבוריים. חשוב שנבחין זאת ממצבים שבהם החשש והחרדה מלווים אותנו לפרקי זמן ממושכים או מופיעים בצורה מוגברת וכך מפריעים לנו לנהל את החיים שלנו באופן שאנחנו רוצים. המצב החדש הוא כמובן מורכב מאוד ומכיל חוסר ודאות רב", מסביר פרופ' דיימונד, "לכן, לא תמיד ברור איזו התנהגות עוזרת לנו לשמור על עצמנו, ומתי אנחנו מודאגים יתר על המידה ומגבילים את עצמנו במקומות שאנחנו לא בהכרח צריכים - כמו למשל להימנע לגמרי מלצאת מהבית. אלו שאלות שאנו מוצאים את המטופלים שלנו מוטרדים מהן. בנוסף, אנשים לעתים קרובות מוטרדים לגבי הקרובים להם - כמו הורים שנמצאים בקבוצת סיכון. גם כאן, מעט דאגה היא טבעית וחשובה, ויכולה לעזור לנו לשמור על הקרובים, אבל כשרמות החרדה גבוהות הן עשויות להפריע לנו ולפגוע במצב הרוח שלנו באופן כללי".

פרופ' דיימונד מתייחס גם להשפעת הקורונה ברמה הזוגית: "המצב החדש מכריח בני זוג להתמודד עם מצבים חדשים שהם לא תמיד פשוטים. לצערנו, רבים מהאנשים מתמודדים למשל עם פגיעה בפרנסה, לחץ כלכלי, ואף אובדן עבודה. אלו נושאים שנוטים לעורר הרבה מתח וקונפליקטים בין בני זוג שמצריכים אותם ללמוד להתמודד עם החלטות כלכליות קשות ותחושה שלילית לגבי עצמם. בנוסף, זו תקופה שהילדים לא הולכים למסגרות באופן סדיר ונמצאים רוב הזמן בבית. מצב זה מערער את הסדר הקיים במשפחה ולכן יכול לעורר דילמות ומתחים לגבי גבולות וההתנהלות בבית (מה נכון לאפשר בתקופה הזו? מה צריך להגביל?) וקונפליקטים בין בני הזוג, לדוגמא מתחים סביב זמני העבודה (איך מחלקים את האחריות על שמירת הילדים בבית?)".

 

"יש לנו ניסיון רב בעבודה עם חרדות"

היחידה להפרעות חרדה תיפתח בהנהלת ד"ר גדעון אנהולט, חבר סגל במחלקה לפסיכולוגיה ומומחה בטיפולים ממוקדים להפרעות חרדה. בקליניקה מסבירים כי הפרעות חרדה נחלקות למספר סוגים מרכזיים: פחד חריף ממצבים ספציפיים (לדוגמא: בדיקות דם, בעלי-חיים, מקומות סגורים), פחד חריף ממצבים חברתיים (דיבור בפני קהל, להתחיל עם מישהו/מישהי) או מחשבות מטרידות חוזרות (האם נעלתי את הדלת? האם נגעתי במשהו מזוהם?) שמתלוות להן פעולות (בדיקה חוזרת של הדלת, שטיפת ידיים שוב ושוב).

כיצד אתם בקליניקה יכולים לסייע לאותם מטופלים שסובלים מחרדה? 

"ישנם מספר טיפולים די יעלים לטיפול בסוגי חרדה שונים כמו - חרדה חברתית (פחד להיות מובך, דיבור בפני קהל, לצאת לדייט), חרדה מוכללת (תחושת דאגה שמלווה כמעט כל היום), חרדה מסיטואציות ספציפיות (להיות במעלית, לעשות בדיקת דם, מקומות סגורים), ומחשבות מטרידות חוזרות (האם נעלתי את הדלת? האם נגעתי במשהו מזוהם?). הבשורה המשמחת היא שלעתים קרובות די במספר מפגשים מצומצם בשביל לחוות הקלה בתחושת החרדה. אלו טיפולים שהמטפלים בקליניקה שלנו מקבלים הכשרה אינטנסיבית בהם, ויש לנו ניסיון רב בעבודה עם חרדות כאלו. לשמחתנו, אנחנו יכולים להגיד שבשנתיים בהן קיימת הקליניקה עזרנו ללא מעט אנשים שהגיעו אלינו בגלל שהם סבלו מרמות חרדה משמעותיות. לאור זאת, ובגלל המחסור במטפלים עם הכשרה ספציפית בטיפולים אלו, החלטנו להקים בקליניקה יחידה ייחודית שתתמקד בטיפול בהפרעות חרדה".

 צילום אילוסטרציה Shutterstock

"צורך שאין לו מספיק מענה בבאר שבע"

היחידה לטיפולים זוגיים ומשפחתיים תיפתח בהנהלת פרופ' גארי דיימונד, חבר סגל במחלקה לפסיכולוגיה ומומחה עולמי בטיפול משפחתי וזוגי. מתח בזוגיות או בין בני המשפחה יכול לערער מאוד בכל גיל ושלב בחיים, ולהקשות על כל אחד ואחת להרגיש אושר וסיפוק. בתקופה הנוכחית של משבר הקורונה נוסף לחץ רב שגם הוא יכול להקשות מאוד על משפחות וזוגות. קשיים נפוצים הינם אתגרים בהורות, קושי כלכלי, טיפול בהורים מבוגרים, קנאה, מתח מול המשפחה המורחבת ועוד מגוון קשיים.

בתקופה האחרונה, במיוחד בגלל הקורונה, הלחץ שמצטבר במערכות יחסים זוגיות ומשפחתיות עלול להוביל לקשיים. הרגשתם שלקורונה יש משמעות בפתיחת היחידה החדשה? הסגר בבית, הלחץ הנפשי והכלכלי ניכרו אצל המטופלים?

"קיימים מספר מחקרים עדכניים שאכן מראים שההתמודדות עם נגיף הקורונה מעוררת מתח ולחץ במערכות יחסים משפחתיות. כפי שציינתי קודם, המצב כיום בהחלט עשוי להוביל להגברת הצורך בטיפולים מסוג זה. אך למען האמת, הקורונה היא לא הסיבה העיקרית לפתיחת היחידה לטיפול משפחתי וזוגי, אלא שבמשך השנתיים בהן הקליניקה פעילה, שמנו לב שזה צורך שאין לו מספיק מענה בסביבת באר שבע. מתח בזוגיות או בין בני המשפחה יכול לערער מאוד בכל גיל ושלב בחיים, ולהקשות על כל אחד ואחת להרגיש אושר וסיפוק. קשיים נפוצים הינם אתגרים בהורות, קושי בהסכמה על ההתנהלות הכלכלית  בבית, טיפול בהורים מבוגרים, קנאה, מתח מול המשפחה המורחבת ועוד מגוון קשיים. צוות הפסיכולוגים בקליניקה הוכשר במספר שיטות יעילות ומוכחות מחקרית לטיפול משפחתי וזוגי, ולכן, על מנת לעזור לענות לצורך הרב בטיפולים מסוג זה באזור הדרום, פתחתנו בקליניקה יחידה המתמקדת בסיוע במצבי משבר וקושי זוגיים ומשפחתיים".

 

מי יכול להגיע ולהשתמש בשירותי הקליניקה והיחידות החדשות שנפתחות?

"הקליניקה הקהילתית הוקמה במטרה לספק לאוכלוסיית באר שבע והסביבה טיפולים פסיכולוגיים יעילים במחיר מוזל. צוות הקליניקה מורכב ממטפלים אשר חרטו על דגלם לתת טיפולים עדכניים, שנבחנו במחקרים רבים ונמצאו כאפקטיביים. הטיפולים נערכים על-ידי צוות של מטפלים בליווי והדרכה של פסיכולוגים בכירים אשר להם מומחיות עולמית בפיתוח טיפולים בתחומים שונים. הקליניקה מציעה טיפולים לאנשים המתמודדים עם טווח רחב של בעיות, כמו דימוי עצמי ירוד, קשיים ביחסים חברתיים, קשיים ביחסים אינטימיים, תחושת ריקנות, עצבות, דיכאון, וייאוש. עם זאת, כפי שתיארתי, זיהינו בקליניקה שני צרכים מרכזיים אשר לא קיים עבורם מענה מספק באיזור - טיפולים בהפרעות חרדה וטיפולים משפחתיים/זוגיים. לכן פתחנו בקליניקה שתי יחידות נוספות שיתמקדו בבעיות אלו, ואנו מזמינים את כל מי שחווה קשיים בתחומים אלו לפנות אלינו".

 

במידה ואתם חשים מצוקה, מעוניינים לשפר את רווחתכם הנפשית או עסוקים בשאלות בנוגע לחייכם באופן כללי, אתם מוזמנים ליצור קשר עם צוות הקליניקה.

ניתן לפנות בטלפון: 08-647-7002

במייל: [email protected]

באתר:  www.bgucommunityclinic.com

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('b5129cf4-24d6-4d09-8bd2-3a668f0fdbc6','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה