בעיית נגישות במעברי החצייה בבאר שבע: "הסימון מוביל אותו אל הסכנה, זה כמעט עלה לו בחייו"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('72e281d0-5b82-4cde-adee-7c87a7093cab','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('72e281d0-5b82-4cde-adee-7c87a7093cab','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

תושב באר שבע המתמודד עם כבדות ראייה ניסה לחצות את הכביש כשהוא נעזר בסימון הפיזי של אבני השפה הבולטות שמסמנות לו על מעבר חצייה. הוא לא יכול היה לדעת שמעבר החצייה על הכביש בעצם נמחק והמכוניות חולפות במקום במהירות רבה. במזל נמנע אסון, אך מדובר בבעיית נגישות המהווה סכנה: "זה כמו להוביל מישהו לתהום, יש כאן פגיעה בעצמאות וסכנה ממשית"

"לפני שאורן חוצה כביש הוא סורק את השטח, כשיש את הסימון הפיזי של אבני השפה מבחינתו זה אומר שרכבים מאטים כי יש מעבר חצייה. במקרה הזה הסימון הפיזי קיים אבל מעבר החצייה נמחק מהכביש. אורן כבר ירד לכביש והמכונית בלמה ברגע האחרון, במזל נמנע אסון. הוא הלך להחזיר מכשיר שהשאילו לו מהאוניברסיטה וזה כמעט עלה לו בחייו", כך סיפרה ל'באר שבע נט' נעמה, בת זוגתו של אורן, שמתגוררים ברחוב רינגלבלום בבאר שבע.

אורן מתמודד עם כבדות ראייה ושמיעה והוא בעל תעודת עיוור, וכחלק מההתנהלות היומיומית שלו רצה לחצות את הכביש. עבור אנשים עם מוגבלות אבני השפה בטקסטורה של עיגולים בולטים לאורך הנמכת המדרכה לפני מעבר חצייה או ירידה לכביש, מהוות סימון פיזי להימצאותם של מעברי חצייה, כך שהם יודעים שהרכבים הנוסעים במקום מאטים כשהם מתקרבים. משטח התרעה זה מהווה סוג של "תמרור עצור" לאנשים עם לקות ראייה ומזהיר אותם מפני אזור מסוכן כמו מעברי חצייה. אולם ברחוב רינגלבלום ורחובות נוספים בבאר שבע נמחקו הסימונים על הכביש של מעברי החצייה בעוד שהסימון הפיזי של אבני השפה נותר קיים, מצב המהווה סכנה עבור אנשים המתמודדים עם לקות ראייה.

צילום פרטי

"לפני מספר חודשים התקבלה החלטה למחוק את סימון הצבע של מעברי החצייה ברחוב רינגלבלום וברחובות נוספים בעיר, אולם אבני השפה המיוחדות המהוות סימון פיזי מוסכם למעבר חצייה עבור אוכלוסיית כבדי הראייה לא הוחלפו באבני שפה לא מסומנות", רשמה נעמה ברשתות החברתיות אחרי הסכנה בה היה אורן, "בהיעדר יכולת ראייה תקינה, אנשים עם מוגבלויות ראייה נעזרים בחוש המישוש לצורך התנהלותם היומיומית. זה כמעט הסתיים באסון גדול! בדרכו למחוז חפצו, אורן חש ברגליו את סימון מעבר החצייה והחל בחציית הכביש. בו בזמן מכונית התקרבה למעבר החצייה, אך מכיוון שאינו מסומן, המכונית לא התכוננה לעצירה או לזהירות יתרה בנסיעתה. המכונית נעצרה בחריקת בלמים כשהבחינה באורן, רגע לפני פגיעה בו".

"אורן לא בהכרח ישמע כשמכונית מגיעה ושדה הראייה שלו מצומצם, הוא סמך על הסימונים הפיזיים שמראים לו את הדרך", הסבירה לנו נעמה, "הוא היה מאוד נסער וגם מאוד כעס, זה כמו לקחת משוא ולהוביל עליו מישהו לתהום, ברגע שהוא לא רואה, זה סימון שפשוט מוביל אותו לסכנה". הם מספרים כי פנו בנוגע לכך לעירייה כבר לפני חצי שנה וגם אז קיבלו תשובה שמסבירה למה הסירו את מעבר החצייה, ללא התייחסות לבעיית הנגישות שנוצרה והסכנה למשתמשי הדרך עם מוגבלות. "אני מקבלת את דעת המומחים אבל אם הורדתם את מעבר החצייה תורידו גם את הסימון, אל תעשו חצי עבודה".

מבחינתם הפתרון הוא ברור- להחליף את אבני השפה הבולטות לאבנים רגילות ללא סימון פיזי או להחזיר את מעברי החצייה והתמרורים הנלווים להם, כך שלא יטעו את ציבור התושבים המתמודד עם לקות ראייה. "זה מצב מפחיד, חשוב לנו שאורן יהיה כמה שיותר עצמאי וזו סיטואציה שפוגעת בעצמאות שלו, אם אי אפשר לסמוך על הסימונים האלה שינחו אותו במרחב הציבורי זה מצמצם את האפשרויות שלו ביומיום ומוביל אותו לסכנה ממשית".

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה:

"ראשית, אין כל סטייה בין ביצוע נגישות במקומות בהם מותרת חציית כביש לבין ביטול סימון ותמרור המסדיר מעבר חצייה.

נושא חציית הולכי רגל נקבעה במדיניות רשות התמרור המרכזית (משרד התחבורה), הנתמכת על ידי משטרת ישראל והגופים המקצועיים האחרים וכמו כן מפורטת בהנחיות לתכנון תנועת הולכי רגל שבהוצאת משרדי התחבורה והשיכון מאוקטובר 2009, פרק 6. בהנחיות אלו מפורטים כללי חציית כבישים על ידי הולכי רגל. עיריית באר- שבע פועלת על פי הנחיות אלו.

מעבר חצייה הינו מקום המוסדר על ידי סימון ותמרור. חציית כביש מתאפשרת ומותרת גם במקום שאינו מעבר חצייה (לא מסומן ולא מתומרר), אולם בוצעו בו הנמכת אבן שפה או הגבהות המובילות מצד אחד של המדרכה לצידה האחר.

יש לציין, כי על פי הנתונים מהלשכה הסטטיסטית, תאונות דרכים של הולכי רגל מ- 60% עד 70% הינם תאונות דרכים עם הולכי רגל, אשר אירעו במקומות בהם היו מסומנים מעברי חצייה.

סימון מעבר חצייה בניגוד להנחיות משרד התחבורה מהווה סכנה ממשית להולכי הרגל המבקשים לחצות את הכביש".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('12aa72c2-0572-4a34-81eb-340ecc9d0547','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה