"זה מקום לכולם בו עוסקים בספורט מאהבה"

$(function(){setImageBanner('1925da44-0283-4d49-9d66-f98f4d67be7d','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

בכדי ליצור שינוי חברתי בקרב ילדים ונוער באמצעות הספורט נולד ארגון ניקה ששם לו למטרה להנגיש את הפעילות הספורטיבית לכל ילד וילדה בישראל. בתקופה הקרובה עתיד ניקה להגיע גם לבאר שבע והדרום עם תכניות ייעודיות בבתי הספר. גדי דקל, מנכ"ל ניקה מספר בראיון ל'באר שבע נט': "הרעיון לייצר מסגרת שונה שמתאימה לכולם ומתמקדת בספורט כאמצעי לרכוש כלים לחיים"

קרדיט צילום: גיל לופו

"כאיש ספורט מאד מטרידה אותי העובדה שמעל לחמישים אחוזים מילדי וילדות ישראל אינם עוסקים בספורט, התחלתי לחקור את הנושא ויחד עם אנשי מקצוע כמו מאמנים, פסיכולוגיים ואנשי חינוך, מצאנו מספר סיבות משמעותיות לתופעה", כך סיפר ל'באר שבע נט' גדי דקל, מנכ"ל ארגון ניקה, "בין הסיבות המסגרות התחרותיות שאינן מתאימות לכולם, החוגים שהם התחליף, אבל חוג הוא חוג ואין בו פעילות "מעבר". וגם העובדה המצערת שישנן משפחות שפשוט לא יכולות להרשות לעצמן לממן אימונים מקצועיים וציוד לילדים. מכאן עלה הרעיון לייצר מסגרת שונה, כזו שמתאימה לכולם, אינה מתמקדת רק בצד התחרותי אלא מתמקדת בספורט כאמצעי! אמצעי לרכוש כלים לחיים תוך כדי מסע מרתק בסביבה מעשירה ששמה דגש על ההנאה שבספורט".

מתוך המחשבה הזו נולד ארגון ניקה, שהוא בעצם פרויקט ספורט ליצירת שינוי חברתי בקרב ילדים ונוער. ניקה יוצרת מסגרת אימון חדשה, המבוססת על מודל “תנועת נוער” כזה המגשר בין הפעילות הספורטיבית למפגש החברתי, כדי להנגיש את הספורט לכל ילד או ילדה בישראל בין אם עסקו בספורט ובין אם לא. "זה מקום לכולם בו עוסקים בספורט מאהבה, תשוקה ומהכיף שבמפגש החברתי. המודל שלנו משלב בין אימונים מקצועיים וייחודיים, מפגש חברתי בשילוב תוכן, העצמה ופיתוח מסוגלות, מפגשים בין ילדים ונוער מכל הארץ ושילוב של ילדים/ות ממשפחות מוחלשות המסובסדים בפעילות כשווים בין שווים, במטרה להבטיח שוויון הזדמנויות", מסביר גדי.

קרדיט צילום: גיל לופו

הארגון הוקם לאחרונה בפברואר 2020, רגע לפני פרוץ מגיפת הקורונה שעצרה מעט את התקדמות הפעילות. "במרץ הגיע הקורונה והחלטנו להמתין. היות ומדבור בפרויקט אימפקט אשר מתוכנן לפריסה ארצית בחרנו להשהות את הדברים ולפעול בשלב הראשון מאחורי הקלעים. בחודשים האחרונים אנחנו פועלים במרץ ובספטמבר 2021 נתחיל לפעול במספר ערים ומוקדים ונגיע כבר להיקף של כאלפיים מתאמנים ומתאמנות". גדי עצמו הוא איש ספורט שמאמין בעולם הזה כדרך ליצירת שינוי חיובי אצל הדור הצעיר. הוא מוסיף: "אני עוסק בעולמות הספורט והקהילה כבר מעל 20 שנה, כיזם, מפיק ומאמן מנטלי לספורטאים. במשך 10 שנים ליוויתי בהתנדבות את כנפיים של קרמבו והפקתי עבורם את אירועי ההתרמה השנתיים. לאורך השנים הפקתי מאות אירועי ספורט, הייתי מנהל מחלקת נוער ומנהל קבוצה ועסקתי בליווי ועבודה עם מגוון ספורטאים וספורטאיות".

ספר על פעילות ניקה שעתידה להיפתח באחד התיכונים בבאר שבע- למי היא תהיה מיועדת, מה בני הנוער עושים בפועל במסגרת זו? אתם עתידים להתרחב בהיקף הפעילות גם באזור הדרום?

"לאחרונה פנו אלינו מאחד התיכוניים בבאר שבע והצגנו להם את תוכנית ניקה לחטיבות ותיכוניים- "תוכנית העצמה ופיתוח מסוגלות וכישורי חיים באמצעות ספורט". התכנית התקבלה בהתלהבות והתכנון הוא לשלב אותה מכיתה ט ועד י"ב, למעשה פעמיים בשבוע יפגשו התלמידים עם צוות ניקה ויזכו לקבל כלים לחיים בתחומי העצמה ואימון במסלול מרתק עד לסיום התיכון. בתקופה הקרובה לאחר שנסיים את הקמת המנגנון אנחנו מתכננים להרחיב את הפעילות הן בבאר שבע והן בערים נוספות בדרום, אשר עם חלקן כבר נפגשנו, כמו ירוחם, אופקים, ערד, דימונה ועוד".

בניקה חשוב לכם לשלב בין הפעילות הספורטיבית למפגש החברתי- זו גם הייחודיות של הארגון? הערך המוסף לילדים ובני הנוער?

"בהחלט, השילוב בין המפגש החברתי לאימון המקצועי בתוספת התכנים, הפעילות הקהילתית והמפגשים הארציים מייחדים את ניקה. יש דגש חשוב מאד אצלנו מכיתות א' לנושא התוכן, העצמה, ערכים, פיתוח מסוגלות, מנהיגות ועוד במטרה לספק כלים לחיים. אנחנו באים מתפישה "שספורט משנה אנשים". העובדה שמדובר במפגש באווירה שונה וזה לא אימון קונבנציונלי לקראת עוד משחק או תחרות, יוצרת סביבה בריאה המאפשרת לכל אחד ואחת להשתלב ולהתקדם באופן אישי".

למי מיועדת הפעילות של ניקה? איך בוחרים באיזה תיכון/בית ספר הפעילות תשתלב?

"זה נושא חשוב, ניקה מיועדת לכולם! היא לא פונה לאוכלוסייה מוחלשת כלל וכלל. היא מסגרת אימון לכולם וכולן, בד בבד היא משלבת את אותם ילדים וילדות ממשפחות מוחלשות כחלק בלתי נפרד מהקבוצות, אין הפרדה או הגדרה. זו תמצית הרעיון, לייצר שוויון מלא וחוויה לכולם. הרעיון הוא לייצר שינוי חברתי באמצעות ודרך הילדים ובני הנוער, ליצור גשר בין מגדרים ומגזרים באמצעות הספורט! אנחנו לא בוחרים היכן אלא פונים אלינו ואנחנו משתלבים. ניקה פועלת החל מהגיל הרך ועד לגיוס (החל בכיתות י – י"ב) הפעילות מתבצעת בפרויקט "הצוות" – מסלול כושר קרבי ופיתוח מנהיגות. אנחנו פועלים למעשה בשלושה סוגי מוקדים: בבתי הספר (יסודי/חט"ב/תיכון), בצהרונים ובפעילות אחה"צ".

קרדיט צילום: גיל לופו 

לכל שכבת גיל בניקה יש מאמנים מוסמכים ומקצועיים שמיישמים שיטות אימון חדשניות. במידה וגודל הקבוצה עולה על 18 מתאמנים ומתאמנות אל המאמן מצטרף גם עוזר מאמן. אל הצוות המקצועי מצטרפים גם מתנדבים, מרצים ואנשי מעטפת שמסייעים בניהול השוטף. "כך לדוגמא בגיל הרך אנחנו פועלים בשיטת "מושפיט" אותה פיתח מוש פרנקל מאמן בכיר לגיל הרך שפיתח שיטה לאימון חוויתי. בגילאי היסודי הילדים משלבים כבר פעילות ספורט ותוכן, הפעילות הספורטיבית מתבססת על שיטה של "אימוני ספורט חכמים" אותה מרכז חי סיני, מאמן בכיר ומרצה בווינגייט", גדי מסביר, "החל מכיתה ד' הילדות והילדים יכולים לבחור מסלול: כושר גופני, ריצה, קטרגל, סטריטבול. וכאמור מכיתה י' למעוניינים יש את המסלול הנפרד והיוקרתי "הצוות" (הכנה לגיוס משמעותי) ואת פרויקט "הקדטים" פרויקט לתלמידי/ות כיתות י', במסגרתו אנחנו מכשירים אותם כעוזרי מאמנים (בשכר) בכיתות י"א – י"ב".

מה החשיבות בעיניך של ספורט עבור הדור הצעיר?

"ספורט משנה אנשים, ספורט הוא אולי התרופה ללא מרשם הטובה בעולם. באמצעות הכלים שנלמדים בספורט אפשר ליצור אנשים טובים יותר, בריאים יותר ומכאן ליצור חברה טובה יותר. אי אפשר להילחם במסכים ויתר הפיתויים של הדור הצעיר, אבל אפשר ליצור מסגרת שתאפשר להם לפחות פעמיים בשבוע לעסוק בספורט ולהפוך את הפעילות הגופנית לחלק מהחיים. זה תורם בכל ממד להתפתחות, לנושא החברתי, הקוגניטיבי ובכלל".

יש משהו נוסף שתרצה להגיד לקוראים הבאר שבעים?

"בהחלט, אנחנו מקווים להגיע לבאר שבע בקרוב ובגדול! יש בבאר שבע אלפי ילדים שיכולים להשתלב בפעילות שלנו וליהנות מספורט ברמה הגבוהה ביותר תוך שילוב של חוויה, מפגש חברתי ורכישת ערכים. בנוסף אני אנצל את ההזדמנות ואפנה לבעלי עסקים וחברות מבאר שבע והדרום- אנחנו זקוקים לתמיכות עבור הפעלת מסגרות אימון בבתי הספר, תוכנית הפעילות שלנו עשירה מאוד ומלאת אתגרים עם 60 אימונים בשנה לכיתה, אנחנו מחפשים עסקים ואנשים שיכולים לסייע בתמיכה. למעשה הם "מאמצים כיתה" לתקופה של שנה עד ארבע ומאפשרים לעוד ילדים וילדות לרכוש את הכלים המופלאים של הספורט".

פרטים נוספים באתר ניקה

גדי דקל, מנכ"ל ארגון ניקה. צילום: מיכל קראוס

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('1698ce6c-be4b-497e-98c5-c1e8b208f9ec','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה