"אנחנו אמורים לחכות בשקט לעוד אזעקות כדי שיפתחו מקלטים?"

$(function(){setImageBanner('3f7b89ce-e69b-4f25-9a90-1dc9f5ea2ccc','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

בעקבות האזעקה שנשמעה ברחבי באר שבע בלילה שבין שישי לשבת, תושבים רבים טוענים כי המקלטים הציבוריים בקרבת בתיהם היו סגורים או רחוקים ואין באפשרותם להגיע למרחב מוגן בזמן. האם יש מה לעשות עם הטענות הללו ומה היה לעירייה להגיד בנושא?

כל תושבי באר שבע התעוררו במפתיע בלילה שבין שישי לשבת, סמוך לשעה 2:00 בלילה לשמע אזעקת 'צבע אדום', כששתי רקטות שוגרו לעבר באר שבע ויורטו על ידי כיפת ברזל. מעבר לבהלה הגדולה, תושבים רבים טוענים כי לא הספיקו להגיע למרחב מוגן בזמן או שהמקלט הציבורי בקרבתם היה סגור. המצב יצר פחד וכעס רב בקרב חלק מהתושבים שהציפו את תחושותיהם ברשתות החברתיות.

צילום: עידו ארז

"בושה 2 בלילה אזעקה והמקלט סגור אנחנו זוג עם 2 ילדים ואחד עם צרכים מיוחדים ללא ממד צריכים לחפש מקום טוב להתחבא בו בשכונה, בושה" ; "גם בשכונה ה המקלט היה סגור כי הוא משמש כבית כנסת. מפתח המקלט מצוי אצל דייר ומה עושים במקרה שיש אזעקה והדייר לא בבית? או שאינו שומע את האזעקה?... אנו נתונים לחסדו של השכן שיפתח את המקלט" ;"ברחוב בזל חייב מיגוניות. יש מקלט יחסית קרוב אך לצערי הוא ממוקם בתוך מכללת סמי שמעון ומגודר ואין לי ולמשפחתי אפשרות להגיע אליו גם לא תוך 5 דקות. גרה בבית עם אישה מבוגרת ואני בהיריון עם ילדים קטנים בבית, ממש מפחדת שתהיה אזעקה. אשמח לעזרה במיגונית".

"אני מתגוררת בשכונה ה ברחוב יציאת אירופה עם 4 ילדים קטנים והורים חולים. היום ראיתי שמחלקים מיגוניות באזורים שונים. רוצה לבקש בכל לשון של בקשה  לשים גם מיגוניות באזור בשכונה ה'... יש מלא מבוגרים שגרים באזור ונכים שאינם יכולים לרוץ ולגונן על עצמם וכל בתים מאוד ישנים ומקלט מאוד רחוק. בבקשה אני מתחננת..." ; "מה עם הדיירים בשכונת הקנאים ששם אין לאן להתמגן, למה שם לא שמים מיגוניות. אין מקלטים ואין מרחבים ממוגנים אבל כן יש המון תושבים מבוגרים"

"כל המקלטים בעיר היו סגורים... התקשרתי למוקד של העירייה, התשובה שניתנה הייתה "מחכים שפיקוד העורף ייתן הוראה לפתוח מקלטים ורק אחר כך יפתחו המקלטים". אנחנו אמורים לחכות בשקט לעוד כמה אזעקות כדי שיפתחו לנו מקלטים? אצלי בשכונה ראיתי אמהות עם ילדים מחוץ למקלט בחוסר אונים מוחלט לא יודעות מה לעשות, פשוט עמדו חשופים מחוץ למקלט מהלחץ ילדים על כיסא גלגלים ואין איפה להתגונן... אני לא חושבת שצריך לחכות לפיקוד העורף!!".

צילום: קובי קואנקס

גם סטודנטים שנשארו בסוף השבוע בבירת הנגב התעוררו באמצע הלילה והופתעו לגלות שהמקלטים בשכונות הוותיקות סגורים: "יצאנו בזמן האזעקה בשכונה ד' לכיוון המקלט הציבורי אבל הוא היה סגור, זה היה מפחיד, לא ידעתי מה לעשות". אלו הן רק חלק מהתגובות של התושבים המודאגים. לטענתם אין להם איך להתמגן במקרה של אזעקה- לא בכל הבניינים והבתים יש ממ"ד, בעיקר בשכונות הוותיקות, וגם המקלטים הציבוריים סגורים ולא נותנים מענה. יחד עם זאת, במצב של שיגרה פיקוד העורף מנחה את הרשויות המקומיות לסגור את המקלטים. ועדיין, התושבים חוששים ולא מרגישים בטוחים בזמן הישמע אזעקה. בתקווה שהרגיעה תישמר לפחות בזמן הקרוב.

מעיריית באר שבע נמסר בתגובה: "עיריית באר שבע פועלת על פי הנחיות פיקוד העורף לפתיחת מקלטים.  לראיה , בעת הסבב האחרון נפתחו כלל 261 המקלטים תוך זמן קצר.יחד עם זאת, לא ניתן להשאיר את המקלטים במצב פתוח כי הם מועדים לפורענות , לואנדליזם והחשש הוא שלא יהיו כשירים בעת הצורך.

העירייה פועלת מול מחזיקי המקלטים ומעבירה אליהם מסרונים לפתיחתם  בשעת חירום. במקרה הספציפי של יום שישי האחרון בלילה – המקלטים נסגרו יום קודם על פי הנחיית פיקוד העורף בעת המעבר חזרה לשיגרה מלאה. מומלץ לתושבים בהעדר מיקלוט לנהוג על פי הנחיית פיקוד העורף ל"הכי מוגן שיש" , כולל הגעה לחדרי המדרגות או לחדר פנימי".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('ca344c98-b81b-426c-88b3-b32c9fb1e19c','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה