באר שבע למען עתיד כדור הארץ

$(function(){setImageBanner('acdddfaa-0e7e-4d73-822b-5426f7851005','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

אם גם לכם משבר האקלים לא נותן מנוח, אם קשה לכם להישאר אדישים לכך שעתיד העולם נמצא בסכנה, ואתם רוצים להתחיל את השינוי ממש כאן בבאר שבע, בקיץ הקרוב תקבלו הזדמנות לעשייה ייחודית בקורס ראשון מסוגו בנגב. פגשנו לריאיון את אנה וליהד, 2 צעירות באר שבעיות, שהעשייה הסביבתית והחברתית זורמת להן בדם, ומזמינות אתכן להצטרף לקורס מנהיגות אקלים.

באדיבות המגמה הירוקה

ארגון מגמה ירוקה החל ביוזמה חדשה ומהפכנית לקורס מנהיגות אקלים שיתקיים בבאר שבע בקיץ הקרוב, המשתתפים בו ייהנו ממגוון סדנאות והרצאות, ובסיומו יובילו פרויקט שיהווה דרך להתנסות בהובלת שינוי אזרחי, המבוסס על הנלמד בקורס. המגמה הירוקה היא ארגון שטח אקטיביסטי הפועל במטרה לקדם מדיניות סביבתית צודקת ובת קיימא, ובמטרה להשפיע על מקבלי ההחלטות לפעול למען הרחבת מעגלי הצדק הסביבתי והחברתי בישראל. תא פעיל ומשמעותי של מגמה ירוקה פועל בקמפוס בן גוריון.

פגשנו לריאיון את אנה בר-אור (34) וליהד אדם (29), 2 צעירות באר שבעיות שהעשייה הסביבתית והחברתית זורמת להן בדם. אנה היא המנהלת של תחום הקיימות העירונית בבאר שבע מטעם מגמה ירוקה, ולוקחת חלק בפעילות המטה הארצי של התנועה. ליהד, תושבת העיר העתיקה, עוסקת בתרבות ושינוי חברתי בנגב, וגויסה במטרה לנהל את הקורס. "משבר האקלים הפך להיות מאוד אקוטי, נחשפתי אליו לעומק לאחרונה, ומאז שנחשפתי אליו אני בסוג של חרדה מהעתיד ואני חושבת שבאמצעות פעולה אזרחית משמעותית של שינוי מדיניות אפשר לעשות משהו שישפיע". מספרת ליהד.

מה הוביל אתכן ליזום את הקורס?

ההסתכלות על באר שבע בהקשר של משבר האקלים, והמדיניות של העיריה בנושא. באר שבע היא נקודה חמה, מכיוון שאגן הים התיכון נחשב יותר רגיש להתחממות הגלובלית, ההערכה היא שאזורנו יתחמם לפחות 20% יותר מהממוצע העולמי השנתי, ואילו הקיץ יתחמם ב-40% יותר. כמו כן, בערים יש תופעה של "אי חום" עירוני, כלומר, העיר קולטת ואוגרת יותר חום והטמפרטורות בה גבוהות יותר ביחס לסביבה. באר שבע מאוד פגיעה להשפעות של משבר האקלים, אפשר לראות את זה בתופעות של חום קיצוני, היו מקרים בקיץ האחרון של מבוגרים שהגיעו לבית חולים בעקבות מכת חום, והמצב הזה רק ילך ויחמיר עם הזמן.

לשלטון המקומי יש את היכולת להביא לשינויים מאוד משמעותיים באופן שבו העיר מתמודדת עם ההתחממות – גם במיתון הגורמים להתחממות וגם בהיערכות למציאות אקלימית חדשה. לקורונה לא יכולנו להתכונן, אך על משבר האקלים מתריעים כבר עשרות שנים. כמו בקורונה, השפעות של משברים על האוכלוסייה באות לידי ביטוי בעיקר בקרב האוכלוסיות הכי פגיעות, כמו זקנים, חולים ומעוטי יכולת. אנחנו רואים בישראל ובכל העולם איך ערים מובילות את השינויים הנדרשים להתמודדות עם משבר האקלים, בשעה שהממשלות לא עושות מספיק. אנחנו חושבות שגם באר שבע צריכה לעמוד בחזית המאבק, כעיר שממתגת עצמה כמרכז חדשנות ארצי ועולמי.

ספרו על הפעילות שלכם אל מול העירייה

ב2012 העירייה הכינה תוכנית להגנת האקלים, תוכנית מקצועית וסדורה שמתכננת כיצד העיר תצמצם פליטת גזי חממה. מתהליך למידה שערכנו למדנו שהרבה מהיעדים שהעירייה הציבה לא יושמו בצורה מלאה. היום אנחנו קוראים לשלושה צעדים עיקריים: ראשית, הכרזה על מצב חירום אקלימי, משבר הקורונה הוכיח כמה חשוב לסמן משהו שהוא בעייתי ולהכיר בו כמשבר, מכיוון שכך אפשר לטפל בו בכל הכוחות והאמצעים.

שנית, אימוץ תכנית אקלים, הפעולה העירונית צריכה לכלול צמצום פליטת גזי חממה, תכנון מותאם אקלים והיערכות עירונית לגלי החום, לדוגמא הגברת ההצללה בעיר, שלישית, הכנסת תכנים הנוגעים במשבר האקלים למערכת החינוך. אנחנו מקדמים כיום את הנושא הזה עם צוות בעירייה.

מה הקולות שאתן שומעות בקרב תושבי באר שבע כאשר מדובר על המשבר הסביבתי?

אנחנו חושבות שהציבור צריך להשמיע את קולו בכל פלטפורמה אפשרית ואנחנו יודעות שבבאר שבע יש אנשים שאכפת להם. לצערנו יותר מדי אנשים מיואשים, כי זה נושא גדול ואנחנו "כאלה קטנים" ורבים לא יודעים איך אפשר להשפיע על זה. בשביל זה יצרנו את הקורס, עבור אנשים שרוצים לפעול, לתת להם את הכלים מה ניתן לעשות בעיר שלנו. אנחנו יזמנו את כאן קורס ראשון מסוגו והמטרה שלו היא לצרף אנשים לתנועה שכבר קיימת בעולם. אנחנו רוצות שכל הדברים הללו יהיו מורגשים גם כאן בעיר.

ספרו על הפעילות שלכן בבאר שבע כחלק מ"מגמה ירוקה"

למאבק בנושא יש כמה פנים, הקורס הוא צעד חדש יחסית. המגמה הירוקה פועלת בנגב כבר 24 שנים סביב הרבה נושאים סביבתיים ואקטואליים, הרבה שנים עסקנו בקידום עירוניות בר קיימא, ספציפית בבאר שבע לאור המצב ההולך ומחמיר של משבר האקלים. אנחנו רואים יותר ויותר ראשי ערים שמכירים בזה שקיים צורך לעשות שינויים רוחביים, כדי לצמצם את הפליטה והנזקים העתידיים. אך מלבד הפעילויות לצמצום הנזק, יש לטפל גם במשבר הקיים המשפיע עלינו ולתכנן תוכניות חירום- איך אנחנו בערים מתכוננים לאירועי המשבר כגון גלי חום, שטפונות ושריפות. לקורונה לא יכולנו להתכונן, אך על משבר האקלים מתריעים כבר עשרות שנים.

אנחנו פועלים כדי שבאר שבע תצטרף לערים נוספות בארץ ובעולם, ותקדם חקיקה עירונית שאומרת שאנחנו ניצבים בפני משבר ובהתאם ליצור מדיניות שתואמת את המצב המשברי הזה. סוגיה נוספת שאנו עוסקים בה היא תכנון עירוני מקיים, ונלחמים נגד פרויקטים של בניה שאינם ירוקים ויעילים מבחינה אנרגטית. בבאר שבע בונים שכונות שאין בהן תחבורה ציבורית, אין מסחר ואין מרכזי תעסוקה, וכך התושבים מחויבים להיות תלויים ברכבים, ופליטות גלי החממה שלנו עולות במקום להצטמצם.

אילו אנשים אתן מחפשות לקורס המנהיגות?

אנחנו מחפשים אנשים מגיל 16 ומעלה, כל מי שדואג מהמצב הזה ורוצה לפעול. כמובן יש לנו סינונים, אנחנו עושים ראיונות התאמה. אנחנו רוצים לראות גיוון של אנשים, לא בהכרח כאלה שמגיעים מהעשייה הסביבתית, אלא אנשים שיש להם מודעות חברתית סביבתית, כולל אלה שלא התנסו בזה בעבר.

ספרו על הקורס בקצרה

המטרה היא להכשיר אנשים שיהיו מנהיגים בקהילות שלהם, שיובילו מהלכים גם ברמה העירונית. הקורס מורכב משישה מפגשים ופרויקט גמר, שיכללו רקע עיוני (לא מתיש מדי) על משבר האקלים ותנועת האקלים העירונית, מפגשים עם אנשים שהצליחו לחולל שינוי, ויעסוק גם בנושא עירוניות מקיימת וכיצד אפשר להתמודד עם המשבר בכלים עירוניים. המפגשים של הקורס יתקיימו במרכז סטארט אפ בימי שני החל מחודש אוגוסט הקרוב.

אנחנו מנסות להעביר את המסר שלאזרחים יש את הכוח להוביל את השינוי הזה גם ברמה העירונית המקומית. אנחנו קוראות לתושבים להירשם, לכל מי שאי פעם דאג מהעתיד של באר שבע, למטרה המשותפת שנחייה כאן בצורה הכי טובה שאפשר.

פרטים נוספים והרשמה בקישור >>> bit.ly/3iRINsQ

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('189b1538-c56f-43c1-bc6c-40f9f9579437','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה