הכירו את האיש שמנקה את המדבר

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('ab0457e8-81d0-4e55-8a5b-af6684a15da8','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('ab0457e8-81d0-4e55-8a5b-af6684a15da8','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

עוד לפני ימי הקורונה, ויקטור ויינר מערד יצא לנקות את אתרי הטבע בדרום כדי לשמור על הסביבה. גם בזמן שישבנו כולנו בבית בימי הסגר היוזמה של ויקטור סחפה אחריה אנשים רבים שהצטרפו לניקיונות. בראיון ל'באר שבע נט' סיפר ויקטור: "החשיבות בחינוך הדור הצעיר לשמירה על הסביבה היא עליונה"

"הכל התחיל מטיול שעשיתי עם הכלב בסביבת מגוריי בערד, כאשר בהתחלה הייתי מוצא שקית וממלא אותה בפסולת. בהמשך, התחלתי לקחת שקיות גדולות מהבית וגם כפפות עבודה כי הרבה מהפלסטיק תקוע בתוך שיחים קוצניים", סיפר ויקטור ויינר ל'באר שבע נט' על תחילת הדרך, "באיזשהו שלב הכלב הפסיק לגלות עניין והתחיל למשוך אותי לכיוון ההפוך, אז וויתרתי והתחלתי לצאת למבצעי ניקיון קטנים בלעדיו. גיליתי שגם בתוך העיר ישנם בעלי בתי קרקע שזרקו המון זבל מעבר לגדר, והתחלתי לאסוף ערימות גדולות ולדווח לעירייה שיאספו".

עוד לפני שווירוס הקורונה הגיע אלינו, ויקטור ויינר מערד, מהנדס חומרים באינטל, נהג מדי ערב לטייל עם הכלב ברחוב. בכל טיול הבחין ויקטור בפסולת שנערמת באתרי הטבע שאמורים להיות נקיים, וערב אחד הוא החליט לעשות מעשה. במהלך השנתיים הראשונות ויקטור הבין שבכדי שהיוזמה תתפוס ואנשים יהיו מודעים לכך, עליו לפרסם ולצאת עם היוזמה לקהל הרחב. אט אט הוא התחיל להפיץ את היוזמה בקבוצות הווטסאפ השונות ובפייסבוק. בכל הזדמנות שהייתה לו הוא היה מפרסם את המיקום והשעה, ואנשים מגדול ועד קטן היו מצטרפים.

"לאט לאט אנשים החלו לשמוע על מה שאני עושה. חלק גילו עניין ושאלו מתי אני יוזם את המבצע הבא, כי גם ליד הבית שלהם בוואדי מלוכלך והם רוצים לשנות את המצב. בהתחלה התחלתי לפרסם בפייסבוק, בדף הפרטי שלי", נזכר ויקטור, "אחרי זה כשהיוזמה גדלה פתחתי דף בשם: " זבל במדבר". בערד, כל שכונת וילה נמצאת על רכס הר משלה ונוצר מצב שבין שתי שכונות יש ואדי. חלקם גם בעומק של 50 מטר. עם השנים בעלי בתי קרקע הפכו את הוואדיות למזבלה פרטית. ולכן, השתדלתי ללכת פעם בשבוע לפחות לוואדי אחר ולאסוף "מודיעין". צילמתי, התרשמתי מהכמויות והתחלתי בתכנון מבצע הניקיון הבא. הצלחתי לגייס בין 10 ל-20 מתנדבים בימי ניקיון שונים, בכל פעם".

 ויקטור ויינר. קרדיט צילום: סיוון כהן אביטן

"השמירה על הניקיון חייבת להתחיל בפרטים הקטנים"

בתקופת הקורונה היוזמה התעצמה, וכל מי שרצה לקחת חלק בפרויקט הניקיון הסביבתי ולעשות מעשה טוב, הצטרף. היוזמה של ויקטור נעשית בשיתוף פעולה עם עיריית ערד ומחלקת איכות הסביבה. עד לפני הקורונה גם תלמידי בית הספר הדמוקרטי בעיר ערד לקחו חלק וכן קבוצת רובוטיקה.

ספר איך פעלה היוזמה בזמן הסגר ובימי הקורונה?

"למעשה הקורונה שיבשה הרבה דברים טובים. כמה שבועות לפני הסגר הראשון, עשיתי סיור עם הצוות של העירייה והיחידה לאיכות הסביבה במטרה לחלק אזורים בין ילדי בית הספר ביום הניקיון הארצי ולפני הביובליץ שהיה אמור להתקיים בערד. יומיים אחרי זה, הכל בוטל. כמובן שבסגר הראשון עם ההגבלה של 100 מטר לא יכולתי לנקות ודי חזרתי להתחלה- לאסוף כמה פריטים בזמן טיול עם הכלב. גם אחרי הסגר אנשים די חששו להצטרף כך שמצאתי את עצמי מנקה בחודשי הקיץ לבד או עם המשפחה הגרעינית. אבל בקיץ קרה גם משהו מעניין ברמה הארצית. אנשים נשארו לטייל בארץ, חלקם די זהמו את מקומות הבילוי אבל חלקם גם התחילו לשים לב עד כמה מלוכלך כאן והתבוננו בעיני התייר. לדעתי נוצר שיח משמעותי סביב המצב שבא לידי ביטוי בכתבות בחדשות, התייחסות של פוליטיקאים, הוקמו קבוצות פייסבוק חדשות, עמותת נקי הוקמה רשמית... ברגע שהסגר השתחרר, קיבלנו אישור להתרחק קילומטר מהבית  ומבצעי הניקיון חזרו בהתאם להגבלות".

כיום בעקבות הקורונה כולנו מבלים הרבה יותר בחיק הטבע, באוויר הפתוח, אתה מרגיש שאנשים יותר מודעים לשמירה על הניקיון או שיש עוד מה לשפר?

"תמיד יש מה לשפר. אפילו אם על כל 20 משפחות שדואגות לאסוף את הפסולת שלהם, משפחה אחת לא תאסוף, היא למעשה הורסת הכל. ואם אנחנו נעשה מבצעי ניקיון בוואדי ונשקיע עשרות שעות עבודה בלהוציא צמיגים וחביות, זה יכול לרדת לטמיון ברגע אחד. כן גוברים פוסטים בפייסבוק על אנשים שבאים לטבע ובסוף משאירים את המקום יותר נקי ממה שהיה לפני, אבל מנגד ישנם הרבה עדויות על מסיבות ביערות וחופים שמשאירים מזבלה בסוף. השמירה על הניקיון חייבת להתחיל בפרטים הקטנים וכמובן חייבים לתת דגש על מזהמים ענקיים. מבדל סיגריה שלא נזרק על הקרקע ועד מפעלים שמצמצמים השפעתם על הסביבה".

 

סביבה נקייה מתחילה בחינוך

ויקטור מאמין שככל שיותר אנשים יהיו מודעים לפרויקט ולחשיבות אסיפת פסולת באתרי  הטבע השונים, עוד ועוד אנשים יצטרפו ויבינו עד כמה חשוב שהטבע והמרחבים הפתוחים יהיו נקיים ומזמינים לטיול. וככל שנחנך גם את הדור הצעיר ונאפשר לו להיות חלק מפרויקט סביבתי גדול, בעתיד נחשף לפחות זיהומים ונוכל ליהנות מהאוויר הנקי שהטבע מציע. כמו כן הוא מקווה שאנשים ימשיכו לפעול גם ביום שאחרי הסגר, במיוחד כשבימים אלו הטבע הוא הבילוי האולטימטיבי. 

מה החשיבות בעיניך של שמירה על הסביבה שלנו נקייה? של חינוך הדור הצעיר לשמירה על הסביבה?

"בעיניי החשיבות בחינוך הדור הצעיר לשמירה על הסביבה היא עליונה. זבל הורג את הטבע. מגדול לקטן. הכל מתחיל מהציבור. כל עוד לאנשים לא אכפת מהסביבה שהם חיים בה, גם לנבחרי הציבור זה לא יעלה לסדר עדיפויות... כל עוד תושבים לא חושבים פעמיים ומשאירים את הזבל הביתי שלהם מחוץ לפח כמתנה לחיות בר שיפזרו אותו בלילה, למה שלעובד ניקיון יהיה חשק לעשות את העבודה הקשה שלו בבוקר למחרת כמו שצריך?  הכל מתחיל בחינוך. מה רע בלשייך לכל כיתה בבית ספר איזור בעיר/ יער ולקחת אותם לנקות פעם בחודש? מה רע בלהחזיר את המושג "תורנות נקיון" בשטח בית ספר? פעם הבאה שילדים יצאו לטייל יחד עם המשפחה, הם אלו שיגידו להם לקחת את הזבל לפח בעיר ולא להשאיר אותו ביער. ככל שנחנך גם את הדור הצעיר ונאפשר לו להיות חלק מפרויקט סביבתי גדול, בעתיד נחשף לפחות זיהומים ונוכל ליהנות מהאוויר הנקי שהטבע מציע".

 

עיריית ערד עושה מאמצים רבים בשימור הטבע והסביבה, באמצעות פעולות שונות ויוזמות ניקיון שהיא מובילה לאורך השנה. ליוזמה זו שויקטור מוביל שותפים עיריית ערד והיחידה לאיכות הסביבה, יחד הם פועלים להעלאת המודעות בכל הקשור לניקיון סביבתי ורותמים את הדור הצעיר כחלק מהתהליך.

"אין ספק שבעיר ערד הערבות ההדדית והנכונות של התושבים לתרום לסביבה הורגשה גם לפני תקופת הקורונה וגם במהלכה. יוזמה זו של ויקטור יכולה להוות דוגמא לאנשים רבים שרוצים לפעול למען שינוי משמעותי", הוסיף עו"ד ניסן בן חמו, ראש עיריית ערד, וברך על היוזמה, "כולנו ראינו כיצד הטבע הפך למקום האולטימטיבי בימים שהכל היה סגור, ועל כן כדי ליהנות ממקומות הטבע הנפלאים חשוב שנקפיד על הניקיון והשלכת הפסולת לאן שהוא מיועד וזאת כדי שנוכל ליהנות מהאוויר הנקי והכיף שהטבע מציע".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('9a607a56-4da5-46c9-abff-4f78b5657566','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה