"אנחנו עוזרים לאנשים להתמודד עם השברים ולהרגיש שלמים עם עצמם"

$(function(){ScheduleRotate([[function() {setImageBanner('c7fc3980-9970-403d-895d-69af4686141a','/dyncontent/2024/3/21/f0bff0df-977b-40ad-bfa7-e0143f5efecd.jpg',17661,'רבין 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7],[function() {setImageBanner('c7fc3980-9970-403d-895d-69af4686141a','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,true,33743,'Image','');},7]]);})

מתוך הרצון לסייע למטופלים בבאר שבע והדרום בתחום הריפוי בעיסוק והנגשת הטיפולים הפרא רפואיים, קם לאחרונה בעיר העתיקה מרכז "שלמים"- המרכז לטיפול תפקודי קוגניטיבי רגשי. מנהלות המרכז מספרות: "מלבד השירות הציבורי, לא קיים מקום כזה באיזור שמרכז תחת קורת גג את כל הטיפולים בתחום ואין סיבה שאנשים ייסעו למרכז כדי לקבל שירות כזה"

"אנחנו שלוש מרפאות בעיסוק והכרנו במסגרת העבודה שלנו בבית החולים סורוקה. הרבה פעמים אנשים צריכים טיפול ומענה בתחום ובשירות הציבורי המענה הזה מאוד מוגבל, יש מחסור בטיפולים פרא-רפואיים בדרום", סיפרה ל'באר שבע נט' נוהר אבלס, "אנחנו מאמינות שצריך להנגיש את הטיפול בריפוי בעיסוק לכלל האוכלוסייה ולשלב עבודה ציבורית ופרטית ולכן בחרנו להקים את מרכז "שלמים" בבאר שבע. כאן זה הבית שלנו, אני גדלתי פה, וחשוב שיהיה מקום שמרכז תחת קורת גג את כל הטיפולים בתחום".

ואכן מרכז שלמים, המרכז לטיפול תפקודי קוגנטיבי רגשי, הוקם על מנת לתת מקום ובית לטיפולים שבבסיסם ריפוי בעיסוק. ריפוי בעיסוק הוא תחום טיפולי התומך בתהליכי שיקום ובתהליכי חינוך ולמידה. הטיפולים מבוססים על עקרונות ממדעי החברה, ההתנהגות, העיסוק והרפואה ותפקידם המרכזי הוא להשיב לאדם תחושות ביטחון, רווחה ובריאות ומתוך כך לשפר משמעותית את איכות חייו. בלב העיר העתיקה בבאר שבע הוקם כאמור לפני מספר חודשים, מרכז רחב ידיים וצוות מקצועי בעל ניסיון רב שנים. "הרעיון הוא לשפר את איכות החיים של המטופל דרך העיסוקים שהוא עושה ביום יום. המומחיות היא לדעת איפה הפגיעה נמצאת ולהבין איך לעזור לאדם לחיות את החיים שהוא רוצה ולגשר על הפער שהמגבלה יוצרת", מוסיפה נוהר.

את המקום הקימו שלוש נשים שעוסקות בתחום ורוצות להנגיש את הטיפול לציבור הבאר שבעי בפרט ובדרום בכלל. אורנה כוכב, מרפאה בעיסוק מוסמכת, מרכזת תחום בכירה ריפוי בעיסוק מחלקת שיקום סורוקה. מטפלת בליקויים קוגנטיביים, ליקויי ראיה במבוגרים עם פגיעות נוירולוגיות. גת ברמי, מרפאה בעיסוק מוסמכת, עובדת בטיפול יום פסיכאטרי למבוגרים ובמרפאה לנוירולוגיה תפקודית בסורוקה. מנחת קבוצות, מטפלת בהפרעות קשב והתמודדות עם כאב כרוני. נוהר אבלס, מרפאה בעיסוק מוסמכת, אחראית תחום פסיכיאטריה בסורוקה מטפלת cbt ובמבוגרים עם הפרעות קשב.

צילום פרטי

מאיפה נולד הרעיון לפתוח מרכז טיפולי כזה בבאר שבע? זה עלה מתוך צורך של תושבי העיר והדרום?

נוהר: "אני מהניסיון האישי שלי קיבלתי פניות מאנשים שמחפשים עזרה וטיפול, פנו אליי שכנות וחברות שסיפרו על אמא או ילדים, או על אבא שהתחילה אצלו מחלת אלצהיימר... אנשים חיפשו עזרה ולא תמיד השירות קיים או שצריך להמתין למענה ציבורי גם חצי שנה או שנה. אם לדוגמה בן אדם משתחרר ממחלקת שיקום בבית החולים אחרי שבץ מוחי, הוא מגיע הביתה ולא מקבל כלים להמשך הטיפול זה פוגע בו. הוא פתאום בסיטואציה לא מוכרת ויכול להתחיל דיכאון ונוצרות תחושות קשות אצל אותו אדם כי הוא מאבד את הזהות שלו ואת מי שהוא היה לפני כן ואז הטיפול הוא מורכב הרבה יותר. לא קיים שירות כזה בדרום, יש מצוקה בשירות הפרא רפואי, הרבה פעמים אנשים בכלל לא יודעים שיש אופציה כזו וכאן נכנס שלמים. במרכז הארץ יש הרבה אפשרויות לטיפול אבל כאן פחות, בתור מישהי שגדלה פה אני רואה את הצמיחה של העיר והשירותים הפרא רפואיים נשארו מאחור לכן זה חשוב כל כך".

אורנה: "התאמנו את השירותים והנגשנו מגוון רחב שלהם במקום אחד, אנחנו מתאימים את עצמנו כל הזמן לדרישות הזמן והמטופלים. המטרה היא לתת למטופל תפירה עילית לצרכים שלו באמצעות הטיפול דרך שיפור היכולות, המוטיבציה, חיזוק מבנה הגוף... אם אדם אהב ללכת לקולנוע אבל כעת יש לו קושי, אני אומרת לו לא לוותר, אז אולי הוא יצטרך להיעזר בהליכון או בבני משפחה אבל אנחנו רוצים שאנשים יחזרו לתפקוד משמעותי כי זה מה ששומר על איכות החיים שלהם. בטיפול אנחנו מתייחסים גם לסביבה של המטופל, אם זה הנגשת סביבה פיזית אבל גם הסביבה האנושית וגורמי התמיכה שלו. לכל אחת מאיתנו יש ניסיון בעבודה עם ממשקים שונים, יש לנו ראייה רחבה של התחום ואנחנו יכולות לסייע כך למטופלים ואף להפנות אותם לטיפול המשך".

יש בעיניכן חשיבות למיקום של המרכז דווקא בעיר העתיקה?

נוהר: "כמובן, זה במרכז העיר בלב העיר העתיקה וזה גם מאוד נגיש מבחינת התחבורה עבור המטופלים. הנגישות הייתה לנו מאוד חשובה, לא היה פשוט למצוא מקום שנגיש גם לנכים בבאר שבע אבל מצאנו, עשינו שיפוץ ודאגנו לתקן מה שצריך כך שכל אחד יוכל להגיע. כחלק מהרצון שלנו לקדם את איכות הטיפול באיזור פנינו לראש העיר ובאמת תוך יומיים קיבלנו מענה והתחלנו לחשוב על שיתופי פעולה יחד כדי לעזור לאוכלוסייה המבוגרת בעיר. קיבלנו גב חזק מהעירייה וזה חשוב להמשך הדרך שלנו ושיפור איכות החיים של המטופלים כאן".

צילום פרטי 

גם השם של המרכז לא נבחר סתם, אלא מתוך מחשבה על הדרך בה הוא יוכל לעזור לאנשים. "לפני יותר משנה ישבנו שלושתנו עם חלומות גדולים וחשבנו מה אנחנו רוצות לעשות... השם שלמים בעצם לקוח מתוך עולם האומנות היפנית "קינצוגי". באומנות הזו לוקחים חלקים שבורים של כדים וצלחות למשל, מדביקים אותם ויוצרים כלי חדש בעזרת שימוש בזהב. הכלי עצמו הוא לא מושלם או חדש אבל הוא שלם", שיתפה נוהר, "זה בעצם חיבר את התמצית של העיסוק שלנו במרכז, באים אלינו אנשים עם קשיים ואנחנו עוזרות להם להתמודד איתם ולהרגיש שלמים עם עצמם, למצוא את המשמעות עם הקושי או המגבלה". גם אורנה מסבירה שלא מדובר בעניין של שלמות, אלא דווקא לקבל את השבר או הקושי ולהתנהל יחד איתו: "כמטפלת בהסתכלות שלי על האדם ועל מה שהוא עבר חשוב שלא נמחק את הצלקות והשברים, אלא ניתן כלים ותקווה להתמודדות, דרך להמשיך להיות שלם יחד עם השבר".

ספרו לנו דוגמא לסיפור מרגש על מטופל שהגיע אליכן והטיפול באמת עזר לו לעשות שינוי

אורנה: "היה לי מטופל שגם עבר אירוע מוחי וגם סבל מחרדה. הוא עבר הערכה אצל נוהר ואז הופנה אליי והגעתי אליו לביקורי בית. אז ממש הבאתי לו טיפים איך להמשיך לתרגל, אילו אביזרי עזר יכולים לסייע לו, דיברנו עם המשפחה שיחליפו לו את הכורסא לכזו שיהיה לו נוח לקום ממנה. ממש התאמנו לו את הסביבה והעשרנו את הפנאי כדי לשמור על תפקוד גבוה שלו. זה תהליך והוא בעיצומו אבל רואים שהוא יותר משתתף ופעיל וזה גם דוגמא ליכולת שלנו במרכז להפרות אחת את השנייה לטובת מטופל כך שיקבל מענה שלם".

נוהר: "הגיעה אלינו מטופלת שמשברי חיים גרמו לה לפתח חרדה ודיכאון והיא נפגעה בתפקוד, היא פתאום לא הצליחה בלימודים, עברה בין תחומים, הזוגיות שלה התחילה להתפורר... היא הגיעה אליי ותוך כדי הטיפול גילתה בעצם שיש לה הפרעת קשב וריכוז. כך הבנו שהחרדה והדיכאון קשורים גם להפרעת הקשב, היא התחילה להבין מה עובר עליה שאולי חוסר ההצלחה לא קשור רק למחסום רגשי אלא למחסום מוחי שמפריע לה. אז היא למדה אסטרטגיות לניהול של הפרעת הקשב, הבינה מה עובר עליה ולאט לאט הצליחה לנהל את עצמה טוב יותר".

לסיכום מה תרצו לאחל לכל הקוראים הבאר שבעים לשנה החדשה?

נוהר: "אני מאחלת לכל אחד למצוא את העיסוק המשמעותי שלו, שלמרות התקופה המשוגעת הזו נצליח לשמור על איכות חיים ולהרגיש שלמים, כל אחד במה שמעניין אותו ושלם בשבילו".

אורנה: "אני רוצה להגיד לקוראים שידעו שמגיע להם טיפול מקצועי, איכותי, זמין וקרוב. לכל אחד יש אפשרות להתקדם, יש מקום בעיר להגיד מה אתם צריכים ורוצים, יש מקום לקבל בו טיפול".

 

מרכז "שלמים":

פרטי התקשרות: טלפון 0584505101 או בדף הפייסבוק.

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('7ee599aa-b8ff-4fba-80f8-ca4c2edc609b','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה