אימהות למען אימהות

$(function(){setImageBanner('9ddc6d1f-16cb-47ec-b630-4624ee233ee2','/dyncontent/2024/3/21/f5c6fbf4-2749-4549-8c62-2139dbde48d2.jpg',17667,'עע יעדים 0324 אייטם',525,78,false,33743,'Image','');})

המתנדבות בתכנית "אם לאם" באוניברסיטת בן גוריון בנגב מעניקות מעטפת תמיכה לאימהות טריות מבאר שבע במטרה להקל על הקשיים הנלווים לשנה הראשונה שלאחר הלידה

"התכנית שלכן פשוט הצילה אותי ואת האימהות שלי, מיליון תודות"; "תכנית מעולה, שמובילות אותה נשים מדהימות בנפשן. הצילו אותי פשוט אחרי הלידה. נתנו לי סיבה לצאת מהבית, לשתף אימהות אחרות ולשמוע. לא הייתי לבד בזכותן. הליווי של התכנית לדעתי הציל אותי מדיכאון שלאחר לידה ונתן לי ביטחון. ישר כוח!" ; "הסדנה הזו הגיעה אלי בתקופה לא פשוטה והייתה עוגן משמעותי עבורי. ממש חיכיתי למפגשים כל שבוע והרגשתי שהחברה שלכן, השיתוף, העצות והפתיחות נתנו לי אנרגיה ולהפתעתי ממש עזרו". אלו הן רק חלק מהתגובות של האימהות מבאר שבע שמשתתפות בתכנית "אם לאם" של אוניברסיטת בן גוריון בנגב.

פרויקט אם לאם. קרדיט צילום מזל טהר

"אם לאם" זו תכנית קהילתית שמטרתה לספק לווי ותמיכה לאימהות לתינוקות עד גיל שנה. במסגרת תכנית זו, מתנדבות, שהן עצמן אימהות, עורכות ביקורי בית בביתן של האימהות המבקשות תמיכה. את התכנית מפעיל המרכז לחקר וקידום בריאות האישה באוניברסיטת בן גוריון בנגב, בראשותה של פרופ' ג'ולי צוויקל. המרכז מציע לאימהות בבאר שבע הזדמנות לחוות קשר תומך ומזין, במטרה להקל על הקשיים הנלווים לשנה הראשונה שלאחר הלידה.

"המטרה העיקרית של "אם לאם" היא להעניק תמיכה לנשים אחרי לידה – לעודד אותן, לתת מקום לרגשות שלהן, להקשיב להן ולהפגין אמפטיות כלפיהן. המתנדבות בפרויקט הן אימהות מהקהילה שעוברות הכשרה ומלוות על ידי נשות מקצוע מהתחום של עבודה סוציאלית או מהתחום של
התפתחות ילדים בשלבים המוקדמים לחייהם", סיפרה ל'באר שבע נט' אילנה שמידט, מרכזת תכנית "אם לאם" כאן בעיר, בעלת MA במדעי ההתנהגות בתחום לימודי משפחה, פסיכותרפיה דיאדית, מנחת קבוצות במיקוד לאימהות לאחר לידה.

כיצד אתן מסייעות לאותן אימהות?

"המשתתפות בפרויקט הן נשים בהריון או אימהות לתינוקות מתחת לגיל שנה. אנו מנסות, באמצעות התמיכה באמהות, לשפר את הרגשתן ורווחתן, להוריד את רמת המתח שלהן ולהיטיב את הטיפול שהן מעניקות לתינוק שלהן. אנו מקוות שכתוצאה מכך, אמהות וילדיהן וכל המשפחה יהפכו לבריאים ושמחים יותר. להבנתנו, הסיבה לשיפור רווחתן, הרגשתן והתנהגותן של האמהות טמונה במערכת היחסים שבין האם למתנדבת".

פרויקט אם לאם. קרדיט צילום מזל טהר 

"המתנדבת הנה קרן אור בחייה של היולדת"

תכנית "אם לאם" פועלת בעיר כבר 16 שנים והיא מבוססת על ממצאים מחקריים וקליניים המצביעים על ההשפעה הרבה שיש להסתגלות של אימהות לתפקיד ההורות ולשביעות רצונן מהתפתחות ילדיהן. שנת החיים הראשונה היא תקופה רבת חשיבות גם לתינוק וגם לאם ואכן תמיכה חברתית מתוארת בספרות המחקרית כאחד מן הגורמים החשובים ביותר להסתגלותן של האימהות ולהתפתחות הקשר אם-תינוק. במהלך התכנית רכזות התוכנית עורכות הכרות אישית עם האימהות ועם המתנדבות ויוצרות זוגות מתאימים של אם ומתנדבת.

האם והמתנדבת קובעות לעצמן זמן מתאים ונפגשות במשך שעתיים בשבוע בו הן יכולות לדבר ולבלות יחד. המפגשים השבועיים מאפשרים לאימהות לחלוק עם המתנדבות את הנושאים השונים שהעסיקו אותן במהלך השבוע. במהלך המפגשים מושם דגש על בניית קשר אמיץ המושתת על יחסי אמון בין האם למתנדבת. "כל קשר שנרקם בין מתנדבת ליולדת הנו מיוחד במינו, המתנדבת הנה קרן אור בחייה של היולדת שנמצאת שם בשבילה מעבר למפגש והשיחה השבועית, אלא בסיפוק צרכים אחרים שעולים כמו, תרומת מחשב, ציוד לתינוק ועוד ועוד", הוסיפה אילנה.

פרויקט אם לאם. קרדיט צילום מזל טהר

כיצד פעלתן בתקופת הקורונה?

"המפגשים לצד מגבלות הקורונה הצריכו ניהול שיחה לגבי סוג הביקורים שלנו- ביקורי בית בהתאם לנהלי משרד הבריאות, מפגשים בחוץ, שיחות ווידאו או שיחות טלפון. המתנדבות תמכו בעיקר טלפונית בשיחה שבועית וקבועה, חלק מהמתנדבות המשיכו להיפגש פרונטלית בשל העדפה של היולדת, בכל המקרים ישנה חשיבות רבה לקשר הקבוע ששואל לשלומה של היולדת ולהעביר את המסר החשוב שאני כאן עבורך. זה אמנם לא תמיד מרגיש כמו תחליף הולם אך ידוע מהספרות המחקרית שבזמני מצוקה ומשבר ועם השינויים הנדרשים, תמיכה טלפונית יכולה לתת מענה אמיתי ומשמעותי. כך גם עצם שימור הקשר הקיים. בידוד וריחוק חברתי יכולים להגביר ולהחריף תחושות של בדידות, דיכאון וחרדה. מנגד, לנוכחות של דמויות משמעותיות במהלך תקופת משבר יש את הכוח לעזור בהתמודדות טובה יותר, בוויסות התחושות הקשות שעולות ובבניית חוסן ושימור הכוחות והמשאבים שכבר קיימים".

מעבר לשיחות השבועיות, דאגו ב"אם לאם" לשמור על קשר גם בזום. גם הרכזות קיימו עם המתנדבות מפגשים וירטואליים אחת לחודש לצורך העלאת רעיונות, הדרכה, אוורור ושמירה על קשר. "אנחנו גם מקיימות קשר טלפוני לתמיכה עם יולדות טריות, שזוהו במחלקת יולדות בסורוקה, שזקוקות לתמיכה רגשית והפנייתן לגורמים מתאימים בהתאם לצורך ומפעילות קו חם לאימהות לאחר לידה ובשנה הראשונה להורות, לתמיכה, לייעוץ והדרכה", הסבירה אילנה, "קיימנו גם קבוצת הורות חיובית לאימהות לאחר לידה בזום והקבוצה היוותה עוגן ותמיכה בתקופה מאתגרת זו. דאגנו להעלות תכנים רלוונטיים להורים בימי קורונה ושיתפנו פעולה עם חמ"ל חירום של באר שבע להכנת תכנים הנוגעים לשנה הראשונה אחרי הלידה ועוד".

אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתים בפרסומינו צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש באמצעות כתובת המייל:[email protected] 



$(function(){setImageBanner('c5876b29-53e9-4dd1-ac97-c44ffe7cedbf','/dyncontent/2024/4/10/1ce44408-1dd9-411b-b3d9-da123a2ff67c.jpg',17729,'עזריאלי 0424 אייטם',525,78,false,33745,'Image','');})
 
 
x
pikud horef
פיקוד העורף התרעה במרחב אשדוד 271, אשדוד 271, אשדוד 271
פיקוד העורף מזכיר: יש לחכות 10 דקות במרחב המוגן לפני שיוצאים החוצה