גאווה באר שבעית בתחרות הרובוטיקה: "אני רוצה להגיד לכל תלמידינו להמשיך לחלום כי השמיים הם הגבול"

$(function(){setImageBanner('d4bef1a7-8b9c-4918-96bf-e932b9134a29','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

תעשו כבוד לתלמידי בית הספר "כלניות" בבאר שבע שזכו במקום הראשון בתחרות הארצית לחשיבה מיחשובית ורובוטיקה. מנהלת בית הספר, מוריה שהם, שיתפה אותנו בהתרגשות והגאווה: "התלמידים מעידים על התרגשות גדולה בייצוג בית הספר והעיר. התהליך סיפק אותם והייתה תמורה לעבודה הקשה"

עבור רבים מאיתנו לתכנן ולבנות רובוט זו לא משימה פשוטה בכלל, אבל לא אם תשאלו את תלמידי בית הספר כלניות באר שבע שזכו בשבוע שעבר במקום הראשון בתחרות הארצית של משרד החינוך! תלמידי כיתות ה'-ו' השתתפו בתחרות חשיבה מיחשובית ורובוטיקה לתכנון 'ערים חכמות' וזכו בקטגוריית מסלול רובוטיקה רובוט סימולטור.

"התלמידים מעידים על התרגשות גדולה בייצוג בית הספר והעיר, ההתרגשות הייתה שלהם ושל הסובבים אותם", סיפרה ל'באר שבע נט' מוריה שהם, מנהלת בית ספר כלניות, "הם הרגישו פרגון מהסביבה וגם לחץ. התלמידים גילו אחריות רבה בתהליך שחייב אותם להשקעה של שעות רבות מעבר לשעות הלימודים, עבודת צוות וגיבוש. התהליך סיפק אותם מאוד והייתה תמורה לעבודה הקשה".

התלמידים הזוכים. קרדיט צילום: מוריה שהם

במסגרת התחרות שנערכה לאורך השנה ועד לגמר הגדול, התלמידים פיתחו כלים טכנולוגיים חדשניים, שיהוו חלק מהשירותים לתושבים בערי המחר. בשלבי התחרויות המוקדמים השתתפו כ-86,500 תלמידים מ-1,666 בתי ספר בכל רחבי הארץ. לשלב הגמר העפילו 105 בתי ספר, וארבעה מתוכם הם שזכו היום במקומות הראשונים בתחרויות. במהלך התחרויות נחשפו התלמידים למגוון רחב של כלים חדשניים ולשלל פיתוחים טכנולוגיים פורצי דרך, שנועדו להוביל את מדינת ישראל לעידן שבו הערים מנוהלות באופן דיגיטלי. על מנת לפתור את אתגרי התחרות, התלמידים נדרשים לקודד בשפת הסקראץ', ולתכנת רובוטים שיבצעו את האתגרים בהצלחה. באירוע הגמר, שהנחה השחקן טל מוסרי, השתתפו אנשי אקדמיה, נציגי חברות טכנולוגיות ונציגים מחברות הייטק. האירוע שודר בשידור ישיר לבתי הספר ברחבי הארץ.

"התחרות מורכבת ממספר שלבים: השלב הראשון הינו שלב בית ספרי בו כל תלמידי הכיתה פותרים ומגישים 3 משימות שונות. בתי ספר שעמדו בהצלחה בשלושת האתגרים הראשונים עוברים לשלב חצי הגמר. בשלב חצי הגמר מתפרסמת בזמן אמת משימה ועל התלמידים לפתור אותה ולהגישה תוך שעתיים", הסבירה מוריה, "בתי הספר שעברו בהצלחה את שלב חצי הגמר עולים לגמר. לאחר פרסום משימת הגמר יש לתלמידים כשבועיים לפתור ולהגיש את המשימה. לאחר ההגשה 4 נציגים מציגים את משימת הגמר לצוות השופטים מומחים בתחום מהתעשייה ומהאקדמיה".

התלמידים הזוכים. קרדיט צילום: מוריה שהם

איזה רובוט בנו הילדים מבית הספר? ספרי על התהליך שהם עברו

"במהלך העבודה על משימת הגמר עבר הרובוט שבנו התלמידים שינויים רבים, התלמידים הרשימו את השופטים בכך שהציגו והסבירו את ההיגיון והחשיבה מאחורי התהליך תכנון ועיצוב הרובוט. במשימה על הרובוט היה להזיז לפחות קובייה אחת מתוך ארבע מנקודת התחלה לתא המתאים בזמן קצוב של דקה. התלמידים בנו רובוט ראשוני עם זרוע לא ממונעת ואחר כך שינו את הזרוע, הוסיפו לה חלקים ממונעים ולמעשה הרכיבו זרוע שאפשרה לרובוט לאסוף, להוביל ולמקם במקום המתאים כל פעם שתי קוביות בו זמנית. בכדי לייצב את הרובוט, הוסיפו תלמידים לזרוע גלגלים פסיביים שתמכו בזרוע הקדמית. כמו כן בכדי לדייק את ביצועי הרובוט התלמידים הוסיפו לרובוט שני חיישנים אולטראסוניים (חיישני מרחק) אחד בקדמת הרובוט ואחד מאחור, עשו שימוש בחיישן ג'יירו כדי לדייק פניות ולאפשר תיקון נסיעה ישרה במהירות יחסית גבוהה והשתמשו בחיישן מיקום GPS  כדי לאפשר לרובוט להתמצא במגרש. התלמידים עיצבו את הרובוט, הוסיפו לו גם את סמל בית הספר וגם את סמל הסימולטור של משרד החינוך. הרובוט הסופי של הנבחרת הצליח למקם את כל ארבעת הקוביות במקום בפחות מדקה".

ספרי על מסלול רובוטיקה- כיצד למידה של התחום הזה מסייעת לילדים מגיל צעיר?

"לימודי תכנות ורובוטיקה מציעים לתלמידים התנסות חווייתית עם אתגרים בתכנות בסביבת קידוד רובוט. הלמידה מעודדת פיתוח סקרנות, פיתוח חשיבה יצירתית, מיומנות פתרון בעיות, עבודת צוות, למידה עצמית ועוד. הלמידה היא למידה משמעותית תוך התנסות וקבלת משוב בזמן אמת. חשוב לציין שבבית ספרינו נחשפים התלמידים לעולם העשיר של חשיבה אלגוריתמית כבר משכבה ג'".

 הרובוט שתכננו התלמידים מבית הספר כלניות

גם התלמידים עצמם הביעו התרגשות רבה מההשתתפות בתחרות והאפשרות לייצג את העיר ואת בית הספר. גילי אמר: "התרגשתי מייצוג בית ספר ולאט לאט שהתקדמנו הבנתי שאנו היחידים מהמחוז ומיצגים את העיר זה היה ממש מרגש". רום הוסיף: "כאשר הבנתי שאנחנו היחידים מהמחוז זה גם יצר לחץ ומחויבות שלי להצליח". "הייתה התרגשו גדולה דיברו על זה במשפחה, בכל הקבוצות האפשריות, אנחנו סוג של סלב בשכונה", עדי שיתפה. גם עידו סיפר: "התהליך נתן לי כלים לחיים, איך לעבוד בצוות, גילוי אחריות ובעיקר מוטיבציה להמשיך התחום. האתגרים האלה מאוד רלוונטיים ולכן היה לי חשוב לקחת חלק".

אילו ערכים וכלים לדעתך קיבלו הילדים מעצם ההשתתפות בתחרות והתהליך שהם עברו?

מוריה: "בנוסף ללימוד חשיבה אלגוריתמית ומושגים שונים בתכנות, למדו התלמידים מהו תהליך תיכנון הנדסי על כל שלביו. הם קבעו את המטרה והדרישות מהרובוט, העלו מספר אפשרויות התכן, תכננו ופתחו בהתחלה אב טיפוס של רובוט, שיפרו אותו עד שהגיעו לרובוט שענה על הדרישות ההתחלתיות שלהם. התלמידים העלו אסטרטגיות שונות לפתרון המשימה, עמדו על נקודות חוזק וחולשה של כל אחת מהן ובחרו אסטרטגיה סופית. למדו כיצד לבנות מצגת מובנת וברורה, תרגלו עמידה ודיבור מול קהל. במהלך העבודה הם למדו את חשיבות עמידה בזמנים, חשיבות חלוקת עבודה, אחריות, עבודת צוות ותמיכה זה בזה. דבר נוסף שלמדו שלמידה יכולה להיות מאתגרת, אך יחד עם זאת מספקת ומהנה".

מה הייתן רוצה להגיד לילדים הזוכים ובכלל לכל ילדי בית הספר?

מוריה: "אני רוצה להגיד לכל תלמידינו להמשיך לחלום, להמשיך להתמיד, ליצור, לנסות דברים חדשים ולהאמין בעצמכם – כי השמיים הם הגבול. הצלחה היא לא רק זכיה בתחרות, אלא התהליך שאתם עושים. מצפה שתסתכלו סביבכם, תזהו צרכים ואתגרים ותחפשו דרכים לפתור ולהתמודד איתם. כאן אתם מקבלים כלים לחיים תעשו בהם שימוש".

המורה ריטה קרינין: "לא זכינו רק כי עבדנו קשה לקראת התחרות, זכינו כי כבר שנה שניה אנחנו מתרגלים, לומדים ופותרים אתגרים שונים באופן קבוע. אנחנו לומדים אחד מהשני, תומכים אחד בשני, מאמינים וסומכים אחד על שני. גאה ומאמינה בכל אחד מכם!".

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('1262e19c-e9d7-407f-821a-1bbbb6081f62','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה