"החלום הוא להפוך את הרחוב למעיין שופע בלב המדבר"

$(function(){setImageBanner('2833fd1a-da5d-488f-9b84-87e07e15cdd8','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

מה גורם לשלושה פעילים חברתיים מבאר שבע להרים את הכפפה ולפעול למען החידוש הויזואלי של העיר העתיקה? נבו יעקובוביץ', יוגב וענונו ומזל טהר הקימו את מיזם 'קוקורוזיה' מתוך אהבה לעיר הולדתם והרצון לשלב בין עיר למדבר באמצעות אמנות, צמחייה ויצירה

"נבו חזר לגור בבאר שבע והשכיר חורבה עתיקה ברחוב העצמאות שהזכירה לו סט צילומים של סרט אימה. לצד ההזנחה נבו ראה את הפוטנציאל הטמון במקום והסביבה ותוך כדי ביסוס חצר ביתו כמוזיאון צומח מכל הבא ליד, התחיל להבשיל בתוכו הרעיון לשינוי וויזואלי של רחוב העצמאות באמצעות פעולות פשוטות", הסבירה ל'באר שבע נט' מזל טהר על תחילת דרכו של מיזם 'קוקורוזיה' והמחשבה ממנה הכל התחיל. נבו פנה לבעלי עניין וקולגות וכך הצטרפו בראשית הדרך יוגב וענונו ומזל טהר שמובילים את המיזם. מדובר בשלושה צעירים באר שבעים וחברי ילדות, פעילים חברתיים ויזמי תרבות שאכפת להם מהעיר ומהעתיקה בפרט.

לא פעם קמות להן יוזמות קהילתיות מסקרנות של תושבי באר שבע צעירים, שחיים בעיר ורוצים להשקיע בה ולפתח אותה. יוזמה כזו היא 'קוקורוזיה', שלושה צעירים באר שבעים שרוצים להשקיע בחידוש הוויזואלי של רחוב העצמאות בעיר העתיקה. אם כן נבו יעקובוביץ', יוגב וענונו ומזל טהר מיישמים תכנית למיצוי המרחב הציבורי והפרטי לאורך רחוב העצמאות כשדרת מסחר ובילוי בציר מזרח-מערב של העיר העתיקה. הרעיון שלהם הוא שהשיפור היצירתי של הרחוב יתבסס על פעולות פשוטות באמצעות אמנות, צמחייה והנדסה קלה שהוכיחו את יתרונן בערים רבות ברחבי הארץ והעולם.

צילום: יוגב וענונו

אז למה דווקא רחוב העצמאות בעיר העתיקה?

"רחוב זה הוא הארוך ביותר בעיר העתיקה ונודע בעבר כרחוב המלונות והבנקים. הוא סואן מאוד ביום ושקט מאוד בלילה, הינו ציר תחבורה ראשי אשר שופע בעלי עסקים נודעים שמשוועים לרוח התחדשות. יש גם נקודות ציון נוספות ברחוב כמו מוזיאונים, גנים, פסאז'ים, באר אברהם, קרבה לטיילת נחל באר שבע והמדרחוב הצמוד. על כל אלה עמדנו ארוכות עד שנסכה בנו ההרגשה כי נדרשת פעולה בסדר גודל חסר תקדים כדי להקפיץ אותו חזרה לעברו המפואר".

חשוב לכם להשקיע בחידוש הוויזואלי של הרחוב? בעיניך יש חשיבות לנראות, איך זה ישפיע על הרחוב כמוקד תרבות ובילוי?

"החלום שלנו להפוך את הרחוב למעיין שופע ומעורר השראה של צמחייה, אמנות ויצירה בלב המדבר. כל התייחסות ויזואלית תנבע ממרחבו הטבעי והאוכלוסייה שמשתמשת בו. שילוב של צמחיית המדבר "תוציא החוצה" את שאר האלמנטים הקיימים והמתוכננים כמו ציור, בינוי,  פיסול, וידאו, תאורה וכו'. תדמיתו של הרחוב תשתנה גם בלילה כאשר בשאיפה הוא יתחבר לאווירת המדרחוב כציר אמנותי, תיירותי לצד חיי לילה, מסיבות ופסטיבלים על בסיס קבוע".

האם יש לכם תמיכה של עיריית באר שבע או גופים נוספים בעיר? תקציבים שמסייעים?

"את כל שלבי החקר והתכנון של המיזם אנו עושים באמונה וכוונה מלאה במיזם ללא תקציב או מימון. אנחנו בראשית מערכת היחסים עם אגפי העירייה השונים וחברת יעדים שממנה בע"ה נקבל תקציב ראשוני. במקביל אנו פונים לגופים נוספים מעולמות מסחריים, קרנות, פילנתרופיה, פדרציות ומשרדי ממשלה. בתקציב הראשוני שנאגד  נתחיל לטפל במרחב שמתחת לבניין בנק הפועלים המכונה ״קוקורוזה״ (קלח תירס ברוסית) ממנו גם נבע שם הקבוצה - ״קוקורוזיה״. במרחב ניתן דגש יצירתי ואמנותי על כל סביבת הצומת כולל עמודי תמיכת הגשר המרשימים, התקנת ספסלי  ישיבה והוספת צמחיה מדברית שתשתלב בנוף הברוטליסטי של המתחם".

 צילום: יוגב וענונו

נבו, יוגב ומזל כבר החלו אם כן להוציא את מיזם 'קוקורוזיה' אל הפועל כשהם מדגישים את החשיבות של החיבור בין עיר למדבר שהם רוצים להביא לידי ביטוי ברחוב ואף יצאו בקול קורא לאמנים שייקחו חלק. "אנחנו מרגישים צורך להביע את הפער שנוכח בבאר שבע, עיר השואפת לחדשנות, הייטק, תרבות וצריכה, ומצד שני עיר עם אקלים ונוף מדברי, בעלת היסטוריה ומורשת עתיקה רבת גלגולים ושממות", מוסיפה מזל, "אל תוך מרחבים אלו אנו מבקשים מאמניות ואמנים שיביעו את המנעד הפנימי שקיים בהם, ולשם כך יצאנו בקולות קוראים לכל סוגי האומנויות מתוך שאיפה שכל פרט ופרט ברחוב יקבל התייחסות מסויימת, אך כמכלול העומס הרב שכרגע מורגש על הרחוב כמו רעש, זיהום, לכלוך וכאוס תחבורתי יתמתן משמעותית".

מבחינת פעילות בשטח הם החלו בעשייה הראשונית, אם זה איסוף מידע וחומרי ארכיון על מבנה הקוקורוזה ברחוב העצמאות 40 או קידומה של תערוכה היברידית בבית אפשטיין לשעבר. "כיזמים אנו מאמינים שכדי להניע מהלכים צריך לקבוע עובדות בשטח ולכן התחלנו פיזית לטפל במספר נקודות על הרחוב דוגמת בית אפשטיין לשעבר, שם אנו יוצרים תערוכה היברידית של צילום, ציור  וצומח יחד עם האמניות אסיה וגלינה המוכשרות מגלריית גרשון 6 מתוך כוונה להפוך את המתחם לנקודת עצירה מרעננת  למבקרי הרחוב. התחלנו גם באיסוף מידע וחומרי ארכיון על מבנה הקוקורוזה של האדריכלים יוסף שרבשסקי ז"ל ושבתאי משולם, מבנה ייחודי ושנוי במחלוקת לגבי יופיו,  אך אין ויכוח לגבי העבודה שהוא מזוהה מאוד עם העיר וסביבתו", מסבירה מזל. עם התקדמות המיזם הם רוצים גם להשמיש את הגשר ולטפח אותו תוך יצירת גן ירוק, בית קפה ועוד, הכל כמובן שיתוף פעולה עם בעלי הבניין והמקום.

צילום: יוגב וענונו

יש קשיים ואתגרים בדרך? 

"הקושי המרכזי הוא לייצר מיוזמות מהסוג הזה היתכנות כלכלית. לכן אנחנו מחפשים חיבור לעולם ההייטק והיזמות הדיגיטלית. אנו מקדמים תהליכים ארוכי טווח כמו סלילת שביל אופניים, שינוי יעודי למבנים ושינויי תחבורה שגם ככה מתוכננים ברמה המוניציפלית, ובכוחות משותפים לדעתנו ניתן להאיץ אותם משמעותית, במיוחד אם הם מגיעים מכוח זרימה ואינרציה הטבעית".

מה החשיבות בעיניך של יוזמות קהילתיות שמגיעות מתושבי באר שבע עצמם?

"יש חשיבות רבה ליוזמות שמגיעות מהשטח ומאנשים שבאמת חיים את המרחב ויודעים ומרגישים מה חסר שם. מה שעוד יותר חשוב, זה החיבוק של גופים מוניציפליים ופרטיים בעיר את היוזמות האלה, לתת להן מקום משמעותי לתנופה".

 צילום: יוגב וענונו

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('88f45216-685d-4790-911e-f476fb1e9e5a','/dyncontent/2024/3/17/260ec54c-8061-40bc-b317-3feb9c3dde6a.gif',17630,'סמי 0324 אייטם ת',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה