"המלחמה על דירה ריאלית למגורים היא מלחמת קיום"

$(function(){setImageBanner('0bef0af3-5830-4fdc-9e75-86080f3bd4cd','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

בתקופה האחרונה הקושי שעומד בפני שוכרי הדירות הפך לבלתי נסבל. הלחץ למצוא קורת גג, לצד עלייה משמעותית במחירי השכירות, מותירים את השוכרים חסרי אונים אל מול התנאים של בעלי הדירות, אשר מחזיקים בכוח להחליט מי יהיה רשאי לשכור את הדירה שברשותם. במקרים חריגים, בעלי הדירות מנצלים את כוחם בכדי להציב תנאי קבלה הזויים ועל כן גורמים לאפליה בלתי נסבלת. פגשנו לריאיון את מור זווילי (31), אם לילד בן 3 ותושבת העיר לשעבר, והיא חושפת בפני באר שבע נט את הסיבה המקוממת בגללה לא הסכימו להשכיר לה דירה.

צילום: פרטי

"כן, זה מזעזע. אגב, זה קורה גם בבאר שבע, לכל מי שהסטטוס שלו כמו שלי, בעלי דירות מפחדים מזה" מספרת מור זווילי, גרושה ואם לילד בן 3, כלכלנית ותושבת העיר לשעבר בריאיון לבאר שבע נט. גם מור, בדומה לצעירים אחרים, מעוניינת לשכור דירה חדשה בעקבות עליית מחירי השכירות, ומעידה על תהליך חיפוש הדירה שלה כמאתגר במיוחד לאור הסטטוס שלה כגרושה.

"המלחמה על דירה ריאלית למגורים היא מלחמת קיום, דירה טובה לא נשארת ביד 2 יותר מיום, יומיים גג. אני מודעת לזה שאולי בסוף אני אצטרך להתפשר, וכשאין ברירה אז אין ברירה".

למה החלטת לעבור דירה? ומה הדרישות לדירה החדשה?

"החלטתי לעבור דירה בגלל שמחיר השכירות יעלה בשנה הקרובה ב-26%, עלייה מאוד משמעותית. כשנכנסנו לבית הזה הוא התאים לנו מאוד- אבל היום פחות מתאים והצרכים השתנו. הדרישות שלי הן מאוד בסיסיות, 3 חדרים ומרפסת, יש פה בכפר סבא הרבה דירות כאלה".

ספרי על תהליך חיפוש הדירה כפי שאת חווה אותו

"אני מרגישה את הבעייתיות בעיקר ברגע שאני מגיעה לראות את הדירה. בשיח מול בעלי הדירות כאשר עולה שאני גרושה, או שמרימים עלי גבה, או ששואלים כל מיני שאלות. לדוגמא, האם אני מפה במקור? האם ההורים שלי גרים פה? כשאני אומרת שההורים גרים בדרום, שואלים למה התרחקתי מהם ואם אני אצליח לעמוד בזה. היו דירות שהגעתי לראות אותן ועוד לפני שעברה חצי שעה נאמר לי שזה לא רלוונטי. היו גם מצבים שאפילו לא החזירו לי טלפון להודיע שלא רלוונטי אם לא בדקתי את האפשרות לסגור את הדירה בעצמי. את יודעת, את עושה אחד ועוד אחד ומבינה.

באחת הפעמים, ממש נאמר לי שזה לא רלוונטי כי בעלת הדירה לא מעוניינת להשכיר לי בגלל הסטטוס שלי. ראיתי את הפרסומת ביד 2 על הדירה, קראתי את כל התיאור, הכל ישב בול. התקשרתי, אמרתי שראיתי את הדירה והפירוט ואין לי עוד שאלות מעבר לזה ואשמח להגיע לראות. היא אמרה לי שהיא לא מראה לכל אחד וביקשה שאספר על עצמי. עד כאן זה נראה לגיטימי, אז סיפרתי לה על עצמי, ציינתי שאני כלכלנית, עובדת בעבודה מסודרת במשך 6 השנים האחרונות ושאני מחפשת בית עבורי והבן שלי. באותו רגע היא אמרה לי: את גרושה? אמרתי לה שכן, אבל הבהרתי שיש לי את כל הביטחונות להראות לה.

היא אמרה לי שזה לא רלוונטי, כי היא לא מחפשת להשכיר לגרושה אלא למשפחה. כמובן שניסיתי לשכנע אותה ולא וויתרתי במשך כמה דקות, מבחינתי הדירה מאוד חשובה לי, גם האיכות שלה וגם האזור, יש לי ילד קטן שזה בשבילו. אבל היא לא הסכימה, היא אמרה שהיא צריכה שני ערבים, ולמרות שאמרתי שאין בעיה וההורים שלי יהיו וגם דודה שלי אם צריך, היא אמרה שהסכום שהיא מבקשת גבוה מדי, ושאני לא אוכל לעמוד בזה, היא אפילו לא ציינה מחיר. ביקשתי שתיתן להגיע ולהראות לה את הנתונים, היא ענתה שאני יכולה לבוא אבל זה לא רלוונטי ושוב חזרה על זה שהיא לא רוצה להשכיר לגרושות".

איך הרגשת עם זה?

"זה נורא כאב באותו רגע. במיוחד שזה קרה כשהילד שלי ישב איתי באוטו. אמנם הוא לא מבין הכל כי הוא בן שלוש, אבל הוא מבין הרבה דברים. לדעתי הוא לא הבין את הסיטואציה אבל למרות הכל זה היה לי מאוד קשה.

אף אחד לא אמור להישפט בעקבות הסטטוס שלו או הסטיגמות שמדביקים לו. קיבלתי המון תגובות מהמון נשים שחוות את זה בכל הארץ, מחברות שלי שחוות את זה גם בבאר שבע. צר לי שזה ככה, צריך לעשות בזה שינוי".

יש אנשים שיגידו שזאת מדינה חופשית, שכל אחד ישכיר למי שירצה. מה תרצי להגיד להם?

"דעתי היא שהיום שוק השכירות הוא שוק עסקי לכל דבר. אנשים צריכים קורת גג והמדינה לא מספקת את זה. ברור לי שהבחירה של מי יגור אצלך בבית צריכה להיות מושתתת על איזה שהוא חיבור. אבל הבסיס העיקרי שלה אמור להיות בחינת יכולת ההחזר ותו לא, שם זה נגמר. מדובר בסוג של עסק בעיני, המדינה צריכה לעשות איזה שהיא רגולציה ולהגן גם על השוכרים וגם על המשכירים".

יש מחשבות על לחזור לדרום? או בני משפחה שממליצים לך לחזור?

"התופעה קיימת גם בבאר שבע ובכלל בכל הארץ. אני במקור מבאר שבע ומגיעה לבקר בה כל שבועיים, עברתי למרכז קצת אחרי סיום התואר שלי בגלל שלא מצאתי עבודה וגם את עצמי. לא פשוט למצוא עבודה ככלכלנית, אז בדרום היו עוד פחות הצעות עבודה. כבר כמעט שלוש שנים אני גרה בכפר סבא עם הבן שלי בן ה-3. מאז שהשתקענו כאן, בניתי לנו חיים ולא ישתלם לנו לחזור לדרום. לכן אני מקווה למצוא דירה באזור שלנו. אני מאוד אוהבת את הדרום, זה הבית שלי ושם גדלתי, אני אוהבת לחזור לשם. יש לי הרבה חברות שנמצאות שם והלוואי שבאר שבע הייתה יותר קרובה".

איזה מסר תרצי להעביר לקוראים?

"שמעתי על הרבה אנשים שחוו דברים דומים, שמעתי על הרבה נשים גרושות שחוו את זה, אבל יש גם גרושים, חד הוריות ומשפחות שלא נשואים פורמלית שחווים את הקושי הזה, הלוואי שנצליח לעשות שינוי כי לכל אחד מגיעה קורת גג, ושאף אחד לא ישפוט אותך לפי הסטטוס שלך".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('68933ac3-42fd-4aa8-bcd7-6a267ea42aca','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה