הצטרפנו לסיור של משמר השכונה בשכונת "כלניות" וחזרנו עם תובנות על מהי קהילה

$(function(){setImageBanner('48949646-3b64-4914-8350-e6d8ca26a7c1','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

בחמישי האחרון, הצטרפתי לניר וארז, תושבי שכונת "כלניות" בזמן שהם מפטרלים עם רכבם ברחבי השכונה היוקרתית. שמעתי מהם על הפיילוט המעניין שרבים פקפקו בו בהתחלה, על נכונות תושבי השכונה להגיע ולתת יד על מנת לקדם את הפרויקט וגם על תחושת הקהילתיות יוצאת הדופן שיש בין התושבים - "כעת התושבים פה יודעים שיש מישהו שנמצא בשטח ודואג שהלילה יעבור בשקט".

ניר וארז, חברי משמר השכונה ב"כלניות". קרדיט - צילום פרטיבשכונת כלניות, שהוקמה לפני כ-4 שנים גרים כעת קרוב ל-2,500 תושבים, כשהצפי הוא שתוך שנה יהיו קרוב ל-5,000 תושבים במקום – בהחלט יישוב קטן. ובהתאם לתדמית היישוב הקטן, ששוכן בפאתי באר שבע, פועלים תושבי השכונה באחדות יוצאת דופן, כשלצד מיזמים כמו חלוקת מזון שכונתית ופגישות תכופות של התושבים, אשר נפגשים לדבר על מה ניתן לקדם בשכונה ישנו פרויקט מיוחד שרבות דובר עליו - משמר השכונה.

לאור המצב האחרון בנגב ובמיוחד בבאר שבע, כשהנושא המרכזי שמדאיג את תושבי העיר הוא הביטחון האישי, יוצאים בכל לילה צמד מתושבי השכונה אל עבר רחבת עיריית באר שבע, על מנת לעבור תדרוך מלא ולתחום על ציוד כמו - אפוד, פנסים, מכשיר קשר וכמובן - רכב מצוייד מטעם עיריית באר שבע, שעובר טרנספורמציה קלה לרכב סיור של משמר השכונה.

וכך, ביום חמישי האחרון, הצטרפנו לניר (46) נשוי ואב ל-2, ולארז (50) גם הוא נשוי ואב ל-3 בנות. שניהם תושבי השכונה אשר באותו יום תפקדו לא רק כאזרחים, אלא כבעלי סמכות מטעם השכונה. 

מיד כשנכסתי לאוטו, החל ניר להסביר על חשיבות הפרויקט. לא רק מההיבט הביטחוני כמובן, אלא גם מההיבט הקהילתי. ניר - "איפה ייצא לך בשכונת וילות להכיר ככה שכנים מכל רחבי השכונה. ופה נוצרה קהילה מאד חזקה ומאוחדת. ארז – "בחברה מתוקנת אתה חייב אנשים שאכפת להם מהסביבה. אם אנחנו לא נתרום בעצמנו אז כלום לא יזוז, ונישאר תקועים במקום".

מה שאתם עושים זה לא בדיוק התנדבות. באופן אירוני זה יותר למענכם אפשר לומר לא?

ניר – "יש פה ערבות הדדית. אתה אומר בעצם אתה תעשה בשבילי, ואני אעשה בשבילך". ארז – "זה לגמרי גם למען השאר. אנחנו מנסים לתת פה משהו אחר למען התושבים, ולשפר את איכות חייהם בסופו של דבר".

מה בכלל הביא אתכם לדחוף להקמת המיזם?

ניר – "היו כמה אירועים שערערו פה את האווירה, כמו מישהי שנכנסו אליה אל תוך הבית ממש וגנבו לה את הכלב. היו פה המון פריצות לרכבים ולבתים בכל רחבי השכונה". ניר וארז טוענים, כי שלושה חודשים מתחילת המיזם, כמות הגניבות ירדה לרמה כמעט אפסית".

מה הייתה ההיענות הראשונית מצד הגורמים הרלונטיים ומצד התושבים?

"נעשתה פנייה לראש העיר, ואף הגענו עד למפקד התחנה. כולם בלי יוצא מהכלל הראו נכונות לעזור ולהקשיב. ושנים שהבירוקרטיה שבהקמת המיזם, גרמה לאנשים לא לרצות להתנדב. כי הייתה סחבת ארוכה של טפסים ותקנות שפשוט מה שנקרא "הוציאה את המיץ" מכל התהליך. ולפני כמה חודשים פנו אלינו מהעירייה ואמרו שהם רוצים לייצר פיילוט ייחודי שבו תושבי השכונה יקבלו ציוד מטעם העירייה, כולל אפודים פנסים, מכשירי קשר וכמובן – רכב מותאם לסיור בשטח. וכשהתחיל התהליך האחרון, ההיענות עלתה בהדרגה, וכיום אנחנו עומדים על כ-100 מתנדבים שמוכנים לבוא, ולהשקיע מזמנם האישי על מנת לתת מעצמם למען המיזם.

מה היה המצב לפני כן?

"לפני שהתחלנו היינו שומעים כמעט כל שלושה ימים על גניבת רכב כאן בשכונה, או ניסיון פריצה אפילו אחת לכמה ימים. ובאמת, מאז שהתחלנו לא היה אפילו אחד, ואני מקשר את זה ישירות למה שאנחנו עושים פה".

ארז - "כעת התושבים יודעים שיש מישהו שהם יכולים לפנות אליו. למשל כשאני הייתי בחו"ל, ידעתי שהבנות שלי לבד בבית. ועדיין בשיחת טלפון אחת אני יכול לדאוג שמישהו ייסע לראות מה קורה איתן במידה וקורה משהו, וזה מרגיע לגמרי לדעת שיש פה על מי לסמוך ושבמידת הצורך יש סמכות בשטח שנמצאת פה בשביל התושבים. יש פה באמת קהילתיות יוצאת דופן, שאין באף שכונה אחרת בצורה הזאת".ארז וניר ליד ניידת הסיור. קרדיט - צילום פרטיאז מה הגדרות התפקיד?

"אנחנו לא מחליפים לא את המשטרה, גם לא את השיטור העירוני. אנחנו בסופו של דבר אמורים לגרום להרתעה, שיידעו שיש גורם סמכותי בשטח. מישהי שלחה לי הודעה היום שתחושת הביטחון שלה עלתה מאז שהתחלנו לסייר פה. כי באמת, כרגע התושבים הולכים ברחוב וכשהם רואים את הרכב שלנו, הם מיידית יודעים שיש מישהו "ער", שנמצא בשטח ודואג שהלילה יעבור בשקט. אנחנו לא מגיעים לאינטראקציה ישירה עם חשוד כזה או אחר, זה ממש לא התפקיד שלנו, אנחנו לא משטרה. במידה ואנחנו רואים רכב שמעורר את החשד שלנו, אנחנו מצלמים אותו, ורושמים את מספר לוחית הרישוי שלו, כל זאת בזמן שאנחנו קשר ישיר עם מוקדים של העירייה ושל המשטרה".

אבל למה אתם בכלל צריכים לעשות את זה? זה לא בעצם אחריות המשטרה בסופו של דבר?

"הרבה אנשים שאלו אותנו את זה. למה אתם צריכים לעשות את זה בכלל, ולמה אתם צריכים את זה לעצמכם? אז באמת נפגשנו עם מפקד המחוז, שבשיחה עימו עלו המון רעיונות, כמו התקנת מצלמות, וחסימת דרכי הגישה לתוך השכונה. אבל הגענו למסקנה שאחד הדרכים הטובות לשמירה על השקט היא הקמת משמר השכונה. אז אנחנו עשינו את שלנו, וכעת אפשר להגיד שחובת ההוכחה היא עליהם. אנחנו יוצאים כל לילה כמעט, כשהתקווה היא שככל שמספר המתנדבים יעלה גם יורחבו שעות הפטרול, אבל עכשיו גם המשטרה וגם העירייה צריכים להראות שהם עדיין מבינים שהם הסמכות העליונה".

ניר וארז חוזרים ואומרים שוב ושוב – "אף אחד מאיתנו לא מנסה להיות רמבו או סופרמן. בסופו של דבר אין לנו סמכות משטרתית. אנחנו בסך הכול מהווים כוח מנע, שאמור לייצר הרתעה ראשונית, שבסופו של דבר תמנע ממקרים כאלה ואחרים בכלל להתפתח לכיוון לא טוב".

ואם בכל זאת יהיה מישהו שיצטרף אליכם, ולא יפעיל שיקול דעת ואולי אפילו ייפגע במישהו. דבר כזה יכול להרוס את כל המיזם החשוב שהקמתם פה?

ארז – "הליך הקבלה אל משמר השכונה הוא לא בשביל כל אחד, שכן עושים על כולם בדיקת רגע, גם דרך המערכת – על מנת לבדוק שאין לו עבר פלילי, וגם דרך תושבי השכונה – האם הם מכירים את אותו מתנדב וסומכים עליו. כך שהסיכוי שיגיע מישהו שבאמת יתנהג לא כמו שמצפים ממנו הוא לא גבוה. עוד מוסיף ניר – "ביקשנו מהעירייה גם מצלמות גוף, כי בכל זאת, אנחנו לא רוצים להיקלע לסיטואציה לא נעימה, וחשוב מאד שיהיה תיעוד לפעילות שלנו".

אתם חושבים שתצליחו לגרום לשינוי יותר גדול, גם מחוץ לכותלי השכונה?

"אנחנו באמת פיילוט יוצא דופן, שתחילה רבים היו סקפטיים לגביו. בגלל ניסיונות העבר שלא צלחו, אנשים די התייאשו. אבל בגלל התושייה של העירייה, ושל כמה תושבי השכונה, יש פה תהליך יוצא דופן שמשלב בתוכו שמירה על הביטחון ומניעת פשיעה ברחבי השכונה, תוך דגש גדול על תחושת הקהילתיות. בסופו של דבר, כולם פה מבינים שיש כאן משהו שהוא שונה וחשוב, ושהצלחת הפרויקט הזה היא ההצלחה של כל התושבים, ולא רק של תושבי שכונת כלניות, אלא של כל תושבי באר שבע".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('904f2b68-b0e0-4a8e-9d3e-c20fa5b04a9d','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה