"הפעילות הספורטיבית יוצרת להם מסגרת חברתית"

$(function(){setImageBanner('00062bf0-00ab-4222-9068-89e892fa1b59','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

עמותת 'אנוש' בבאר שבע פתחה לאחרונה קבוצת כדורסל חדשה המיועדת למשתקמים בכל טווח הגילאים, המתמודדים עם מגבלה נפשית ולהם סל שיקום, במטרה לשלב אותם בפעילות מגוונת בקהילה ולהעניק להם מסגרת חברתית. מנהלת המרכז החברתי של 'אנוש': "הכדורסל הפך את היציאה מהבית עבורם למשהו נורמטיבי לצד מסגרת עוטפת"

בשבוע שעבר נפתחה קבוצת כדורסל חדשה בבאר שבע, קבוצת "עושים ליגה" של עמותת 'אנוש' בבאר שבע אשר מיועדת למשתקמים בכל טווח הגילאים, המתמודדים עם מגבלה נפשית ולהם סל שיקום, מתוך מחשבה על הספורט ככלי שמאפשר להם להשתלב במרחבים שונים בקהילה שאינם מתויגים. "יש כאן אוכלוסייה מאוד גדולה של חבר'ה צעירים שמתמודדים עם מוגבלות נפשית ולא מוצאים מסגרות שהן לא "סטיגמטיות", לכן הפעילות הספורטיבית מציעה להם מסגרת נורמטיבית מצד אחד ומצד שני מעטפת תומכת", סיפרה ל'באר שבע נט' שיר קריספל, מנהלת המרכז החברתי של עמותת 'אנוש' באשכול באר שבע, ערד ומצפה רמון.

עמותת אנוש הוקמה ב 1978 במטרה לסייע למתמודדים עם מוגבלות נפשית. במהלך השנים פיתחה העמותה שירותי שיקום חדשניים ופורצי דרך, המבוססים על התאמה אישית ועל ערכי גישת ההחלמה, המאפשרים לאדם לחיות חיים מלאים ובעלי משמעות. כיום מפעילה אנוש למעלה מ 60 מרכזי שירות למתמודדים ומרכזי ייעוץ וסיוע לבני משפחה בכל רחבי הארץ. סניף 'אנוש' בבאר שבע מציע למתמודדים שירותים בקהילה בתחום הדיור, התעסוקה והפנאי. הסניף נותן שרות לכ-130 אנשים, המתמודדים עם פגיעה נפשית וחיים בקהילה. רובם הנם אנשים עצמאיים השואפים לחזור למעגל החיים הנורמטיבי ולהיות חלק מהחברה והקהילה.

קבוצת הכדורסל שנפתחה היא אחד מהפרויקטים שמציע המרכז החברתי בסניף "אנוש" באר שבע, ערד ומצפה רמון. שירותי המרכז מיועדים למשתקמים בכל טווח הגילאים, המתמודדים עם מגבלה נפשית ולהם סל שיקום. המרכז החברתי בתפיסתו המקצועית מעניק למתמודדים בעלי נכות נפשית הזדמנויות שיקומיות במרחב שיקומי חברתי תומך ומחזק. השרות מספק למתמודדים ליווי של רכזת חברתית ומדריכה למטרות בניית תהליך טיפולי מעמיק ומקדם ברמה השיקומית-חברתית על כל רבדיה. כמו כן, במסגרת השירות מלווה המתמודד ע"י צוות המרכז החברתי אשר מספק לו הדרכה ותמיכה לפיתוח מיומנויות חברתיות מגוונות הרלוונטיות לחיים עצמאיים בקהילה.

קבוצת כדורסל עמותת אנוש

אחת המטרות העיקריות הנה שילוב המתמודדים בפעילויות מגוונות בקהילה. "תחום הספורט מהווה עבורנו כלי לשילוב המתמודדים במרחבים השונים, שאינם נמצאים בהכרח במבנה של אנוש, ועל כן אינם מתויגים, ומאפשרים להם לקחת חלק פעיל בפעילויות שונות", מסבירה שיר, "בשבוע האחרון נפתחה בבאר שבע קבוצת כדורסל "עושים ליגה" שהוקמה על ידי עמותת אנוש, ופועלת במתכונת ארצית במגוון סניפים, מצפון ועד דרום, ומוכרת על ידי משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט".

ספרי על הקבוצה שנפתחה בבאר שבע, למי היא מיועדת?

"אל הקבוצה בבאר שבע מגיעים כרגע כעשרה שחקנים, ויש מקום לעוד חמישה. מטרת הקבוצה היא להעניק הזדמנות שווה למתמודדים להנות מפעילות ספורטיבית, השתתפות בטורנירים ומשחקים, וזאת במסגרת של אימונים מקצועיים, ובליווי של צוות מעולם השיקום והספורט גם יחד. הקבוצה מיועדת לכל מי שזכאי לסל שיקום ובעל אישור למועדון חברתי למבוגרים. מי שיכול להגיע לפעילות הזו ולקבוצת הכדורסל הם לאו דווקא מתמודדים מאנוש, אלא בכלל מתמודדים מהעיר באר שבע, אנחנו מאפשרים לכל האנשים בעלי סל שיקום להגיע ולהצטרף לקבוצה ולצרוך את השירות".

מה החשיבות של פעילות ספורטיבית ומסגרת חברתית כמו זו שאתם מציעים?

"החבר'ה שמתמודדים עם הפרעות נפש חווים בדידות מאוד גדולה כי הם מרגישים שהם שונים משאר החברה, זה מעלה בהם את התחושה שהם לא יכולים להשתלב באופן נורמטיבי במסגרות חברתיות אחרות. המטרה של פעילות חברתית באנוש זה לסייע להם להשתלב והתהליך הוא הדרגתי, לכן הפעילות הספורטיבית והכדורסל הופך את היציאה מהבית למשהו שהוא יותר נורמטיבי לצד מסגרת עוטפת. הצוות של המרכז החברתי מלווה אותם לאורך כל הדרך ומגיעים לשם אנשים שהם מכירים. לצערי הרב יש כאן אוכלוסייה מאוד גדולה של אנשים צעירים שמתמודדים עם מוגבלות נפשית ולא מוצאים מסגרות שהן לא "סטיגמטיות". המרכזים החברתיים שפועלים על ידינו הם בתוך הסניפים של אנוש, לכן אולי באמצעות פעילות ספורט זה יאפשר להרבה מתמודדים בעלי סל שיקום להגיע למסגרת חברתית קצת שונה".

 

פרויקט נוסף של עמותת 'אנוש' שיוצא לדרך הוא של קבוצת ספורט שיקומית "הלוחם שבי" - בשיתוף עם עמותת 'רוח של אלופים' אשר מטרתה הקניית אורח חיים בריא, הקניית ערכים וחוויות הצלחה, שליטה והגנה על הגוף והנפש באמצעות כלים מעולם אומנויות הלחימה. משתתפי הקבוצה הינם כל בעלי סל שיקום, אותם אנחנו מלווים במסגרת החברתית באנוש. הקבוצה תתקיים בהיקף של שעה וחצי בשבוע במבנה מטעם עמותת 'רוח של אלופים' בשכונה ג' בבאר שבע.

"זו הזדמנות לקרוא למתמודדים שאולי מתביישים לפנות אלינו, אנשים שנמצאים בבית ומתלבטים מה לעשות ולא יודעים איך להשתלב במסגרת חברתית. גם קבוצת הכדורסל זו מסגרת שיקומית, והמתמודד מקבל סיוע ותמיכה לאורך כל הדרך. יש אנשים שמאובחנים עם בעיה ומפחדים מהסטיגמה עליהם ולכן לא מגיעים, הם מפחדים להתמודד עם חוויה לא מוכרת, מפחדים לראות אנשים בוגרים מהם מתנהגים בדרך כזו או אחרת", אומרת שיר, "לכן הפעילות הספורטיבית מציעה להם מסגרת חברתית אחרת, אופציה שונה לקבל את השירותים החברתיים שמגיעים להם וכל מי שזה מתאים לו מוזמן להצטרף ולנסות".

 

 קבוצת כדורסל עמותת אנוש

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('d7fcd980-c938-4598-abbf-6bc7b3e775ae','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה