"אין אישה שלא עברה הטרדה. ולא פעם אחת בחיים שלה"

$(function(){setImageBanner('94ce2fad-3620-4946-8394-8e0242132e97','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

לאחר מאמצים רבים, הצליחו אמש מספר פעילים קהילתיים בשכונה ג' לגבש סדנא חשובה במיוחד, אשר מטרתה ללמד כיצד ניתן לשמור על הביטחון האישי במרחב הפיזי. והתגובות - נלהבות במיוחד.

קרדיט - עמרי תכלתבחודשים האחרונים, אנו חוזים ביותר ויותר תקיפות והטרדות מיניות באזור ב"ש. לצמיחת התופעה ישנן כמה סיבות, חלקן ברות פתרון וחלקן מצריכות תוכניות חינוכיות רחבות היקף. עם זאת, לאחרונה קמה לה קבוצה שהחליטה לא לחכות, אלא לעשות.

כעת אנחנו נפגשים עם ורוניקה ויגדורצ'יק (37). ורוניקה מתגוררת בבאר שבע כבר 8 שנים, 5 מתוכם בשכונה ג'. כבר שנים שהיא פעילה חברתית, מדריכה קבוצות ולאחרונה אף החלה ללמוד בקורס למדריכות חינוך במסל"ן. בעקבות הקורס, זכתה ורוניקה להכיר את הקבוצה הקהילתית של השכונה בה היא מתגוררת, עליה מופקד כאמור העו"ס (עובד סוציאלי) הקהילתי – עומר חיון.

אחת לכמה זמן נפגשת הקבוצה במועדון ''התקווה'' בשכונה ומשם יצאו כמה יוזמות חשובות מאד. אחת מהן היא סדנת המוגנות. "זוהי סדנה שמתייחסת למרחב האישי שלנו שמתחיל מהמרחב המנטלי, ובא לידי ביטוי במרחב הפיזי" מספרת ורוניקה על מהות הסנדא ומוסיפה – "אנחנו כנשים חווות הטרדות המון פעמים במהלך חיינו. זה יכול להיות אפילו מישהו שמתיישב לידך באוטובוס ומתחיל להיכנס קצת יותר מידי למרחב האישי, ולהתחיל לשאול שאלות. ולא לכולן יש את הכלים או את הניסיון להגיב בצורה הנכונה כשהיא מרגישה לא בנוח".

מה היא הצורה הנכונה?

"אנחנו צריכות לזהות את הגבולות שלנו, מתי משהו מרגיש לנו לא נעים. אז בסדנא הזאת, מה שניסו המדריכים – עידן ומורן מחברת ACTA להראות, זה איך אפשר לקחת את תחושת הביטחון העצמי ולתרגל אותה אל מול הבן אדם עצמו. אז כן, אנחנו לומדות לדעת איך לזהות את הגבול הזה. ומצד שני – גם ברמה הפיזית, אם מישהו בא לתקוף אותך, מה את עושה".

מאיפה בכלל בא הרעיון לסדנא?

"אני הייתי מתאמנת במועדון 'ספיריט' בבאר שבע. ובזמנו הביאו את סדנת המוגנות לשם וממש התלהבתי, כי זה נתן לי יותר ביטחון אישי ומנטלי ועזר לי בדרך בה אני מתמודדת עם סיטואציות כאלה. מה גם, שאני לקחתי את זה למקום שזה לא רק כלי כנגד תקיפות אלימות. זה גם יכול לעזור גם אם את נמצאת בשיחה, לדעת מה הגבול של עצמך ומתי את אומרת לא בכל רובדי החיים, לאו דווקא במרחב המיני".

לאחר ההיכרות הראשונה עם הקורס, הגיעה ורוניקה לקבוצת הפעילים של השכונה והציעה להם לנסות להעביר את הסדנא ממש פה, בלב שכונה ג' – "יש פה הרבה סטודנטיות והמון אנשים צעירים שחיים פה. והשיתוף פעולה בין הפעילים לבין הסדנא נרקם במהירות והיה ממש מוצלח. חשוב היה לי שמי שיבוא להדריך יהיה בוגר מסל"ן, שיודע בדיוק מה זה רצף פגיעתי ומה זה אומר, וכך מצאנו את עידן גל. מה גם שהיה לנו חשוב שזה יקרה בג', ש'השם שלה' לא פשוט בלשון המעטה. ועכשיו יש פה פלטפורמה מצוינת, לתת פוש שישבור את הגבולות של הפעילות החברתית השכונתית למשהו יותר גדול".

"מתי את אומרת לא בכל רובדי החיים, לאו דווקא במרחב המיני", ורוניקה ויגדורצ'יק. קרדיט - צילום פרטיכאמור חברת ACTA מעבירה סדנאות, הרצאות וחוגים בכל הארץ במטרה ללמד כל אדם להגן על עצמו ולהקנות כלים לפיתוח הביטחון העצמי והאסרטיביות. פעילות החוגים של החברה ממוקדת בדרום הארץ וכוללת כיום כ-12 מרכזי פעילות בבאר-שבע והסביבה. וכעת, הגיע מייסד הקבוצה עידן גל יחד עם עוד מדריכה מן הצוות אל המרכז הקהילתי הישן, ולימדו את נשות השכונה כיצד לשמור על הביטחון האישי שלהן.

שאלנו את וורוניקה איך נראית ההגנה הפיזית ומה למדו נשים, וכך היא מסבירה – "למדנו כי יש מספר נקודות תורפה, בהם את יכולה להלום מישהו – באף, בגרוגרת או במפשעה כדוגמא ובכך את יכולה לקנות לעצמך זמן לברוח. מעבר לכך, תרגלנו איתנו סיטואציות בהן את הולכת בחושך ומישהו בא מאחורייך. הסבירו לנו מה הדבר הנכון לעשות ולאו דווקא האינסטינקטיבי: המון פעמים בתור בני אדם אנחנו קופאים במצבים כאלו. זהו האינסטינקט הבסיסי שלנו. עידן ומורן לעומת זאת, הסבירו לנו איך להבנות דפוס התנהגות חדש שבמידה וקורה משהו, יוכל לתת לאותן נשים הזדמנות לפעול".

"אין אישה שלא עברה הטרדה. ולא פעם אחת בחיים שלה. גם אני עברתי" היא משתפת, ונותנת לנו הזדמנות למבט קצר על התמודדות היום יומית של נשים בעולמנו – " יש משהו בחינוך שלנו, שנותן לגיטימציה לגברים לקחת דברים בצורה כוחנית משהו שהם רוצים. ואנחנו כאן בסדנא רוצים שנשים ידעו לדעת לשים לב לאינטואיציה שלהן, ולתרגם אותה למעשים. אני רק מקווה, שעוד בנות יגיעו בעתיד לקורס וילמדו בעקבותיו לשים לב לתחושות הבטן שלהן".

ואמש, הגיעו מספר מתושבות השכונה למרכז הקהילתי ולמדו ממקור ראשון, כיצד הן יכולות לשמור על עצמן. עמרי תכלת, הפעיל הקהילתי הבכיר של השכונה, ואחד מיוזמי הסדנא סיפר לבאר שבע נט על המפגש אמש – " החוויה הייתה טובה, חיונית ומאוד לא מובנת מאליה מבחינת המפגשים בימים אלו. עידן ומורן המדריכה הקנו לנו כלים והרבה מאוד ביטחון, והראו לנו מהן אפשרויות הקיימות על מנת לשמור על הבטחון האישי ולקבל החלטות בשגרה ובחירום. היה מפגש מאוד נעים, עם מרחב בטוח ועם תחושה של רצון לעוד מפגשים בעתיד".

"חוויה הייתה טובה, חיונית", מייסד ACTA עידן גל במהלך הסדנא אמש. קרדיט - עמרי תכלת

 

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('ec60b98f-0ec0-434c-a089-f3d98ae5f72f','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה