בין שדה הקרב לשדה הניהולי: האתגרים של מנהלי בתי הספר בצל המלחמה

$(function(){setImageBanner('41f3d3d9-f769-471d-8baf-857b5cb603db','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

עשרות מבוגרי התוכנית להכשרת מנהלים באקדמית חמדת משרתים בימים אלה במילואים ומתמודדים עם אתגר כפול. השבוע הם השיקו סדרת מפגשים לזכר חברם לתוכנית שנפל ברצועת עזה ומקבלים כלים שישפרו את יכולות הניהול שלהם ויסייעו לצלוח את התקופה המאתגרת

קרדיט - חמדת

בוגרי התוכנית להכשרת מנהלים "אבני ראשה" באקדמית חמדת, מכללה לחינוך בשדות נגב, מנהלים בארבעת החודשים האחרונים שתי מערכות במקביל: באזרחות – במוסדות החינוך, ובמילואים – בשדה הקרב. קרוב ל-100 מהבוגרים, מתוך 120 פרחי הניהול שהכשירה התוכנית בחמש השנים האחרונות, גויסו לשירות מילואים במסגרת מלחמת 'חרבות ברזל' כשרבים מהם עדיין משרתים.

לפני פרוץ המלחמה הושקה רשת בוגרים בתוכנית, שנועדה ליצור קשרים וחיבורים מקצועיים שיסייעו להם להתמודד בהצלחה עם אתגרי השעה במערכת החינוך, מתוך אמונה שתהליכי הלמידה ממשיכים לאורך תחנות הניהול השונות ומסייעים להם בעבודתם. בתוך כך, השבוע יצאה לדרך התוכנית "מנהלים בנעלי בית", סדרת מפגשים מקוונת המהווה פלטפורמה לשיתוף ולמידת עמיתים שחולקים תובנות על ההתמודדויות שונות לאור התקופה, כגון: ניהול בית ספר שפונה, היעדרות מהתפקיד בגין שירות מילואים, לימודים תחת שגרת חירום, מענים רגשיים לקהילת בית הספר, ועוד.

קהילת הבוגרים הקדישה את סדרת המפגשים לזכרו ולעילוי נשמתו של חברם רס"מ (מיל') יוסי הרשקוביץ ז"ל, בוגר מחזור א' בתוכנית שנפל בקרבות ברצועת עזה בתחילת המלחמה. בשנתיים האחרונות ניהל הרשקוביץ (44) את תיכון אורט פלך לבנים בירושלים ועל אף שהיה פטור ממילואים מפאת גילו, המשיך להתנדב לשרת וגויס עם פרוץ הלחימה ב-7 באוקטובר. במהלך אחת הסריקות של חטיבה 551 אחר פיר מנהרה במסגד בצפון הרצועה, הופעל לעבר הכוח מטען נפץ ממנו נהרגו הרשקוביץ ועוד ארבעה לוחמים.

המפגש הראשון שהתקיים השבוע, אליו הצטרפו בוגרים במדים שמשרתים כעת במילואים, עסק בשאלה "כיצד לחבר קהילה שלמה לנושא החיוכי". נשיא האקדמית חמדת פרופ' חיים שקד פתח את המפגש במורשתו של יוסי הרשקוביץ שהטיף לתלמידיו להרבות באחווה, אחדות ואהבת ישראל. "יוסי ז"ל היה מנהיג חינוכי וחולם פדגוגי שהנהיג את הצוות בעין טובה והאמין באנשים", ציין שקד. המפגש התקיים בהנחיית צביקה טרוסט, אסטרטג, יזם ומוביל דרך בעולם השיווק החינוכי, ששוחח עם המנהלים על הדרכים לגלות את השליחות, לחשוף את הנרטיב החינוכי, וללטש את המשמעות מאחורי העשייה על מנת להפוך למנהלים שמצליחים לשנות תודעה בקהילה שלמה.

יוסי הרשקוביץ' ז"ל. קרדיט - חמדת

"מטרת המפגש הייתה לקלף את שכבות החסמים ולהסיר את מכשולי הענווה והצניעות של המנהלים ואת חוסר האמונה ביכולת שלהם להוציא לאור מהלך חינוכי גדול", ציינה ד"ר ציפי בבצ'יק החוג לחינוך וראש תוכנית המצוינות באקדמית חמדת אשר ריכזה בחמש השנים האחרונות את התוכנית להכשרת מנהלים במכללה. "המפגש סייע לבוגרים לזקק את הסיפור המיוחד שלהם ואת הנרטיב הבית ספרי המבוסס על תוכן עמוק ועל בשורה ערכית חינוכית, דרכו ניתן לחבר קהילה לחלום חינוכי משותף ומתוך כך להפוך ממנהל למנהיג", הוסיפה.

על אף שתוכנית אבני ראשה הסתיימה בקיץ האחרון, בוגריה ממשיכים לשמור ביניהם על קשר, כך גם עם הסגל האקדמי במכללה בה הם רואים אבן שואבת ללמידה ולצמיחה אישית ומקצועית, ובין היתר לשמור על הגבולות ולהיטען מחדש כדי לא להישחק בתפקיד. באקדמית חמדת סיכמו חמש שנות פעילות ענפות לתוכנית היוקרתית של מכון אבני ראשה ומשרד החינוך, במהלכה הוכשרו כ-120 פרחי ניהול שהתברגו כמנהלי בתי הספר מדן ועד אילת, בענפים שונים ובקשת רחבה של מגזרים.

"הכשרת המנהלים באקדמית חמדת עסקה לא רק בפיתוח כישורי ניהול אלא גם בהגברת המוטיבציה של אנשי חינוך איכותיים לקחת על עצמם תפקידי ניהול", הדגיש נשיא המכללה הפרופ' חיים שקד. "אנו שמחים שרבים מבוגרי התוכנית נבחרו לתפקידי ניהול חשובים ומקפידים לשמור על קשר עם כלל הבוגרים כדי להמשיך ולצייד אותם בכלים מיטביים למנהיגות חינוכית".

ד"ר ציפי בבצ'יק: "רשת הבוגרים מסייעת להם מול אתגרי הניהול החינוכי ותורמת להמשך התפתחותם האישית והמקצועית כמנהיגים פדגוגיים ומנהיגים חינוכיים, תוך הנעת תהליכי למידה ויצירת חיבורים. כך למשל, בימי המלחמה נוצרו שיתופי פעולה בין בוגרים בליווי אישי וביקורים במוסדות החינוך שהבוגרים מנהלים אשר היוו 'מכפיל' כוח, וכן סדרת מפגשי העשרה והשראה כגון 'מנהלים בנעלי בית'".

המפגש השני בסדרה יתקיים בחודש הבא בהנחייתו של יו"ר ומסייד תנועת 'הביטחוניסטים' תא"ל (מיל') אמיר אביבי, לשעבר ראש לשכת הרמטכ"ל ומפקד בית הספר להנדסה צבאית. אביבי ישוחח עם המנהלים על חשיבות תודעת הניצחון והאמונה בצדקת הדרך כמרכיבים קריטיים בתפיסת הביטחון הלאומי של מדינת ישראל.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('39499892-04d6-40c4-b4ca-752e56dc2cee','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה